سایت لینک (Sitelink) گوگل چیست و چگونه میتوان سایت لینک ساخت ؟

سایت لینک (Sitelink) ها روش بسیار موثری برای برتری داشتن به رقیبان در SERP – صفحه نتایج موتور جستجو – هستند. سایت لینک ها باعث افزایش اعتماد بازدید کننده و جذب ترافیک هدفمند به صفحات داخلی سایت شما می شوند. اما اگر ما سایت لینک نداشته باشیم چه می شود؟ چگونه آنها را ایجاد کنیم؟

SERP مخفف کلمه search engine results page و به معنی صفحه نتایج موتور جستجو می باشد و اشاره به  این دارد که هنگامی که ما یک کلمه کلیدی را در موتورهای جستجوگر جستجو میکنیم ممکن است چندین وب سایت با آن کلمه کلیدی نمایش داده شود.

SERP  یا صفحه نتایج موتور جستجو یا با استفاده  از سئو یا با استفاده ه از sem نمایش داده شده است در قسمت سمت راست و قسمت بالای جستجوها وب سایت هایی که با کلمه (ad (advertising نمایش داده شده اند با استفاده از( ppc (Pay-Per-Click نمایش داده میشوند  .

در این مقاله قدم به قدم به شما توصیح داده خواهد شد که چگونه می توانید برای سایت خود سایت لینک گوگل ایجاد کنید.

درک مفهوم سایت لینک

قبل از اینکه توضیح دهم چگونه می توانید سایت لینک ایجاد کنید، می خواهم توضیح دهم که سایت لینک ها چه هستند و چرا مهم هستند.

سایت لینک ها ، لیستی از لینک های یک وبسایت هستند که صفحه اصلی وب سایت بعلاوه چندین لینک از صفحات داخلی آن وب سایت را در زیر آن و به صورت تو رفته و در دو ستون در SERP نمایش می دهند. در تصویر زیر شماره (۱) نشان دهنده لینک صفحه اصلی و شماره (۲) نشان دهنده لینک صفحات داخلی هستند:

در تصویر زیر صفحه سایت لینک مربوط به سایت اوکس تیم  را در SERP مشاهده می کنید.

 

 

سایت لینک ها فقط زمانی نشان داده می شوند که یک نام تجاری و یا یک سایت را جستجو کنید. برای مثال زمانی که شخصی عبارت “oxteam” را جستجو می کند، به احتمال بسیار زیاد می خواهد وارد سایت اوکس تیم  شود، گوگل با استفاده از الگوریتم خاصی این موضوع را می فهمد و نه تنها oxteam.ir را به عنوان نتیجه اصلی جستجو نشان می دهد، بلکه گزینه های دیگری که مربوط به صفحات داخلی سایت می باشند را نیز نشان می دهد.

در تصویر بالا عبارت “oxteam.ir” را جستجو کردم.

در نمایش سایت لینک ها تغییراتی ایجاد می شود. گوگل ممکن است برای جستجو هایی که یک نام تجاری مورد جستجو قرار می گیرد، هم “نمودار دانش” (knowledge graph) را نشان دهد و هم سایت لینک ها را نمایش دهد. در اینجا به چند نمونه اشاره می کنیم.

نمودار دانش گوگل

در ۲۰۱۳ به بعد ، شاهد این بودیم که گوگل به سولات پیچیده تری در SERPs توسط نمودار دانش گوگل (Google Knowledge Graph) ، جواب داده است.

از زمانی که نمودار دانش گوگل توسعه یافته سوالات زیادی در مورد نتایج حاصل از این نمودار در ذهن افراد ایجاد شده است. یکی از سوالات پرتکراری که با آن مواجه هستیم این است که چه نموداری  برای ما بهترین است: پنل محلی یا برند؟ قبل از اینکه بخواهیم پاسخ این سوالات را بیان کنیم باید در مورد نمودار دانش محلی و برند اطلاعاتی داشته باشیم. ابتدا به شکل  زیر به دقت نگاه کنید. شکل زیر نمودار دانش برند را نشان می دهد:

پاسخ به این سوال که کدام یک از این موارد برای شما بهتر است به سادگی چیزی که شما فکر می کنید نیست. این موضوع به نوع کسب وکار و نحوه اجرای آن بستگی دارد. به عنوان مثال در ادامه چهار سناریویی را مشاهده خواهید کرد که در هر کدام بهترین و ایده آل ترین نتایج نمودار دانش متفاوت است:

  • کسب وکاری که تنها به صورت آنلاین اداره می شود.
  • کسب وکارهایی با مکان های اندک
  • کسب وکارهایی که در موقعیت های مختلف ملی قرار دارند.
  • کسب وکاری که یک موقعیت دارد اما برند قوی خواهد داشت.

کسب وکاری که به صورت آنلاین اداره می شود:

کسب وکاری که تنها به صورت آنلاین اداره می شود، نتایج نمودار دانش محلی را نخواهد داشت. معمولا نتایج نمودار دانش برند چیزی است که برای این نوع کسب وکار ظاهر خواهد شد.

کسب وکاری که موقعیت و مکان های اندکی دارد:

کسب وکاری با دو یا سه موقعیت باید بتواند نتایج نمودار دانش برند را ایجاد کند تا در سطح ملی مطرح شود. همچنین برای اینکه افراد بتوانند موقعیت این کسب وکار را پیدا کنند باید نتایج نمودار دانش محلی نیز وجود داشته باشد. اینکار نیاز افرادی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت هستند را برطرف می کند.

کسب وکارهایی با حجم وسیعی از موقعیت ها:

کسب وکارهایی که موقعیت و مکان های زیادی دارند به دنبال نتایج نمودار دانش برند  و پنل محلی خواهند بود. اینکار به کاربران اجازه می دهد اطلاعات بیشتری از برند داشته باشند و گزینه های مختلفی برای موقعیت های متفاوت به دست آورند و از آن بازدید نمایند.

کسب وکاری با یک موقعیت  و برند قوی:

برخی از کسب وکارهای محلی یک موقعیت دارند اما برندشان بسیار قوی است.برای چنین کسب وکارهایی گوگل تلاش می کند پنل هیبریدی از نتایج را در اختیار کاربران قرار دهد. معمولا قابلیت های پنل محلی و برند با هم ترکیب می شود. در برخی از موقعیت های منحصر به فرد، برخی از کسب وکارها نام یکسانی را به اشتراک می گذارند اما یکی از آن ها توسعه یافته تر از دیگری است. در چنین شرایطی این دو کسب وکار برای به دست آوردن نتایج نمودار دانش با هم رقابت خواهند کرد. برای اینکه بتوانید درک بهتری از  رتبه بندی کسب وکارها در نمودار دانش داشته باشید می توانید از ابزار Google Knowledge Graph استفاده کنید.برای اینکه بتوانید نتایج موردنظر خود را به دست آورید.

برند های بزرگ و معروف

در جستجوی بعضی از نام های تجاری بزرگ، سایت لینک نمایش داده نمی شود. برای مثال عبارت “تیراژه” را جستجو کنید.

 

عدم نمایش سایت لینک ها احتمالا به این دلیل است که: در بیشتر جستجو هایی که برای “تیراژه” انجام می شود کاربر لزوما به دنبال سایت فروشگاه تیراژه نیست، بلکه به دنبال اخبار، موقعیت جغرافیایی و یا اطلاعاتی در مورد تیراژه می باشد. بنابراین جستجو برای پیدا کردن آدرس سایت نیست. در نتایجی که در نمودار دانش نشان داده می شوند – نقشه، تصاویر، اخبار و … – بر نمایش اطلاعات مربوط به نام تجاری جستجو شده تمرکز شده است.

جستجو هایی که در آنها نام های تجاری جستجو می شوند که مکان فیزیکی آنها در موقعیت جغرافیایی فرد جستجو کننده قرار دارند، هم سایت لینک ها نمایش داده می شوند و هم نمودار دانش. تصویر زیر نتیجه جستجوی هاکوپیان را نشان می دهد.

چرا گوگل سایت لینک مهم است؟

دلیل اهمیت سایت لینک ها را گوگل اینگونه توضیح می دهد. “سایت لینک ها به منظور هدایت کاربر به صفحات داخلی سایت شما نشان داده می شوند. همچنین به کاربر این اجازه را می دهند تا اطلاعاتی را که می خواهند را سریعتر پیدا کرده و در زمان خود صرفه جویی کنند.” به عبارت دیگر سایت لینک ها بهترین نتایج را در کمترین زمان به کاربر نشان می دهند.

گوگل می گوید: “ما سایت لینک ها را برای نتایجی که فکر می کنیم برای کاربر مفید است نشان می دهیم. اگر ساختار سایت شما به گونه ای باشد که الگوریتم های ما نتوانند سایت لینک های خوبی پیدا کنند، یا ما فکر کنیم که سایت لینک های سایت شما به چیزی که کاربر جستجو کرده است ارتباطی ندارد، آنها را نشان نخواهیم داد.”

صرف نظر از مرتبط بودن سایت لینک ها و صرفه جویی در زمان، سایت لینک ها به روش های زیر نیز می توانند سایت شما را بهبود بخشند:

  • ایجاد اعتبار برای نام تجاری
  • افزایش اعتماد
  • پوشش دادن فضای بیشتری از SERP
  • نرخ کلیک شدن (Click-through rate یا CTR) سایت شما را افزایش می دهد
  • مراحل خرید را کوتاه تر می کند. (در انگلیسی اصطلاح Conversion Funnel برای مراحل خرید استفاده می شود)
  • قدرت لینک های داخلی را بیشتر می کند. (منظور از قدرت اعتبار و رتبه آنها از دید SEO است)

هیچ فرم یا کدی وجود ندارد که بتوان به وسیله آن سایت لینک ایجاد کرد

به دلایل زیر امکان اینکه به راحتی بتوانید سایت لینک ایجاد کنید وجود ندارد.

  • سایت لینک ها به صورت اتوماتیک ساخته می شوند. گوگل هیچ فرایندی برای ایجاد سایت لینک ها ارائه نداده است. شما نمی توانید تعیین کنید کدام لینک ها و در چه زمانی مهم هستند. با این حال شما می توانید لینک هایی را که مهم نیستند و یا نامرتبط هستند را با تنزل دادن تنزل دادن آنها مشخص کنید.
  • سایت لینک ها با پیروی کردن از تجارب موفق ساخته می شوند. فرایند ایجاد سایت لینک ها شبیه مقدمات طراحی و توسعه وب سایت است. به این دلیل که فرایند ایجاد سایت لینک ها به پیروی کردن از استاندارد های ایجاد و توسعه وب سایت ها وابسته است.
  • گوگل به شما نمی گوید چگونه سایت لینک بسازید. در صفحه پشتیبانی گوگل در رابطه با سایت لینک ها، توضییح داده نشده است که چگونه می توانید برای سایت خود سایت لینک بسازید. فقط به این جمله بسنده شده است که “در حال حاضر سایت لینک ها اتوماتیک ساخته می شوند.” سایت لینک ها نیز مانند بسیاری از چیزهایی که در دنیای موتور های جستجو وجود دارند، با استفاده از الگوریتم ها ساخته می شوند.

بنابراین برای ایجاد سایت لینک ها باید رفتار و منطق الگوریتم ها را یادگرفت، از نمونه های موفق پیروی کرد و امیدوار بود که نتایج مطلوبی به دست آید.

راهنمای گام به گام ایجاد سایت لینک

با اینکه شما نمی توانید با استفاده از یک پلاگین و یا یک ابزار سایت لینک بسازید، اما می توانید فرایندی را دنبال کنید که شانس ساخته شدن سایت لینک را افزایش دهد. در اینجا به گام هایی اشاره می کنیم که باید دنبال کنید.

  1. از یک اسم منحصر به فرد برای نام تجاری خود استفاده کنید

    سایت لینک ها قبل از هر چیز به نامی که شما برای کسب و کار یا وب سایت خود انتخاب می کنید بستگی دارند. سایت شما در صورتی در جستجوی نام تجاری نشان داده خواهد شد که چیزی داشته باشد که آنرا از اصطلاحات معروف و جستجو های رایج متفاوت کند.

    در موارد نادری ، نام های تجاری رتبه اول و سایت لینک ها را به دست خواهند آورد. اپل نمونه خوبی است. بر اساس نیت و رفتار کاربر، گوگل می داند که بیشتر جستجویی های کلمه “apple (به معنی سیب در انگلیسی)” به تنهایی در آنها آمده است، جستجو هایی هستند که به دنبال شرکت اپل هستند. به همین دلیل وقتی شما کلمه “apple” را جستجو می کنید سایت شرکت اپل را به عنوان اولین گزینه در SERP مشاهده می کنید.


    در مقابل اگر نام سایت شما “فروشگاه سخت افزار” و یا “خرید بستنی باشد” (البته به حروف لاتین)، احتمالا رتبه اول را در SERP به دست نخواهد آورد. مگر در حالتی که جستجو کننده و سایت موقعیت جغرافیایی مشترک داشته باشند.

  2. سلسله مراتب و ساختار واضحی برای سایت درست کنید

    وب سایت هایی که سلسله مراتب شفاف و واضحی دارند راحت تر توسط موتور های جستجو کاوش می شوند و حرکت در بین صفحات آنها نیز راحت تر است و احتمال اینکه برای آنها سایت لینک ساخته شود بیشتر است. زمانی که لینک های داخلی سایت خود را می سازید، اطمینان حاصل کنید که ترتیب منطقی و واضحی دارند.

    “نوار ناوبری (Navigation Bar)”، (بخشی از سایت که لینک های اصلی سایت شما در آن قرار دارند. معمولا به صورت منو در بالای سایت و یا به صورت لیستی از لینک ها در کناره ها قرار می گیرند) روش اصلی نمایش ساختار سایت شما می باشد. گوگل اینگونه توضییح می دهد که:

    تمام سایت ها یک صفحه خانه یا “ریشه” دارند. این صفحه معمولا بیشترین بازدید را در سایت دارد و نقطه شروع بازدید کنندگان سایت می باشد. با ساختن نوار ناوبری به بازدید کنندگان کمک کنید تا از صفحه اول دیگر صفحات سایت را پیدا کنند. یک نوار ناوبری خوب به تمام قسمت های مهم سایت شما لینک دارد، مشخص است که کاربران را به کجا هدایت می کند و از یک ساختار منطقی پیروی می کند. یک نوار ناوبری سازمان یافته و قابل فهم شامل “خانه”، “اخبار” و “درباره ما” می باشد. شما می توانید نوار ناوبری را در بالای سایت و یا در کناره های همه صفحات قرار دهید تا به راحتی قابل دسترسی باشند.

  3. نقشه سایت (sitemap.xml) بسازید

    جهت بهبود کاوش کردن سایت نقشه سایت نیز بسازید. نه تنها کاوش کردن سایت توسط موتور های جستجو را تسریع می کند، بلکه به گوگل کمک می کند تا “صفحات بیستری از سایت شما را پوشش دهد.” با ساختن یک نقشه سایت دقیق و جامع، شانس ساخته شدن سایت لینک های متعدد و هدفمند را افزایش خواهد یافت.

  4. محتوای مفید، مرتبط و غنی از اطلاعات بسازید

    همه چیز به محتوا بستگی دارد. هدف گوگل از نشان دادن سایت لینک ها این است که اطلاعاتی را که بیشترین ارتباط را با عبارت مورد جستجوی کاربر دارد برای او فراهم کند. اطلاعات مرتبط فقط در جایی می تواند باشد که محتوای کافی وجود داشته باشد. همه صفحات شما باید محتوای زیادی داشته باشند.

    بعضی از وب سایت ها محتوای کمی در صفحات اصلی دارند. این اشتباه است. با گذاشتن مقدار قابل توجهی اطلاعات مفید در این صفحات، SEO سایت شما از جهات مختلف از جمله داشتن سایت لینک ها بهبود خواهد یافت.

  5. از لینک های متنی استفاده کنید

    الگوریتم گوگل چگونه می فهمد که چه صفحاتی را باید در سایت لینک ها نمایش دهد؟ به نظر می رسد که لینک های داخل صفحات بیشترین تاثیر را دارند. بهترین لینک ها، لینک هایی هستند که متنی باشند نه عکس. بعضی از سایت ها از تصاویر برای دکمه های ناوبری استفاده می کنند. برای مثال از یک عکس قابل کلیک شدن برای نمایش “خانه” و یا “تماس با ما” استفاده می کنند. این دکمه ها روش خوبی برای ساختن لینک نیستند، مخصوصا برای منو های ناوبری. به جای آنها از لینک های متنی استاندارد استفاده کنید.

    البته لینک هایی که به آنها اشاره کردم، لینک های ناوبری بودند. شما باید در داخل محتوای سایت خود نیز از لینک های داخلی استفاده کنید. داشتن یک استراتژی قوی لینک سازی بدین معنی است که شما لینک هایی بسازید که با استفاده از متن های کلیک شدنی ساده بازدید کننده را به صفحات داخلی تری هدایت کند.

  6. عنوان های دقیقی برای صفحات انتخاب کنید

    مهمترین خصیصه مهم هر صفحه ای از دید SEO عنوان آن است. گوگل برای درست کردن سایت لینک ها به این عنوان ها وابسته است. نکته ساده ای که باید به خاطر داشت این است که عنوان صفحه باید توصیف کننده محتوای آن صفحه باشد.

  7. سعی کنید ترافیک سایت بالا برود و صبر داشته باشید

    مت کاتس (Matt Cutts) – از اعضای تیم SEO گوگل – در ویدویی می گوید که شما باید “صبور باشید”. او همچنین اظهار می کند که “افراد کافی باید با سایت شما آشنا شوند” و “مردم باید در مورد سایت شما اطلاعات کسب کنند.” این بدین معنی است که الگوریتم گوگل بر اساس میزان ترافیک، سایت لینک ها را انتخاب می کند.

  8. باید رتبه اول را داشته باشید

    سایت لینک ها برای سایت هایی نشان داده می شوند که در SERP رتبه اول را داشته باشند. برای سایتی که در رتبه دوم باشد چنین چیزی وجود ندراد. باید رتبه اول باشید.

    بلاگ داشته باشیم” ممکن است چالش برانگیز باشد. آسان ترین اصطلاح برای به دست آوردن رتبه خوب نام های تجاری شما می باشند. (نام شرکت، آدرس و یا نام برند شما)

    با فرض اینکه نام تجاری و یا نام شرکت شما منحصر به فرد است، شانس اینکه شما در جستجو هایی که کاربر به دنبال نام تجاری شما یا آدرس سایت شما باشد، رتبه اول را به دست آورید بیشتر است. بنابراین شانس شما برای داشتن سایت لینک نیز بیشتر است.

ایراد های تشخیص سایت لینک توسط گوگل

سایت لینک هایی که توسط گوگل تشخیص داده می شود ممکن است قسمت مهمی از سایت ما نباشد. بگذارید با یک مثال ساده این مسئله را بهتر توضیح دهم. فرض کنید شما یک آموزشگاه دارید. سایت آموزشگاهی شما از قسمت های مهمی چون تعرفه ها، انواع کلاس های آموزشی، برنامه های کلاس ها، مطالب آموزشی و… تشکیل شده باشد. در این میان یک مطلب تحت عنوان “تخفیف به مناسبت عید نوروز” در سایت خود قرار داده باشید و از قضا از بازدید مناسبی هم برخوردار شده باشد. اما این مطلب ممکن است تاریخ انقضایی داشته باشد و در اردیبهشت ماه کاربردی نداشته باشد. با این حال گوگل از این مطلب (به خاطر آمار بازدید مناسب) به عنوان یک سایت لینک استفاده نماید. چنین ایراد هایی ممکن است در تشخیص گوگل وجود داشته باشد.

نتیجه

بدون شک سایت لینک ها میزان ترافیک، اعتبار و نرخ کلیک شدن سایت شما را افزایش می دهد. به دست آورد سایت لینک به شانس بستگی ندارد، بلکه به وب سایت و پیروی از تجربه های موفق بستگی دارد. این گام ها را دنبال کنید و کمی هم صبر داشته باشید. به زودی شاهد نشان داده شدن سایت لینک های سایت خود خواهید بود.

9 دیدگاه ها
  1. Adineh میگوید

    ممنونم بابت مقاله مفید و کاربردیتون!

  2. سامان میگوید

    با سلام و تشکر از مطلب مفیدی که درج نمودید.
    یک سوال داشتم: بنده موقعیت فروشگاه رو توی مپ گوگل ثبت کردم مثل رقبای خودم. فرض کنید موبایل میفروشم و کلمه فروش موبایل رو تو گوگل سرچ میکنم. توی نقشه هایی که گوگل بعنوان فروشنده موبایل ذکر شده نامی از من نیست و در عوض رقیب من وجود دارد و وقتی خوب به نتیجه گوگل دقت کردم متوجه شدم زیر مپ آنها نوشته شده: Their website mentions که میگه در سایت ایشان به فلان کلمه اشاره شده.
    حال سوال من اینست که چطوری کلمه دلخواه را به گوگل مورد اشاره قرار دهیم تا وقتی نتایج جستجوی مپ گوگل می اید وبسایت بنده هم دیده شود.
    (منظوم از مپ گوگل همان جستجوی hardware store هست که در تصویر آخر مقاله شما نام و آدرس فروشگاه های مرتبط و آدرس وبسایت و یک عکس نمایش داده میشود.)
    با تشکر از وقتی که برای پاسخ میگذارید. ممنونم

    1. فرزاد جوزقی میگوید

      سلام. بالا اومدن توی گوگل مپ به مسائل زیادی مثل تعداد Review های ثبت شده و تعداد عکس‌ها و فعالیت‌ها و همینطور قدمتتون در گوگل‌مپ و… مرتبط هست. یکی از مورد های مهم هم که میتونید انجام بدید این هست که نقشه محل کارتون رو به صورت کد در سایتتون Embed کنین. بزودی یک مطلب در زمینه گوگل‌مپ قرار میدیم.

  3. نوبت دهی میگوید

    عالی بود
    خیلی دنبالش بودم

  4. golneshin میگوید

    سلام و عرض ادب. من تا حالا sitelink رو اصلا نشنیده بودم. با مطالعه سایت شما بهش رسیدم و از این به بعد روش کار میکنم.

  5. تکین میگوید

    ممنون عالی بود
    اگه لینک روی تگ های سایت بزنم تاثیر داره روی SEO
    ؟

  6. مریم میگوید

    سلام تشکر از این مطلب شما

  7. حامد میگوید

    عالی بود ممنون از سایت خوبتون

  8. لینک بیو حرفه ایی تیک تاک میگوید

    سایت لینک در برند سازی خیلی کمک کننده است

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − یازده =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 11 =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل