Bounce Rate یا بانس ریت چیست و نحوه‌ی محاسبه‌ آن چگونه است؟

 

در رابطه با bounce rate (بانس ریت) و نحوه محاسبه آن صحبت کنم. Bounce Rate( بانس ریت ) یک عامل ، یک فاکتور و هر چیزی که فکرش را بکنید درباره یک سایت است.
Bounce Rate ( بانس ریت ) یا نرخ پرش به درصد تعداد افرادی که تنها یک صفحه از سایت شمارا مشاهده می‌کنند و از آن خارج می‌شوند گفته می‌شود.

Bounce Rate ( بانس ریت ) یکی از پارامترهای بسیار مهم در بازاریابی اینترنتی است و مدیران سایت‌های موفق اینترنتی همواره سعی در کاهش مقدار آن دارند و از روش‌های خاصی برای کاهش میزان نرخ خروج از سایت استفاده می‌کنند. برخی از مواردی که بر روی نرخ خروج از سایت تأثیر دارند عبارت‌اند از:

  • گرافیک ضعیف سایت
  • سرعت کم بارگزاری شدن صفحات
  • عدم وجود مطالب مفید در صفحه
  • عدم به‌روزرسانی به‌موقع محتوای سایت

هر چه میزان نرخ خروج از سایت یا Bounce Rate (بانس ریت) بیشتر باشد نشان‌دهنده این است که آن سایت جذابیت کمتری برای بیننده داشته یا موضوع سایت ارتباطی با آن چیزی که بیننده به دنبال آن بوده ندارد.

 

بانس ریت

در ادامه مطلب به عامل‌ها و فرمول به دست آوردن آن می‌پردازم

فاکتورهای آن در زیر آورده شده است :

The visitor hit the “Back” button on his browser.
* The visitor closed his browser.
* The visitor clicked on one of your ads.
* The visitor clicked on one of your external links.
* The visitor used the search box on his browser.
* The visitor typed a new URL on his browser

همان‌طور که متوجه شدید به خروج ویزیتور از وب‌سایت شما مربوط می‌شود. خروج برای همیشه ، دکمه بک و به همین دلیل ، bounce rate (بانس ریت) به یک فاکتور اساسی برای خیلی از وبمستر ها تبدیل‌شده است.

فرمول تقریبی بونس ریت :

Bounce rate = Visits that left after one page / Total number of (بانس ریت)
visits

یعنی بازدیدکننده‌های که یک صفحه را می‌بینند و خارج می‌شوند، تقسیم‌بر تعداد همه بازدیدکننده‌ها. این عدد درصدی تقریبی توسط گوگل آنالیتیک و الکسا نیز در اختیار ما قرار می‌گیرد

هر چه این عدد کوچک‌تر باشد ، نشان می‌دهد که وب‌سایت ما بیشتر موردعلاقه ویزیتورها قرارگرفته است و آن‌ها یک بازدید دیگر از وب‌سایت ما داشته‌اند .

تحلیل نرخ خروج یا Bounce Rate (بانس ریت)

با توجه به حجم اطلاعاتی که سیستم‌های آمارگیر قوی در اختیار مدیران سایت‌ها می‌گذارند، عدم بررسی و تحلیل دقیق آن‌ها می‌تواند موجب سردرگمی و اشتباه برای تصمیم‌های آینده گردد. برای تحلیل ضریب بازگشت سایت و تصمیم‌گیری درست در مورد مناسب یا نامناسب بودن آن باید بازدیدکنندگان را بر اساس نحوه ورود به سایت دسته‌بندی کرده و هریک را جداگانه تحلیل کنیم.

۱- ارجاع دهنده‌های کم‌ارزش

سایت‌هایی که به جمع‌آوری فله‌ای اطلاعات از اینترنت پرداخته و بدون نظارت بر محتوا در اختیار کاربران قرار می‌دهند به‌عنوان ارجاع دهنده‌های نامناسب شناخته می‌شوند، افرادی که از این طریق به سایت شما وارد می‌شوند، خیلی سریع آن را ترک می‌کنند زیرا عموماً انتظار ورود به سایت جدیدی را نداشته‌اند و یا به دنبال مطلب دیگری بوده و به سایت شما راهنمایی شده‌اند. در میان سایت‌های ایرانی لینک پد می‌تواند نمونه مناسبی باشد.

۲- لینک مستقیم به سایت

این‌گونه لینک‌ها معمولاً با یک پیام مشوق همراه هستند مانند “پیشنهاد می‌کنیم از این سایت بازدید کنید” یا “برای حمایت از ما از سایت زیر دیدن کنید” افرادی که از این طریق به سایت شما وارد می‌شوند به هدف مشخص نیامده و انتظار زیادی از محتوای شما نخواهد داشت. این افراد کمی اشتیاق دارند ولی نباید انتظار ضریب بازگشت مناسبی از آن‌ها داشته باشید.

۳- Bounce Rate (بانس ریت) ورودی از موتورهای جستجو

افرادی که از طریق موتور جستجو و با عبارت مشخصی به سایت شما وارد می‌شوند به‌طور حتم به دنبال موضوع خاصی بوده و به محتویات شما علاقه‌مند شده‌اند. اگر ضریب بازگشت برای این افراد در سایت شما عدد بالایی باشد یعنی بیش از ۵۰ درصد آن‌ها بدون بازدید هیچ صفحه دیگر از سایت شما خارج شوند، شما با مشکلی اساسی مواجه هستید و باید در محیط و مطالب سایت خود بازنگری عمیقی داشته باشید. توجه به دو نکته زیر بسیار مهم خواهد بود:
گاهی اوقات گوگل برای کلمات کلیدی خاصی که به زمینه کاری شما مربوط نیست و یا برای آن برنامه‌ریزی خاصی انجام نداده‌اید جایگاه مناسبی در نتایج خود به سایت شما می‌دهد. این عبارات و کلمات را به‌درستی شناسایی کرده و از جامعه آماری خود خارج کنید.
بررسی ضریب بازگشت سایت با توجه به ورودی گوگل نیازمند یک آمارگیری قوی و دقیق است، چیزی که خود گوگل در قالب گوگل آنالیتیکز ارائه کرده و متأسفانه برای ایران تحریم شده است.

۴- کاربران ثابت سایت

افرادی که مرتب به سایت شما سر می‌زنند و مطالب آن را دنبال می‌کنند کاربران ثابت یا مشتریان پروپاقرص شما هستند. ازیک‌طرف شما انتظار بازدید از تعداد صفحات زیادی را از آن‌ها دارید ولی از طرف دیگر با توجه به مراجعه زیاد ممکن است مطلب جدیدی در سایت پیدا نکنند و بلافاصلگان را ترک کنند. به‌طور مثال افرادی که با خبرنامه از ارائه مطالب جدید سایت آگاه می‌شوند به‌سرعت از سایت شما بازدید می‌کنند ولی احتمال آنکه به صفحات دیگر سایت نیز بروند کم است زیرا همه مطالب را بروز مطالعه کرده‌اند.

یک Bounce rate (بانس ریت) خوب چند است ؟

به‌طور قطعی نمی‌توان گفت که مثلاً بونس ۶۰% متوسط است و یا ۳۰% عالی است . زیرا نمی‌شود همه وب‌سایت ها را باهم مقایسه کرد. مثلاً وبلاگ‌ها و پورتال‌ها ، به‌طور طبیعی امتیاز بهتر (یعنی درصد پایین‌تری ) دارند ، نسبت به سایت‌های تبلیغاتی و فروشگاه‌ها .

وب‌سایت های که بالای ۸۰ % بونس دارند ، روبه‌مرگ هستند . بین ۴۰ تا ۸۰% برای یک وب‌سایت معمولی طبیعی است و زیر ۴۰% خوب است و زیر ۳۰% ، فیس‌بوک و . . . هستند

 

 

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − پانزده =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 2 =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل