خرید اکانت ابزارهای سئو

 

بهینه سازی سئو

 

طراحی وب سایت

 

5 از 5 1 نظر

ساختارهای تأثیرگذار بر سئو در موبایل

27 دقیقه برای خواندن
241

سه نوع ساختار نرم افزاری برای طراحی وبسایت ها توسط گوگل تشخیص داده می شود: responsive web design، dynamic serving و separate URLs. هر ساختار مزایا و معایبی دارد که باید به آنها توجه کرد. در ادامه به مقایسه ی این ساختارها با یکدیگر می پردازیم:

ساختار آیا URL ثابت باقی می ماند؟ آیا HTML ثابت باقی می ماند؟
Responsive web design
Dynamic serving
separate URLs

[/fusion_text][fusion_text]

 

Responsive web design طراحی وب سایت واکنش گرا

در این ساختار، صرف نظر از دستگاه مورد استفاده ی کاربر، کد HTML ثابتی برای URL ثابت به کار برده می شود. به عبارت ساده تر، وقتی کاربری از وبسایت شما بازدید می کند، چه از طریق موبایل وارد شود و چه از طریق دسکتاپ، کد HTML و URL ثابتی برای او بارگذاری می شود. تنها تفاوتی که کاربر، هنگام استفاده از این دو دستگاه تجربه می کند، نحوه ی نمایش وبسایت است. Responsive web design از مدیا کوئری CSS3 استفاده می کند تا ظاهر وبسایت را به طور متفاوتی، بر اساس صفحه ای که نمایش داده می شود، رندر کند. این ساختار از fluid grid برای اینکه روی همه ی دستگاه ها جواب بدهد، استفاده می کند مانند سایت اوکس تیم . oxteam

طراحی وب سایت واکنش گرا[/fusion_text][fusion_text]

مزایا معایب
افزایش اختیارات مسائل مربوط به افزایش سرعت و کارایی
نگهداری آسانتر نیاز به طراحی مجدد
عدم نیاز به تکرار محتوا محدودیت درتنوع آنچه ارائه می دهید
اجرای یک عملکرد برای همه ی دستگاه ها
عدم نیاز به redirect کردن-

[/fusion_text][fusion_text]

این ساختار، ساختاری است که گوگل توصیه می کند، اما عوامل مختلفی را باید در مورد آن در نظر گرفت تا به بهترین شکل با نیازها و رفتار مخاطب هماهنگ باشد.

DYNAMIC SERVING عملکرد پویا

وبسایت های موبایلی که به شیوه ی پویا یا دینامیک عمل می کنند، صرف نظر از دستگاهی که در آن نمایش داده می شوند، از یک URL ثابت استفاده می کنند ولی HTML مورد استفاده از آنها بسته به دستگاهی که وبسایت در آن نمایش داده می شود، متفاوت است. مانند وبسایت TripAdvisor:

DYNAMIC SERVING یا عملکرد پویا[/fusion_text][fusion_text]

مزایا معایب
تجربه ی مثبت کاربر موبایلی از بازدید وبسایت افزایش هزینه های نگهداری
افزایش اختیارات نیاز به دو نوع اجرا: موبایل و تبلت
عدم محدودیت در تنوع آنچه ارائه می دهید اجرای پیچیده/چند مرحله ای
اجرای یک عملکرد برای همه ی دستگاه ها
عدم نیاز به تکرار محتوا

[/fusion_text][fusion_text]

SEPARATE URLS آدرس های اینترنتی جداگانه

در این ساختار، وبسایت شما در دستگاه های مختلف برای هر URL، با HTMLهای جداگانه عمل می کند. کاربری که از وبسایت شما بازدید می کند تشخیص داده می شود و یک ریدیرکشن redirection صورت می گیرد تا کاربر را به URL مناسب هدایت کند. به این ترتیب محتوا برای هر دستگاه به شیوه ای مناسب و بهینه سازی شده نمایش داده می شود. به مثال زیر از وبسایت Next توجه کنید:

آدرس های اینترنتی جداگانه یا SEPARATE URLS[/fusion_text][fusion_text]

مزایا معایب
تجربه ی مثبت کاربر موبایلی از بازدید وبسایت کاهش اختیارات
راحتی در اجرا افزایش هزینه های نگهداری
عدم محدودیت در تنوع آنچه ارائه می دهید صرف انرژی بیشتر برای ایندکس کردن و crawling
نیاز به تکرار محتوا
نیاز به دو نوع اجرا: موبایل و تبلت

[/fusion_text][fusion_text]

انتخاب نوع ساختار

بر پایه ی آنچه از تحقیقات خود و اطلاعاتی که تا اینجا در این مقاله به دست آورده اید، حالا بهتر می توانید در ارتباط با ساختار وبسایت موبایلی خود تصمیم گیری کنید. فلوچارت زیر را دنبال کنید و بهترین ساختار برای وبسایت خود را انتخاب کنید:

انتخاب نوع ساختار موبایلی

برای هر ساختار موبایلی، باید به نکاتی توجه کنید تا بتوانید به بهترین شکل آن را اجرا کنید:

RESPONSIVE WEB DESIGN

اگر در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اید که کاربران موبایلی شما مانند کاربران ورژن دسکتاپ وبسایت شما، رفتار می کنند، این نوع ساختار بهترین انتخاب برای شماست.

زمانی که می خواهید ساختار Responsive Web Design را اجرا کنید، باید دو مورد را مد نظر داشته باشید: meta viewport tag و media queries.

تگ meta viewport

زمانی که می خواهید ساختار صفحات وبسایت خود را به گونه ای تنظیم کنید که با همه ی دستگاه ها مطابقت داشته باشند، بسیار مهم است که این ساختار برای مرورگر ها قابل تشخیص باشد؛ با اضافه کردن تگmeta viewport به سرتیتر (header) هر صفحه می توانید این کار را انجام دهید:

[meta name=”viewport” content=”width=device-width, initialscale=1”]

تگ meta viewport به مرورگر می گوید که چگونه یک صفحه را با دستگاه های مشخصی مطابقت دهد.

  • ” width=device-width” به این معناست که عرض صفحه باید با عرض صفحه نمایش آن دستگاه ها همخوانی داشته باشد.
  • “initial-scale=1” درجه ی زوم اولیه را مشخص می کند زمانی که مرورگر صفحه را برای اولین بار بارگذاری می کند.

بدون اجرای یک عنصر meta viewport، صفحه در ابعاد (عرض) یک صفحه ی دسکتاپ رندر می شود. اینکه یک کاربر مجبور باشد به صورت دستی صفحه را زوم یا بالا و پایین کند تا بتواند صفحه ی شما را ببیند یا عملکردی را انجام دهد، یک تجربه ی منفی را از وبسایت شما برای او به وجود می آورد، و احتمال این را که گوگل وبسایت شما را جزءِ وبسایت های ناهماهنگ با نرم افزارهای موبایل به حساب آورد بالا می برد. به مثال زیر توجه کنید:

meta viewport در موبایل

Media querie ها

Media querie باعث می شود که ساختار محتوایی صفحه در دستگاه های مختلف بدون تغییر باقی بماند و محتوا را با دستگاه های مختلف هماهنگ می کند تا کاربر بهترین تجربه را از بازدید پیج به دست آورد. به مثال زیر توجه کنید:

مدیا کوئری در سئو موبایل Media querie

 

نکاتی که باید برای درست اجرا شدن ساختار responsive web design در نظر بگیرید

  • تمام منابع باید قابل مشاهده و دسترسی باشند

گوگل توصیه می کند که تمام عناصر موجود در یک صفحه، باید برای بات هایی که از robots.txt و دیگر متد ها برای تشخیص ساختار responsive web design استفاده می کنند، قابل دسترسی باشد. یک ابزار سودمند برای این که تشخیص دهید که آیا منابع غیر قابل دسترسی در وبسایت شما وجود دارد یا نه، ابزار Google’s Mobile-Friendly است؛ بعلاوه، این ابزار به شما می گوید که آیا وبسایت شما با نرم افزارهای موبایل هماهنگ است یا نه.

  • تمام عناصر باید در جای مناسبی قرار گرفته باشند

بهترین راه برای تشخیص این که آیا وبسایت شما با دستگاه های مختلف هماهنگ است، این است که خودتان به صورت دستی با دستگاه های مختلف از آن بازدید کنید؛ بر اساس تحقیقاتی که پیش از این انجام داده اید (در مقاله ی سئوی موبایلی به این موضوع پرداخته ایم) چک کنید که وبسایت شما چگونه در ۵ تا از محبوب ترین دستگاه ها میان مخاطبان شما، نمایش داده می شود. همچنین شبیه سازهای آنلاینی مانند: Responsive Web Design Testing Tool وجود دارند که وبسایت شما را شبیه سازی می کنند.

هدف از این کار این است که ببینید عناصر مختلف، مانند دکمه های فراخوان، در دستگاه های مختلف در جای مناسب خود قرار گرفته اند یا نه، و از اینکه این عناصر برای کاربر قابل دسترس هستند و در جایی قرار گرفته اند که بیشترین توجه را به خود جلب می کنند، اطمینان حاصل کنید.

  • سرعت وبسایت

همه می دانند که سرعت وبسایت، فاکتور بسیار مهمی است؛ این عامل در رتبه بندی گوگل و موتورهای جستجوگر مشابه تأثیر دارد و کاربران وبسایت های کم سرعت را رها می کنند. باید سعی کنید که سرعت وبسایت شما در حالت بهینه باشد. به همین منظور گوگل ابزاری را با نام PageSpeed Insights معرفی می کند که ایده های بسیار خوبی را در ارتباط با اینکه چگونه می توانید سرعت هر پیج را در وبسایت خود (در موبایل یا دسکتاپ) افزایش دهید، به شما ارائه می دهد:

PageSpeed Insights ابزار تست سرعت گوگل

علاوه بر ابزار گوگل در این رابطه، ابزارهای رایگان دیگری هم برای ارزیابی سرعت صفحات در موبایل، در دسترس است که یکی از بهترین آنها Web Page Test است. این ابزار به شما این امکان را می دهد که به عنوان یک کاربر مشخص از وبسایت بازدید کنید و به طور جامع تری سرعت وبسایت خود را ارزیابی کنید.

  • میزان کارایی در موبایل

ابزار Google’s Search Console یک گزارش بسیار سودمند را در ارتباط با میزان کارایی وبسایت در موبایل به شما ارائه می دهد. از طریق این ابزار، شما می توانید مشکلات و خطاهایی که در این زمینه، توسط گوگل شناسایی شده است را حین بازدید از وبسایت موبایلی پیدا کنید.

برخی از خطاهای احتمالی عبارتند از: نزدیک بودن عناصر قابل لمس (دکمه های فراخوان، لینک ها و غیره)، استفاده از flash و هماهنگ نبودن ابعاد محتوا با viewport. در این ابزار هر خطایی با لیستی از URL هایی که این خطا در آنها وجود دارد به عنوان نمونه آورده شده است، که این بی شک اطلاعات بسیار با ارزشی است.

  • خطاهای مربوط به بالا و پایین کردن صفحه

شما باید هر چه زودتر، خطاهایی که به بالا و پایین کردن صفحه های وبسایتتان مربوط می شود را رفع کنید تا کاربر تجربه ی مثبتی از بازدید وبسایت شما داشته باشد. با استفاده از Google’s Crawl Error Report در ابزار Search Console، می توانید خطاهای مربوط به URL های مختص به تلفن های هوشمند را شناسایی کنید.

DYNAMIC SERVING

این ساختار باعث می شود که یک وبسایت، طرح و محتوای مرسوم خود (custom) را برای کاربران موبایلی، با یک URL اجرا کند. اگر در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اید که رفتار کاربران موبایلی شما با رفتار کاربران دسکتاپ شما متفاوت است، این ساختار برای شما مناسب است.

بر خلاف ساختار responsive web design، ساختار dynamic serving برای نمایش محتوا برای کاربران مختلف (در دستگاه های مختلف) HTML های متفاوتی را به کار می گیرد. سرورهای اینترنتی نیز از اینکه برای سرتیترهای HTTP )Vary HTTPهای متغیر) چه چیز را نمایش دهند، برنامه ریزی شده اند.

سرتیتر Vary HTTP

این سرتیتر به سرور اینترنتی می گوید که محتواهای متفاوتی برای نمایش در دستگاه های مختلف یا برای کاربران مختلف وجود دارد، و زمانی که یک درخواست برای یک URL دریافت می شود، سرور باید کاربر یا دستگاهی که این درخواست را ارسال کرده است، پیش از نمایش محتوا در نظر گیرد.

از دیدگاه سئو، موتورهای جستجوگر مانند گوگل، باید از سرتیتر Vary HTTP استفاده کنند تا در یافتن نتایج، ایندکس کردن و ذخیره سازی (Caching) محتوای بهینه سازی شده برای موبایل، به آن ها کمک کند. بنابراین، این عامل در افزایش قدرت نمایش محتوا در موبایل بسیار مهم است.

content (ذخیره سازی محتوا)

برای فهم دقیق شیوه ی کارکرد Vary HTTP، اول باید پروسه ی cashing را بشناسیم.

Caching به ذخیره سازی یک صفحه یا منبع، بوسیله ی فضاهایی مانند مرورگر کاربر و internet service provider گفته می شود؛ این ذخیره سازی به کاهش حجم کاری سرورهای اینترنتی و افزایش پاسخگو (responsive) بودن وبسایت ها کمک می کند. برای مثال اگر یک کاربر درخواست بازدید از صفحه ای را از طریق یک internet service provider داشته باشد، در حالی که به تازگی از آن بازدید کرده و آن را ذخیره کرده باشد، به احتمال زیاد برای او، ورژن ذخیره شده ی آن صفحه نمایش داده می شود.

سرتیتر Vary HTTP می تواند به مدیریت اینکه چه محتوای ذخیره سازی شده ای (در صورت ذخیره سازی شدن) برای هر کاربر نمایش داده شود، کمک کند. بدون آن، ممکن است شما برای یک کاربر موبایل، صفحه ی ذخیره سازی شده ی مربوط به دسکتاپ را نمایش دهید، و برعکس.

Implementation (اجرا)

برای این که به موتورهای جستجوگری که به صفحه ی شما دسترسی دارند بگویید که محتوای خاصی باید برای کاربر خاصی نمایش داده شود، به اضافه کردن یک سرتیتر Vary HTTP به صقحه ی خود نیاز دارید.

شناسایی کاربر/سیستم عامل

زمانی که یک کاربر برای اولین بار از یک وبسایت دیدن می کند، یک سرتیتر درخواست HTTP به سرور فرستاده می شود. در این درخواست، یک string (به مجموعه ی محدودی از کاراکترها مانند حروف، اعداد، علائم که به ترتیب خاصی کنار یکدیگر قرار گرفته اند) مختص به کاربر وجود دارد که مشخصات کاربر درخواست کننده را شناسایی می کند؛ مانند string منحصر به فرد کاربر برای مرورگر فایرفاکس:

Mozilla/5.0 (Macintosh; U; Intel Mac OS X 10.5; en-US; rv:1.9.1b3) Gecko/20090305 Firefox/3.1b3 GTB5

فهرست کاملی از استرینگ های مربوط به کاربران تهیه کنید و آنرا به طراح وبسایت خود ارائه دهید تا از اینکه محتوای شما برای هر کاربر/سیستم عامل به درستی نمایش داده می شود اطمینان حاصل کنید. یک منبع مفید که می توانید از آن برای تشکلیل این فهرست استفاده کنید udger.com است.

سعی کنید ارورهایی که به طور معمول، هنگام شناسایی کاربر/سیستم عامل رخ می دهند را شناسایی کنید؛ این ارورها توسط Google هایلایت می شوند.

در ارتباط با responsive web design نکاتی وجود دارد که برای اطمینان از درست نمایش داده شدن وبسایت هایی که ساختار Dynamic Serving دارند، باید به آنها توجه کرد:

کاربر/سیستم عامل

اول از همه باید از اینکه به درستی سرتیتر Vary HTTP را اجرا کرده اید و کاربر/سیستم عامل را شناسایی کرده اید، اطمینان حاصل کنید؛ این کار را می توانید با استفاده از ابزارهای زیر انجام دهید:

  • Web-Sniffer: این ابزار عملکرد چند کاربر/سیستم عامل را شبیه سازی می کند تا سرتیتر درخواست داده شده و پاسخ داده شده ی HTTP در وبسایت های مشخص شده را نشان دهد:

ابزار دیگری که دقیقاً به همین اندازه کارایی دارد Server Header Checker است.

  • User-Agent Switcher که از خروجی های (extension) کروم (Chrome) است به شما این امکان را می دهد که به سرعت سیتم عامل های مختلف را مانند Blackberry، Windows Phone 7 و iPhone امتحان کنید.
  • بخش “Fetch as Google” ابزار ” Google’s Search Console” که از طریق قسمت Crawl در دسترس است.

سایر نکات

از اینکه نکات مربوط به ساختارها، که پیش از این مطرح شد را چک کرده اید، مطمئن شوید:

  • نکات مربوط به سرعت وبسایت
  • تست میزان هماهنگی با نرم افزارهای موبایل
  • نکات مربوط به خطاهای مربوط به بالا و پایین کردن صفحه
  • بررسی گزارش کارایی موبایل
  • درست اجرا شدن محتوا در دستگاه های موبایل

SEPARATE URL در وبسایت موبایلی

به کارگیری ساختار URLهای جداگانه برای یک وبسایت موبایلی، یک ست‌آپ نسبتاً مرسوم است. در این ساختار، وبسایت موبایلی از وبسایت دسکتاپ، با استفاده از layoutهای متفاوت در URLهای مختلف، کاملاً مجزا می شود.

فرمت URL مورد استفاده در این ساختار می تواند در وبسایت هایی که معمولاً از یکی از این دو مورد استفاده می کنند متفاوت باشد:

  • Directory (e.g. domain.com/ mobile/)
  • Subdomain (e.g. m.domain.com)

با وجود این که گوگل هیچ فرمت URL یا ساختار خاصی را توصیه نمی کند، راحت تر است که با فرمت زیردامنه ای (subdomain) کار کنیم که ساختار مورد استفاده ی آن، با معادل دسکتاپی وبسایت هماهنگ باشد:

حاشیه نویسی های (Annotation) موبایل و دسکتاپ

زمانی که می خواهید یک صفحه ی موبایلی را با URL متفاوتی از معادل دسکتاپ آن اجرا کنید، برای اینکه گوگل و موتورهای جستجوگر مشابه آن، رابطه ی میان این دو صفحه را متوجه شوند، annotation های زیر را باید به صفحه های وبسایت خود اضافه کنید:

محتوای تکراری و تگ کنونیکال
محتوای تکراری یا duplicate content می تواند تعاریف مختلفی را شامل شود ولی به زبان ساده می توان گفت که هر نوشته یا مطلب موجود در سایت شما که دقیقا همانند مطالب موجود در سایت های دیگر و یا حتی در سایر صفحات سایت شما باشد می گویند، که از منظر موتور جستجوی گوگل محتوای تکراری یا کپی شناخته می شود.

سه مشکل عمده ای که محتوای تکراری برای موتور های جستجو ایجاد می کنند شامل موارد زیر هستند:

سرچ انجین ها نمی توانند تشخیص دهند که چه نسخه ای را باید ااز نتایج جستجو حذف کنند یا برای کابران نشان دهند.

سرچ انجین ها نمی توانند تشخیص دهند که کدام یک از معیار های مرتبط با لینک همانند اتوریتی،انکر تکست و… را به یک صفحه اختصاص دهند یا آن را بین نسخه های متعدد محتوا تقسیم نمایند.

سرچ انجین ها نمی دانند چه نسخه ای را باید برای یک درخواست جستجو، رتبه بندی نمایند.

روش های برطرف کردن مشکل محتوای تکراری

استفاده از ریدایرکت ۳۰۱

در اکثر مواقع استفاده از تنظیم ریدایرکت ۳۰۱ از صفحه حاوی محتوای تکراری به صفحه اصلی بهترین روش برای مقابله با محتوای تکراری است.

البته در اکثر مواقع خزنده های گوگل وقتی با محتوای تکراری و یکسان در چندین سایت رو به رو می شوند ،آدرس معتبرترین سایت و آن مطلبی که در تاریخ قدیمی تری انتشار یافته است را نشان می دهند و بقیه لینک های موجود را از دید کاربران جستجو کننده پنهان می کند.

استفاده از تگ کنونیکال

تگ کنونیکال یکی از تگ های مهم در سئو می‌باشد، و مانند ریدایرکت ۳۰۱ قدرتمند می‌باشد با این تفاوت بزرگ که با این کد بدون ریدایرکت کردن کاربر ، به خزنده‌های گوگل آدرس صفحه اصلی را نشان می‌دهید و گوگل نیز فقط همان صفحه را ایندکس می‌نماید.

چگونه تگ canonical را درست بکار ببریم؟

فرض کنید آدرس URL اصلی سایت شما به صورت https://www.example.com باشد. برای تعیین این آدرس URL به عنوان تگ canonical ، این کد را در هد HTML سایر ورژن ها قرار می دهید:

حتی در URL اصلی سایت نیز این کار را انجام می دهید و به آدرس خودش کنونیکال می کنید. این کار شاید برای برخی سوال برانگیز باشد اما طبق تجربه وبمسترانی که این کار را انجام داده اند تاکنون به مشکلی برنخورده اند.

متاسفانه چیزی که در عمل از کاربرد تگ canonical در سایت ها مشاهده می شود، استفاده اختصاصی از آن برای هریک از URL ها است. یعنی در همه ی صفحات از تگ canonical استفاده شده است، اما هر کدام به URL خودشان آدرس داده اند ! به طور مثال:

http://example.com/page canonical = http://example.com/page

http://www.example.com/page canonical = http://www.example.com/page

https://example.com/page canonical = https://example.com/page

https://www.example.com/page canonical =https://www.example.com/page

چنین کاری مثل این است که هر صفحه به گوگل بگوید: “من صفحه اصلی هستم، من را ایندکس کن” و این کار موجب گیج شدن گوگل در ایندکس کردن و رتبه بندی نادرست سایت در نتایج جستجو می شود. مسائل این چنینی موجب کاهش اعتبار سایت شما از دیدگاه گوگل شده و رتبه سایت‌تان را در نتایج جستجو کاهش می دهد.

Rel=”canonical” tag

این تگ باید به سرتیتر صفحه ی موبایلی شما، که به URL دسکتاپ معادل ارجاع می دهد، اضافه شود، برای مثال:

[link rel=”canonical” href=” http:// oxteam.ir/”]

این تگ به موتورهای جستجوگر می گوید که صفحه ی موبایلی نمایش داده شده، یک کپی از صفحه ی دسکتاپ مشخص شده است. اضافه کردن این تگ از مشکلات مربوط به محتوای کپی شده جلوگیری می کند و ارزش سئوی صفحه ی دسکتاپ ارجاع داده شده را بالا می برد. اضافه کردن تگ canonical به صفحه ی دسکتاپ، با وجود این که اغلب انجام می شود، ضرورتی ندارد.

Rel=”alternate” tag

این تگ باید به سرتیتر صفحه ی دسکتاپ شما، که به URL صفحه ی موبایلی معادل ارجاع می دهد، اضافه شود. برای مثال:

[link rel=”alternate” media=”only screen and (max-width: 1080px)” href=”https://oxteam.ir/”]

این تگ به موتورهای جستجوگر می گوید که یک ورژن جایگزین برای صفحه ی دسکتاپ وجود دارد، و به پیدا شدن محتوای وبسایت موبایلی در نتایج موتورهای جستجوگر کمک می کند. تگ ” The media= element of the tag” به موتورهای جستجوگر می گوید که برای دستگاه هایی که عرض صفحه نمایش آنها حداکثر ۱۰۸۰px است، یک صفحه ی جایگزین طراحی شده است.

تگ rel=”alternate” هم در مورد صفحات دسکتاپ به کار می رود و در نقشه ی وبسایت این صفحه ها پشتیبانی می شود.

اجرای صحیح محتوا

نکته ی مهم در اینجا این است که هر دو صفحه دارای تگ های مرتبط باشند، در غیر این صورت، موتورهای جستجوگر آنها را جدا از یک دیگر به شمار می آورند. و این، ریسک محتوای کپی شده را بالا می برد و باعث می شود این دو صفحه با یکدیگر در نتایج موتورهای جستجوگر رقابت کنند.

گوگل توصیه می کند که در مورد صفحات موبایل و دسکتاپ، نسبت یک به یک را در وبسایت خود رعایت کنید. بنابر این برای مثال، ورژن موبایلی “صفحه ی A” باید تنها به وسیله ی annotationها به عنوان ورژن دسکتاپ “صفحه ی A” شناخته شود، نه صفحه های متفاوت. و برعکس.

نسبت صفحات موبایل و دسکتاپ

Redirect کردن کاربران

در ارتباط با redirect کردن کاربران موبایلی به URLهای موبایلی جداگانه، دو راهکار وجود دارد که توسط Googlebot و ربات های مشابه

  • HTTP redirects
  • JavaScript redirects

مرسوم ترین و کارامدترین آنها HTTP redirect است.

HTTP redirects

HTTP redirect یک ساختار کددار برای کاربر/سیستم عامل ها است که بازدیدکننده را مستقیماً از یک URL به URL دیگر می فرستد و بر اساس یک استرینگ کاربر/سیستم عامل عمل می کند. برای مثال، اگر یک کاربر/سیستم عامل موبایلی سعی دارد به یک URL دسکتاپ دسترسی پیدا کند، استرینگ کاربر/سیستم عامل او شناسایی می شود و به URL معادل موبایلی مناسب هدایت می شود.

نوع redirect انجام شده در ارتباط با وبسایت های موبایل (۳۰۱ یا ۳۰۲) آنقدر اهمیت ندارد؛ چیزی که مهم است این است که redirect انجام شده با اجزای URL موجود در تگ rel=”alternate” لینک صفحه، متناقض نباشد. به مثال زیر که تگ جایگزین در صفحه ی دسکتاپ را نشان می دهد توجه کنید:

[link rel=”alternate” media=”only screen and (max-width: 640px)” href=”http:oxteam.ir/”]

این redirect، کاربر موبایلی را به آدرس https://oxteam.ir/ که در تگ مشخص شده است هدایت می کند. و اهمیتی ندارد که سرور، کاربر را با HTTP 301 یا ۳۰۲ هدایت می کند، اما استفاده از HTTP 302 در صورت امکان، توصیه می شود.

سیاست های Redirect کردن

نوع سیاستی که در وبسایت خود در رابطه با redirect به کار می گیرید به خودتان بستگی دارد، برای موتور های جستجوگر تفاوتی ایجاد نمی کند. با این حال، دو نوع سیاست برای redirect کردن وجود دارد که وبمستر ها هنگام redirect کردن میان وبسایت های موبایل و دسکتاپ، از آنها استفاده می کنند:

  • Unidirectional: فقط کاربران موبایلی که از صفحات دسکتاپ بازدید می کنند به معادل موبایلی redirect می شوند.
  • Bidirectional: کاربران موبایلی که از صفحات دسکتاپ بازدید می کنند به معادل موبایلی redirect می شوند و برعکس.

گوگل آنالیتیکس و Search Console

اگر فرمت URL زیردامنه ی (m.domain.com) را انتخاب می کنید، می توانید دو محتوای جداگانه برای وبسایت موبایلی خود، هم در گوگل آنالیتیکس و هم در Search Console ایجاد کنید. سعی کنید حتماً این کار را انجام دهید، زیرا این دو منبع اطلاعات ارزشمندی را، که می تواند به ارتقای عملکرد وبسایت شما کمک کند، در اختیار شما می گذارند و شما را از هر مشکل احتمالی با خبر می کنند.

اعتبار و صحت

زمانی که وبسایت خود را با استفاده از ساختار URL جداگانه راه اندازی کردید، باید از صحیح اجرا شدن محتوای وبسایتتان مطمئن شوید.

Annotation ها

به دلیل اهمیت annotation یا حاشیه نویسی در دیده شدن محتوا و کارایی آن در جستجوها، هم در موبایل و هم در دسکتاپ، باید در اجرای صحیح آن دقت کنید.

Redirect ها

بررسی اینکه وبسایت شما چگونه در ارتباط با درخواست های متعددی که از سوی کاربران/سیستم عامل های مختلف دریافت می کند، رفتار می کند، می تواند برای شما بسیار سودمند باشد و یکی از ابزارهای مفید برای این کار Mobile Redirect Viewer است. در این ابزار شما می توانید پاسخ سرتیتر های HTTP مختلف که به کارابران/سیستم عامل های مختلف، مانند iPhone ، Android و Googlebot داده می شود را ببینید.

annotation یا حاشیه نویسی

نقشه ی وبسایت XML موبایلی

یک نقشه ی وبسایت XML موبایلی به Google’s Search Console که تمام URLهای موبایلی شما را در لیست های خود، طبقه بندی کرده است، ارائه دهید. با جدا کردن URLهای مربوط به موبایل و دسکتاپ از هم، می توانید مسائل مربوط به ایندکس کردن را تشخیص دهید، مانند تفاوت عمده ای که میان ایندکس کردن صفحات موبایلی و دسکتاپ وجود دارد.

موارد دیگری که باید چک کنید

سعی کنید مواردی که در بخش ساختارها به آنها اشاره کردیم را هم چک کنید:

  • شبیه سازهای کاربر/سیستم عامل
  • موارد مربوط به سرعت وبسایت
  • تست هماهنگی با نرم افزارهای موبایل
  • موارد مربوط به خطاهایی که در بالا و پایین کردن (crawl) صفحات رخ می دهد
  • بررسی گزارشات مربوط به کارایی وبسایت موبایلی
  • صحیح کار کردن وبسایت در دستگاه موبایل

به طور خاص، بررسی کنید که آیا از URLدسکتاپ به معادل موبایلی آن هدایت می شوید و آیا قادر هستید به راحتی به صفحه ی دسکتاپ برگردید.

منبع koozai.com

امکان درج دیدگاه وجود ندارد