حواشی نهمین جشنواره وب و موبایل ایران

سلام خیلی خوشحالم که دوباره بعد از مدت‌ها شروع به نوشتن کردم قرار بر این بود قبل از شروع جشنواره گزارش کاملی تهیه کنم ولی به حاشیه‌های جشنواره می‌پردازم تا مسئولین زحمت‌کش جشنواره وب و موبایل ایران در سال آینده سعی در برطرف کردن مشکلات کنند و این مشکلات دوباره تکرار نشود، در ابتدا می‌خواهم مقدمه‌ای از نحوه شروع جشنواره و سپس نکته‌هایی را گوش زد کنم که در جشنواره سال بعد امیدوارم این موارد دیده نشوند.

جشنواره وب و موبایل
سخران های جشنواره

 

نهمین جشنواره وب و موبایل ایران پنج‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ در سالن همایش‌های پژوهشگاه نیرو‌،‌ شهرک قدس در ساعت ۹ صبح شروع شد بگذریم که سره برنامه شروع نکردند و ساعت ۹:۳۰ برنامه با تلاوت کلامی از قرآن آغاز شد. جمعیت تقریباً ۱۲۰۰۰ نفری در جشنواره شرکت کردند که امسال نسبت به سال قبل رشد بیشتری داشت.

مجری امسال مانند سال قبل آرش سروری برنامه را آغاز کرد و سپس دبیر جشنواره آقای رضا الفت نسب شروع به سخنرانی کرد ، انصافاً سخنرانی خوبی داشتند و سخنرانی امیدوارکننده‌ای بود چون امسال بدون ذره‌ای کمک از بودجه دولت جشنواره برگزار شد، اما بعد از سخنرانی آقای الفت نسب دکتر موسویان رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال نتوانست حضور پیدا کند ، در ادامه نوبت به معرفی محصول جدید از جیرینگ شد بالاخره جیرینگ اسپانسر جشنواره هم هست باید به نحوی سرویس جدید خود را تبلیغ کند و اما جیرینگ امسال هدفشان را از سمت موبایل به سوی وب تغیر دادند و در آینده نزدیک شاهد روش‌های جدید پرداخت الکترونیکی در ایران می‌شویم ( اگر بانک مرکزی کنار بیاید ) بهترِ بگیم بعد از تبلیغات جیرینگ پنل مصاحبه با آقای شهرام شاهکار مدیرعامل اسنپ با آقای اکبر هاشمی سردبیر هفته‌نامه شنبه آغاز شد واقعاً این پنل جذاب بود و از خوبی‌ها و معایب بازار حمل‌ونقل صحبت‌ شد و جا دارِ از همین‌جا از آقای شهرام شاهکار تقدیر کنم بابت نکته‌ها و تجربیات خوبشان تا اینجا پنل اسنپ به اتمام می‌رسد و پذیرایی آغاز میشود و همه به سالن پذیرایی هدایت می‌شوند از بحث‌های جذاب براتان به گم که کاله در یک‌طرف و نوشیدنی شمس هم در طرفی دیگر برای شرکت‌کننده‌ها پذیرایی می‌کردند. اما در سالن غرفه‌های مختلفی هم به چشم می‌خورد اغراق نباشِ ولی تقریباً ۵۰ درصد غرفه‌ها مربوط به Anetwork  بود درحالی‌که‌ جشنواره وب بهانه‌ای برای معرفی محصولات Anetwork راه‌اندازی شده بود تا معرفی وب‌سایت‌های برتر!! بهتر می‌شد گفت کنفرانس سالانه Anetwork تا کنفرانس وب و موبایل ایران

اما با تمام معایب و خوبی‌هایی که داشت حمیدرضا احمدی بنیان‌گذار ایوند کار خوبی کرد بلند شد و به همه گفت بایستید و با بغل‌دستی خود صحبت کنید و آشنا شوید ، به نظر من مثبت‌ترین کاری که انجام شد کار حمیدرضا احمدی بود. ( شبکه سازی )

 

photo_2017-02-16_14-33-47

 

همین‌طور اسنپ امسال برای رفتن به نمایشگاه کد تخفیف ۵۰ درصدی داده بود تا شرکت‌کننده ها به‌راحتی با اسنپ در جشنواره حضور پیدا کنند ( شروع جشنواره سوار بر موج‌های درآمدزایی اینترنتی )

اما در جشنواره چه گذشت ؟ چه تأثیری در درآمدزایی اینترنتی داشت ؟

پارسال این موقع ها بود که هفته‌نامه شنبه در جشنواره معرفی شد و شروع به معرفی خود کرد اما امسال چه استارتاپی رونمایی شد ؟ استارتاپی به نام اسپید!! در جشنواره معرفی شد اما کار اسپید چی هستش ؟ اسپید یک اپلیکیشن حمل‌ونقل موتوری هستش که با کمک اسپید می‌توانید موتور بگیرید ترافیک شهری را دور بزنید و همین‌طور می‌توانید پیک بگیرید و کالای خود را با خیال راحت پیک کنید اما بحثی که هست این است که همچنان تب حمل‌ونقل شهری با اپلیکیشن های ناوبری بالاست و انتظارها هرروز بیشتر می‌شود اما تأثیر خوبی در حوزه کسب‌وکار الکترونیکی و درآمدزایی از اینترنت دارد با ارزش است.

خب تا اینجا مروری بر چگونگی اجرا جشنواره وب و موبایل ایران داشتیم و حالا در مورد قسمت‌هایی که خیلی جای بحث دارد صحبت می‌کنیم

عدم حضور شرکت‌های بزرگ اینترنتی 

امسال حضور کمرنگ شرکت‌های بزرگ مانند دیجی کالا ، کافه بازار ، سر آوا ، ورزش ۳ ، صبا ایده و … بسیار کمرنگ بود و اگر این شرکت‌ها در سال آینده حضور پیدا کنند جشنواره شور و شوق بیشتری پیدا میکند اما اگر یکم اصولی‌تر بخواهم بگم جشنواره فقط به سود ای نتورکی ها بود تا دیگر شرکت‌های اینترنتی از طرفی میشِد گفت کنفرانس سالانه  Anetwork تا کنفرانس وب و موبایل ایران امیدوارم سال آینده غرفه‌های شرکت‌های دیگر و همین‌طور رقیب هم در جشنواره حضور پیدا کند تا این‌ سو تفاهم ایجادشده متعلق به یک سازمان برطرف شود.

 

پنل های بیهوده و حوصله سر بر

به‌جز چند تا پنل اکثر پنل ها به‌شدت حوصله سر بر و خسته‌کننده بودند و شرکت‌کننده‌ها مشغول صحبت یا بازی با تلفن همراه بودند ، تنها نکته ای که در پنل حوصله سر بر بود بحث هایی بود که همه افراد در سالن از این بحث‌ها آگاه هستند و واقعاً برای چی دارند بحث می‌کنند ؟ درحالی‌که همه حاضرین جزو بهترین‌های این حرفه هستند و نیازی به دوباره صحبت کردن نبود 😐 ( در حاشیه )
اما بحث کسل بار بودن بعضی برنامه‌ها هم شرکت‌کننده‌ها مشغول تماشای بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن بودند 🙂

 

پذیرایی نه‌چندان خوب 

پذیرایی واقعاً جای تبریک داشت ، کاله از محصولات پنیر طعم دار خود به پذیرایی پرداخت و اگر راستش را بخواهید اصلاً طعم خوبی نداشت و از طرفی اصلاً آب پیدا نمی‌شد!! توصیه من به شما این است که اگر خواستید سال بعد شرکت کنید حتماً با خودتان بطری آب خانواده همراه داشته باشید امیدوارم سال بعدی هم‌چین مشکلی تکرار نشود!!

 

داوری و کارشناسی ضعیف 

امسال داوری از میان مردم بود درحالی‌که این جشنواره معتبر در نهمین سال برگزاری خود همچین تصمیمی گرفته در حالی که باید افراد کارشناس و خبره داوری کنند در حالی که داوری به‌صورت مردمی انجام‌شده بود و بهتر بود داوری توسط یک سری افراد کارشناس و خبره انجام می‌شد واقعاً بعضی سایت‌ها حقشان ضایع شد. ( اکثر داوری‌ها به خاطر بلیت رایگان بود، برای همین تجربه کاربری ، UI و محتوا اهمیت نداشت و داوران با داوری ۳۰۰ سایت که حتی اکثراً هم نگاه به اسم سایت نمی‌انداختند! قضاوت داوری میکردند!! )

 

عدم حضور اساتید باتجربه و حضور کارگاه‌های مبتدی

کارگاه‌ها اصلاً کیفیت خاص خود را نداشتند و اساتید باتجربه کمتر دیده می‌شدند شاید من و خیلی از افراد مثل من که براشون  این حرف‌ها کسل آور و براشون تکراری بود ولی باید به فکر حرف‌های جدید باشند تا حرف‌های تکراری !!

 

جذاب نبودن اختتامیه 

اختتامیه امسال نسبت به پارسال ازنظر ظاهری بهتر شده بود ولی جذابیت آن‌چنانی نداشت و یکم سست بود و برای این‌که مخاطب‌ها همچنان باقی بمانند جلوی تندیس‌ها وقفه می‌انداختند و فیلم‌های اجباری اسپانسرها رو پخش می‌کردند. طوری شده بود که حاضرین به تیکه می‌گفتند “یه فیلم دیگِ هم ببینیم بعد ادامه اختتامیه” !!

 

وقت‌کشی در جشنواره 

به‌جای پنل های حوصله سر بر ، ویدیوهای اجباری ، حاشیه‌های بی‌ربط ، می‌توانستند اختتامیه را تا ساعت ۵ تمام کنند ولی نه تا ساعت ۹ شب که همه خسته و کلافه شده بودند.

نمونه‌ای از اجرای آقای دکتر در آخر برنامه و حوصله شرکت‌کننده‌ها لبریز شده بود تصورش با خود شما

 

آقای دکتر

دردسرهای تعداد زیاد اسپانسر ها 

حداقل سال بعد اسپانسرها کمتر باشند تا تبلیغ زده نشیم امسال انقدر تبلیغ کردند که خسته شدیم ، موقع دادن جایزه‌ها حتماً باید ویدیوی اسپانسر نمایش داده می‌شد وگرنه جایزه‌ها داده نمیشد.

امسال اسپانسرها هم موقع پذیرایی غرفه ( تریبون ) تبلیغاتی خود را داشتند ، هم موقع پنل دعوت بودند به صحبت از خودشان ، هم موقع جایزه به خودشان جایزه دادند !!!

 

حامیان جشنواره وب و موبایل

 

ویدیو زیر ارائه بسیار خوب فربد صادقیان هستش و از اطلاعات جالبی که در اختیار همه قرار داد امیدوارم در این امر تمام مسولین وب سایت های ایرانی با هم متحد شوند

 

فربند صادقیان : ما باید تمام اطلاعات خودمان را با هم به اشتراک بذاریم تا کی میخواهیم اطلاعات خود را مفتی به گوگل بدیم و بعد از گوگل بخریم ؟

در آخر ممنون از فربد صادقیان عزیز بابت ارائه خیلی خوبشان ما همچنان به دنبال پاورپوینت می‌گردیم 🙂

 

ممنون از توجه تون سعی کردم بی‌طرف بنویسم امیدوارم در سال دیگِ به اسپانسر : تریبون ، پنل ، جایزه ندهند 😉

 

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − پنج =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + یک =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل