قوانین سئو 6 نکته اساسی سئو در سال 2016Reviewed by مهدی نیکخو on Jul 28Rating: 5.06 قانون اساسی سئو در سال 2016 - بهینه سازی وب سایتقوانین سئو در چند سال اخیر شاهد تغییرات بسیاری بوده است ، گوگل سالانه بیش از 500 بار الگوریتم‌های جست‌وجو خود را آپدیت می‌کند و سایت‌های بسیاری با تغییرات برخی سایت ها حذف میشوند.

قوانین سئو در چند سال اخیر شاهد تغییرات بسیاری بوده است ، گوگل سالانه بیش از ۵۰۰ بار الگوریتم‌های جست‌وجو خود را آپدیت می‌کند و سایت‌های بسیاری با تغییرات الگوریتم جدید به‌طور کامل حذف می‌شوند، برای همین دانستن اصول سئو از هر گزینه‌ای برای بازاریابی اینترنتی حائز اهمیت است. البته با تغییر الگوریتم‌ها این نگرانی برای صاحبان سایت‌ها پیش نیاید که نکنِ سایت ما هم پنالتی ( حذف در جست‌وجو ) شود. فلسفه سئو از اول بر روی محتوای باکیفیت و استاندارد بوده و هست و این آپدیت‌های الگوریتم برای هوشمند شدن موتور جست‌وجوگر و  بیشتر دیده شدن محتوای سایت‌های باکیفیت هست.
متخصصین سئو نکات مختلفی را درباره وضعیت سئو و چگونگی نتیجه‌گیری از سرمایه‌گذاری بر محتوا را در سال ۲۰۱۶ ، ارائه کرده‌اند.

صاحبان وب‌سایت‌ها و بازاریاب‌های اینترنتی سرمایه‌گذاری بر روی محتوا را تقویت می‌کنند ، اما برای تقویت این سرمایه‌گذاری ، باید کمی زمان برای یادگیری قوانین جدید سئو ، در نظر داشته باشند. متخصصین سئو می‌گویند ، روزهایی که توجه موتورهای جست‌وجو به عناوین و استفاده از کلمات کلیدی داخل آن‌ها برای دریافت ترافیک بالا در وب‌سایت ، دیگر تمام‌شده است و محور استراتژی‌های  جدید سئو ، بر گزینه‌ای به نام “تجربه کاربری دل‌نشین” است.

قبلاً برای اجرای سئو ، توصیه‌ها بر روی کلمات کلیدی متمرکز بودند. ، اما آیا واقعیت این است ؟
موتورهای جستجو روزبه‌روز هوشمندتر می‌شوند. دیگر کنترل صفحات و نحوه نمایش محتوا یا اینکه صفحات ایجادشده برای چه کلماتی نمایش داده‌شده‌اند ، از عهده تولیدکنندگان محتوا خارج‌شده است.
بر اساس مطالعه‌ای بر روی آینده سئو که توسط موسسه Moz در آگوست ۲۰۱۵ انجام‌شده است ، فاکتورهای مهم مؤثر بر سئو در سال جدید موارد زیر خواهند بود :

  • موبایل دوست بودن ( mobile Friendly ) وب‌سایت : ۸۸%

  • تحلیل ارزش مشاهده‌شده صفحات : بالای ۸۱ %

  • داده‌های مصرفی مانند مدت‌زمان ثابت بودن در صفحات : بالای ۶۷ %

  • خوانا بودن و دیزاین : بالای ۶۷ %

کاهش تأثیر دو فاکتور مورداستفاده بیشتر تولیدکنندگان محتوا نیز در این مطالعه ثابت‌شده است :

  • تأثیر لینک‌های خریداری‌شده : زیر ۵۵ %

  • تأثیر لینک‌های داخل متنی ( Anchor Text  ) : زیر ۴۹ %

در ادامه  مطلب ، ۶ توصیه متخصصین سئو برای سرمایه‌گذاری حداکثری محتوا در استفاده از سئو را خواهید دید :

نکته های سئو - هدف از بهینه سازی

هدف از بهینه سازی سایت

  • هدف

دیگر نیازی به یک کلمه کلیدی مشخص برای پیشنهاد نتایج مرتبط جستجو ندارید. درگذشته دریافت کلیک مهم و حیاتی بود . امّا اکنون موتورهای جستجو نحوه ارتباط کاربر با وب‌سایت شمارا مشاهده می‌کنند و فاکتورهایی برای امتیازدهی به سایت شما دارند که به‌صورت زیر می‌باشند :

۱ – آیا کاربر به نتایج جستجو برگشته و بر روی موارد دیگر کلیک می‌کند؟

۲ – زمانی که در وب‌سایت شما هستند ، پاسخ آنچه به دنبال آن می‌گشته‌اند را یافته‌اند؟

۳ – زمان زیادی در سایت شما مانده است پس برایش جذاب بوده

۴ – مستقیم به محتوایی که دنبالش بوده رسیده یا بعد از چند کلیک در سایت شما به محتوا رسیده؟

۵ – آیا مجدداً کاربرها به سایت شما سر می‌زنند و یا فقط یک‌بار به سایت شما رجوع می‌کنند؟

و …..

پس باید توجه کاربر را جلب کرده باشیم و تمام سعی‌مان رو بکنیم تا کاربر زمان بیشتری را در سایت ما بگذراند.

قوانین سئو

تاثیر محتوای چندرسانه‌ای

این تصویر نشان می‌دهد که چگونه سایت Epicurious  ویدئوها و مطالب قابل کلیک و  جذابی  را در صفحه‌ای نشان می‌دهد که در اثر جستجوی “چگونه یک کیک بپزم؟” نمایش داده‌شده است.  با رعایت این اصول ، کاربر هر آنچه نیاز داشته باشد در این صفحه پیدا خواهد کرد و نیازی به بازگشت به صفحه نتایج جستجو و انتخاب وب‌سایت دیگر نخواهد داشت.

قوانین سئو سال 2016 - کلمات کلیدی

قوانین سئو همه محتوا حرف آخر را نمیزنند !

۲- در سئو محتوا کلمات کلیدی، حرف آخر را نمی‌زنند !!

تأثیر استفاده از کلمات‌کلیدی در عناوین صفحات ، کمتر دیده می‌شود. گوگل در تفسیر معانی هوشمندتر شده است. به‌عنوان‌مثال قبلاً این‌طور  بود که اگر می‌خواستید بهترین رستوران‌ها را معرفی کنید ، باید ۳ الی ۴ بار به عبارت “بهترین رستوران‌ها” اشاره می‌کردید. البته همچنان اشاره به “بهترین رستوران‌ها” مؤثر است ، امّا معنای منطق گرایانه مهم‌تر است. حال کافی است بتوانید در مطلب موردنظر ، به چگونگی داشتن یک تجربه شام عالی در رستوران‌های موردنظر اشاره‌کنید و نهایتاً توسط موتور جستجو ، انتخاب شوید.

قبلاً ، کلمات کلیدی را در محتوای اصلی یا در متاتگ توضیحات قرار می‌دادیم ، حال ، اما این گزینه‌ها از مد افتاده. ازآنجایی‌که  موتورهای جستجو رفته‌رفته هوشمندتر می‌شوند ، شروع به تحلیل و پردازش درباره سایر کلماتی می‌کنند که کاربر انتظار دارد در این مقاله پیدا کند (مسئله‌ای که باعث می‌شود مقاله شمارا در موضوع موردنظر معتبر نشان دهد).

اگر می‌خواهید در مورد اپل واچ مطلبی بنویسید ، باید کلماتی مانند “اپل” ، “واچ” ، “آیفون” ، “زمان” و “ساعت” را نیز در متن استفاده کرده باشید. وجود این کلمات در متن ، سیگنال یک مقاله خوب را به موتورهای جستجو ارسال خواهد کرد.

۷۵ % عبارات مورد جستجو بین ۳ تا ۵ کلمه می‌باشند. پس باید عناوین را به‌دقت نوشته باشید. موتورهای جستجو به این مسئله پی برده‌اند که اگر کاربران برای کلمه “بازاریابی” یا هر کلمه دیگر یا یک عبارت دوکلمه‌ای ، جستجو کنند ، نتیجه‌ای را که می‌خواهند به دست نمی‌آورند. برای به دست آمدن نتایج کیفی که به سؤالات آن‌ها پاسخ دهد باید از عبارات ۳ ، ۴ یا ۵ کلمه‌ای استفاده کنند. به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا ، به هنگام بهینه‌سازی محتوای خود ، باید این مسئله را نیز در نظر داشته باشید.

پس تنها از کلمات تک‌حرفی استفاده نکنید و کاربر را در نظر بگیرید ، شاید در دو حرف جست‌وجو کرد آن‌وقت چی ؟

قوانین سئو 2016 - تمرکز در تجربه کاربری

تمرکز در تجربه کاربری

۳- متمرکز بودن بر روی تجربه کاربری !!

گوگل هرسال بر روی ۵۰۰ الگوریتم ، تغییراتی زیادی را  اعمال می‌کند. هر تغییری بر روی اطمینان از این مسئله متمرکز است که وقتی کسی در گوگل جستجویی انجام دهد ، اگر در چند صفحه اول به نتیجه درست دست یابد ، تجربه عالی داشته است. این مسئله ارتباطی با گمراه کردن یا حقه زدن به موتور جستجو نیست. بلکه مربوط به این است که چگونه مطمئن شوید مقاله‌ای که در آن بر روی عبارت موردنظر تکیه‌دارید ، بهترین محتوای ممکن برای کاربر بر روی اینترنت است.

بدین ترتیب ، محتوای ارجینال ( تولیدشده توسط خودمان نه کپی ! )  ، بیشتر از قبل اهمیت دارد. هر مقدار محتوای ارجینال بیشتری  بتوانید تولید کنید (چه متن طولانی ، چه عکس یا یک ویدئو باشد) ، تمام چیزی است که می‌توانید در صفحات خود قرار دهید تا کسی را متقاعد به خواندن و انتشار آن کنید.
مردم معمولاً مطالبی را دوست دارند که هضم آن راحت‌تر است. که برای این امر باید وزن متن نیز در نظر گرفته شود. شما می‌توانید فهرستی از مطالب منتشرشده در وب‌سایت‌های دیگر را نمایش دهید که انحصاراً توسط شما و به‌صورت ویراستاری تحلیل‌شده باشد. پاراگرافی از محتوای دیگران را بردارید ، اعتبار آن پاراگراف را به نویسنده‌اش اختصاص دهید. سپس ویرایش موردنظر خود را در پاراگراف بعدی انجام داده یا به تحلیل آن بپردازید.

قوانین سئو - حجم محتوا تولید شده

حجم محتوا تولید شده اهمیت بسیار دارد

۴- حجم محتوا مهم است

مقالات طولانی‌تر ، بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه ، به‌طور میانگین در جستجوها بهتر و بیشتر نمایش داده می‌شوند. درحالی‌که قبلاً یک مقاله ۳۰۰ کلمه‌ای ، محتوایی طولانی محسوب می‌شد. مقالات طولانی‌تر ترافیک بیشتری دریافت می‌کنند و در سئو رتبه بالاتری دارند. علی‌الخصوص در شرایط رقابتی. تغییراتی که گوگل انجام می‌دهد و دلیل آن‌ها ، برای اطمینان از این است که ترافیک را به‌سوی صفحاتی بکشانند که برای کاربران مفید واقع‌شده و لذت‌بخش باشد. همچنین برای هضم بهتر و راحت محتوای طولانی برای کاربر ، کافی است که محتوا را با عناوین و بخش‌بندی‌های کاربردی ، نشانه‌های دسته‌بندی و تصاویر ، غنی کنید.
دلیل نمایش بهتر و بیشتر مقالات طولانی‌تر در جستجوها ، وجود کلمات و تصاویر بیشتر برای رتبه دهی است. مردم در شبکه‌ها اجتماعی ، مقالات طولانی‌تر را بیشتر به اشتراک می‌گذارند. مقالات کوتاه‌تر نیز می‌توانند گاهی بهتر عمل کنند. اما به‌طور میانگین شانس مقالات طولانی‌تر بیشتر است.

بهینه سازی برای موبایل

بهینه سازی برای موبایل

۵ – بهینه‌سازی برای موبایل

بیشتر مردم اخبار و مطالب جدید را درگوشی‌های هوشمند خود مطالعه می‌کنند. پس مهم است که مطمئن شوید محتوای تولیدی در تلفن‌های همراه  قابل جستجو و نمایش است. مطمئن شوید که گوگل می‌تواند محتوای شمارا که در مرورگر یا اپلیکیشن موبایل یافت شده است ، درک کرده و اعتبار محتوای شمارا ازنظر رعایت قوانین سئو تائید کند.

استفاده از تصاویر یکتا

استفاده از تصاویر یکتا و جذاب

۶- در محتوا از تصاویر جذاب استفاده کنید

درحالی‌که تصاویر در گوگل ، به‌اندازه‌ای که باید ، منبعی بزرگ نیستند ، استفاده از تصاویر جذاب در وب‌سایت شما ، بسیار ارزشمند خواهد بود. تصویری که در چند صد وب‌سایت می‌تواند نمایش داده شود ، اما در وب‌سایت شما با یک محتوای یکتا ادغام‌شده باشد ، دلیل متمایز شدن آن است. هدف این نیست که استفاده از تصاویر استوک را برای نشان دادن مفهومی ، رد کنیم. امّا هر زمان محتوایی استفاده کرده باشید که به‌صورت سفارشی ایجادشده یا از فن عکاسی خاصی استفاده‌شده باشد ، می‌تواند در طولانی‌مدت ، ترافیک بیشتری را جذب کند.

مهم‌ترین نکته سئو در سال ۲۰۱۶ ، تمرکز بر روی مخاطب است. درگذشته مسئله ، توانایی ایجاد  محتوایی بود که تولیدکننده می‌خواست کاربر آن را ببیند. اما اکنون درباره رساندن مطالب و محتوایی است که مردم واقعاً دوست دارند مطالعه کنند. و رعایت این مسئله می‌تواند ارتقاء بزرگی را در سئو شما فراهم آورد.
دلیل اصلی بهینه‌سازی و نمایش در نتایج برتر گوگل ، یاهو و یا بینگ ، برای این نیست که به خاطر نمایش در رتبه اول یا دوم درآمد داشته باشیم. بلکه دلیل اصلی برای رتبه بهتر این است که مخاطبین ما (افرادی که سعی در دسترسی دارند) ، تجربه عالی داشته باشند. اصلاً مهم نیست که چقدر رتبه بهتری داشته باشید درحالی‌که مخاطبانتان راضی نیستند.

منبع : ama