تفاوت noreferrer با nofollow در چیست؟ و چرا وردپرس از آن استفاده می‌کند؟

حتما این چند وقت در مورد تگ noreferrer زیاد شنیده‌اید خصوصا اگر صاحب سایت وردپرسی هستید!! من شخصا بحث‌ها و ابهامات زیادی در انجمن‌های مختلفی در این مورد دنبال کرده‌ام و همین باعث شد در مورد تفاوت noreferrer و nofollow توضیح کاملی بدهم و بگم چقدر این دو تگ می‌توانند در سایت ما تاثیرگذار باشند و در ادامه می‌خواهم در مورد اضافه شدن تگ noreferrer به صورت پیش فرض و حذف شدن آن در وردپرس صحبت کنیم پس با من همراه باشید.

اما سوال اول، تگ noreferrer چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت، مخفی کننده اطلاعات ارجاع دهنده به سایت مقصد است، به این معنی است که وقتی کاربر روی لینکی که حاوی noreferrer می باشد کلیک کند اطلاعات ارجاع دهنده نمایش داده نخواهد شد و به طور اشتباه به عنوان بازدیدکننده مستقیم (Direct) حساب می‌شود. و به این صورت ساخته می شود:

<href=https://www.oxteam.ir rel=noreferrer>برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید</a>

اما چرا می‌خواهیم در مورد noreferrer صحبت کنیم؟

در ابتدای سال میلادی اکثر کاربران وردپرس متوجه این موضوع شدند که که این تگ به صورت اتوماتیک به لینک‌های داخلی و حتی خارجی آن‌ها اضافه می‌شود و صاحبان وب سایت ها از اتفاقات افتاده نگران شده بودند و نمیدونستند این تگ دقیقا چه تاثیری بر سئو سایت آن‌ها دارد و زمانی جدی تر شد که آمار نمایش داده شده در آنلیتیکس تغییر کرده بود.

به این صورت بود که آمار ترافیک کاربرانی که از Direct (به صورت مستقیم) وارد سایت شده‌اند بیشتر شده و ترافیک سایت‌ها ارجاع دهنده کمتر!!!

تفاوت noreferrer با nofollow

قطعا واضح بود نه تنها اطلاعات ترافیک ورودی در آمار آن‌ها به عبارتی گم شده بود بلکه نمی‌دانستند آشنایی کاربران با سایت آن‌ها به چه از چه سایتی بوده است. اما در واقع این تغییرات از سمت وردپرس ایجاد نشده بود و توسط ویرایشگر وردپرس یعنی TinyMCE که وردپرس از آن استفاده میکند اعمال شده بود.(همان محیطی که در ایجاد نوشته یا برگه در وردپرس مشاهده می‌کنید.)

طی آپدیت امنیتی که از سوی تیم TinyMCE ارائه شده بود، به صورت پیش فرض شروع به اضافه کردن تگ noopener noreferrer برای تمام لینک‌هایی که با “Target=”_balank بودند اعمال شد.( در نظر داشته باشید که “Target=”_blank لینک شما را در تب جدید باز می‌کند.)

این آپدیت برای جلوگیری از حملات فیشینگ در نظر گرفته شده بود تا اسپمر ها نتوانند به اصطلاح عملیات hijack انجام دهند که باعث به دست گرفتن کنترل وب سایت به دست هکر شود. اما در ابتدا اکثر صاحبان سایت متوجه این تغییر نشده بودند و تنها یک بحث براشون مبهم بود، این که تعداد آمار Direct بیشتر از Referral بود؟ و این خیلی عجیب بود!!

خوشبختانه TinyMCE در حال حاضر فقط تگ noopener را به لینک اضافه می‌کند که وظیفه این تگ این است که مرورگر را اجبار کند در همان صفحه یا در تب باز کند.

Tiny MCE استفاده از تگ noreferrer

اما تگ nofollow چیست؟

ممکن است یکم بیشتر با این تگ آشنا باشید، اصولا با استفاده از این تگ به گوگل می گویید که هیچ ارزشی به این لینک قائل نشود!! در اغلب موارد با استفاده از تگ nofollow برای جلوگیری از لینک‌سازی بی مورد در سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد به طور مثال افرادی هنوز هستند که در سایت‌ها نظر می‌دهند و لینک خود را در نظرات خود درج می‌کنند!!!

البته استفاده‌های مهمی هم از این تگ میشود به طور مثال اگر لینک ورود به سایت داشته باشید و این لینک به صورت nofollow باشد به این صورت به موتورهای جست‌و جو گر می‌گویید که صفحه ورود به سایت شما را ایندکس نکند!!

 

همانطور که در noreferrer دیدیم ساخت تگ nofollow هم به این شکل هستش:

<a href=”http://nickhoo.ir” rel=”nofollow”>متن لینک دار</a>

همانطور که در بالاتر ذکر شد اکثرا با تگ nofollow برای مدیریت لینک ها در سایت استفاده می‌کنند و خیلی وقت‌ها برای این که کاربران در وبلاگ ما نظر داده و لینک قرار می‌دهد با این تگ می‌توانیم محدودیت ایجاد کنیم تا از اعتبار و شهرت سایت ما سوء استفاده نکنند و همینطور برای سایت‌هایی که افراد زیادی به عنوان پست مهمان در این سایت‌ها محتوا تولید می‌کنند هم می‌تواند مفید باشد.

حالا موضوع اصلی بحث ما nofollow و noreferrer در SEO چه تاثیری می‌گذارد؟

این سوالی است که اکثر وب مستر ها پرسیده‌اند و ما می‌خواهیم جواب این سوال رو بدهیم و چون اکثرا میدونیم که استفاده از تگ nofollow توسط ربات گوگل در ایندکس کردن تاثیرگذار است برای همین اکثر وب مستر ها از این بابت از تگ norefferrer ابراز نگرانی دارند.

خبر خوب این است که noreferrer tag از نظر تاثیر سئویی صفر می‌باشد و تنها در سطح مروگر و آنالیتیکس اعمال می‌شود و در سطح موتورهای جست‌و جو هیچ تاثیری ندارد.

البته تا زمانی که مزاحمت جدی‌ای در مانیتور کردن ترافیک ارجاع داده شده نداشته باشد!!! و تاثیری بر روی صفحات ایندکس شده و رتبه گرفته نخواهد داشت.

اما nofollow تاثیر جدی ای در SEO دارد، چون باعث می‌شود که سیگنالی که برای گوگل و سایر موتورهای جست‌و جو گر ارسال کند که از طرف شما گفته است حق ندارید این صفحه را بشمارید و از نظر سایت شما هیچ اعتباری به این صفحه نداده‌اید.

اما چطور لینک nofollow بسازیم؟

همانطور که در بالا توضیح داده‌ام با اضافه کردن rel=”nofollow” می‌توانید به راحتی به لینک خود را اضافه کنید.

اگر چه با کد و ساختار HTML آشنا نباشید توصیه می‌شود  با نصب افزونه Ultimate Nofollow به راحتی میتوانید لینک‌هایی با تگ nofollow ایجاد کنید، فقط کافیه که بر روی باکس گزینه rel=”nofollow” را تیک بزنید مانند تصویر زیر:

ساخت لینک nofollow در وردپرس

این پلاگین به خوبی در تمام لینک های گذاشته در کامنت ها nofollow را اضافه و حذف می‌کند که اکثرا توسط اسپمرها ساخته می‌شود و همینطور گزینه‌ای دارد که به شما این امکان را می‌دهد به تمام لینک های خارجی در وبلاگ شما تگ nofollow اضافه کند تا که به راحتی بتوانید بر روی لینک‌هایتان کنترل کنید و از تبلیغات لینکی درآمد کسب کنید.

حرف آخر

امیدوارم که در این پست حسابی توانسته باشم ابهاماتی که در رابطه با تفاوتی که در noreferrer و nofollow هست رفع کرده باشم و هرچند که این دو نام یکسانی دارند اما تفاوت بسیار زیادی در آن ها وجود دارد.

به طور خلاصه وب مستر ها نیازی ندارند که بدونند noreferrer اصلا چیکار می‌کند اما در شرایطی مثل زمانی که می‌خواهند آدرس مرجع مخفی باشد (به طور مثال آدرس پنل ادمین به صورت محرمانه بماند) از این روش برای لینک دهی به سایت‌های دیگر استفاده می‌شود تا منبع مشخص نشود.

هر سوالی دارید در این پست نظر خود را بدهید و البته من همه نظرات رو می‌خوانم و پاسخ می‌دهم خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید.

 

4 دیدگاه ها
  1. راسا گیفت میگوید

    سلام وقتتون بخیر
    تعداد بک لینک ها رو از چه سایتی میشه چک کرد؟

  2. فرشته میگوید

    سلام یه سوال داشتم لینک خارجی در محتوای نوشته هام اگه ویکی پدیا یا سایت های معروف باشه که فوق العاده قوی ان مثل الکسا و ماز و ahrefs و …. باشه ایا باید nofollow کرد؟؟؟ ممنون میشم پاسخ بدین

    1. مهدی نیکخو میگوید

      خیر مشکلی نداره میتونید به این سایت ها لینک follow بدهید.

  3. fatemeh میگوید

    سلام روز شما بخیر
    به تازگی متوجه شدم با کلیک روی اینماد سایتم ارور ۴۰۴ میاد وقتی توی inspect
    rel = noreferer noopener رو پاک میکنم مشکل حل میشه
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل