رفتن به صفحه اول نتایج گوگل چگونه امکان پذیر است؟ سئو چیست؟
کاربران با انگیزهای گوناگونی در وب حضور دارند و در آن کارهای بسیاری نیـز انجـام مـیدهنـد. و از گشـت گـذارهای اعتیـادآور در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، چرخیدن در میان وبلاگها و ارسال و دریافت نامه( ایمیل)گرفته تا دیدن فیلم و عکـس و گـوش دادن بـه موسـیقی وخواندن خبر و انجام تحقیقات علمی و خرید و فروش. در میان کارهایی که انجام میشود، سرزدن به گوگل یا دیگر ابزار و جستجو اقدامی است که عمده کاربران وب انجام میدهند.
کیست که منکر نقش و تاثیر گوگل در رشد یک وبسایت یا کسب و کار اینترنتی باشد؟ گوگل و سایر ابزار جستجو هم نیـاز کاربران وب را پاسخ میدهند و هـم نقش غیرقابل انکاری در رونق دادن به کسب کارهای آنلاین ایفا کنند. مدیر هر سایتی به خوبی میداند که این ابزار میتواند چه تحول بزرگی در کسب وکار ها ایجاد کند.
میتوان گفت یکی از بزرگترین سوالاتی که صاحبان وبسایتها پس از پایان طراحی و تحویل گرفتن سایتشان میپرسند یک چیز است!
چطوری باید به صفحه اول نتایج گوگل بریم؟
رفتن به صفحه اول نتایج گوگل چه مقدار زمان میبرد؟
پاسخ این پرسش ها در یک کلمه خلاصه میشود! سئو!
سئو یا Search Engine Optimization) SEO) چیست؟
موتور جستجو و در اینجا به طور مشخص گوگل به عنوان دروازه ی ورود به وب عمل میکند و کاربر بعد از مراجعه به آن تصمیم می گیرد می که در گام بعدی به کدام سایت مراجعه نماید. مدیران، برنامه ریزان و سرمایه گذاران سایت در ها یافته اند که حضور در رتبه ها ی بالا نتایج و جستجو بـه معنـای ی آمـدن شـماره بیشتری از کاربران به سایت آنان است؛ بنابراین همواره در تلاش اند تا راهی برای دستیابی به آن رتبه ها یابند.
گر دستیابی به رتبه های بالا کاری ساده و برای هرکس مقدور باشد، اهمیت رتبه ی بالا از دست می رود. آیا در کنکور سراسـری همه میتوانند اول شوند؟ چون همه نمیتوانند اول شوند، کسب رتبه ی یک فراتر از ارزشمند میشود. کسب رتبه های بالا در موتور جستوجو نیز کار سادهای نیست و به تجربه، دانش و البته صرف زمان و صبر نیاز دارد.
اهمیـت تجـاری موتـور جستجو و تـلاش سایت برای حضور بهتر در آن ها ، کسب و کار نوینی را رقم زده است که به سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو معروف است. به فرایند آماده سازی سایت ها بـرای حضـور مناسـب در موتـورهای جستجو، سئو میگویند، که تخصصی کلیدی در بازاریابی آنلاین است و به عنوان یکی از حرفهای مهم و البته پر درآمد از آن یاد میشود که البته دلیل بسیار روشن است؛ سایت ها و کسب کار های بسیاری به حضور در جایگاه مناسبی در نتایج موتور های جستجو نیاز دارند و کارشناسان این حرفه همواره راهگشای کار آنان بوده اند.
سئو یا بهینه سازی موتور های جستجو به چه معناست؟
شاید از دیدن تیتر این نوشته تعجب کرده باشید! حتما پیش خودتان گفتید که چگونه میشود ندانیم که سئو چیست؟ مهم نیست که شما تازهکار هستید یا چند سال است که دارید کار سئو را انجام میدهید. از شما دعوت (یا شاید هم خواهش) میکنم تا این نوشته را تا آخر بخوانید!
خیلی از ما روزانه با سئو و مفاهیم مربوطهاش سر و کله میزنیم. شاید اولین چیزی که با شنیدن کلمه سئو به ذهن ما میرسد، این است که سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی برای موتور جستجو است. اما SEO واقعا یعنی چه؟ آیا باید تحتالفظی آن را ترجمه کنیم و انجام دهیم؟ نه.
سئو یک تکنیک و یک روش نیست! بلکه سئو یک علم و تخصص است و به کسی که بر این علم آگاهی کامل داشته باشد، سئوکار، متخصص سئو (SEO Specialist) یا مشاور سئو (SEO Consultant) میگویند.
عناصر سازنده سئو
تعریف درست تری از سئو
بگذارید از ابتدا بگوییم که تعریف ما و خیلیهای دیگر از سئو چیست! سئو یک تخصص است که با بهینه سازی جایگاه و همچنین تغییر شیوه نمایش سایت شما در موتور های جستجو، بازدید کننده های هدفمندی که به دنبال تخصص شما هستند را به سمت وبسایت شما سوق میدهد. در این فرایند، تجربه کاربری (UX)، محتوا (Content)، لینک سازی صحیح (Link Building)، شبکههای اجتماعی (Social Media)و مباحث فنی مثل ساختار (Structure) و سرعت سایت (Website Speed)دخیل هستند. بیشتر قوانین سئو توسط گوگل مشخص میشوند و دیگر موتورهای جستجو قوانینی شبیه به گوگل دارند. گوگل برای رتبه بندی صفحات از بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف استفاده میکند و این فاکتورها هرروز در حال تغییر هستند. به طوریکه الگوریتمهای گوگل در هر سال حداقل ۵۰۰ بار توسط مختصصین بخشهای مختلف گوگل بروز میشوند. قوانین سئو با توجه به حوضه عملکردشان به دسته های بزرگتری تقسیم میشوند و یک الگوریتم را تشکیل میدهند.
معروف ترین الگوریتم های سئو
الگوریتم پاندا (Google Panda): جلوگیری از کپی مطالب، سرقت مقالات و همچنین مبارزه با تقلب در کلمات کلیدی.
الگوریتم پنگوئن (Google Penguin): مبارزه با لینک های بیربط و لینک سازی به صورت اسپم.
الگوریتم کبوتر (Google Pigeon): کمک به سئو محلی و بهینه سازی مطالب در نتایج جستجو با توجه به محل زندگی کاربر.
الگوریتم مرغ مگس خوار (Google HummingBird): جلوگیری از انتشار مطالب ضعیف و بی کیفیت، نمایش نتایج مرطبت با جستجوی کاربر.
الگوریتم موبایل (Google Mobile): بررسی ساختار موبایلی وب سایت و تاثیر مستقیم ان در نمایش به کاربران موبایلی.
الگوریتم رنک برین (Google RankBrain): الگوریتم هوش مصنوعی گوگل برای نمایش مطالب مرتبط به جستجو کاربر.
الگوریتم ساریگ (Google Possum): بخش دیگری از بهبود دهنده سئو محلی در منار الگوریتم مرغ مگس خوار.
الگوریتم فرد (Google Fred): بررسی میزان تبلیغات موجود در صفحات وب و مجازات وبسایت هایی که حجم وسیعی از تبلیغات را پیاده میکنند.
چگونه باید سئو را انجام دهیم؟
راستش سئو قبلا خیلی سادهتر از الان بود. قبلا هر چند سال یک آپدیت بزرگ برای الگوریتمهای گوگل میآمد و چیز خاصی را تغییر نمیکرد. اما از زمانی که آپدیتهایی همچون پاندا، پنگوئن و مرغ مگسخوار به این الگوریتمها اضافه شدهاند داستان کمی فرق کرده. راستش چیزی عوض نشده است! قبلا هم گوگل میگفت که سایت شما باید محتوای خوبی داشته باشد، قبلا هم میگفت که نباید بکلینکهای غیرطبیعی داشته باشید، اما نمیتوانست این موارد را به درستی تشخیص دهد و خیلی کم پیش میآمد که یک سایت پنالتی شود. اما حالا گوگل دارد به بلوغ میرسد و میتواند بفهمد که چه محتوایی ضعیف است و چه محتوایی قویتر. میتواند بفهمد که چه کسی بک لینک خریده است و چه کسی لینکهایش طبیعی است. سئو همان است، فقط دیگر گوگل گول نمیخورد.سئو را باید از قبل از این که سایت شروع به فعالیت کند آغاز کرد؛ طراحی و ساختار سایت باید بر اساس قوانین تجربه کاربری باشد تا دسترسی کاربر به صفحات مختلف زجرآور نباشد! کاربر باید بتواند در کمتر از ۴ کلیک به محتوای مورد نظرش برسد و الکی در صفحات و آرشیوهای سایت نچرخد. صفحات سایت نباید تبلیغات آزاردهنده داشته باشند. در اینجا سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا کاربران میتوانند صفحات قدیمی سایت من را به سرعت پیدا کنند؟ آیا کاربر میتواند با یک نگاه بفهمد که سایت شما و آن نوشته در چه موردی است؟
در مرحله بعد باید با تولید محتوای خوب، لینکهای خوب دریافت کنیم و به لینکبیلدینگ طبیعی بپردازیم. لینکها هنوز بخش مهمی از سئو هستند و خواهند بود! لینکها پل ارتباطی سایتها هستند و اعتبار از طریق لینکها بین صفحات مختلف در جریان است.پس از تولید محتوا و لینکبیلدینگ باید در بازههای مشخص سایتتان را بررسی کنید و مطمئن شوید که سایتتان همیشه بهینه خواهد ماند و مشکلات احتمالیاش رفع میشوند.باید آمار سایتتان را همیشه مانیتور کنید٬ بررسی دادههای به دست آمده عملا مشخص کننده جریان حرکتی شماست. اگر کارها را درست انجام داده باشید باید رشد را در آمار خود مشاهده کنید. اگر آمار شما با تمام تغییرات ثابت است و یا حتی افت در آن مشاهده میکنید پس کار شما دارای نقصی است و باید جلوی ضرر را بگیرید.
صبر کن! همش که گفتی کاربر؟ پس موتورهای جستجو چی؟
این روزها قوانین گوگل به سمت معیارهای که با تجربه کاربری گره خورده حرکت میکنند، گوگل بر اساس قوانینش مشخص میکند که آیا این صفحه رضایت کاربران را در پی خواهد داشت یا خیر. پس در مرحله اول بدانید که آیا کاربر از حضور در سایت شما راضیست و طراحی سایت شما به او کمک میکند تا به چیزی که میخواهد سریعتر برسد؟
حالا باید ببینیم که آیا سایت شما به درستی کدنویسی شده است؟ آیا در سایتتان لینک شکسته دارید یا نه؟ آیا محتوای مرتبط و خوب دارید؟ آیا محتوایی که ایجاد کردید بهینه است و لینکهای داخلیاش به کاربر کمک میکند تا بین صفحات به خوبی جابهجا شود؟ آیا متاتگهای صفحات به درستی تعریف شدهاند؟
با انتشار آپدیت مرغ مگسخوار، گوگل درک بهتری از کلمات کلیدی پیدا کرده است. گوگل سعی می کند جملات و مفهوم آنها را بفهمد. کاربران از گوگل راهنمایی می خواهند. گوگل نیز تمام سعیش بر این است که بهترین نتیجه و بهترین پاسخ را به کاربرانش بدهد. گوگل زمانی سایت شما را دوست خواهد داشت که شما هم بهترین پاسخ را به سوالات کاربرانش بدهید.
آیا فقط سئو کافیست؟
چند سال پیش بهترین کانال بازاریابی اینترنتی سئو بود؛ البته الان هم هست اما کانالهای دیگری مثل ویدئو، شبکههای اجتماعی و.. هم رشد خوبی داشتهاند و نمیشود از آنها چشمپوشی کرد. جالبی داستان این است که همه کانالهای مختلف بازاریابی آنلاین با هم در ارتباط هستند و میتوانند به بهبود یکدیگر به صورت مستقیم و غیرمستقیم کمک کنند.
اگر کمی به این موضوع فکر کنیم متوجه خواهیم شد که در نهایت این فقط رنکینگ سایت نیست که حائز اهمیت است. فرض کنید سایت شما با کلمات کلیدی مورد نظر در صفحه اول نتایج جستجو نمایش داده می شود و ترافیک ورودی قابل توجهی دارد اما هنگامی که به نرم افزار تحلیل و آنالیز سایت خود مراجعه میکنید متوجه میشوید که نرخ Bounce Rate سایت شما بالای هفتاد درصد است. یعنی بیش از ۷۰ درصد بازدیدکنندگان سایت شما به محض بازدید از سایت شما یا از سایت شما خارج شدهاند یا به نتایج جستجو بازگشتهاند. وقتی کاربر بعد از بازدید از سایت شما و بدون بازدید از صفحات سایت شما به نتایج جستجو بازگردد به آن Pogo-Sticking گفته میشود که میتواند برای موتورهای جستجو یک سیگنال منفی از جانب سایت شما باشد. چون شما نتوانستید مشکل کاربر را حل کنید و کاربر برای جستجوی بیشتر و پیدا کردن پاسخ مناسب دوباره به صفحهی جستجو بازگشته است.
همیشه این را در نظر داشته باشید که گوگل در حال حاضر از الگوریتم یادگیری ماشین یا Machine Learning Algorithm استفاده میکند و با استفاده از آن توانسته به پیشرفت های قابل توجهی در بسیاری از فعالیت های خود دست پیدا کند. تمام قسمتهای وب سایت شما از کدهای HTML و CSS گرفته تا فایل های جاوا اسکریپتی که استفاده میکنید به همراه محتوای سایت شما مانند قطعات یک پازل زیر ذرهبین کنار یکدیگر قرار میگیرند و از فیلتر الگوریتمهای پیچیده گوگل عبور میکنند.
شاید یادمان رفته است که نباید تعاریف را به نفع خودمان تغییر دهیم. نباید به مشتریانمان بگوییم که شما بدون خدمات ما از بین خواهید رفت! نباید به مشتریانمان بگوییم که سئو فقط بک لینک است و بدون آن شما به هیچجا نخواهید رسید. بیایید برای پول گرفتن از مشتریانمان به آنها وعدههای الکی ندهیم. بیایید واقعیتها را بگوییم. چگونه میتوانیم به طور مثال به صاحب یک سایت مربوط به لوازم آزمایشگاهی بگوییم که شما سایتتان روزانه بالای ۱۰ هزار ورودی گوگل خواهد داشت و رتبه الکسای شما به زیر ۳۰۰-۴۰۰ ایران خواهد رسید؟ آیا واقعا سرجمع جستجوی این عبارات به ۱۰۰۰بار در روز میرسد که چنین وعدههایی میدهیم؟ آیا واقعا بازارهدف (آنلاین و آفلاین) این موضوع به ۱۰۰ هزار نفر در کل کشور میرسد؟
بیایید برای رسیدن به هدفی که داریم تلاش کنیم و در آرزوهایمان زندگی نکنیم. سئو یک علم و دانش هست و پیش نیاز استفاده از هر علمی کسب اطلاعات صحیح از ویژگی ها و اصول آن است. هرچیزی محدودیتی دارد و بیشتر از آن تلاش کردن، فقط هدر دادن وقت است. بله اینترنت هم محدود است. سایت شرکتی شما هیچگاه بازدیدش به یک سایت دانلود موسیقی نخواهد رسید. چون بازار هدف شما بسیار بسیار کوچکتر از یک سایت موسیقی است. بیایید با دانستن این تفاوتها، رضایت خودمان را از نتیجه سئو کم نکنیم.
تاریخچه سئو از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۸
تاریخچه سئو (SEO) : سئو (SEO) اگر چه موضوعی است که برای بسیاری از مردم جدید به نظر می رسد سابقه تاریخی بسیار طولانی دارد. بهینه سازی برای موتورهای جستجو جریانی سیال در جهان اینترنت بوده است و ریشه های آن به اوایل دهه نود میلادی باز می گردد. اگر چه ظاهر سئو (SEO) در سال ۲۰۱۲ تفاوت فاحشی با اویل ظهور آن در اینترنت دارد اما تغییرات بهینه سازی برای موتورهای جستجو به راحتی قابل پیگیری است.
علم سئو در اواسط دهه ۱۹۹۰ توسط مدیران سایتهای بزرگ شروع شد. در ابتدا همه وب مسترها می بایست تمام صفحات خود را برای آمدن خزنده ها (Spiders) به سایت آنها ثبت می کردند .
مختصری درباره تاریخچه سئو (SEO)
۱۹۹۵ – یاهو وب دایرکتوری خودش را راه اندازی کرد.
۱۹۹۸- گوگل راه اندازی شد، دی موز نیز در همان سال روی کار آمد.
۲۰۰۰- یاهو آلتاویستا را رهاکرده و به جای آن از الگوریتم گوگل تبعیت کرد. در همین زمان گوگل تولبار (Google Toolbar) برای استفاده عمومی و Toolbar Page Rank برای وبمستران معرفی شد.
۲۰۰۱- رتبه صفحه به کاربران از طریق منوی ابزار نشان داده شد.
۲۰۰٣- بروزسانی گوگل به نام فلوریدا منتشر شد وباعث سقوط رتبه بسیاری از سایت هایی که از شیوه های قدیمی سئو استفاده میکردند شد.
۱ ژانویه ۲۰۰۵- صفت NoFollow توسط یاهو و گوگل و مایکروسافت برای بالا بردن کیفیت لینک های خارجی سایت ها و کنترل لینک های اسپم معرفی شد. هدف اصلی از اینکار، کنترل تاثیرات لینک های اسپم در بخش نظرات بلاگ ها و سایت ها بود.
۱ ژوئن ۲۰۰۵-گوگل اقدام به معرفی الگوریتم جستجوی شخصی سازی شده (Personalized Search) کرد. این الگوریتم با توجه به تاریخچه جستجوی کاربران، نتایج متفاوتی به آنها ارائه میداد. همچنین در همان روز جازه ثبت نقشه سایت (SiteMap) به صورت XML در سرچ کنسول گوگل به وب مستران داده شد.
۱ دسامبر ۲۰۰۵-گوگل اقدام به منتشر کردن یک بروزسانی موقتی به نام پدرِ بزرگ (Big Daddy Update) برای زیرساخت موتور جستجوی خود کرد و پس از چندین ماه نیز آنرا از دور خارج کرد.
۱ آگوست ۲۰۰۸- لوگو و صفحه خانه گوگل دچار تغییرات شد. همچنین بخش پیشنهاد کلمات گوگل (Google Suggest) به موتور جستجوی گوگل اضافه شد.
۱ فبریه ۲۰۰۹، تگ کنونیکال (Canonical) برای مشخص کردن آدرس های اصلی صفحات برای ربات ها توسط گوگل و یاهو و مایکروسافت معرفی شد.
۱ دسامبر ۲۰۰۹- بخشی به نام جستجوی لحظهای (Real-Time Search) به گوگل برای نشان دادن اخبار و اتفاقات لحظهای افزوده شد.
۱ ژوئن ۲۰۱۰- گوگل پس از حدود یک سال به فعالیت الگوریتم کافئین (Caffeine Algorithm) که وظیفه اصلی در سئو (SEO) را بر عهده داشت پایان داد.
۱سپتامبر ۲۰۱۰- نمایش سریع گوگل (Google Instant) معرفی شد. این قابلیبت در واقع یک بروزرسانی برای گوگل ساجست (Google Suggest) بود و به آن قابلیت نمایش متن کامل یکی از نتایج جستجو را به عنوان پیشنهاد افزود.
۱ دسامبر ۲۰۱۰-نیویورک تایمز خبری راجع به یک وبسایت فروشگاه اینترنتی به نام DecorMyEyes منتشر کرد که از طریق نظرات منفی کاربران و سوء استفاده از الگوریتم گوگل به صدر نتایج گوگل رسیده بود. پس از این حادثه گوگل الگوریتم جستجو خود را برای مقابله با سایت هایی که از این شیوه برای بالا آمدن در نتایج گوگل استفاده میکردند بروز رسانی کرد.
۲۰۱۱- الگوریتم پاندا به روز شد. این یک گام اساسی در تاریخ سئو (SEO) است.
۲۷ سپتامبر ۲۰۱۲- ای ام دی به روز شد. ( این واژه مخفف تطابق دقیق با دامنه است.)
۲۲ ژانویه ۲۰۱٣- گوگل بیست و چهارمین آپدیت الگورتیم پاندا را منتشر کرد.
۲۲ می ۲۰۱٣- بروز رسانی نسخه ۲٫۰ الگوریتم پنگوئن توسط گوگل منتشر شد.
۱۱ ژوئن ۲۰۱٣- الگوریتم جریمه روز جزا (Payday Loan Algorithm) با تاثیر مستقیم بر سایت های اسپمر و پورن منتشر شد.
۱۶ می ۲۰۱۴- الگوریتم جریمه روز جزا (Payday Loan Algorithm) به نسخه ۲٫۰ ارتقاء یافت و یک ماه پس از آن نسخه سوم آن نیز منتشر شد
۱۹ می ۲۰۱۴- گوگل پاندا به نسخه ۴٫۰ ارتقاء یافت که تاثیری ۷٫۵ درصدی بر نتایج انگلیسی زبان گوگل گذاشت.
۲۴ جولای ۲۰۱۴ -گوگل با معرفی الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm) تغییری بزرگ بر روی سئوی محلی (Local SEO) در نتایج جستجو در موتور جستجوی خود پدید آورد.
۶ آگوست ۲۰۱۴- گوگل اعلام کرد تاثیر مثبت کوچکی را بر روی سایت های دارای ارتباط رمزنگاری شده (SSL) اعمال خواهد کرد.
۱ اکتبر ۲۰۱۴- گوگل بخشی برای انتشار اخبار (In The News) به سایت خود اضافه کرد.
۱۷ اکتبر ۲۰۱۴- الگوریتم پنگوئن به نسخه ۳٫۰ ارتقاء یافت. چهار روز بعد نسخه ۲٫۰ الگوریتم دزد دریایی (Pirate Algorithm) گوگل منتشر شد.
۲۲ آپریل ۲۰۱۵- گوگل اعلام کرد که که با بروزرسانی الگوریتم جدید خود به نام دوستدار موبایل (Mobile Friendly Algorithm)، سایت های بهینه سازی شده برای موبایل را در اولویت بالاتری از سایر نتایج در جستجو هایی که با تلفن همراه انجام شده اند قرار میگیرند.
٣ می ۲۰۱۵- گوگل با یک تغییر در هسته موتور جستجو گر خود به نام سیگنال های کیفیت (Quality Signals) باعث تغییراتی بسیار بزرگ در تغییرات جایگاه در صفحه نتایج خود شد. این رویداد به “فانتوم ۲” معروف شد.
۲٣ فبریه ۲۰۱۶- گوگل اعلام کرد که باکس های تبلیغات کلیکی (Adwords) کناره ها و یکی از نتایج بالای صفحه نتایج خود را طبق تغییرات جدید موسوم به Adwords Shakeup حذف میکند. این موضوع باعث تغییرات بسیار بزرگی در نمایش سایت هایی که اقدام به تبلیغات کلیکی در کلمات کلیدی رقابتی ایجاد کرده بودند شد. لازم به ذکر است علاوه بر آنها این تغییرات در سایت هایی که اقدام به سئو بر روی این کلید واژه ها کرده بودند نیز تاثیر بسیار بزرگی گذاشت.
۱۲ می ۲۰۱۶- نسخه دوم الگوریتم دوستدار موبایل (Mobile Friendly Algorithm 2.0) توسط گوگل معرفی شد.
۲٣ سپتامبر ۲۰۱۶- در طی یک هفته نسخه چهارم الگوریتم پنگوئن منتشر شد. در این بروزرسانی گوگل به جای جریمه کردن کل سایت، تنها صفحات دارای لینک های ناسالم را جریمه و از صفحه نتایج گوگل حذف میکند.
۱٠ ژانویه ۲۰۱۷- گوگل بصورت ناگهانی اقدام به جریمه سایت هایی کرد که با پاپآپ باعث ایجاد مشکل در نمایش نسخه های موبایلی سایت ها میشدند.
۲٠ ژوئن ۲۰۱۷-گوگل بصورت رسمی از سرویس گوگل جابز (Google Jobs) که باعث نمایش موقعیت های شغلی موجود در شرکت های بزرگ بصورت ویژه میشد خبر داد.
۱۷ اکتبر ۲۰۱۷- با انتشار نسخه ۶۲ کروم، گوگل آغاز به هشدار دهی به کاربران سایت هایی که در ارتباطشان از رمزنگاری (SSL) استفاده نمیکردند کرد.
٣٠ نوامبر ۲۰۱۷- گوگل اعلام کرد که طول مجاز متا دسکریپشن (Meta Description) را از ۱۵۵ کاراکتر به ٣٠٠ کاراکتر رسانده است.
چرا سئو سایته من بالا نمیاد ؟؟؟
سلام و وقت بخیر …
در جوابتون میتونم بگم که فیلد کاری شما بسیار پررقابت و چالش برانگیز است. نباید انتظار داشته باشید با زدن یه سایت و یه کم سئو داخلی یا on page به لینک ۱ یا ۲ برسید…
و در واقع سئو سایت بالا نمیاد…سئو یه فرآینده که هر روز باید دنبالش کنین و نتایج رو بررسی کنین …
خیلی ممنون از سایت مفیدتون عالی هستین شما