بررسی ویژگی های نسخه جدید در گوگل وبمستر تولز (سرچ کنسول)

درست در ۸ ژانویه سال ۲۰۱۸ گوگل نسخه جدید سرچ کنسول، یعنی سرچ کنسول بتا (Google Search Console) را که چند ماه قبل برای تعداد محدودی از کاربران آن نسخه‌ی فعال شده بود برای عموم رونمایی کرد. اما به تازگی نسخه‌ی جدید گوگل وبمستر از حالت آزمایشی خارج شده و کاملا آماده استفاده می باشد.

همان طور که در وبلاگ گوگل نوشته شده است نسخه جدید سرچ کنسول به قدری ساده است که همه میتوانند به راحتی روند بهینه سازی وب سایت خود را بررسی کنند. به گفته گوگل، گزارشات گوگل وبمستر تولز جدید به صورت خیلی شفاف تری وضعیت ایندکس شدن صفحات را نمایش میدهد و یک ارتباط دو طرفه ای بین گوگل و صاحبان وب سایت ها برقرار میکند که کمک میکند هرچه سریع تر مشکلات گزارش شده رفع شود.

همچنین گوگل گفته است تا زمانی که سرچ کنسول جدید کامل میشود و بعد از آن هم نسخه کلاسیک و هم نسخه ی جدید در کنار هم فعالیت میکنند و کاربران میتوانند در نوار سمت چپ به راحتی بین این دو نسخه جا به جا شوند.

نسخه‌ی جدید سرچ کنسول گوگل چه تغییراتی دارد؟

علاوه بر تغییرات ظاهری که باعث زیبایی رابط کاربری میشود، سرچ کنسول جدید از نظر ساختاری هم تغییرات اساسی داشته است و همین طور قسمت های جدیدی که به سرچ کنسول اضافه شده که شامل URL Inspection Tool و گزارش‌گیری های کامل و مهمی میشه که هر وبمستری باید به صورت دقیق وضعیت سایت خودش را بدونه تا بتونه سئو سایتش رو بهتر کنه. ما در ادامه این مقاله می خواهیم به معرفی این ویژگی های جدید بپردازیم. پس با اوکس‌تیم همراه باشید.

گزارش Search Performance

گزارش Search Performance خیلی مشابه با قسمت Search Analytics در نسخه کلاسیک است اما با این تفاوت که دسترسی به داده های گزارشات تا ۱۶ ماه گذشته را نمایش میدهد در حالی که نسخه ی کلاسیک حداکثر تا ۳ ماه گذشته را دسترسی میدهد.

در این قسمت میتوانید تعداد کلیک ها، بازدیدها، نرخ کلیک و میانگین جایگاه کلمه‌های کلیدی مختلف را به صورت روزانه و ماهانه مشاهده کنید همچنین میتوانید فیلترهایی باتوجه به کشور، دیوایس، کلمه کلیدی و صفحه اعمال کنید.

فیلتر در performance سرچ کنسول
فیلترها در performance گوگل وبمستر

البته گوگل قول داده که به زودی امکان دسترسی به این داده ها را با استفاده از API ارائه کند. باید منتظر باشیم.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مستندات گوگل را مطالعه کنید.

 

گزارش Index Coverage

قسمت گزارش‌ Index Coverage هم خیلی شبیه به Index Status می‌باشد که به وبمستر نحوه ایندکس شدن صفحات در گوگل را نمایش میدهد و تمام URL هایی که ایندکس کرده است را به صورت دقیق تری گزارش میدهد و خطاهای صفحات را به همراه جزئیات مشکلات را نمایش میدهد که این پاسخ چراهایی میشود چرا گوگل بعضی از صفحات را ایندکس نمی کند!

converage در سرچ کنسول جدید

اگر بر روی هر یک از ارورهای موجود برای صفحات کلیک کنید یک قسمت به عنوان ابزار تشخیص (Diagnostic Tool) باز میشود که تک تک به شما کمک میکند تا مشکل صفحه موجود را پیدا کرده و پس از برطرف کردن مشکلات بتوانید دوباره صفحه مورد نظر را برای گوگل ارسال کنید تا بررسی کند و در صورت نداشتن هرگونه خطا صفحه شما را ایندکس کند.

این گوگل این نکته را هم ذکر کرده که گزارش خطا بیشتر برای سایت هایی کار میکند که فایل نقشه سایت خود را ارسال کرده اند و امکان دارد یک سری خطاهایی یافت شود.

 

گزارش وضعیت AMP

این قسمت به شما کمک میکند تا خطا و هشدارهای مرتبط به هر یک از صفحاتی که دارای AMP هستند را مشاهده و بررسی کنید و با تشخیص خطا و راهنمایی گوگل برای رفع خطا و پس از اصلاح خطا با استفاده از ابزار تست آنلاین بررسی میکنید که آیا صفحه شما خطایی دارد یا نه!

amp برای سرچ کنسول جدید

همانطور که گوگل گفته است شما میتوانید صفحاتی که دارای مشکلات هستش را برطرف کنید و درخواست بدهید تا بررسی شود پس از این که گوگل بررسی کرد دوباره پردازش میکند، همچنین میتوانید گزارش AMP را به صورت جداگانه به سایر افراد تیم به اشتراک بگذارید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مستندات گوگل ار مطالعه کنید.

ابزار URL Inspection 

یکی از ویژگی های خیلی خوب که در سرچ کنسول جدید اضافه شده، ویژگی URL Inspection است که با واردن کردن آدرس یک صفحه از وب سایت اطلاعات کاملی از وضعیت ایندکس شامل ایندکس شدن صفحه در گوگل، نمایش source (کدها داخل صفحه) و اطلاعات مرتبط به Coverage شامل این که آیا صفحه دارای خطا هست و نحوه ایندکس شدن اش چگونه بوده است (توسط گوگل بات ایندکس شده یا داخل Sitemap قرار گرفته است یا بصورت دستی فچ شده)

و همچین اگر صفحه ایندکس شده باشد در پایین صفحه در قسمت Enhancement از نظر Mobile Friendly بررسی میکند، که آیا برای کاربر موبایل بهینه هست یا نه!!

ابزار inspection tool


اگر نظر یا تجربه ای درباره گوگل وبمستر تولز جدید دارید خوشحال میشویم پذیرای نظرات شما باشیم.
4 دیدگاه ها
  1. مریم میگوید

    با سلام من ۲ ماه سایتمو طراحی کردم و ۱ ماه میشه که به سرچ کنسول وصلش کردم اما هر ریپورتی می خوام بگیرم این پیغام رو میده Processing data, please check again in a few days و امارم همه صفر نشون میده.
    دلیلش چیه با اینکه بک لینک گرفتم و سئو وردپرسم عالی نشون میده توی تمام صفحات از یواست استفاده می کنم.یک سوال دیگه هم داشتم که چطور میشه کوئری کلمات کلیدی تعریف کرد توی سرچ کنسول؟

    1. فرزاد جوزقی میگوید

      مطمئن هستید که تایید رو به صورت کامل انجام دادین و مشکلی نداره؟ تو آنالیتیکس ورژن قدیمی چطور؟ اونجا هم نشون نمیده چیزی؟

  2. سلیمان میگوید

    سلام آموزش ویدئویی ندارید؟ نسخه جدید وب مستر / تو وب همش نسخه قدیمی رو آموزش می دن

  3. سئوکار میگوید

    مطلب خوبی بود . فقط یه مشکلی هست اینه که در ورژن قدیمی سرچ کنسول امکان این که صفحه ی اصلی دامنه رو که میخواییم فیچ کنیم با انتخاب دکمه فیچ اندر بقیه صفحات سایت نیز ایندکس میشد ولی در ورژن جدید این امکان وجود نداره .

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + چهار =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + یازده =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل