چگونه و کجا و چه نوع تبلیغی از میان این همه ارائه دهنده تبلیغات انجام دهیم ؟

تبلیغات اینترنتی

هدف ما در این چند مقاله جامعه ای که قرار ارائه دهیم اول از همه آشنایی کامل با انواع مختلف تبلیغات و همچنین آشنایی و آگاهی بیشتر نسبت به شرکت‌هایی که انواع مختلف آگهی را به صورت آنلاین انجام می دهند برای بیشتر و بهتر دیده شدن .

قبل از هر مطلبی لازم میدونم نکاتی را مبنی بر برنامه‌ریزی تبلیغات برای کسب و کارهای اینترنتی را ارائه دهم تا بتوانیم نرخ بازگشت سرمایه بالایی از هزینه تبلیغاتی که انجام می دهیم به دست بیاوریم.

برنامه‌ریزی تبلیغات اینترنتی برای کسب و کارهای آنلاین

تبلیغات

«مالکوم گلادول» روزنامه‌نگار، نویسنده و جامعه‌شناس کانادایی‌تبار در کتاب «نقطه شروع» عنوان جالبی را انتخاب کرده است. «چیزهای کوچکی که تفاوت‌های زیاد ایجاد می‌کند» یکی از این چیزهای کوچک «نقطه شروع» است. شاید ورزشکارانی که در رقابت‌های نفس‌گیر نتیجه یک سال تلاش پیوسته خود را فقط در چند ثانیه از دست داده باشند بیشتر از هر کسی دیگری اهمیت این نقطه شروع را درک کنند. هر فرایندی نقطه شروع دارد و تبلیغات هم از این قاعده سوا نیست. دوست دارم در آغاز این بخش یک خود افشاگری شغلی بکنم، آن هم نه به‌ عنوان یک نویسنده علاقه‌مند به کسب و کار، بلکه به عنوان فردی که نزدیک به ده سال از عمر خود را در فضای اجرایی تبلیغات سپری کرده است.

فکر نمی‌کنم در دنیا – به غیر از تبلیغات – صنعتی وجود داشته باشد که بتواند به این راحتی متولیان و مدعیان تجارت را متقاعد کند، هر ساله میلیون‌ها تومان از درآمد یا سرمایه خود را در چاه بی‌انتها و بی‌بازگشت آن بریزند و آخر سر هم با برچسب‌های کلیشه‌ای مثل برندینگ و سرمایه‌گذاری خوشان را دلخوش کنند به این امید که سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنند.

به جرآت می‌گویم اگر مدیران تجارت‌ها و کسب‌ و کارهای بزرگ و کوچک تنها هزینه یک فصل از تبلیغات خودشان را صرف آموزش یا مشاوره علمی تبلیغات کنند، بیش از نیمی از شرکت‌های تبلیغاتی ایران ورشکست می‌شوند.

این حقیقت وقتی تلخی خود را بیشتر  نشان می‌دهد که در بسیاری از مواقع خود فعالان صنعت تبلیغات، برای تبلیغات خدمات خود راهی به غیر سعی و خطاهایی هزینه‌بری که گاها نامهای عجیب و غریبی مثل مهندسی تبلیغات روی آن می‌گذارند، سراغ ندارند. هدف من از ارائه این مقدمه، بی‌اعتبار ساختن سومین صنعت سودآور جهان – بعد از نفت و اتومبیل سازی – نیست. معتقدم افرادی که علم تبلیغات را می‌شناسند هزینه‌ای به مراتب کمتر پرداخت کرده و بازدهی قابل قبول‌تری بدست می‌آورند.

چندی پیش در رویدادی حضور داشتم که سخنران از ۳۰۰ نفر حاضر در سالن در مورد شعار تبلیغاتی یکی از برندهای مطرح کشور پرسید و جایزه‌ی خوبی برای پاسخ دهنده تعیین کرد. حاضرین در سالن اکثرا فعال یا علاقه‌مند به امور تجاری و بازرگانی بودند. هیچکس شعار تبلیغاتی برند مذبور را به خاطر نیاورد تا زمانی که خودش جواب را گفت و  همه دیدم که شعار مذکور را بارها  – در تبلیغات شنیده بودیم – اما چرا کسی به خاطر نداشت؟ جالب بود، برند مذبور در طول یک سال گذشته (۱۳۹۵) نزدیک به ۱۸۰ میلیار تومان برای تبلیغات هزینه کرده بود  اما در یک جمع ۳۰۰ نفره، حتا یک نفر شعار تبلیغاتی‌اش را به خاطر نداشت!

دیوید اگلوی در کتاب «رازهای تبلیغات» می‌نویسد: «آنچه تبلیغات می‌تواند برای شما انجام دهد ایجاد حساسیت در یک بازار است»

چرا بعضی از تبلیغات علی‌رغم این‌که چندان هم خلاقانه و جذاب نیست تا سالها و حتا بعد از دوران انتشار خود، مستقلِ از رسانه در ذهن مشتریان باقی می‌ماند و یادمانه (Nostalgia) می‌شود. بها دادن بیش از حد و هزینه‌کرد برای تقلید بدون برنامه از خلاقیت‌های عجیب و غریب به کار رفته در محتوای تبلیغات برندهایی بزرگی مثل اپل، سامسونگ، مرسدس‌بنز و.. یادآور داستان جویندگان و یابندگان طلا است. این نکته را نباید فراموش کرد که به شکل عجیبی مدیران تمایل دارند تبلیغات را جایگزین دانش بالادست آن یعنی بازاریابی یا فروش کنند. شاید دلیل آن فکر نکردن در مورد برنامه تبلیغاتی یا برون‌سپاری فکر کردن برای این امر مهم است. اجرای تبلیغات خودتان را برون‌سپاری کنید نه برنامه‌ریزی آن را.

تبلیغ کردن و تبلیغ نکردن هر دو هزینه‌های مالی قابل توجهی به کسب و کارهای اینترنتی تحمیل می‌کند، به همین دلیل است که تبلیغات خیلی زود به یکی از اولویت‌های نخست کسب و کارهای اینترنتی تبدیل می‌شود، چون انجام دادن و ندادن آن هزینه‌بر است. تفاوت فقط در بازگشت هزینه و تاثیرگذاری آن است. معمولا چیزهایی که هزینه بالاتری به یک کسب و کار  تحمیل کند در اولویت بالاتری نسبت به چیزهایی قرار دارد که فایده بیشتری دارند.

 جان وانامیکر – تاجر، مدیر و سیاستمدار آمریکایی – می گوید اطمینان دارم که نیمی از بودجه تبلیغاتی هدر می‌رود اما نمی‌دانم کدام نیمه!

تبلیغات را نمی‌توانید از چرخه تجاری کسب و کارتان  حذف کنید در عین حال تبلیغ کردن دائمی همان مشکلات تبلیغ نکردن را برای کسب و کار شما به دنبال خواهد داشت، فقط از سمت دیگر بام می‌افتید. پیوسته برای کسب و کارتان تبلیغ نکنید، بلکه پیوسته در حال تحقیق و برنامه‌ریزی تبلیغات باشید.

تبلیغات با پدیده‌ای به نام «نادیده‌انگاری مخاطب» مواجه است و تبلیغات برای کسب و کارهای اینترنتی هم از این قاعده مستنثا نیست. مخاطب در معرض تبلیغ قرار می‌گیرد، پیام تبلیغ را دریافت می‌کند اما آن را نادیده می‌گیرد. این پدیده چالش بزرک رسانه‌ها و تبلیغات‌چی‌ها نیست یا لااقل در کوتاه‌مدت نیست. این چالش پیش‌‌روی کسب ‌و کارهایی است که بخشی قابل توجهی از انتظارات مالی خود را به چنین تبلیغاتی وابسته خواهند کرد.

یکی از مصطلح‌ترین دروغ‌هایی که این روزها فریاد زده می‌شود این است که: «تبلیغات هزینه نیست سرمایه‌گذاری است!»  تبلیغات هزینه است و زمانی که – توسط مخاطب – نادیده گرفته شود،  هزینه‌ی بر باد رفته است.

هنوز برخی تصور می‌کنند هرچه تبلیغات پرهزینه‌تر، خلاقانه‌تر – یا در واقع پیچیده‌تر –  باشد تاثیرگذارتر است. ردپای گران‌ کردن تبلیغات را می‌توان از تقلید‌های بدون تحقیق دید، در کپی تبلیغات هیجان‌انگیز برندهای بزرگ دنبال کرد و به آماربازی‌های سرشار از اغراق صاحبان رسانه‌ رسید.

تبلیغات بنری در صدر پدیده «نادیده‌انگاری تبلیغات» قرار دارد که به نسبت هزینه‌‌کرد، بازخورد قابل توجهی در پی ندارد، جد بزرگ بنرهای اینترنتی، یعنی بیلبوردهای شهری هم کم و بیش به همین درد مبتلاست. سوال مهم اینجاست، با این اوصاف تبلیغات را از کدام رسانه و از کجا آغاز کنیم؟ محدوده اثرگذاری هر رسانه چقدر است و چگونه با حداقل خطرپذیری برای تبلیغات اینترنتی هزینه کنیم تا با پدیده نادیده‌انگاری مواجه نشویم؟

بریم سراغ معرفی انواع مختلف تبلیغات

معرفی انواع مختلف تبلیغات اینترنتی

تبلیغات

در این بخش سعی در معرفی و آشنایی کامل با انوع مختلف تبلیغات را داریم .

در مقاله های بعدی تمام شرکت ها و ارائه دهندگان این نوع تبلیغات معرفی شده را محضر شما دوستان خوب اوکس تیم ارئه می دهیم.

تعریف تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click

تبلیغات

تبلیغات کلیکی یا PPC مخفف Pay Per Click به معنی « پرداخت در ازای کلیک » به یک مدل تبلیغات اینترنتی گفته میشه که هزینه تبلیغات بر اساس قیمت هر کلیک محاسبه میشه . به تبلیغات کلیکی CPC یا Cost Per Click هم گفته میشه . برای هر کلیک مبلغی تعیین میشه برای مثال تصور کنید می خواید تو یه وب سایت تبلیغات کنید و صاحب وب سایت میگه قیمت هر کلیک ۵۰ تومنه . حالا اگر شما بخواید ۵۰۰۰ تا کلیک روی آگهی تون انجام بشه باید ۵۰ * ۵۰۰۰ یعنی ۲۵۰.۰۰۰ تومن پرداخت کنید . فرمول کلی تبلیغات کلیکی به این صورته :

هزینه تبلیغات کلیکی = قیمت هر کلیک * تعداد کلیک درخواستی

مجری تبلیغات کلیکی یا موتور های جستجو هستن و یا خود صاحبان سایت ها . اما در سطح بین المللی اغلب شرکت ها موتور های جستجو مثه گوگل و بینگ رو ترجیح میدن و تمایلی ندارن که به خود سایت ها به طور مستقیم سفارش تبلیغات کلیکی بدن مگر اینکه اون سایت به لحاظ محتوا خیلی قوی باشه .

روش های اجرای تبلیغات کلیکی یا PPC

بر خلاف تصور مردم ، تبلیغات کلیکی خودش به تنهایی یک علم بسیار پیچیده است و فقط باید یک برنامه نویس باشید تا این پیچیدگی رو درک کنید .

تبلیغات بر اساس نرخ ثابت یا Flat Rate PPC

روش تبلیغات بر اساس نرخ ثابت یا Flat Rate PPC به این صورت کار میکنه که نمایش دهنده آگهی ( وب سایت ها ) یک نرخ مشخصی رو برای هر کلیک تعیین میکنن و بر اساس اون قیمت هزینه تبلیغات کلیکی محاسبه میشه . روش قیمت گذاری با میزان درخواست کلید واژه مورد نظر ارتباط مستقیم داره ؛ یعنی هر چقدر درخواست اون کلید واژه از طرف آگهی دهنده ها بیشتر باشه قیمت اون کلید واژه هم بیشتره . یکی دیگه از فاکتور های قیمت گذاری در روش نرخ ثابت Flat rate PPC کیفیت مطالب اون سایته و کیفیت مطالب با میزان با ارزش بودن بازدید اون سایت ارتباط مستقیم داره . اگر وب سایت درباره یه موضوع تخصصی بنویسه ، مخاطبان اون سایت آدمای با ارزش تری هستن بنابراین قیمت تبلیفات کلیکی در اون سایت بیشتره . مثلا قیمت یک کلیک در یک سایت تخصصی خیلی بیشتر از یک سایت تفریحیه . به دلیل اینکه در سایت تخصصی ، افراد متخصص رفت و آمد می کنن اما در یک سایت تفریحی عموما افرادی حضور دارن که برای شرکت ها و فروشگاه ها خیلی مفید نیستن . روش تبلیغات کلیکی بر اساس نرخ ثابت Flat Rate PPC ایراد های زیادی داره و به دلیل اینکه این روش داره کم کم از دور خارج میشه من دیگه بیشتر از این توضیح نمیدم .

تبلیغات کلیکی بر اساس مناقصه یا Bid-based PPC

در حال حاضر بهترین روش تبلیغات کلیکی روش مناقصه ای یا Bid-based PPC هست که شرکت های بزرگی مثه گوگل و مایکروسافت ازش استفاده می کنن . اگر خاطر تون باشه در مقاله « تبلیغات در گوگل » اشاره کردم که در تبلیغات گوگل ادوردز شما می تونید بودجه روزانه ، منطقه جغرافیایی و زمان نمایش آگهی تون رو تعیین کنید . در روش تبلیغات کلیکی مناقصه ای Bid-based PPC بر خلاف روش Flat rate قیمت ککلیک مبلغ ثابتی نیست بلکه بر اساس مناقصه کلید واژه هاست . در این روش آگهی دهنده ها قیمت کلیک روی آگهی شون رو خودشون تعیین میکنن و هرچقدر این قیمت بالاتر باشه شانس دیده شدن شون هم بیشتر . بذارید با یه مثال واضح تر توضیح بدم . فرض کنید ۲۰ آگهی دهنده می خوان روی کلید واژه « قیمت لپ تاپ » کار کنن و هر کدوم از این آگهی دهنده ها بودجه روزانه شون رو ۱۰۰ هزار تومن تنظیم کنن . خب جایگاه های تبلیغاتی محدوده و همه این آگهی دهنده ها نمی تونن هم زمان دیده بشن . حالا برای اینکه تعداد دفعات دیده شدن آگهی ها به طور عادلانه محاسبه بشه هر چقدر که میزان bid آگهی بیشتر باشه ، شانس بیشتری هم برای دیده شدن داره . مثلا اگر یک آگهی دهنده به ازای هر کلیک مبلغ ۵۰۰ تومن تنظیم کنه و بقیه آگهی دهنده ها ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومن تنظیم کرده باشن ، اونوقت اون آگهی دهنده ای که ۵۰۰ داده در همه موارد دیده میشه مگر اینکه بودجه ی روزانه اش تموم شده باشه . البته برای اینکه این سیستم باز هم عادلانه تر عمل کنه ،  آگهی ها بر اساس موقعیت مکانی و موقعیت زمانی هم فیلتر میشن .

تبلیغات اینترنتی CPM چیست؟

تبلیغات CPM یا Cost Per Thousand یک اصطلاح در حوزه بازاریابی آنلاین است و نشان دهنده‌ی یک مبلغ از پیش تعیین شده در ازای ۱۰۰۰ بار نمایش بنر تبلیغاتی در وب سایت است. در این روش هزینه از طرف نمایش دهنده مشخص خواهد شد و تبلیغ دهنده برای هر ۱۰۰۰ مرتبه نمایش بنر باید بودجه در نظر بگیرد.

در روش‌های دیگر تبلیغات بنری مانند CPC که پرداخت و هزینه‌ها بر اساس تعداد کلیک روی بنر محاسبه می‌شود، بحث میزان نرخ کلیک (CTR) و میزان نرخ تبدیل برای تبلیغ دهندگان بسیار حایز اهمیت است. اما در روش CPM توجه بیشتر روی برندینگ، معرفی محصولات و یا القای پیام خاص برای مخاطبان است.

برای مثال هنگامی که کمپانی سامسونگ قبل از عرضه Galaxy S8 طیف وسیعی از تبلیغات آنلاین را برای معرفی شعار و طراحی جدید آن انتخاب می‌کند، CPM می‌تواند راهکار مناسب و برندینگ گسترده‌ی را به ارمغان بیاورد.

تبلیغات

بنابراین می‌توان گفت تبلیغات CPM برای کسب و کارهای که به دنبال ایجاد برندینگ و معرفی محصول و خدمات خود در کوتاه‌ترین زمان و به صورت گسترده هستند بسیار مفید خواهد بود. همچنین برندهای نوپا که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند با استفاده از این سرویس می‌توانند طیف وسیعی از کاربران را جذب و اعتماد آنها را بدست بیاورند تا در اهداف بعدی (عضویت در خبرنامه، خرید، دانلود فایل) مسیر هموارتری را پیش رو داشته باشند.

به عنوان مثال، تبلیغی که به ازای هر ۱۰۰ بار نمایش، ۲ کلیک دریافت کرده، نرخ CTR آن ۲ درصد است. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در تبلیغات نمایشی و کلیکی، موفقیت یک تبلیغ تنها به نرخ کلیک آن وابسته نیست، چه بسا بسیاری از تبلیغات اینترنتی که کلیک های زیادی دریافت نمی کنند اما همچنان بسیار کارآمد و تاثیرگذارند.

CPM تنها یکی از چندین راه تبلیغات در سایت های اینترنتی است. از جمله راه های دیگر تبلیغاتی می توان به (CPC Cost Per Click) و (CPA Cost Per Acquisition) اشاره کرد. در تبلیغات CPC، تبلیغ دهنده هر بار که یک کاربر وب سایت بر روی تبلیغ او کلیک کرد، باید مبلغی را به نمایش دهنده بپردازد. اما در تبلیغات CPA، تبلیغ دهنده تنها در حالتی که کاربر وب سایت یک خرید و یا عملیاتی مشخص انجام داد به نمایش دهنده مبلغ از پیش تعیین شده ای را می پردازد.

تبلیغات اینترنتی بنری

تبلیغات

بنرهای تبلیغاتی قطعات نسبتا کوچکی از کد HTML هستند اما حضور آنها در وب و اهمیت آنها در کسب‌ و کارهای اینترنتی بسیار قابل توجه و گسترده است. ظرف چند سال اخیر، اغلب ما شنیده‌ایم که چقدر می‌شود از اینترنت کسب درآمد کرد. این رسانه‌ی جدید آموزشی و تفریحی که اینترنت نام دارد در اقتصاد انقلاب به پا کرده است و برای افراد و کسب‌وکارهای بسیاری موفقیت به ارمغان آورده است. اما این همه پول را چطور می‌شود از اینترنت به‌دست آورد؟ راه‌های زیادی برای کسب درآمد سایت‌ها از اینترنت وجود دارد که یکی از منابع آن، تبلیغات است و یکی از محبوب‌ترین شکل‌های تبلیغات، تبلیغات بنری است.­

یک بنر تبلیغاتی نوع خاصی از لینک هایپرتکست است. اگر در مورد نحوه‌ی کار کردن صفحات وب اطلاعاتی داشته باشید حتما می‌دانید که یک لینک متنی ابتدایی چطور کار می‌کند. یک بیت از کد HTML، سرور وب را راهنمایی می‌کند تا وقتی کاربر روی قطعه‌ی معینی از متن کلیک می‌کند صفحه‌‌ی وب خاصی را بالا بیاورد. بنرهای تبلیغاتی اساسا همین کار را می‌کنند، فقط اینکه به جای متن، لینک در یک جعبه‌ی حاوی گرافیک (که معمولا با عناصر متنی همراه است) و گاهی اوقات انیمیشن ظاهر می‌شود.

انواع بنرهای تبلیغاتی

بنرهای تبلیغاتی مانند تبلیغات کاغذی در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند. هیئت تبلیغات اینترنتی (IAB) هشت اندازه‌ی مختلف را بر اساس ابعاد پیکسل برای بنرها معین کرده است. یک پیکسل کوچک‌ترین واحد رنگ برای ساختن تصاویری است که بر صفحه‌ی مانیتور یا تلویزیون ظاهر می‌شوند. اندازه‌های بنر تبلیغاتی IAB به شرح زیر است:

  • ۴۶۸ در ۶۰ پیکسل (بنر کامل)؛
  • ۳۹۲ در ۷۲ پیکسل (بنر کامل با میله‌ی جست‌و‌جوی عمودی)؛
  • ۲۳۴ در ۶۰ پیکسل ( بنر نیمه)؛
  • ۲۱۰ در ۲۴۰ پیکسل (بنر عمودی)؛
  • ۱۲۵ در ۱۲۵ پیکسل (دکمه‌ی مربعی)؛
  • ۱۲۰ در ۹۰ پیکسل (دکمه‌ی ۱)؛
  • ۱۲۰ در ۹۰ پیکسل (دکمه‌ی ۲)؛
  • ۸۸ در ۳۱ پیکسل (دکمه‌ی میکرو).

تا کنون بنر کامل (۴۶۸ در ۶۰) محبوب‌ترین اندازه بوده است، اما شما در صفحات وب با تمام این ابعاد مواجه خواهید شد. این ابعاد تنها ابعادی نیستند که برای بنرهای تبلیغاتی به‌کار می‌روند اما نماینده‌ی خوبی از گستره‌ی بنرهای تبلیغاتی رایج‌اند. هیچ محدودیت جهان‌شمولی برای اندازه‌ی فایل بنرهای تبلیغاتی وجود ندارد اما اکثر سایت‌‌ها محدودیت‌هایی برای اندازه‌ی حافظه دارند که معمولا چیزی بین ۱۲ کیلوبایت تا ۱۶ کیلوبایت است. علت این محدودیت این است که بنرهای تبلیغاتی به مجموع اندازه‌ی فایل صفحه‌ای که روی آن ظاهر می‌شوند می‌افزایند و به‌ این ترتیب زمانی را که برای بالا آمدن صفحه نیاز است، افزایش می‌دهند.

همان‌طور که حتما هنگام وب‌گردی توجه کرده‌اید، بنرهای تبلیغاتی از نظر محتوای گرافیکی و نو‌آوری بسیار متفاوت‌اند. ساده‌ترین بنر تبلیغاتی تنها یک فایل ثابت و بی‌حرکت GIF یا JPEG دارد که به صفحه‌ی اصلی تبلیغ‌کننده‌ی لینک، لینک داده شده است. بنر تبلیغاتی متحرک GIF که چند تصویر مختلف را به‌صورت متوالی به نمایش می‌گذارد و این کار را اغلب برای خلق یک نوع انیمیشن انجام می‌دهد، رایج‌ترین بنر است. بعد از این نوع بنر، بنرهای تبلیغاتی رسانه‌ای هستند (بنرهایی که از صوت، تصویر یا برنامه‌‌های جاوا استفاده می‌کنند) که فایل‌هایشان معمولا اندازه‌های بزرگ‌تری دارد و اغلب علاوه بر لینک دادن صرف، با کاربر کارکرد تعاملی هم دارند.

چرا از بنر تبلیغاتی استفاده می‌کنند؟

تبلیغ‌کننده‌ها معمولا امید دارند که یک بنر تبلیغاتی یکی از این دو کار را که ذکر خواهیم کرد برای‌شان انجام بدهد. به‌طور ایده‌‌آل، بازدیدکننده‌ی سایتی که در آن از بنر تبلیغاتی استفاده شده است، روی بنر کلیک می‌کند و به صفحه‌ی وب‌سایت تبلیغ‌کننده می‌رود. در این مورد بنر تبلیغاتی بازدیدکننده‌ای را به سایت تبلیغ‌کننده آورده است. در صورتی‌که بازدیدکننده علاوه بر بازدید خرید هم بکند، موفقیت بزرگی برای تبلیغ‌کننده است. حتی اگر بازدید‌کننده بر روی بنر کلیک نکند، خیال تبلیغ‌کننده راحت است که او بالاخره تصویری از بنر را در ذهن خود دارد. این یعنی بازدیدکننده آگاهانه به محتویات بنر توجه می‌کند و در آینده‌ای نزدیک تصمیم می‌گیرد به سایت تبلیغ‌کننده مراجعه کند یا اینکه حداقل متوجه بنر شده است و از کالا و خدمات تبلیغ‌کننده آگاهی پیدا کرده است.

این تأثیر دوم تبلیغات، برندگذاری نامیده می‌شود. همه‌ی ما اثرات برندگذاری را تجربه کرده‌ایم. مثلا تلویزیون را روشن می‌کنیم و همیشه تبلیغات فلان برند را می‌‌بینیم. این تبلیغات ظاهرا تأثیر خاصی بر ما ندارند – ما با دیدن تبلیغ از روی کاناپه نمی‌پریم مغازه تا آن را بخریم – اما دفعه‌ی بعدی که مغازه رفتیم با دیدن کالای آن برند ممکن است تصمیم بگیریم آن را بخریم. اگر برای اینکه یک کالا را بر دیگری ترجیح بدهید دلیل خاصی نداشته باشید، به احتمال زیاد کالایی را انتخاب می‌کنید که بیشتر با آن آشنا هستید، حتی اگر این آشنایی از طریق دیدن تبلیغات باشد.

بنابراین برای موفقیت یک بنر تبلیغاتی و نیز سنجش موفقیت آن چندین راه‌ وجود دارد. مثلا تبلیغ‌کننده‌ها می‌توانند این موارد را در نظر بگیرند:

  • کلیک‌ها: تعداد بازدیدکننده‌هایی که روی لینک یک بنر تبلیغاتی کلیک می‌کنند. سایت‌هایی که بنرها را منتشر می‌کنند فضای بنر تبلیغاتی را بر مبنای هزینه‌ی هر کلیک می‌فروشند.
  • بازدید صفحات: عبارت است از تعداد دفعاتی که صفحه‌ی وب از سرور درخواست شده است. تبلیغ‌کننده‌ها به بازدید صفحات علاقه دارند چراکه حاکی از تعداد بازدیدکننده‌هایی است که بنر تبلیغاتی را دیده‌اند. با اینکه تعداد دفعات بازدید تأثیرگذاری یک کمپین تبلیغاتی را ارزیابی نمی‌کند اما نحوه‌ی مواجهه‌ی بازدیدکنندگان را می‌سنجد. رایج‌ترین روش برای فروش فضای بنر تبلیغاتی، هزینه به ازای هزار بازدید یا CPM است (در اعداد رومی، M معادل هزار است).
  • نرخ کلیک: نسبت بازدید صفحات به کلیک است و عبارت است از درصد مجموع بازدیدکننده‌های یک سایت که روی یک بنر تبلیغاتی کلیک کرده‌اند. نرخ کلیک معمولا زیر یک درصد است و بالاتر از آن بسیار نادر است.
  • هزینه به‌ازای فروش: عبارت است از سنجش مقدار پولی که صرف تبلیغات فروش شده است. تبلیغ‌کننده‌ها بسته به تبلیغ و نوع کالا یا خدمات خود از ابزارهای مختلفی برای محاسبه‌ی هزینه به‌ازای فروش استفاده می‌کنند. بسیاری از تبلیغ‌کننده‌ها با استفاده از کوکی‌های اینترنت، فعالیت بازدیدکننده‌ها را رصد می‌کنند.

هر تبلیغ‌کننده به یک نوع مقیاس اهمیت می‌دهد اما اکثر تبلیغ‌کننده‌ها همه‌ی این عناصر را هنگام قضاوت در مورد تأثیربخشی یک بنر تبلیغاتی در نظر می‌گیرند.

تبلیغات موبایلی

تبلیغات

اگر گوشی اندرویدی دارین حتما موقع استفاده از بعضی برنامه ها وقتی به اینترنت وصل شدین ، دیدن که در یک قسمت از محیط برنامه داره تبلیغات نمایش داده میشه . تبلیغات در برنامه های موبایلی هم در یک سال اخیر خیلی مد شده . من این نوع تبلیغ رو برای افزایش فروش به طور لحظه ای مناسب نمی دونم و بیشتر برای برند سازی می تونه مفید باشه . برای به دلیل اینکه تبلیغات اینترنتی در برنامه های موبایلی باید وب سایت تون کاملا واکنش گرا باشه یعنی تو موبایل خیلی خوب و دقیق نمایش داده بشه تا فرصت رو از دست ندین .

طبقه بندی انواع تبلیغات موبایلی

تبلیغات موبایلی را می توان به تبلیغات تعاملی، مبتنی بر محتوا، پاسخ و موقعیت دسته بندی میشوند. از سال ۲۰۰۰ به بعد تبلیغات دیگری مانند مبتنی بر زمان و مکان و رابطه ای ایجاد شده است

عوامل موفقیت در بازاریابی موبایلی

محتوا

  • محتوای سرگرم کننده و خنده دار
  • مرتبط با گروه هدف
  • کوتاه و رسا بودن
  • اطلاعاتی در مورد جوایز

شخصی سازی

شرکت های تبلیغ کننده باید تبلیغات را طبق سن، جنس، مکان و… شخصی سازی کنند.

  • زمان: اصولا افراد دوست دارند تا در زمان اوقات فراغت پیام های تبلیغاتی را بخوانند و پاسخ دهند.
  • مکان: فناوری موبایل یک فناوری بدون مرز است. اما کاربران موبایل انتظار دارند تحت تأثیر تبلیغات موبایلی که شخصی سازی شده است قرار بگیرند.
  • سن: اصولا افرادی که سن شان کمتر است( زیر ۲۰ سال) تمایل بیشتری نسبت به پاسخ دهی به پیام های تبلیغاتی دارند.

تکنولوژی

  • در گذشته تهیه تبلیغاتی با ۱۶۰ حرف به عنوان یک چالش برای تبلیغات موبایلی محسوب می شد. اما امروزه با GPRSو MMS بر این مشکل فائق آمده است.
  • کاهش هزینه ها: در زمینه تبلیغات موبایلی هزینه بسیار کمتری نسبت به سایر تبلیغات دارند بنابراین مشتریان را متقاعد کنیم تا شماره های خودشان را در اختیار ما بگذارند.

رفتار مصرف کننده:

در بازاریابی موبایلی باید تبلیغاتی را ایجاد کنیم که بیشترین تأثیر و نفوذ را بر مخاطبان بگذارد.که این موضوع باعث نشر دهان به دهان تبلیغات و گسترش پیام در بین مشتریان می گردد.
در این مورد از بازاریابی به دلیل اینکه بیشتر مخاطبین آن جوانان می باشند پس می توان انتظار این را داشت که بیشتر مخاطبین از این نوع از بازاریابی آگاهی نسبی را دارا هستند. از طرف دیگر در این روش بازاریابی قانون کمی حاکم می باشد و دست شما برای فعالیت بهتر در این فضا باز می باشد.

 تبلیغات تلگرامی

تبلیغات

قطعاً همه ما وقتی در پست‌های تلگرامی مشغول گشت و گذار هستیم، با چند تبلیغ هم روبرو می شویم. حال اگر این تبلیغ به اندازه کافی جذاب باشد و توجه ما رو جلب کند، کنجکاو می‌شویم تا بدانیم این تبلیغ از طرف چه کسی به نمایش درآمده است.

انواع روش‌های تبلیغ در تلگرام را بشناسید!

خب، در تلگرام ما با چند مدل تبلیغ روبرو هستیم. با این حال، این روش تبلیغاتی همیشه کارساز نیست. در این صورت، پول شما به جیب عده‌ای سودجو و منفعت طلب منتقل می شود. برای همین، ما تصمیم گرفتیم همه‌ی این روش‌های تبلیغ در تلگرام را برایتان بررسی کنیم:

  1. افزایش تضمینی اعضای کانال تلگرام

یکی از روش‌های تبلیغات در تلگرام، یا بهتر است بگوییم ترفندهای کسانی که در زمینه تبلیغات در تلگرام فعال هستند، افزایش تضمینی اعضای یک کانال است. این روش عملاً برای کسب و کارها بدون بازده است زیرا اعضای اضافه شده به کانال، لزوماً واقعی نیستند یا اگر واقعی باشند، لزوماً به محتوای کانال شما علاقمند نیستند و با کانال شما تعامل بالایی ندارند. پس، در نهایت تنها یک عدد می‌ماند که به هیچ دردتان نمی‌خورد!

  1. تبلیغات کلیکی در تلگرام

روش دیگری در تبلیغات تلگرام وجود دارد که به صورت کلیکی انجام می‌شود. این روش تبلیغاتی توسط سامانه‌های تبلیغات در تلگرام پیاده‌سازی شده و هنگام استفاده از آنها، شما بر اساس قیمت هر کلیک، بودجه کلی تبلیغات تلگرام‌تان را تعیین می کنید. همچنین، این روش تبلیغات تلگرام به شما امکان می دهد تا تبلیغ خود را تنها در کانال‌هایی که موضوعی مرتبط با فعالیت‌تان دارند، منتشر کنید.

ویژگی مثبت تبلیغات کلیکی تلگرام این است که شما تنها بابت کلیکی که بر روی لینک تبلیغ‌تان انجام می‌شود هزینه می‌پردازید. به این ترتیب، بازدهی تبلیغات‌تان افزایش پیدا می‌کند. با این حال، این نوع تبلیغ در تلگرام نیز، یک مشکل کوچک دارد: اگر سامانه تبلیغ کننده نظارت درستی بر روی کانال‌های خود نداشته باشد، ممکن است کلیک‌های غیر واقعی بسیاری بر روی لینک تبلیغ‌تان صورت بگیرد. همین موضوع باعث می شود تا بازدهی مورد نظر خود را دریافت نکنید.

تا یادمان نرفته این را هم به شما بگوییم که تبلیغات کلیکی چندان برای افزایش اعضای یک کانال مناسب نیست. چرا؟ چون برای شمارش تعداد کلیک، کاربر باید از تلگرام خارج شود، وارد سایت ارائه دهنده خدمات تبلیغاتی شود و دوباره به اپلیکیشن تلگرام باز گردد. اما برای تبلیغات یک وب سایت یا اپلیکیشن موبایل می‌تواند مناسب باشد.

حالا هزینه‌های این نوع تبلیغات به چه صورت است؟ قیمت هر کلیک در بیشتر سامانه‌های تبلیغات تلگرام، از ۲۰۰ تومان شروع می شود و تا هر مبلغی که خودتان می خواهید قابل ارتقا است.

  1. تبلیغات بازدیدی تلگرام

روش سوم، یعنی تبلیغات بازدیدی، مرسوم‌ترین نوع تبلیغات در تلگرام است. چرا؟ زیرا سیستم خود تلگرام بر حسب بازدید عمل می‌کند و همین موضوع، تبلیغات بازدیدی را قابل اعتماد می‌کند.

همانطور که از اسمش پیداست، در این روش، شما بر اساس تعداد بازدیدی که از تبلیغ‌تان می‌شود هزینه پرداخت می‌کنید. البته تعداد بازدیدی که برای پُست تبلیغی‌تان می خواهید از قبل با مجری تبلیغاتی‌تان هماهنگ می‌شود. یعنی شما تعداد بازدید را برای مجری تبلیغات خود مشخص می‌کنید و هزینه کل بازدیدها رو از قبل پرداخت می‌کنید.

تا یادمان نرفته بهتر است بگوییم این روش تبلیغاتی می‌تواند بر اساس موضوع هم اجرا شود. یعنی شما تبلیغ خودتان را در کانال‌های مرتبط با موضوع فعالیت‌تان منتشر می کنید و در نتیجه، بازدهی بیشتری خواهید داشت. اما باید بدانید که این موضوع، باعث افزایش هزینه تبلیغات‌تان خواهد شد.

صحبت است از هزینه شد. پس بگذارید یک حدود قیمت به شما بدهیم. به طور معمول، قیمت تبلیغات بازدیدی در کانال های تلگرام از ۲٫۵ تا ۳ تومان شروع می‌شود. حالا اگر تبلیغ شما بر اساس موضوع باشد، یا آنکه بخواهید در زمان تبلیغ، به عنوان پُست ویژه (یعنی پست آخر کانال) باقی بماند تا بازدهی بیشتری داشته باشد، این هزینه می‌تواند تا ۱۰ تومان یا حتی بیشتر افزایش پیدا کند. این یعنی برای ۱۰۰ هزار بازدید، حداقل هزینه شما ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

  1. تبلیغات ثابت و ساعتی تلگرام

مدل دیگر تبلیغاتی که کم کم دارد در تلگرام محبوب می‌شود، تبلیغات ثابت و ساعتی است. یعنی همان روش متداول تبلیغاتی در تمام جهان. شما یک مبلغ به کانال‌های تلگرام یا مجری تبلیغات خود پرداخت می‌کنید و در عوض تبلیغات شما برای ۱۲ یا ۲۴ ساعت در کانال های مختلف منتشر خواهد شد. خوبی این روش هم مشخص است: دیگر شما درگیر بازدید، کلیک و ممبر نیستید!

لازم است بگوییم اگر قصد دارید تبلیغ ۱۲ ساعته خود را منتشر کنید، باید به فکر زمان هم باشید. یعنی باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید تبلیغ‌تان صبح یا شب منتشر شود. ساعت متداول اولی از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب و برای دومی بر عکس است. همانطور هم که حدس زده‌اید، تبلیغات شبانه هزینه کمتری برای شما خواهد داشت.

هزینه تبلیغات ثابت اصلاً مشخص نیست و بستگی به خیلی فاکتورهای مختلف دارد. تعداد اعضای کانال، موضوع کانال و میزان هدفمند بودن تبلیغات و … اما حدوداً قیمت این نوع تبلیغات در یک کانال معمولی از ۲۰ هزار تومان شروع می‌شود.

  1. تبلیغات توسط افراد تاثیرگذار

یکی از روش‌های تبلیغاتی که امروزه بسیار در جهان مطرح شده است، تبلیغات به واسطه افراد تاثیرگذار است. یعنی کسانی را که در فکر عامه مردم تاثیر می‌گذارند را پیدا کنید و از آنها برای تبلیغ کسب و کار خود کمک بگیرید.

محبوبیت این روش تبلیغاتی کاملاً قابل درک است. مطمئناً وقتی شخصیت مورد علاقه شما در مورد محصول یا خدمات یک برند صحبت می‌کند، شما اعتماد بیشتری به این برند خواهید کرد و با تمایل بیشتری به سمت آن خواهید رفت.

در تلگرام نیز چنین روشی کاملاً ممکن است. این یعنی شما می‌توانید در کانال تلگرام افراد مطرح و تاثیرگذاری که توانسته‌اند تعداد اعضای زیادی را جذب کنند، تبلیغ خود را منتشر کنید و حتی از خود آنها هم برای واقعی‌تر شدن هر چه بیشتر این تبلیغ و کاهش جنبه تبلیغاتی آن کمک بگیرید.

البته، همانطور که شما هم می‌دانید، این روش پر هزینه‌ترین روش تبلیغاتی در تلگرام است و شما باید آماده باشید تا یک هزینه چند میلیونی را صرف شناخته شدن برند خود کنید. پس بهتر است برندهای کوچک برای شروع تبلیغات خود، به سراغ این روش نروند.

رپرتاژ آگهی چیست؟

تیلیغات

رپرتاژ آگهی یک قالب و شکل چاپی بخصوص است که یک شرکت برای بازاریابی و انتقال پیام برند و محصولات خودش به‌صورت بی‌طرف برای آن هزینه می‌کند. مدیر تبلیغات به مجله، روزنامه یا وبسایت برای فضای موردنیاز جهت ارائه محتوای متن محور به مخاطب موردنظر نهایی هزینه‌ای را پرداخت می‌کند.

هدف

رپرتاژ آگهی اصولا مزایای تبلیغات چاپی سنتی را با مقالات ویژه‌ای که توسط یک گزارشگر خبری نوشته می‌شود را ترکیب می‌کند. داستان‌های ویژه اغلب به‌ ویژگی‌های بیشتر و خاص‌تری در مورد شرکت یا محصولات شما به نسبت تبلیغات سنتی می‌پردازد. بااین‌وجود، شما نسبت به مواردی که به چاپ می‌رسد کنترل کمتری دارید. از طریق پرداخت هزینه‌ای بیشتر برای فضای اختصاص‌یافته به مطلب خودتان، شما قدرت و کنترل کلی بر کلیت پیام موردنظر دارید و این به آن معنا است که شما به‌طور کامل قادر به اشاره کردن به مزایا محصولات و خدمات یا ارائه یک داستان یا روایت اثرگذار در این زمینه هستید.

شکل و قالب کلی

ماهیت رپرتاژ آگهی‌ها قدری با آگهی‌های معمولی متفاوت است، اما متفاوت از تبلیغات چاپی معمولی با استفاده از یک تصویر و پیام برند است. این نوع از آگهی‌ها اغلب محتوا محور بوده و طول مطلب در آنها زیاد است که به مزایای محصولات می‌پردازد یا روایتی از بیان می‌کند که به ویژگی‌های یک محصول اشاره می‌کند. بااین‌وجود گاهی از عناصر بصری هم در آنها استفاده می‌شود.

اعتبار

یکی از دلایلی که برخی از مدیران تبلیغاتی استفاده از رپرتاژ آگهی را نسبت به آگهی معمولی ترجیع می‌دهند اعتبار آنها در بین مخاطبین است. رپرتاژ آگهی اغلب توسط هرگونه محتوای دیگری در داخل یک رسانه توسط مخاطب خوانده می‌شود. بنابراین هرقدر علاقه و هیجان بیشتری از طریق آن در مخاطب ایجاد شود، میزان تأثیرگذاری آن‌هم افزایش پیدا می‌کند. مردم اغلب آگهی‌های دیگری که دارای تصویر و عکس هستند را بیشتر در جهت یک تبلیغ می‌دانند و ارزش آن‌چنانی برای آن قائل نمی‌شوند. تشخیص دادن رپرتاژ آگهی در خیلی از موارد از دیگر محتوای عادی درج‌شده در رسانه‌ها و وبسایت ها راحت نیست و خیلی از مخاطبین آن را به‌اشتباه می‌گیرند. هرچند که بر اساس برخی از قوانین خاص وابسته به برخی از رسانه و … در زمان درج رپرتاژ آگهی حتما باید در قسمت بالای آن اشاره به رپرتاژ آگهی بودن آن انجام شود تا تمایزی بین آن با دیگر محتوا وبسایت ها وجود داشته باشد.

نویسنده

معمولاً متن رپرتاژ آگهی توسط شخصی در داخل سازمان سفارش‌دهنده، شرکت تبلیغاتی مسئول کمپین‌های تبلیغاتی آنها یا حتی یک نفر از گزارشگران آن رسانه تنظیم می‌شود. البته در برخی از شرکت‌های بزرگ حتما و حتما متن آنها در داخل خود سازمان و شرکت تنظیم‌شده و مورد تائید قرار می‌گیرد یا اینکه نهایتاً به آژانس طرف قرارداد برای امور تبلیغاتی آنها واگذار می‌شود. سپس فضای موردنیاز برای چاپ آنها خریداری می‌شود و این شرکت‌های کوچک‌تر هستند که اغلب تنظیم آن را بر عهده شرکت منتشرکننده گذاشته یا در برخی از موارد درنهایت کار آن را بازخوانی و تائید هم می‌کنند. درحالی‌که هر دو این رویکردها نیازمند تائید شرکت در مرحله آخر و قبل از چاپ است، استفاده از یک نظر خارج از سازمان اغلب بیشتر توصیه می‌شود.

نکته مهم که در بالا هم به آن اشاره شد، بی‌طرفانه بودن محتوا و ادبیات استفاده‌شده برای این نوع محتوا است، هرچند که بازهم نوعی از تبلیغ است که هزینه‌ای برای صرف شده و هرگز پوشش‌دهنده نکات منفی در رابطه با یک محصول یا کالا نمی‌شود.

رپرتاژ آگهی بیشتر از هر چیز برای محصولات و خدماتی مناسب است که در آنها اطلاعات بیشتر و بهتر موجب فروش محصول نسبت به استفاده از تصاویر می‌شود. محصولات و خدماتی که بیش از هر چیز دیگری برای آنها از این نوع تبلیغات استفاده می‌شود شامل مکمل‌های غذایی، روندهای آرایشی و بهداشتی، محصولات ورزشی و برنامه‌های آموزشی و تربیتی و آژانس‌های مسافرتی می‌شود.

 تبلیغات ایمیلی

تیلیغات

تبلیغات ایمیلی چیزی مثه تبلیغات پیامکیه . تبلیغات شما با استفاده از یک پنل ارسال ایمیل به تعداد زیادی آدرس ایمیل ارسال میشه . یکی از قدیمی ترین سبک های تبلیغات اینترنتی همین تبلیغات ایملیه و با وجود اینکه همه کاربران از دست ایمیل های تبلغاتی آسایش ندارن ، اما هنوز هم شرکت ها دست از سر این سبک تبلیغاتی بر نمی دارن . ایمیل های تبلیغاتی یا به قسمت inbox میرن یا به قسمت Spam یا Junk که معمولا هم اسپم میشن . توصیه می کنم فقط برای اطلاع رسانی به مشتری ها تون از ایمیل تبلیغاتی استفاده کنید اگه نه مردم ازتون ذله میشن . به حریم خصوصی ادما احترام بذارید .

 تبلیغات متنی

تبلیغات متنی احتیاجی به توضیح نداره . میشه گفت تبلیغات متنی یکی از بهترین روش های تبلیغاتِ اینترنتی به حساب میاد . قیمت کم و بالا رفتن ارزش سایت در موتور های جستجو مهم ترین دلایل استفاده از این سبک تبلیغات اینترنتیه . وقتی یک لینک متنی از سایتی به وب سایت شما ایجاد میشه بعد از مدت چند ماه گوگل سایت شما رو سایت با ارزشی تلقی میکنه و ممکنه در نتایج جستجوی گوگل بیشتر دیده بشید . تبلیغات متنی ممکنه با مطالب سایت اشتباه گرفته بشه و به همین دلیل در برخی سایت ها ممکنه کاربران به تبلیغات متنی بیشتر از تبلیغات بنری عکس العمل نشون بدن . این مسئله خیلی تخصصیه و من در این پست نمی خوام خیلی این بحث رو کش بدم .

 تبلیغات کاتالوگی یا Catalog ads

تبلیغات

تبلیغاتِ کاتالوگی یه جورایی ترکیبی از تبلیغات متنی و تبلیغاتِ بنریه . در این روش یک عکس مربوط به آگهی ( مثلا لوگوی شرکت ) + یک خط توضیح درباره آگهی نمایش داده میشه . متاسفانه این سبک تبلیغاتی خیلی تو ایران رایج نیست اما به نظر یکی از موثر ترین روش های تبلیغات اینترنتیه .

 تبلیغات از طریق بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو یا SEO

همه دوس دارن وقتی واژه ای مرتبط با بیزنس شون در گوگل جستجو میشه ، وب سایت شرکت یا فروشگاه شون در صفحه اول نتایج گوگل دیده بشه . این کار به این سادگیا نیست و به دانش و تجربه زیادی احتیاج داره . شرکت های زیادی دارن از دانش کم مدیران بازاریابی شرکت ها سوء استفاده میکنن و با اسم مهندسی SEO شرکت ها و فروشگاه ها رو تیغ میزنن . اگر سایت شما بر اساس متد های SEO طراحی و برنامه نویسی بشه قطعا شانس زیادی برای دیده شدن در گوگل دارید و خب طبیعیه که هزینه تبلیغاتِ اینترنتی تون هم کاهش پیدا میکنه.

تبلیغات در موتور های جستجو ( مانند گوگل )

تبلیغات

حتما موقع جستجو در گوگل متوجه شدین که در بالا و پایین نتایج جستجوی گوگل یه آیکن زرد رنگ کوچولو هست که روش نوشته Ad . اینا تبلیغات اینترنتی هستن . این تبلیغات یک نوع تبلیغات متنی هست که در موتور های جستجو مانند گوگل نمایش داده میشه . اساس کار این نوع تبلیغات اینجوریه که موتور جستجو ( مثلا گوگل ) تبلیغاتِ شما رو بر اساس واژه های خاصی نمایش میده . برای مثال اگر شما یک آژانس هواپیمای دارید وقتی کاربران واژه های مربوط به مسافرت رو جستجو کنن تبلیغات شما نمایش داده میشه . این روش روش بسیار بسیار موثریه اما خب برای ما ایرانی ها خوب نیست . چون ارز رو از کشور خارج میکنه و هزینه زیادی رو هم باید بپردازید . شما می تونید این هزینه رو در سایت های ایرانی خرج کنید تا پول از کشور خارج نشه و این پول بره تو جیب هموطن تون .

همکاری در فروش یا Affiliate marketting  یا بازاریابی معرف

 

تبلیغات

سیستم های همکاری در فروش یا بازاریابی معرف یکی از بهترین و رایج ترین  روش های تبلیغاتِ اینترنتی در دنیاست . این روش توسط فروشگاه ها به خصوص فروشگاه هایی که محصولات دانلودی می فروشن ( مثه نرم افزار ، کتاب و … ) استفاده میشه . روش تبلیغات همکاری در فروش یا Affiliate marketing به این صورته که صاحبان وب سایت ها میان تو فروشگاه مورد نظر به عنوان بازاریاب عضو میشن و بعد فروشگاه یک کد تبلیغاتی در اختیارشون میذاره . این کد تبلیغاتی حاوی تبلیغاتِ بنری محصولات فروشگاهه که صاحب سایت این بنر ها رو در سایتش نمایش میده . هر وقت کاربری در سایت بازاریاب روی این بنر ها کلیک کنه و خریدی رو انجام بده چند درصد از فروش به حساب بازاریاب واریز میشه . این روش اگر صادقانه انجام بشه بهترین روش تبلیغات محصولات یک فروشگاه اینترنتیه .

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

تبلیغات

تبلیغات در شبکه های اجتماعی – تبلیغاتِ اینترنت شبکه های اجتماعی در چند سال اخیر روش استفاده از اینترنت رو تغییر دادن . تعداد کاربران شبکه های اجتماعی خیلی زیاده و تقریبا هر کسی که میفهمه اینترنت چیه حداقل تو یک شبکه اجتماعی اینترنتی عضوه . تبلیغات در شبکه های اجتماعی به روش های مختلف انجام میشه اما ساده ترین روش اینه که شرکت یا فروشگاه یه حساب کاربری رسمی ایجاد میکنه و سعی می کنه در اون شبکه اجتماعی با افراد زیادی ارتباط بر قرار کنه . از این طریق می تونه محصولات و خدماتش رو به دیگران معرفی کنه . بعضی از اعضای شبکه های اجتماعی دوستان زیادی دارن و از شرکت ها یه پولی می گیرن تا محصولات و خدمات شرکت رو به دوستان اینترنتی شون معرفی کنن . البته اغلب شبکه های اجتماعی روش تبلیغاتِ بنری رو هم می پذیرن .

تبلیغات ویدیویی

 

تبلیغات

تبلیغات ویدیویی این روز ها در ایران هم داره جا میوفته و خب بازخورد بسیار خوبی هم داره . همونطور که می دونید سرویس های اشتراک ویدیوی زیادی در اینترنت وجود دارن مثه Vimeo و YouTube و … . در این روش تبلیغاتِ اینرنتی ، شرکت ها و یا فروشگاه ها از محصولات و خدمات شون ویدیویی رو می سازن و در سرویس های اشتراک ویدیو منتشر می کنن . اغلب این سرویس ها رایگان هستن . فقط کافیه یه موبایل خوب داشته باشید که بتونید باهاش با کیفیت خوب فیلم برداری کنید و این فیلم رو با نرم افزار های ویرایش فیلم ، ویرایش کنید .

تبلیغات بومی (تبلیغات همسان) یا native marketing چیست ؟

تبلیغات بومی

تبلیغات بومی یا تبلیغات native جدید نیست. در قرن گذشته تقریبا تمام افراد در روزنامه‌ها یا مجلات، چشمشان به پست‌های تبلیغاتی به شکل کادرهای سیاه‌سفید با برچسب “تبلیغات” افتاده و فورا متوجه مضمون آن شده‌اند. برخلاف تبلیغاتِ سنتی که از انواع قالب‌ها و کادرها برای جدا کردن متن تبلیغات از فضای اطراف و جلب توجه ما استفاده می‌کرد، تبلیغاتِ native با عملکرد و شکل محیط هماهنگ می‌شود.
تبلیغاتِ گوگل، نمونه‌ای کلاسیک از تبلیغاتِ native است. این تبلیغات که دارای برچسب “ad” هستند با عملکرد و شکل نتایج جستجو مطابقت دارند. تبلیغاتِ محتوایی که به ارائه‌ی مقالات در مورد یک نام تجاری می‌پردازند در واقع تبلیغات native هستند. Forbes با پلت‌فرم Brand Voice خود موفقیت بسیاری را در این عرصه کسب کرده است؛ Vanity Fair و The Atlantic گهگاهی در آن کار می‌کنند و قرار است New York Time در سال آینده تبلیغات خود را در آن دنبال کند.

به همان سرعتی که شیوه‌ی تبلیغاتِ بومی به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی آنلاین جای خود را در فضای مجازی باز می‌کند و به‌پیش می‌رود، بنرها و تبلیغات سنتی هرروز با استقبال کمتری در این بازار روبرو می‌شوند. در همین راستا، امروزه کاربران اینترنتی کمتر جذب تاکتیک‌های آشکار فروش در تبلیغات سنتی می‌شوند، بنابراین نرخ کلیک CTR مربوط به آن‌ها، طبق آمار گوگل به ۰٫۱۷درصد افت کرده است. اما برخلاف این تاکتیک‌ها، تبلیغات بومی هرروز موفقت بیشتری را در زمینه‌ی نرخ کلیک و نرخ تبدیل (تبدیل مخاطب بالقوه به مشتری بالفعل) در بازار فروش پیدا می‌کند، به دلیل اینکه این سیستم چیزی بیشتر از یک برنامه‌ی تبلیغاتی فشرده ی فروش را به متقاضی ارائه می‌دهد.

 ابزار ها و نرم افزار های کاربردی رایگان Adware برای تبلیغات اینترنتی

شاید از خودتون پرسیده باشید که چرا بعضی از سایت ها سرویس ها رایگان ارائه میدن . به این نرم افزار ها ( چه آنلاین چه آفلاین ) میگن نرم افزار تبلیغاتی یا تبلیغ افزار Adware .  مثلا دیکشنری آنلاین . اگر صاحب یک موسسه زیان هستین راه اندازی یک دیکشنری آنلاین می تونه بهترین وسیله تبلیغاتی باشه . شما می تونید یه دیکشنری آنلاین بسازید و موسسه زبان خودتون رو هم تبلیغ کنید . من این روش تبلیغاتِ اینترنتی رو خیلی دوس دارم چون کاربران همیشه حس خوبی به موسسه شما دارن چون شما کار شون رو راه انداختین . با توجه به شغل تون ببینید چه سرویسی می تونه برای کاربران اینترنت مفید باشه و مطمئن باشید جواب می گیرید .

 انتشار گزارش در بلاگ ها یا PPP

PPP یا Pay Per Post به معنی « پرداخت به ازای هر مطلب » یک سبک تبلیغاتِ اینترنتی بسیار تاثیر گذار و موفقه که شرکت های بزرگ دنیا دارن ازش سود زیادی می برن . در ایران این روش رو بیشتر با عنوان « ریپورتاژ یا گزارش می شناسن » البته بعضیا هم بهش میگن « مطلب سفارشی » . در این روش شرکت از یک یا چند وب سایت موفق و پر بازدید می خواد تا در مورد محصولات یا خدماتش مطلبی بنویسه . در روش PPP شرکت ها سیاست های مختلفی رو در نظر می گیرن . بعضی از شرکت ها از وبلاگ نویس ها می خوان که محصولات یا خدمات شون رو نقد کنن و بعضی ها هم میگن تا می تونید از ما تعریف و تمجید کنید . بعضی از شرکت ها هم خودشون متنی رو آماده می کنن . نویسنده های سایت ها برای نوشتن و برای انتشار ریپورتاژ هزینه ای رو به صورت توافقی دریافت می کنن ( دو تا هزینه اس نوشتن + انتشار ) .

تبلیغات پاپ آپ Popup

اگر محدودیت نداشت فحش و لعنت رو می فرستادم به جد و آباد مخترع سبک تبلیغاتِ پاپ آپ . شرکتی که از این سبک تبلیغاتِ اینترنتی استفاده میکنه ضربه محکمی به برندش میزنه ! هیچ شرکت بزرگی از این خز بازیا در نمیاره . واقعا زشته . برای اون دسته از عزیزانی که نمی دونن تبلیغات پاپ آپ چیه یه توضیح کوتاه میدم . حتما در سایت های در پیت و سطح پایین دیدین که وقتی روی یه قسمتی از سایت کلیک می کنید یه دفه یه پنجره باز میشه و تبلیغاتِ چشمک زن نشون میده و یه مشت جنس بنجل ۵ تا هزار رو داره تبلیغ میکنه . مثلا مینویسن « تبریک ! شما برنده یک ساعت فلان شدین » . من ازتون خواهش می کنم به هیچ وجه به تبلیغاتِ پاپ آپ پول ندین ! تبلیغاتِ پاپ آپ توهین به کاربره و از طرفی مطمئن باشید همه نخونده اون صفحه پاپ آپ رو می بندن ، پس پول تون رو نریزید تو سطل آشغال .

در ادامه ی این مقاله در بخش های بعدی به شرکت هایی می پردازیم که این نوع تبلیغات معرفی شده را ارئه می دهند.

با اوکس تیم همراه باشید.

3 دیدگاه ها
  1. کاربر میگوید

    بهتر بود به آفتهای هر کدام از این تبلیغات هم اشاره میکردید. مثلاً یکی از ارائه دهندگان بسیار معروف در زمینه تبلیغات کلیکی (ای نتورک Anetwork) به راحتی با استفاده از باتها آمار کلیک برای شما درست میکنه که کاملاً در آنالیتیکس مشخصه. چندین هزار کلیک توسط فقط چند کاربر (unic user) در آمار آنالیتیکس مشخص میکنه این کلیکها توسط روبات ایجاد شده.

  2. حاجی میگوید

    آغای نویسنده
    به تبلیغات پول نمیدن، برای تبلیغات پول میدن!
    جمله‌ی «تبلیغاتا پول ورمه» رو ترجمه کردی؟
    سایتی که هزاران بازدید روزانه داره بنجله یا سایتی که آدم حرف مفت زن نویسندش باشه؟

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + 3 =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + 2 =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل