بازاریابی اینترنتی چیست؟Reviewed by هادی ثروت on Jul 28Rating: 4.0بازاریابی اینترنتی چیست؟هدف در بازاریابی اینترنتی جذب مشتریان و مصرف کننده ها با تولید و ساخت محتوای مفید و کاربردی برای ایجاد تعامل و بحث و تبادل نظر و همچنین ایجاد تغییر و بهبود رفتار مصرف کننده است. بازاریابی محتوا امروز به یک فرآیند جدایی ناپذیر در بازاریابی تبدیل شده است.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

مصرف کنندگان دیگر رابطه خوبی با بازاریابی سنتی در تلویزیون ها، مجلات و روزنامه ها ندارند. آنها به سمت بازاریابی اینترنتی قدم برداشته اند. اشخاص هوشمند در بازاریابی دانسته اند که لحظه به لحظه بازاریابی سنتی در حال از بین رفتن است و جای خود را به روش های مدرن می دهد. یکی از روش های مدرن در بازاریابی اینترنتی، بازاریابی محتوا است.

هدف در بازاریابی محتوا جذب مشتریان و مصرف کننده ها با تولید و ساخت محتوای مفید و کاربردی برای ایجاد تعامل و بحث و تبادل نظر و همچنین ایجاد تغییر و بهبود رفتار مصرف کننده است. بازاریابی محتوا امروز به یک فرآیند جدایی ناپذیر در بازاریابی تبدیل شده است.

یک وب سایت هرچند طراحی حرفه ایی و جذابی داشته باشد، بدون ساختار و محتوای بهینه و استراتژیک بازخوردی در جذب مخاطب نخواهد داشت. در واقع طراحی فقط بدنه و ظاهر وب سایت است آنچه که ارزش وب سایت را بالا می برد محتوای آن است.

بازاریابی محتوایی (Content Marketing) نوعی از بازاریابی آنلاین است که با تولید و به اشتراک گذاری محتوا باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می شود. این محتوا می تواند شامل مقالات، تصاویر، اخبار تحلیلی، ویدیو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، پرسش و پاسخ و… باشد. ماهیت بازاریابی محتوایی این باور است که اگر یک کسب و کار، به مخاطبان خود اطلاعات منحصر به فرد، نامتناقض، مداوم و ارزشمند ارائه دهد، نوعی حس اعتماد و وفاداری در مخاطبان ایجاد می کند که در آخر مخاطب را به مشتری تبدیل می کند.

در اصل، بازاریابی محتوا یک هنر در ارتباط با مشتریان است بدون چشم انداز فروش! بجای فروش محصولات و خدمات شما این بار از مشتری خود یک مشتری هوشمند می سازید. چگونه ؟ با ارائه اطلاعات مفید تخصصی. ماه عسل این استراتژی در بازاریابی بدست آوردن مشتریان متعهد و پایدار است که در ازای اطلاعات مفیدی که از شما دریافت می کنند به شما وفادار خواهند بود.

در حال حاضر بسیار از شرکت های بزرگ دنیا از روش بازاریابی محتوا استفاده می کنند مانند مایکروسافت، سیسکو و … همینطور بسیاری از کسب و کارهای کوچک و هر کسی که محصول یا خدماتی برای فروش دارد.

انواع رسانه در بازاریابی محتوا - بازاریابی اینترنتی

انتخاب رسانه

تبلیغات و روابط عمومی مهمترین ابزار انتقال پیام برند شماست که برای آنها نیاز به «رسانه» یا «مدیا» دارید. بدون رسانه، تنها ابزار انتقال پیام شما خودتان و شخص خودتان است و اگر این تنها ابزار انتقال پیامتان باشد، بسته به نوع کسب و کارتان باید در روز با دهها، صدها و یا هزاران نفر به طور مستقیم حرف بزنید!

پیشنهاد ما برای توسعه فعالیت شما در سه روش کلی تقدیم می‌گردد که برای هرکدام ازین روش ها راه حل هایی برای پیاده سازی وجود دارد.

می توانید با کلیک کردن روی لینک های زیر در مورد انواع رسانه بیشتر بدانید

نکته مهم اینکه، پیشنهاد می‌شود برای انتقال پیام خود و برای روابط عمومی و برندینگ موثر، از ترکیبی از این سه نوع رسانه «شخصی»، «پولی» و «اکتسابی» استفاده کنیم و خود را محدود به یک رسانه خاص نکنیم.

ماهیت رسانه:

شروع کسب و کار دارای هزینه های بسیار و محدودیت بودجه می‌باشد، به همین دلیل فضای آنلاین را به دلیل ارزان بودن و کارایی بالاتر به عنوان رسانه ی اصلی انتخاب کردیم.

هزینه پایین راه اندازی و توزیع مطالب باعث شده است که رسانه های شخصی در فضای آنلاین به سرعت رشد کنند. این رسانه ها که معمولا بر محور شرکت تاسیس کننده بنا شده اند و به علت صداقت و عدم تعلق به گروه یا بنگاه خاصی از قدرت تاثیر گذاری بالایی بر مخاطب برخوردار هستند.

تعاملی بودن رسانه:

رسانه اینترنت، بر خلاف دیگر رسانه هایی که در بازاریابی استفاده می شود به صورت کاملا تعاملی است و بازخورد مخاطبین بلافاصله قابل مشاهده است. این تعاملی بودن نشان دهنده حساسیت این رسانه و لزوم طراحی درست کمپین های تبلیغاتی است.

اثر ویروسی ( viral effect ):

شبکه های اجتماعی و ایمیل و ابزار پیام رسانی اینترنتی ( IM messaging )، امکان پخش یک خبر در زمانی کوتاه و در بین جامعه وسیعی از کاربران را فراهم کرده است. به علت ماهیت این انتشار که از یک دوست به دوست دیگر است، نرخ دیده شدن و مورد توجه قرارگرفتن خبر بسیار بالا است. از طرفی به خاطر اینکه انتشار توسط افراد و به صورت داوطلبانه صورت می گیرد، هزینه ای برای بنگاه به همراه ندارد.

تاثیر بالا در کنار هزینه پایین به قدری برای بازاریابان آنلاین جذابیت ایجاد می کند که راه اندازی کمپین های ویروسی به یکی از اصلی ترین بخش های هر برنامه بازاریابی آنلاین تبدیل شده است.

چند رسانه ای بودن:

اینترنت فضایی چند رسانه ای است. موسیقی، متن، ویدیو و تصویر امکانات چند رسانه ای است که در اختیار بازاریابان قراردارد. باید توجه داشت که در استفاده محتوای چند رسانه ای در ایران، باید به محدودیت سرعت اینترنت توجه داشت.

اندازه گیری آسان نرخ بازگشت:

فضای آنلاین با ابزارهای نرم افزاری که در اختیار بازاریابان قرار می دهد، این امکان را به وجود می آورد که به سادگی بتوانند اثر هر تومان هزینه شده را اندازه گیری کنند و به سرعت اصلاحات لازم برای رسیدن به بهترین نتیجه را انجام دهند.

مخاطب:

فضای آنلاین و شخصیت مجازی که برای افراد به وجود می آورد باعث می شود که کاربر آنلاین رفتاری کاملا متفاوت با فضای واقعی از خود نشان دهد. ماهیت تعاملی این رسانه و مخفی ماندن هویت کاربر در این تعامل، امکان واکنش سریع و قدرت رسانه های شخصی عواملی هستند که موجب این تفاوت می شوند. در صورتی که در طراحی کمپین به این تفاوت ها توجه نشود، بازخوردهای پیش بینی نشده ای از سمت مخاطبین پدید خواهد آمد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، به علت فراوانی بسیار زیاد اطلاعات و سرعت دسترسی به آنها، کاربر آنلاین اصولا کم حوصله و زودگذر است. نرخ استاندارد حداکثر ۳ ثانیه برای جذب مخاطب به وب سایت نشانگر همین کم حوصله بودن کاربران مجازی است. از سوی دیگر تنوع بسیار زیاد محتوا باعث شده است که کاربران اینترنت بسیار تنوع طلب بوده و نتوان برای مدت طولانی کمپین یکسانی را پیاده سازی کرد.

 

برای آشنایی با ابزار های بازاریابی اینترنتی مقاله زیر را مطالعه بفرمائید