گزینههای کمتر یعنی انتخاب راحتتر

یک اصطلاح بسیار معروف در زبان انگلیسی وجود دارد که میگوید: “کمتر یعنی بیشتر”. که تقریباً به این معنی است که ما هر چقدر کمتر داشته باشیم، خوشحالتر هستیم. همین نگاه چند سالی است که در قالب یک نظریه به نام تناقض انتخاب یا پارادوکس انتخاب (Paradox of Choice) راه خود را به جهان بازاریابی و تبلیغات هم پیدا کرده است. یک نظریه که به ما میگوید هر چقدر انتخابهای کمتر در اختیار مشتری بگذاریم، او خوشحالتر خواهد بود و شانس فروش افزایش پیدا میکند.
تناقض انتخاب، در حیطه بازاریابی، میتواند تبدیل یک تکنیک فروش بسیاری عالی شودکه چرا با ارائه انتخابهای کمتر، فروش افزایش پیدا میکند و چگونه میتوانید از این اصل در بازاریابی اینترنتی (و وبسایت خود) استفاده کنید. در یک مطلب دیگر هم گفتیم که یک راهکار عالی برای فروش بیشتر، ارائه دو انتخاب به مشتری است. اما نظرات خوانندگان در مورد این مطالب به ما نشان داد که آنها چندان به این نظریه اعتماد ندارند. بنابراین تصمیم گرفتیم یک مطلب دیگر از وبلاگ خود را نیز به این موضوع اختصاص دهیم.
چرا راندمان کاری در محیط اداری کم است؟ راهحل چیست؟حتما بخوانید: چرا راندمان کاری در محیط اداری کم است؟ راهحل چیست؟
تناقض انتخاب: کمتر یعنی بیشتر
امروز تصمیم داریم به سراغ پدر نظریه تناقض انتخاب، بری شوارتز، برویم و پای صحبتهای او در تد تاک (TED Talk) بنشینیم. شوارتز همان کسی است که این نظریه را برای اولین بار در کتاب خود به نام “پارادوکس انتخاب: کمتر یعنی بیشتر” مطرح کرد. او در سخنرانی تد تاک خود با یک لحن طنز در مورد درگیریهای زندگی مدرن به ما میگوید و اینکه چرا ما چندان تمایلی به تصمیمگیریهای پیچیده نداریم. اینکه جهان غرب با ارائه انتخابهای زیاد به مردم خود، در حقیقت به آنها لطف نمیکند و فقط زندگی آنها را سختتر کرده است.