راهنمای جامع از به روز رسانی الگوریتم های سئو گوگل (بخش۲)

الگوریتم های سئو گوگل همان طور که در بخش قبل مشاهده کردید گفتیم

بر اساس گزارش Link Assistant، از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۹ به‌روزرسانی مهم در الگوریتم‌های گوگل وجود داشته است. این به‌روزرسانی‌ها به شرح زیر هستند:

  1. پاندا: ۲۴/۲/۲۰۱۱
  2. پنگوئن: ۲۴/۴/۲۰۱۲
  3. دزد دریایی Pirate): 8/2012)
  4. مرغ مگس‌خوار (Hummingbird): 22/8/2013)
  5. کبوتر Pigeon): 24/7/2014)
  6. به‌روزرسانی الگوریتم موبایلی: ۲۱/۴/۲۰۱۵
  7. الگوریتم رنک برینRankBrain): 26/10/2015)
  8. الگوریتم Possum): 1/9/2016)
  9. الگوریتم فرد Fred): 8/3/2016)

در بخش قبل الگوریتم های پاندا ، پنگوئن، دزد دریایی، الگوریتم Possum، الگوریتم pigeon کبوتر و در انتها الگوریتم هوش مصنوعی رنک برین را مورد بررسی قرار دادیم سال ها نزدیک الگوریتم رنک برین بلاشک از مهم ترین و کاربردی ترین الگوریتم ها سئو محسوب می شود.

در این بخش به الگوریتم های موبایلی ، الگوریتم فرد گوگل،  الگوریتم Freshness ،  الگوریتم گورخر یا (Google Zebra Algorithm) و الگوریتم موبایل گدون (Google Mobile Geddon Algorithm )می پردازیم و همچنین به نگرانی های ناشی  از به روز رسانی ها الگوریتم های گوگل می پردازیم.

الگوریتم موبایل گدون Google MobileGeddon Algorithm

موبایلگدون نام یکی از آپدیت های الگوریتم گوگل است که در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ معرفی شد. هدف اصلی Mobilegeddon اولویت دادن به وب سایت هایی است که روی گوشی های هوشمند و سایر دستگاه های موبایل به خوبی نمایش داده می شوند و به اصطلاح موبایل فرندلی هستند. این تغییر در الگوریتم گوگل اثری بر جستجوهای انجام شده توسط کامپیوترهای رومیزی و لپ  تاپ ندارد و در حال حاضر صرفا روی جستجوهای انجام شده توسط دستگاه های همراه مانند تلفن های هوشمند و تبلت تاثیر میگذارد. کلمه موبایلگدون ترکیب دو کلمه موبایل و آرماگدون است و مفهوم آن این است که سایتی که موبایل فرندلی نباشد، نابود خواهد شد.

الگوریتم موبایلگدون تک تک صفحات سایت را جداگانه بررسی میکند و به آنها رنکینگ میدهد و صفحات تاثیری بر روی یکدیگر ندارد. بدین معنی که صفحات غیر موبایل فرندلی در یک سایت، تاثیری بر رنکینگ دیگر صفحات موبایل فرندلی همان سایت ندارند و به عبارت دیگر، این الگوریتم به صورت site-wide محاسباتش را انجام نمیدهد.

با  فعال شدن الگوریتم موبایل گدون سایت های که در طراحی خود از امکاناتی برای هم راستا شدن با موبایل و تبلت که به اصطلاح رسپانسیو گفته می‌شود استفاده نکرده باشند در رتبه‌بندی گوگل جایگاه خود را از دست خواهند داد.

از طریق این سایت که توسط خود گوگل راه‌اندازی شده است می‌توانید Mobile Friendly سایت خود را چک نماید.

بر اساس گذارشی که سایت StatCounter منتشر کرده است در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ برای اولین بار میزان استفاده از اینترنت توسط موبایل و تبلت از اینترنت دسکتاپ پیشی گرفت و توانست ۵۱٫۳% استفاده از اینترنت را به خود اختصاص دهد و این در حالی است که کاربران دسکتاپ ۴۸٫۷% استفاده از اینترنت داشته‌اند.

با توجه به این گزارش متوجه می‌شویم گوگل از مدت‌ها پیش این اتفاق بزرگ را پیش‌بینی کرده است،و برای آن برنامه‌ریزی کرده و در  راستای تقویت ابزار موبایل و تبلت، تصمیم به ارائه و اجرای این الگوریتم نموده است و شرایطی را که بر اساس آن یک وب سایت به عنوان Mobile Friendly معرفی می‌شود شامل موارد زیر است:

 

  • طراحی سایت به صورت ریسپانسیو یا واکنش گرا باشد.
  • روبات گوگل دسترسی کامل به فایلهای css و جاوا اسکریپت سایت شما را جهت تست وب سایت داشته باشد.
  • این الگوریتم در سطح صفحات کار می‌کند و تمام صفحات سایت شما را در نظر می‌گیرد.
  • عدم استفاده از ابزارهایی که برای موبایل و تبلت اهمیت و عمومیت ندارد (مثل استفاده از Flash)
  • قرار دادن لینک ها بافاصله معقول به صورتی که کاربر به راحتی بتواند لینک مورد نظر خود را انتخاب کند.
  • استفاده از ابعاد مناسب جهت همخوانی با صفحه نمایش موبایل کاربر تا نیازی به بزرگ‌نمایی صفحه وجود نداشته باشد.

 

چگونه بفهمیم یک سایت رسپانسیو است؟

ابزارهای گوناگوی برای تست رسپانسیو بودن صفحات وجود دارد ولی ساده ترین راه برای تست واکنش گرا بودن یک سایت توسط دسکتاپ این است که مرورگر خود را ازحالت بزرگنمایی خارج کنید و با موس خود صفحه مرور گر را کوچک و بزرگ کنید، اگر بینید که سایز صفحه تغییر می کند اما نوشته ها و لینک ها همچنان خوانا هستند و نیازی به zoom in و یا zoom out و اسکرول افقی ندارید، پس شما با یک سایت واکنش گرا مواجه هستید. این کار را هم در صفحه اصلی و هم در صفحات داخلی تست کنید. البته از دیدگاه گوگل وبمستر، mobile-friendly بودن یک وبسایت، استانداردهای خاصی دارد که باید در طراحی قالب رعایت شوند.

اهمیت رسپانسیو بودن سایت از دیدگاه گوگل

طبق آمار رسمی گوگل در سای ۲۰۱۵ حدود ۵۱ درصد از جستجوهایی که در گوگل انجام شده از طریق دستگاه های همراه مانند موبایل و تبلت بوده است.

دو تا نکته مهم :

نکته اول:در وب سایت های که از نسخه موبایل به جای قالب رسپانسیو استفاده می‌کنند و کاربران را به زیر دامنه انتقال می‌دهند.باید دقت نمایند که این روش مشکلات خاص خود را دارد.اولین مشکل این روش duplicate content یا محتوای تکراری است که از نظر گوگل اهمیت زیادی دارد و مشکلات زیادی را برای سایت شما به وجود می‌آورد  و از جهت دیگر تجربه مناسبی در اختیار کاربر با سایز تصویر متفاوت نخواهد داشت.

در حالت کلی طراحی سایت به صورت ریسپانسیو مزیت‌های بیشتری نسبت به نسخه موبایل دارد اما اگر از نسخه موبایل استفاده می‌کنید حتماً مشکلات احتمالی آن را برطرف کنید.

نکته دوم:یکی از ویژگی‌های این الگوریتم موبایل گدون  Real Time بودن آن است و بدین معنی است که اگر تغییری در راستای همخوانی با موبایل در وب سایت خود کنید رتبه سایت بهبود خواهد یافت.

ایندکس اول موبایل گوگل چیست؟

استفاده از گجت های جدید مانند تلفن های هوشمند تبلت ها … هر روزه در حال گسترش است و بسیاری از افراد کار های روزمره خود را با استفاده از گوشی های هوشمند خود انجام می‌دهند از این رو گوگل برای جوابگوی بهتر به میلیون ها جستجوی که از طریق کاربران موبایلی انجام می‌شود تصمیم گرفته است ایندکس جدیدی مخصوص نسخه موبایل سایتها ایجاد کند که کاملاً با نسخه دسکتاپ تفاوت دارد.
مبدأ سعی و تلاش گوگل برای تقویت سایت های موبایلی از سال ۲۰۱۵ آغاز شد در این سال سایت های که برای موبایل بهینه‌شده بودند در نتایج جستجو رتبه بالاتری کسب می‌کردند و بعد آن از فریم ورک (AMP( Accelerated Mobile Pages رونمایی کرد که سرعت بارگذاری سایت ها را بر روی موبایل چندین برابر می‌کرد و حال گوگل از ایندکس موبایلی خود خبر می‌دهد که می‌تواند تحولی شگرف در سرچ موبایل ایجاد نماید.

فریم ورک AMP چیست؟

 

فریم ورک AMP یا Accelerated Mobile Page به معنی افزایش سرعت لود شدن صفحات در موبایل است. این فریم ورک به صورت متن باز و Open Source ارائه شده است تا توسط تمامی برنامه‌نویسان به راحتی قابل‌استفاده و توسعه باشد و توانایی سرعت بارگذاری صفحات سایت را بر روی اسمارت فون ها بهبود بدهند.

فریم ورک AMP  چگونه کار می کند؟

به طور کلی این فریم ورک امپ بر اساس ۳ بخش زیر اجرا می‌شود :

 

  • AMP HTML : چند دستور ساده html که به صفحات سایت شما اضافه می‌شود و اگر آشنایی با  زبان html داشته باشید قادر خواهید بود به راحتی تگ های آن را به سایت اضافه کنید. جهت آشنایی بیشتر با پیش‌نیازها و مستندات لازم برای اجرای AMP  به سایت رسمی آن مراجعه کنید.
  • AMP JS : مجموعه دستورات  جاوا که توسط سایت فراخوانی می‌شود و مدیریت منابع را بر عهده دارد که این فایل جاوا به صورت اختصاصی برای فریم ورک AMP نوشته شده است و باید دقت کنید که این فریم ورک با سایر اپلت های جاوا که به صورت شخصی کد نویسی شده‌اند همخوانی ندارد.
  • AMP CDN  : یک شبکه توزیع محتوای Content Delivery Network که صفحات AMP سایت شما را شناسایی می‌کند و با کش کردن آن‌ها و بعد از بهینه‌سازی برای نزدیک‌ترین کاربر نمایش می‌دهد.

حوه فعال‌سازی فریم ورک AMP  بر روی سایت

 

برای استفاده و فعال‌سازی این فریم ورک بر روی سایت باید ابتدا دو نسخه از صفحات سایت را ایجاد کنید.یک نسخه برای کاربران دسکتاپ و یک نسخه بهینه‌شده توسط AMP  برای کاربران موبایلی

AMP  از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی‌کند به همین دلیل نمی‌توانید در صفحات بهینه‌شده از فرم ها،دیدگاه‌ها و بخش های از سایت که نیاز به جاوا اسکریپت دارد استفاده کنید.

AMP  محدودیت های هم برای قالب سایت می‌تواند به وجود آورد برای مثال در فریم ورک AMP تمامی کد های CSS باید به صورت in-line و با حجم کمتر از ۵۰ Kb باشد.برای به حداقل رساندن زمان لود فونت ها باید از افزونه amp-font  استفاده کنید.

 

برای بهینه‌سازی تصاویر سایت باید افزونه amp-img element استفاده نماید که طول و عرض تصاویر در آن مشخص شود.

 

اگر از تصاویر متحرک GIF در سایت استفاده کرده‌اید باید از افزونه amp-anim extended component استفاده کنید.

 

برای استفاده از ویدئوهایی که روی هاست خودتان میزبانی شده از تگ  amp-video و برای استفاده از ویدئوهای یوتیوب از افزونه اختصاصی amp-youtube باید استفاده کنید.

 

همچنین قابلیت استفاده از اسلاید شو تصاویر توسط amp-carousel و لایت باکس تصاویر  توسط amp-image-lightbox  و همچنین شبکه‌های اجتماعی مانند : Twitter,Instagram,Facebook,Pinterest,Vine هم با افزونه‌های اختصاصی خودشان وجود دارد.

استفاده از این تگ‌ها کار دشواری نیست فقط کافی است در مراحل طراحی سایت برای آن برنامه‌ریزی لازم را انجام دهید در تا صفحات گنجانده شوند.

برای این که موتور جستجوی گوگل بتواند صفحات بهینه‌سازی شده سایت شما را پیدا کند باید در تگ زیر در نسخه اصلی صفحات سایت استفاده کنید که نشان دهد برای صفحه مورد نظر نسخه بهینه‌شده‌ای وجود دارد.

خیلی از بحث خارج نشیم برگردیم سر بحث ایندکس موبایل

نحوه کارکرد ایندکس اول موبایل گوگل چگونه است؟

یکی از شیوه‌های پایه گوگل برای رتبه دهی به سایت ها، نسخه‌های دسکتاپ بود ولی با همه‌گیر شدن فناوری در چند سال اخیر اکثر افراد به دلیل سهولت حمل آسان به استفاده از اسمارت فون ها، تبلت ها ترغیب شده‌اند. در نتیجه بیش از نیمی از جستجو های کاربران با استفاده از این دستگاه‌ها صورت می‌گیرد. به همین سبب گوگل معیار رتبه‌بندی سایت ها را بر اساس نسخه‌های موبایل قرار داده است.

هدف گوگل از این کار فراهم آوردن اطلاعاتی مناسب و مرتبط، محتوای بهتر و مناسب برای کاربران موبایلی است و بر اساس اخبار اعلام‌شده این ایندکس جدید موبایلی که به نام ایندکس اول موبایل گوگل یا Google’s mobile first index شناخته می‌شود. به عنوان ایندکس اصلی گوگل خواهد بود و ایندکس دسکتاپ در آینده با صورت محدود به‌روزرسانی خواهد شد.

چگونه سایت خود را با ایندکس اول موبایل گوگل همگام کنیم؟

در این نوشته پنج شیوه همگام‌سازی سایت را با رویکرد جدید ایندکس اول موبایل گوگل یا Google’s mobile first index بیان خواهیم کرد که می‌توانید با استفاده از این روش ها سایت خود را همگام با گوگل کنید:

  • طراحی واکنش گرا و یا طراحی سایت بر پایه فریم ورک AMP

  • بهینه‌سازی و بهبود طراحی سایت

  • ثبت نسخه موبایل خود در سرچ کنسول گوگل

  • افزایش سرعت بارگذاری سایت

  • تولید محتوا را با هدف سئو محلی

آشنایی با الگوریتم Freshness گوگل

 

گوگل در بازه‌های زمانی مختلف برای بهبود نتایج جستجوی کاربران الگوریتم های مختلفی را ارائه می‌کند. الگوریتم Freshness  گوگل مطالبی که به تازگی منتشرشده‌اند را در رتبه‌بندی نتایج جستجو در بالاترین رتبه قرار می‌دهد تا کاربران جستجو کننده به محتوای مرتبط با کلمه یا کلمات مورد نظر خود که به تازگی منتشرشده‌اند دسترسی پیدا کنند.

در عمل الگوریتم Freshness  فرصت خوبی برای مدیران سایت های نوپا یا سایت های گمنام است که در حال تولید محتوای باکیفیت و تازه هستند تا بتوانند با پیشرفت سریع  در صدر نتایج جستجو قرار گیرند و توانایی رقابت با رقبای قوی را داشته باشند.

از بعد دیگر وقتی کاربری در گوگل نتیجه یک مسابقه فوتبال را مورد جستجو قرار می‌دهد،دوست ندارد با داده‌های هفته،ماه یا سال قبل روبه رو شود زیرا هدف او اطلاعات تازه است و می‌خواهد محتوای تازه را دریافت کنید.

الگوریتم Freshness از سیستم ایندکس گذاری  الگوریتم گوگل کافئین (این الگوریتم در کسری از هر ثانیه صدها هزار صفحه را در فهرست خود بروز رسانی می‌کند،و امکان جستجوی live  را برای کاربران میسر می‌کند) استفاده می‌کند تا نتایج جستجو را رتبه‌بندی نماید.این نتایج حدود ۳۵ درصد از کل نتایج جستجوی گوگل تأثیر دارد.و توانایی این را دارد که مطالبی که به تازگی منتشرشده‌اند را پیدا کند و در اختیار کاربران جستجو کننده قرار دهد.

عملکرد الگوریتم Freshness شامل موارد زیر می‌باشد:

 

رویدادهای اخیر

زمانی که مرحله اجرای یک رویداد می‌رسد کاربران جستجو کننده خواستار دستیابی به آخرین اطلاعات موجود هستند  برای مثال وقتی کاربری  موقع انتخابات ریاست جمهوری امریکا وقتی کلمه دونالد ترامپ را جستجو می‌کند مایل است به آخرین اطلاعات موجود در مبارزات انتخاباتی دسترسی پیدا کند نه این که داستانی از سرگذشت زندگی این فرد یا اخبار قدیمی

الگوریتم Freshnessبا بررسی تمام موضوعات موجود در سطح وب و بررسی دقیق آن به کاربران آخرین اخبار مربوطه را بر اساس موضوعات جستجو شده را ارائه می‌کند.

رویدادهایی با محدوده زمانی مشخص

گوگل تمام سعی خود را دارد تا تمام رویداد های که هر ساله به صورت منظم برگزار می‌شوند را ایندکس کند تا اطلاعاتی را که کاربران مورد نیاز دارند به نمایش بگذارد.الگوریتم Freshness گوگل رویداد های تکرارشونده را (به عنوان مثال مسابقات لیگ فوتبال یک کشور) را شناسایی می‌کند و مبنای جستجو را بر اساس دریافت آخرین اطلاعات در آن رابطه قرار می‌دهد.بنابراین اگر شما می‌خواهید نتیجه بازی سال ۱۳۹۰ را دریافت کنید باید در جستجو سال را هم وارد کنید.

آپدیت های متوالی


با توجه به موضوعات بیان‌شده سایت های که هر روز مطالب جدیدی در سایت قرار می‌دهند می‌توانند امیدوار باشد که گوگل نگاه ویژه‌ای به آن‌ها خواهد داشت. و با بهبود فاکتور های مربوط به سئو مطالب، موتور جستجوی گوگل جایگاه مناسبی در نتایج خواهند داشت.

 

نقش الگوریتم Fred در بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل


خیلی وقت ها گوگل تغییراتی در الگوریتم های رتبه بندی وبسایت ها اعمال می کند و همانگونه که دیده ایم خبر دقیقی هم راجع به آن منتشر نمی شود. این بار الگوریتم فرد fred مدیران بسیاری از وب سایت ها را سورپرایز کرد. تغییرات در نتایج گوگل که در اوایل ماه مارس اتفاق افتاد آنقدر محسوس بود که بسیاری از سایت ها با تغییر رتبه که در اکثر سایت ها باعث افت و در برخی از سایت ها باعث رشد شد مواجه شدند.
در صفحه نتایج جستجوی گوگل بیش از قبل بی‌ثبات و ناپایدار شده بود و اولین فرضیه در این مورد بروز رسانی بزرگ در هسته الگوریتم گوگل بود.شاید مهم‌ترین علت این است که شاهد تغییرات وسیع در حوزه‌های مختلف بودیم و تنها جابه‌جایی نتایج جستجو تنها مختص به یک زبان و یا یک حوزه نبود.

موضوعی که در بررسی اکانت های توییتر کارشناسان گوگل John Mueller و  Gary Illyes رو به رو شدیم که گویا تغییراتی در هسته الگوریتم گوگل ایجاد شده است، اما هنوز مهر تأییدی مانند دیگر آپدیت ها بر آن نزده شده است.اما در بحث های رد بدل شده توییتری مشاهده می‌کنیم که Gary Illyes نام الگوریتم Fred را به این به‌روزرسانی نسبت داده است.

بروز رسانی الگوریتم Fred سبب ایجاد تغییرات زیاد در نتایج جستجوی گوگل شده است به گونه‌ای که در نمودار سرویس های مختلف تغییرات زیادی مشاهده می‌شود.

موزکست

الگورو

سرپ‌ متریکس


در پی به وجود آمدن این تغییرات (آپدیت الگوریتم Fred) در صفحه نتایج جستجو و افت بازدید صد ها سایت و فرضیات و گمانه‌زنی ها در جامعه فعالان سئو آغاز شده است و برخی این تغییرات را به فیلتر الگوریتم پنگوئن و الگوریتم فانتوم ارتباط می‌دهند .زیرا بیشتر وب سایت های که دچار افت رتبه در نتایج جستجو شده‌اند نسبتاً بک لینک های اسپمی را دارا بوده‌اند.گر چه احتمال داده می‌شود این تغییرات در نتایج تنها مربوط به اعمال یک فیلتر نبوده است و مطمئناً محتوا را هم در بر می‌گیرد.

البته باید در نظر داشته باشید یکی از دلیل های که گوگل این برو زرسانی ها را اطلاع‌رسانی و تأیید نمی‌کند این است که هنوز به کارکرد درست آن‌ها اطمینان ندارد و امکان دارد مانند ده‌ها بروز رسانی که حذف‌شده‌اند حذف شود.زیرا هر روزه تصمیم‌گیری و سنجش کیفیت محتوا های تولیدشده یک سایت برای گوگل سخت تر می‌شود و قطعاً در این فرآیند آزمون ، خطاهای زیادی را مشاهده خواهیم کرد.

الگوریتم گورخر Google Zebra Algorithm

 

با توجه به رشد سریع و توسعه خرید فروش آنلاین در دنیا کمپانی گوگل بر آن شد تا این بازار افسارگسیخته را سرو سامان داده و در جهت درستی هدایت نماید و سیطره خوب را بر دنیای وب بیش از پیش آشکار کند.

در این راست گوگل الگوریتم جدیدی به نام  الگوریتم گورخر یا (Google Zebra Algorithm) ارائه داده است. در اساس کار این الگوریتم گورخر گوگل بررسی،شناسایی و از رده خارج کردن فروشگاه‌های اینترنتی بی‌کیفیت و نامعتبر که در حیطه جستجوی گوگل هستند است.

یکی از نکات مورد توجه این است که سایر موتورهای جستجو نیز از این الگوریتم تبعیت می‌کنند.الگوریتم گورخر گوگل با جستجو در سایت ها اقدام به پاک کردن فروشگاه‌های اینترنتی بی‌کیفیت از بستر نتایج جستجو است.به کمک این الگوریتم تجارت الکترونیکی مقداری حفاظت‌شده و نقش موتورهای جستجو برای جلوگیری از تخلفات اینترنتی را بیشتر می‌کند.

بد نیست بدانید ۷۰ درصد فروشگاه‌های اینترنتی بی‌کیفیت بوده و اسپم می‌باشند،بنابراین باید به سرعت شناسایی و از رتبه‌بندی نتایج جستجو حذف شوند.

استاندارد مورد تأیید الگوریتم گورخر گوگل برای فروشگاه‌های اینترنتی شامل موارد زیر می‌باشد :

  • دارا بودن گواهینامه  الکترونیکی SSL  برای تأیید هویت واقعی فروشنده،حفظ امنیت وب سایت
  • کالاهای خریداری‌شده از وب سایت باید کمتر از ۹۰ درصد زمان معین‌شده به دست مشتری برسد.
  • کالاها باید با واقعی خریداری و فروخته شوند و اهداف خرید و فروش در راستای پول شویی نباشد.
  • تمامی لینک های کالاهای موجود در سایت باید در خود سایت بوده و از سایت های دیگر لینک نشده باشند.
  • سایت باید سیستم هوشمند و جامع برای برآورد هزینه‌های ارسال و تحویل کالا داشته باشد.
  • لیست و لینک علاقه مندی‌های خریدار باید وجود داشته باشد و خریدار بتواند خرید خود را در هر زمانی که دوست دارد انجام دهد و لینک به تعویق انداختن خرید بدون پاک شدن ایتم‌های خرید داری شده وجود داشته باشد.
  • سایت وظیفه دارد امکان رهگیری کالاهای خریداری‌شده را به کاربران به صورت شفاف و ساده ارائه کنید.
  • نشانی محل فیزیکی سایت باید واقعی و حقیقی بوده و راه‌های ارتباطی بین خریدار و فروشگاه در دسترس باشد.
  • نشانی فیزیکی سایت باید واقعی باشد و راه‌های تماس خریداران و فروشگاه‌ها واضح و روشن باشد.
  • خریدار باید به راحتی در سایت ثبت‌نام نموده و در سایت لاگین کرده و تمامی سبد خرید خود را در پنل کاربری داشته باشد.
  • فروشگاه باید یک برچسب خرید بر روی کالاهای خود با تمامی مشخصات محصولات و شرکت ارائه‌دهنده داشته باشد.
  • دارا بودن پشتیبانی آنلاین
  • دارا بودن حریم خصوصی، شرایط و ضوابط

با توجه به اینکه سهم گوگل در بازار موتورهای جست‌وجو، ۷۷.۴۳% است، می‌توان نتیجه گرفت که تقریباً ۲۳.۶% از ترافیک وب‌سایت‌های تجاری کوچک تا متوسط از گوگل ناشی می‌شوند. به زبان دیگر، کمتر از یک‌چهارم از تمام ترافیک‌های وب‌سایت‌های کوچک و متوسط، به تنهایی از گوگل حاصل می‌شود. به نظر ما این رقم خیره‌کننده است، البته این آمار برای تمامی وب‌سایت‌ها صحیح نیست، اما این چیزی است که می‌توان به طور میانگین انتظار داشت.

آیا باید نگران بود؟

اکنون ما از فراوانی آپدیت‌های مهم و بزرگ اطلاع داریم و می‌دانیم که چه میزان ترافیک از گوگل به وب‌سایت‌ها ارسال می‌شود؛ اما آیا این یک عامل هشداردهنده است؟ اگر گوگل تصمیم بگیرد که یک به‌روزرسانی بزرگ ارائه دهد و شما را جریمه کند، آیا شما در یک موقعیت بحرانی قرار می‌گیرید؟

خب، بستگی دارد. برای آنکه میزان آسیب‌پذیری وب‌سایت خود را بسنجید، باید ۳ فاکتور متفاوت را در نظر داشته باشید.

فاکتور اول: ترافیک شما از گوگل

اگر صاحب وب‌سایت بی‌نام‌ونشانی هستید و حداکثر ترافیک شما از گوگل؛ کمتر از ۱۰% است، حتی مهم‌ترین تغییرات در الگوریتم جدید گوگل نیز تأثیر زیادی در وضعیت شما نخواهند داشت.

اما اگر گوگل منبع درآمد اصلی شماست و از آن انتظار دارید به طور مداوم سرنخ‌های باکیفیتی را به‌سوی وب‌سایت شما روانه کند، تاثیر به‌روزرسانی جدید گوگل بر سایت‌تان قطعاً شما را به دردسر خواهد انداخت. این موضوع می‌تواند میزان ترافیک ورودی گوگل به وب‌سایت شما را به طور چشمگیری کاهش دهد. نتیجه‌ی آن، چیزی شبیه به نمودار زیر خواهد بود:


تغییرات الگوریتم گوگل ممکن است میزان ترافیک سایت شما را به این شکل تغییر دهد

فاکتور دوم: تجربه کاربری

اگر وب‌سایت شما یک تجربه‌ی کاربری خوب را ارائه می‌دهد، اوضاع شما باید خوب باشد. تغییرات در الگوریتم جدید گوگل هیچ خللی در کار شما ایجاد نخواهد کرد و وضعیت سئوی سایت شما با ثبات خواهد داشت. به علاوه، احتمال اینکه رتبه‌ی شما دستخوش تغییرات فراوانی شود نیز کم خواهد بود.

ما می‌دانیم که عبارت ارائه یک تجربه‌ی کاربری خوب، شامل تفاسیر گسترده‌ای می‌شود؛ اما چند عامل کلیدی وجود دارند که شدیداً در این زمینه تأثیرگذارند.

همان‌طور که همه‌ی ما می‌دانیم که محتوای خوب، یک عامل مهم در سئو است. این عامل باید در اولویت اصلی شما نسبت به هر چیز دیگری قرار بگیرد (البته اگر به دنبال لینک‌های اسپم یا کلافه کردن بازدیدکنندگان با تبلیغات آزاردهنده نیستید!).

در گام بعدی کیفیت موارد زیر نیز در ارائه تجربه کاربری خوب موثرند:

  • سرعت بالای لود شدن صفحات وب
  • امکان ریسپانسیو بودن صفحات و نمایش آن‌ها در تلفن همراه
  • ناوبری مناسب در صفحات
  • رابط کاربری واضح و بدون پیچیدگی
  • نبود پاپ‌آپ‌های آزاردهنده

فاکتور سوم: روش‌های نامناسب سئو

 

به نظر می‌رسد که همواره آخرین و جدیدترین استراتژی‌های سئو کارگشا و مفید هستند. برای مثال اگر شما X را انجام دهید، قادر خواهید بود تا از برخی از راه‌های گریز و میانبر استفاده کرده و در رتبه‌بندی‌ها پیشرفت چشمگیری داشته باشید. در حالی که این روش ممکن است به‌سرعت جواب بدهد، اما همواره در بلندمدت به نتایج ناگواری ختم خواهد شد.

ما اعتقاد عمیقی به مفهوم “تصویر کلی سئو” داریم. در این تصویر تمرکز اصلی بر کیفیت، تجربه‌ی کاربری و روش‌های بنیادین سئو معطوف شده است، نه بازی دادن الگوریتم مورتوهای جستجو!

اگر به دنبال استفاده از روش‌ها و استراتژی‌های سئوی کلاه‌ سیاه، یا حتی کلاه خاکستری هستید و قصد دارید موتورهای جستجو را گمراه کنید، مطمئناً باشید بالاخره روزی عواقب این فعالیت‌ها گریبانتان را خواهد گرفت؛ اما اگر از مشکل تراشیدن برای خود پرهیز کرده و صداقت را پیشه کنید، راه درستی را خواهید پیمود.

برخی از روش‌های مرسوم سئوی کلاه سیاه عبارتند از:

  1. سرقت محتوا و بازنویسی محتوای دیگران (Content Spinning)
  2. لینک سازی غیر طبیعی
  3. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)
  4. استفاده بیش از حد از لینک (Link Stuffing)
  5. محتوای مخفی (Hidden Content)
  6. بهینه‌سازی بیش از حد انکر تکست‌ها
  7. قرار دادن لینک سایت‌های دیگر در فوتر وب‌سایت (Affliate)

چگونه از وب‌سایت خود مراقبت کنیم؟

قانون اصلی این است:

تغییر بزرگ بعدی در الگوریتم جدید گوگل قریب‌الوقوع است.

این تغییر در حال رخ دادن است و مطمئن باشید دیر یا زود، این به‌روزرسانی اتفاق می‌افتد. به همین دلیل شما باید مطمئن شوید که وب‌سایت‌تان نسبت به تغییرات الگوریتم جدید گوگل مصون می‌ماند. اما این کار را چگونه انجام دهیم؟ شما هرگز نمی‌توانید به‌طور دقیق زمان معرفی الگوریتم جدید گوگل را پیش‌بینی کنید، با این حال روش‌های متعددی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها، از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرد.

منابع ترافیک وب‌سایت خود را متنوع کنید

در گام اول، تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید!

بازاریابی دیجیتال به حدی تکامل یافته است که امروزه می‌توانید با کانال‌های ارتباطی خود با مخاطبان مانند یک میز سلف سرویس نگاه کنید! درست است که ترافیک طبیهی از موتورهای جستجو بسیار مهم هستند، اما روش‌های دیگری برای به دست آوردن ترافیک باکیفیت (کاربرانی که به مشتری تبدیل می‌شوند) وجود دارد. برخی از این روش‌های عبارتند از:

  • انتشار پست میهمان در دیگر سایت‌ها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ویدئو
  • تصاویر و اسلایدر
  • فایل‌های صوتی
  • انجمن‌های گفتگو
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • ارسال خبرنامه
  • تبلیغات کلیکی (PPC)

جمع‌بندی

از آنجایی که بسیاری از برندها برای دریافت ترافیک بیشتر و در نهایت، فروش محصولات خود به گوگل وابسته هستند، اینکه بسیاری از افراد نسبت به تغییرات الگوریتم گوگل نگران باشند، طبیعی به نظر می‌رسد. نگرانی از اُفت شدیدِ فروش تنها به خاطر یک آپدیت در الگوریتم جدید گوگل کاملاً قابل درک است.

اگر از شیوه‌ها و روش‌های نادرست استفاده می‌کنید، مطمئن باشید که وب‌سایت خود را در معرض خطر قرار داده و شانس اینکه رتبه‌بندی وب‌سایتتان آسیب ببیند را افزایش می‌دهید؛ اما اگر منطق گوگل را درک کرده و از بهترین شیوه‌های سئو استفاده کنید، هیچ جایی برای نگرانی وجود نخواهد داشت.

تغییرات در الگوریتم گوگل امری طبیعی و قطعی است، اما با رعایت نکات گفته‌شده همواره برای آن آماده خواهید بود. با این شیوه، شما بدون کمترین نگرانی و تأثیر منفی همچنان حجم ثابتی از ترافیک را حفظ خواهید کرد.

تجربه‌ی شما از آپدیت‌های الگوریتم گوگل در گذشته چیست؟ در حال حاضر به دنبال چه روشی برای خنثی‌سازی تغییرات این الگوریتم‌ها هستید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 − 7 =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + پنج =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل