راهنمای جامع از به روز رسانی الگوریتم های سئو گوگل (بخش۲)
الگوریتم های سئو گوگل همان طور که در بخش قبل مشاهده کردید گفتیم
بر اساس گزارش Link Assistant، از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۹ بهروزرسانی مهم در الگوریتمهای گوگل وجود داشته است. این بهروزرسانیها به شرح زیر هستند:
- پاندا: ۲۴/۲/۲۰۱۱
- پنگوئن: ۲۴/۴/۲۰۱۲
- دزد دریایی Pirate): 8/2012)
- مرغ مگسخوار (Hummingbird): 22/8/2013)
- کبوتر Pigeon): 24/7/2014)
- بهروزرسانی الگوریتم موبایلی: ۲۱/۴/۲۰۱۵
- الگوریتم رنک برینRankBrain): 26/10/2015)
- الگوریتم Possum): 1/9/2016)
- الگوریتم فرد Fred): 8/3/2016)
در بخش قبل الگوریتم های پاندا ، پنگوئن، دزد دریایی، الگوریتم Possum، الگوریتم pigeon کبوتر و در انتها الگوریتم هوش مصنوعی رنک برین را مورد بررسی قرار دادیم سال ها نزدیک الگوریتم رنک برین بلاشک از مهم ترین و کاربردی ترین الگوریتم ها سئو محسوب می شود.
در این بخش به الگوریتم های موبایلی ، الگوریتم فرد گوگل، الگوریتم Freshness ، الگوریتم گورخر یا (Google Zebra Algorithm) و الگوریتم موبایل گدون (Google Mobile Geddon Algorithm )می پردازیم و همچنین به نگرانی های ناشی از به روز رسانی ها الگوریتم های گوگل می پردازیم.
الگوریتم موبایل گدون Google MobileGeddon Algorithm
موبایلگدون نام یکی از آپدیت های الگوریتم گوگل است که در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ معرفی شد. هدف اصلی Mobilegeddon اولویت دادن به وب سایت هایی است که روی گوشی های هوشمند و سایر دستگاه های موبایل به خوبی نمایش داده می شوند و به اصطلاح موبایل فرندلی هستند. این تغییر در الگوریتم گوگل اثری بر جستجوهای انجام شده توسط کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ ندارد و در حال حاضر صرفا روی جستجوهای انجام شده توسط دستگاه های همراه مانند تلفن های هوشمند و تبلت تاثیر میگذارد. کلمه موبایلگدون ترکیب دو کلمه موبایل و آرماگدون است و مفهوم آن این است که سایتی که موبایل فرندلی نباشد، نابود خواهد شد.
الگوریتم موبایلگدون تک تک صفحات سایت را جداگانه بررسی میکند و به آنها رنکینگ میدهد و صفحات تاثیری بر روی یکدیگر ندارد. بدین معنی که صفحات غیر موبایل فرندلی در یک سایت، تاثیری بر رنکینگ دیگر صفحات موبایل فرندلی همان سایت ندارند و به عبارت دیگر، این الگوریتم به صورت site-wide محاسباتش را انجام نمیدهد.
با فعال شدن الگوریتم موبایل گدون سایت های که در طراحی خود از امکاناتی برای هم راستا شدن با موبایل و تبلت که به اصطلاح رسپانسیو گفته میشود استفاده نکرده باشند در رتبهبندی گوگل جایگاه خود را از دست خواهند داد.
از طریق این سایت که توسط خود گوگل راهاندازی شده است میتوانید Mobile Friendly سایت خود را چک نماید.
بر اساس گذارشی که سایت StatCounter منتشر کرده است در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ برای اولین بار میزان استفاده از اینترنت توسط موبایل و تبلت از اینترنت دسکتاپ پیشی گرفت و توانست ۵۱٫۳% استفاده از اینترنت را به خود اختصاص دهد و این در حالی است که کاربران دسکتاپ ۴۸٫۷% استفاده از اینترنت داشتهاند.
با توجه به این گزارش متوجه میشویم گوگل از مدتها پیش این اتفاق بزرگ را پیشبینی کرده است،و برای آن برنامهریزی کرده و در راستای تقویت ابزار موبایل و تبلت، تصمیم به ارائه و اجرای این الگوریتم نموده است و شرایطی را که بر اساس آن یک وب سایت به عنوان Mobile Friendly معرفی میشود شامل موارد زیر است:
- طراحی سایت به صورت ریسپانسیو یا واکنش گرا باشد.
- روبات گوگل دسترسی کامل به فایلهای css و جاوا اسکریپت سایت شما را جهت تست وب سایت داشته باشد.
- این الگوریتم در سطح صفحات کار میکند و تمام صفحات سایت شما را در نظر میگیرد.
- عدم استفاده از ابزارهایی که برای موبایل و تبلت اهمیت و عمومیت ندارد (مثل استفاده از Flash)
- قرار دادن لینک ها بافاصله معقول به صورتی که کاربر به راحتی بتواند لینک مورد نظر خود را انتخاب کند.
- استفاده از ابعاد مناسب جهت همخوانی با صفحه نمایش موبایل کاربر تا نیازی به بزرگنمایی صفحه وجود نداشته باشد.
چگونه بفهمیم یک سایت رسپانسیو است؟
ابزارهای گوناگوی برای تست رسپانسیو بودن صفحات وجود دارد ولی ساده ترین راه برای تست واکنش گرا بودن یک سایت توسط دسکتاپ این است که مرورگر خود را ازحالت بزرگنمایی خارج کنید و با موس خود صفحه مرور گر را کوچک و بزرگ کنید، اگر بینید که سایز صفحه تغییر می کند اما نوشته ها و لینک ها همچنان خوانا هستند و نیازی به zoom in و یا zoom out و اسکرول افقی ندارید، پس شما با یک سایت واکنش گرا مواجه هستید. این کار را هم در صفحه اصلی و هم در صفحات داخلی تست کنید. البته از دیدگاه گوگل وبمستر، mobile-friendly بودن یک وبسایت، استانداردهای خاصی دارد که باید در طراحی قالب رعایت شوند.