خرید اکانت ابزارهای سئو

 

بهینه سازی سئو

 

طراحی وب سایت

 

5 از 5 1 نظر

راهنمای جامع بازاریابی شبکه های اجتماعی (بخش ۳)

15 دقیقه برای خواندن
0 374

[fusion_text]بخش اول : معرفی

بخش دوم :برقراری ارتباط، تدوین محتوا

بخش سوم :بخش های تشکیل دهنده ی شبکه های اجتماعی

 

رسانه ی اجتماعی چیست؟

بخش های تشکیل دهنده ی شبکه های اجتماعی

 

خدمات مشتریان

پس از اینکه محتوایی متناسب با رفتار مخاطب و اهداف تجاری برند را، در قالب پست های رسانه های اجتماعی منتشر کردیم و مخاطب را به خرید محصولات و استفاده از خدمات ارائه شده ترغیب نمودیم، تازه در ابتدای مسیر قرار گرفته ایم و باید مشتری را تا رسیدن به مقصد و حتی پس از آن نیز همراهی کنیم.

این یک واکنش بسیار طبیعی است که مشتری، نسبت به محصولات یا خدماتی که مطابق میل او نیست، اعتراض داشته باشد. در گذشته وقتی محصولی فروخته می شد تنها با یک یا نهایتاً چند نفر روبه رو بودیم، اما امروزه، در فیسبوک و توییتر و سایر شبکه های اجتماعی با مجموعه ی بسیار بزرگتری از مخاطبان از سرتاسر جهان در تماس هستیم و آنها به سادگی می توانند در پروفایل خودشان یا شما، نسبت به محصولات یا خدمات شما اعتراض و شکایت کنند. این امر ممکن است در ابتدا بسیار ترسناک به نظر برسد و شما احساس کنید که به شما حمله شده است و شما هیچ کنترلی روی اوضاع نخواهید داشت. اما این اتفاقات در واقع می توانند فرصتی را برای شما فراهم کنند که مشکل را رفع کنید و کنترل اوضاع را به نفع خودتان در دست بگیرید.

می توانیم بر امواج انتظارات مشتریان سوار شویم و پیش رویم. البته تمامی مشتریان، شما را مستقیماً مورد خطاب قرار نمی دهند، اما با این حال، گوش دادن به حرف های آنان به سود شماست. همیشه این امکان را در اختیار مخاطبان بگذارید که به راحتی بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. با این کار می توانید از انتشار اعتراضات عمومی پیشگیری کنید.

 

توسعه ی محصولات و خدمات

در تاریخچه ی تجارت هیچ گاه تجار به اندازه ی زمان ما، به مشتریان خود دسترسی نداشته اند، و این فرصتی را برای توسعه ی محصولات و خدمات فراهم می کند؛ البته اطلاعاتی که از رسانه ی اجتماعی به دست می آید، علاوه بر جنبه ی مثبت یک جنبه ی منفی هم دارد و آن، این واقعیت است که گاهی اوقات مردم دقیقاً نمی دانند چه می خواهند!

بازخورد مشتریان در توسعه ی محصولات و خدمات اهمیت بسیار زیادی دارد و بسیار راهگشاست، اما به کار گرفتن این بازخوردها باید با در نظر گرفتن تمام ملاحظاتی که در ارتباط با محصولات و خدمات شما وجود دارد، همراه باشد. چند بازخورد منفی یا کامنت اعتراضی نمایانگر کلیه ی کامنت های شما و تمام واقعیت نیست. تاکتیک های فراوانی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید تنها به نکات کاربردی و سودمند موجود در بازخوردها عمل کنید و بازخوردهایی که در پیشبرد اهداف شما کارایی و سودی ندارند را کنار بگذارید.

 یک جامعه ی بنا یا گروه آزمایش تشکیل دهید:این کار را به چند روش می توانید انجام دهید. یک راه این است که افرادی که به نظر می رسد عملکرد بهتری دارند –کاربران فعال در رسانه ی اجتماعی، وبلاگنویس های مشتاق و غیره- را در گروه های فیسبوک یا گروه هایی که از طریق ایمیل  یا سایر مکانیزم های اجتماعی به هم مرتبط شده اند، دسته بندی کنید. راه دیگر این است که فضای محدود و مخصوصی را ایجاد کنید که مجموعه افرادی که عموماً در فروم های شما فعال هستند، بتوانند ضمن گفتگوهایی که شما ترتیب می دهید، در آن فضا مباحثه و مشارکت کنند و شبکه یا جامعه ای را تشکیل دهند. جامعه‌ی متشکل از چنین افرادی می تواند نظرات بسیار سودمند و راهگشایی را در اختیار شما بگذارد و ایده های فراوانی به شما بدهد.

از رقبای خود غافل نشوید: همانطور که به بازخورد مشتریان در ارتباط با محصولاتتان توجه می کنید، به نفع شماست که احساس مخاطب های رقبایتان را تجزیه و تحلیل کنید، از مسائل خاص و همچنین نظر اکثریت مخاطبان در ارتباط با آنها، آگاه شوید. گفتگوهایی که در مورد محصولات یا پیشنهادات آنها مطرح می شوند، می توانند برای ارتقای محصولات و پیشنهادات خودتان فوق العاده سودمند باشند و ایده های نابی را برای شما به همراه داشته باشند.

عملکرد شبکه های اجتماعی‌تان را ارزیابی کنید: همانطور که سعی می کنید ایده هایی در مورد محصولات خود، با بررسی ابزارهای تجزیه و تحلیل بدست آورید، می توانید ایده ها و سرنخ های مشابهی را از طریق بررسی و ارزیابی عملکرد پروفایل های شبکه های اجتماعی‌تان بدست آورید. آیا با گذاشتن پست هایی در مورد یک محصول، میزان استقبال از پست های مشابه در مورد محصولی دیگر کاهش می یابد؟ احتمالاً مشتریانتان در مورد اینکه کدام محصول را بیشتر می پسندند گفتگو می کنند، بنابراین گوش به زنگ اتفاقاتی که در صفحه ی اجتماعی‌تان رخ می دهد باشید.

 

 

بخش نیروی انسانی

رسانه ی اجتماعی نقش بسیار مهمی در بخش نیروی انسانی ایفا می کند: تشدید مشارکت کارمندان، پیدا کردن و برقراری ارتباط با نیروهای جدید، و حتی کمک به فعالیت هایی که در راستای جذب نیرو انجام می شود.نکته ای در مورد مدیریت: بسته به فرهنگ حاکم بر مجموعه ی شما، دپارتمان نیروی انسانی باید  در هر گونه به کارگیری رسانه ی اجتماعی مشارکت داشته باشد. در کل در همه ی زمینه ها، مشارکت این بخش می تواند بسیار سودمند باشد. همکاری با حرفه ای های این دپارتمان، حین مدیریت و توسعه ی سیاست های رسانه ی اجتماعی، می تواند به شما اطمینان دهد که مجموعه ی شما از هر گونه آسیب هنگام توسعه ی نیروی انسانی در امان خواهد ماند. بنابر این در برقراری ارتباط و همکاری با این افراد پیش از جذب نیروهای جدید به مجموعه ی خود تردید نداشته باشید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

رسانه ی اجتماعی چیزی نیست که تنها یک بخش از یک تیم در یک شرکت یا سازمان از آن استفاده کنند. در حالت ایده آل، تمام افراد و تیم های یک مجموعه در رسانه ی اجتماعی آن شرکت یا سازمان، مشارکت دارند. تقسیم وظایف میان اعضای یک مجموعه، سبب کارکرد و مدیریت بهتر شبکه های اجتماعی می شود. البته حفظ انسجام و یکپارچگی استراتژی های رسانه ی اجتماعی و برندینگ اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین دستورالعمل هایی باید طراحی شود که هر یک از اعضا، وظایف خود را هماهنگ با آنها پیش ببرند.

 

اجرای یک طرح تجاری در رسانه ی اجتماعی

زمانی که می خواهید یک طرح تجاری‌ را برای اجرا در رسانه ی اجتماعی معرفی کنید، باید بتوانید ارزش آن را هم به مدیران مجموعه ی خود و هم به متقاضیان آن ثابت کنید. شما می توانید با کمی تحقیق و تجزیه و تحلیل به هدف خود دست یابید.

شما تجارت و شرکت خود را بیشتر از هر کس دیگری می شناسید، بنابراین به افکار و تصمیمات خود اطمینان داشته باشید و اگر نگران این هستید که طرح شما با شکست مواجه شود، می توانید برای شروع یک تست در ابعاد کوچکتر طراحی کنید تا از عملکرد طرح خود مطمئن شوید. سعی کنید در گوشه های امن (موقعیت هایی که می توانید طرح تجاری خود را بدون مواجه شدن با ریسک محک بزنید) یک یا دو تا از مهمترین طرح های خود و یا مسائلی که در تجارت خود با آنها روبرو هستید را محک بزنید و ببینید که آیا رسانه ی اجتماعی در ارتباط با آنها موفق عمل خواهد کرد یا نه. حتی می توانید فعالیت رقبایتان را هم برای گرفتن ایده بررسی کنید. زمانی که نتایج مورد نیازتان را بدست آوردید می توانید با اطمینان خاطر طرح مورد نظرتان را اجرا کنید.

اگر در صدد اجرای یک طرح تجاری از طریق رسانه ی اجتماعی هستید، اما هنوز تردید دارید، به شما توصیه می کنیم که ناامید نشوید، سعی کنید کلیه ی اطلاعات لازم را در این زمینه بدست آورید، اگر می خواهید موردی را به این طرح اضافه کنید، در مورد آن تحقیق کنید و به مدیران مجموعه ی خود، طرح توجیهی مناسبی را ارائه دهید. حتی اگر فرصت کوچکی با حداقل ریسک در اختیار شما قرار گرفت، ممکن است نتایجی که به دست می آورید بیش از حد انتظار باشد. هرگاه مورد یا اطلاعات جدیدی برای افزودن به طرح خود بدست آوردید، می توانید آن را بازبینی کنید و ارتقا دهید.

 

برندینگ

یک برند از عناصر و اجزای زیادی تشکیل شده است، اما آنچه در نهایت در ذهن مخاطب می ماند، تعهدی است که به او می دهید. ضمن این تعهد شما تلاش می کنید برای مخاطب، آنچه از استفاده از محصولات و خدمات شما به دست خواهد آورد را توصیف کنید. واژه ی “برند” ممکن است به خودی خود مفهوم شفافی را منتقل نکند، اما “برند” شرکت شما، درباره ی مجموعه فعالیت های شما در قالب یک شرکت تجاری، ارزش و مفهومی قابل لمس را در ذهن مخاطب ایجاد می کند، و در صورت مدیریت صحیح، می تواند از سرمایه ای که در تجارت خود به دست آورده اید محافظت کند.

اکثر ما از تلاش برای رقابت با برند های معروف صرف نظر می کنیم، در حالی که این کار می تواند برای ما بسیار آموزنده باشد و اطلاعات و تجارب بی نظیری را در اختیار ما بگذارد

۱٫ اگر قبلاً اصول برند خود را طراحی نکرده اید، به نفع شماست که هرچه زودتر با همکاری تیم بازاریابی خود آنها را طراحی و تدوین کنید. سپس این اصول را با اجزای تشکیل دهنده ی رسانه ی اجتماعی خود مطابقت دهید. اکثر موارد بصری (لوگوها، رنگ ها و غیره) در کانال های مختلف، ثابت هستند، اما از این که کاربرانی که با صفحه های اجتماعی شما سر و کار دارند به تمامی خلاقه ها و محتوای بصری، به صورت هماهنگ، دسترسی دارند، اطمینان حاصل کنید. این ممکن است برای اکثر تجارت های کوچک و متوسط، بیش از حد لزوم باشد، بنابراین می توانید این اصول را برای بخش هایی که به نظر خودتان معقول است به کار ببرید. اگر در مجموعه ی خود یک تیم گرافیست دارید می توانید از آنها در این موارد کمک بگیرید.

نمونه هایی از این اصول
۱٫ چگونگی نمایش داده شدن لوگوی برند
۲٫ از چه فونت ها و رنگ هایی و به چه شیوه ای استفاده کنیم
۳٫ یک توضیح جامع از برند و معنا و مفهوم آن
۴٫ موقعیت هایی که می توان و یا نمی توان از نام برند، در آنها استفاده کرد
۵٫ اصول مربوط به شیوه ی گفتار، لحن و رفتار برند
۶٫ عواملی چون ویژگی های جغرافیایی و ساختاری (که بیشتر به تبلیغ کنندگان مربوط می شود)

 

۲٫ مخاطب خود را بشناسید. علاوه بر اصول برند، محیطی که در آن قرار دارید را نیز در نظر بگیرید. بستر اجتماعی یا مخاطبانی که با آنها در ارتباط هستید، بر شیوه ی گفتار، لحن و به طور کلی اصول برند شما تأثیرگذارند. بنابراین شناخت مخاطب اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا تنها در صورت شناخت درست مخاطبان خود می توانید به شیوه ی صحیح اصول برند خود را تنظیم کنید.
۳٫ به برند خود شخصیت انسانی دهید. می توان گفت که یکی از اهداف مهم رسانه ی اجتماعی دادن شخصیت انسانی به برند است، در این صورت مخاطب احساس می کند با یک شخص در ارتباط است، نه با یک شرکت یا سازمان. و این شرکت یا سازمان می تواند پیام های خود را به واسطه ی “صدای برند” به مخاطبان خود انتقال دهد، صدایی منسجم و منفرد که به ارتباطات شما را شکل طبیعی و انسانی می دهد.
۴٫ کمپین های تبلیغاتی خود را به شکل هماهنگ پیش ببرید. هماهنگ کردن کمپین ها در تمام پروفایل های اجتماعی‌تان به انسجام و تقویت فعالیت های تبلیغاتی شما کمک می کند. با استفاده از عناصر بصری مشابه در پروفایل های خود (با در نظر گرفتن ویژگی های خاص هر شبکه ی اجتماعی)، پیام برند خود را در ذهن مخاطب تثبیت می کنید.

رسانه ی اجتماعی، بخشی از حضور برند شما در فضای مجازی است که امکان دسترسی به افراد بیشتری را در قالب یک شبکه برای شما فراهم می کند. این حضور می تواند هم یک فرصت به حساب آید، هم یک ریسک! بنابر این تصمیم گیری در مورد این که برند شما چگونه در این فضا ظاهر می شود بسیار اهمیت دارد، زیرا عدم انسجام در این حوزه باعث به وجود آمدن تأثیر منفی در ذهن مخاطب می شود. اما سؤالات کلید در این زمینه عبارتند از:

شبکه های اجتماعی

اگر در ابتدا به این سؤالات پاسخ ندهید حضور اجتماعی شما ممکن است به دو سمت کشیده شود: یکی اینکه صدای برند شما آنقدر بی روح و خشک به نظر خواهد رسید که قادر نخواهید بود شخصیت انسانی برند خود را حفظ کنید و مخاطب کاملاً حس خواهد کرد که با یک سازمان یا شرکت در ارتباط است، و دیگری اینکه مدیر شرکت شما صدای خود را جایگزین صدای برند می کند و این سبب می شود که مخاطب حس کند با یک مجموعه ی ناپایدار در تماس است و تمایل خود را به این رابطه از دست می دهد.

 

مدیریت بحران

متأسفانه رسانه ی اجتماعی معمولاً در بحران ها، شرایط را سخت تر می کند.  رسانه ی اجتماعی یک واقعه در دنیای واقعی را به سرعت پخش می کند و گاه در مورد آن مبالغه می کند، مسائلی که در ارتباط با خدمات مشتریان پیش می آید نیز سریعاً و بی سر و صدا در بستر های اجتماعی انتشار داده می شود. از طرف دیگر، رسانه ی اجتماعی ابزار فوق العاده ای برای ایجاد شفافیت در مورد مسائل مختلف است و تنها راه مبارزه با شایعات، ایجاد شفافیت است.

شبکه های اجتماعی

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − هفت =