راهنمای جامع بازاریابی شبکه های اجتماعی (بخش ۱)

بخش اول : معرفی

 

 

شبکه اجتماعی چیست؟

 

شبکه اجتماعی راهی است برای برقراری ارتباط و ایجاد تعامل میان مردم. در حالی که شبکه های اجتماعی همواره از ابتدای تشکیل فضای مجازی به نوعی وجود داشته اند، اما در ۱۰ سال گذشته شاهد رشد چشمگیری، هم در تعداد این شبکه ها و هم در تعداد کاربران آنها بوده ایم. به این دلیل نام این شبکه ها را رسانه ی اجتماعی گذاشته اند که کاربران می توانند با یکدیگر در یک بافت اجتماعی ارتباط برقرار کنند، که این ارتباط شامل گفتگو، تبادل نظر و به طور کلی تعاملات اجتماعی می شود.

یکی از ویژگی هایی که باعث محبوبیت بسیار زیاد شبکه های اجتماعی شده، این است که این رسانه ما را قادر می سازد در کسری از ثانیه محتوای مورد نظرمان را با تمام دنیا به اشتراک بگذاریم. ویژگی دیگر آن این است که حتی کاربران غیر حرفه ای که دانش زیادی از فضای مجازی یا دنیای دیجیتال ندارند هم به راحتی قادرند با این شبکه ها کار کنند و با سایر افراد تعامل داشته باشند. امروزه ارتباط در فضای مجازی از ارتباط یک طرفه ی “فرد با جامعه” (برای مثال در وبلاگ ها و سایت های خبری) به “جامعه با جامعه” یا تعامل دو طرفه میان افراد جامعه تبدیل شده است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

ان رسانه در ارتباط با حوزه ی تجارت نیز تحولات گسترده ای را پدید آورده است. این تحولات در فضای مجازی سبب شده است که کاربران با پیشرفت شبکه اجتماعی از مصرف گرایی صِرف به عملگرایی روی آورند، و فرصت ها و مسئولیت های جدیدی برای تجار به وجود آید. برای مثال کاربران با به اشتراک گذاری تجربه های خود در ارتباط با پروسه ی خرید یا محصولات خریداری شده در صفحات اجتماعی شان، و یا برقراری رابطه ی وفادارانه با برندها از طرفی فرصت بی نظیری برای شناخته شدن بیشتر برندها به وجود می آورد و از طرفی مسئولیت بیشتری در قبال انتظارات مشتریان برای صاحبان کسب و کارها ایجاد می کند. زیرا بخواهید یا نخواهید کاربران درباره ی محصولات و خدمات شما گفتگو می کنند، پس بهتر است از این فرصت استفاده کنید و شما هم در گفتگوهای آن ها شرکت کنید.

 

 

راهکار واقعی و قابل ارزیابی برای رشد برند

از سوی دیگر باید بگوییم که شبکه اجتماعی یک راه حل معجزه آسا برای مشکلات احتمالی تجارت شما نیست و نباید بیش از حد، از آن انتظار داشت. شبکه های اجتماعی در صورتی که به طرز مناسبی به کار گرفته شوند، می توانند یک راهکار واقعی و قابل ارزیابی برای رشد برند شما به حساب آیند و اهداف زیر را برای شما محقق کنند:

  • افزایش آگاهی نسبت به برند
  • بخشیدن هویت طبیعی و انسانی
  • هماهنگ و آپدیت شدن با نظرات کاربران درباره ی برند
  • تسهیل بازاریابی دهان به دهان
  • برقراری ارتباط با مشتریان یا مشتریان بالقوه
  • افزایش وفاداری مشتریان
  • تقویت حس اعتماد مشتریان

حال هر یک از این اهداف را جداگانه بررسی می کنیم:

افزایش آگاهی نسبت به برند:

زمانی که یک صفحه ی اجتماعی برای برند خود درست می کنید، برند شما، نه تنها در موتورهای جستجوگر، بلکه در نتایج جستجوهای صورت گرفته در سرتاسر فضای مجازی ظاهر می شود. بسیاری از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و لینکداین، خصوصیتی با نام “group” دارند که کاربران از طریق آن می توانند موضوعات مورد نظرشان را جستجو کنند و جدیدترین به روزرسانی ها در مورد آن ها را بیابند. به علاوه، شبکه های اجتماعی به کاربران خود این امکان را می دهند که به راحتی مطالب مورد نظرشان را با عده ی زیادی از مخاطبانشان به اشتراک بگذارند. در صورتی که این مطالب برای هر یک از مخاطبان جالب باشند، او نیز می تواند آنها را به راحتی، مجدداً به اشتراک بگذارد. به این ترتیب، این مطالب به سادگی و به شیوه ای کاملاً طبیعی در معرض دید عده ی زیادی از کاربران قرار می گیرد.

 

بخشیدن هویت طبیعی و انسانی:

ظاهر شدن در شبکه های اجتماعی، شما را به مشتریان و مشتریان بالقوه نزدیک تر می کند. آنچه در مورد تجارت خود منتشر می کنید به عنوان “صدای برند” شما شناخته می شود، و آن را از یک هویت ناشناخته به یک مفهوم آشنا و در دسترس تبدیل می کند.

هماهنگ و آپدیت شدن با نظرات کاربران درباره ی برند:

آیا می دانید نظر مخاطبان شما و حرف هایی که در مورد برند شما می زنند چیست؟ شبکه های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک این امکان را به شما می دهند که به این نظرات به راحتی دست یابید و در صورتی که از این نظرات و صحبت ها آگاهی ندارید، باید بدانید که اطلاعات بسیار مهمی را درباره ی بازار هدف خود از دست داده اید!

تسهیل بازاریابی دهان به دهان:

هیچ تبلیغاتی به اندازه ی تعریف یک دوست از یک برند تأثیرگذار نیست. شبکه اجتماعی، بازاریابی دهان به دهان را ساده تر می کند، زیرا به کاربر اجازه می دهد که تجربه ی مثبت خود در خرید از یک برند را، به راحتی و به سرعت، به تعداد زیادی از دوستان و مخاطبان خود منتقل کند.

 

برقراری ارتباط با مشتریان یا مشتریان بالقوه:

توییتر و فیسبوک برای بسیاری از برندها به ابزارهای ثابت و بی رقیب برای جذب مخاطب و برقراری ارتباط با او تبدیل شده است و هر روز به تعداد این برندها افزوده می شود. با استفاده از این ابزارها برای برقراری ارتباط، تصویری شفاف و صادقانه از برند خود به نمایش می گذارید و به مخاطبان خود نشان می دهید که نه تنها به حرفهای آنها گوش می دهید، بلکه برای نظرات آنها ارزش قائل هستید و به آنها اهمیت می دهید.

 

افزایش وفاداری مشتریان :

مطالعه ای در دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۰ نشان داده است که صفحات فیسبوک می توانند وفاداری مشتری را تا ۳۶% افزایش دهند. همچنین این مطالعه نشان داده است که مشتریانی که عضو صفحه ی فیسبوک یک برند می شوند از نظر احساسی و روانی تعلق خاطر بیشتری به آن برند دارند.

 

تقویت حس اعتماد مشتریان:

شفافیت خاص شبکه های اجتماعی باعث ایجاد حس اعتماد بیشتر در مشتریان بالقوه می شود. مردم ترجیح می دهند با یک شخص معامله کنند تا یک سازمان یا شرکت، و برقراری ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی، حس اعتماد شخصی آنها را تقویت می کند.

 

 

آیا رسانه ی اجتماعی یک مُد زودگذر است؟

همانطور که پیش از این گفته شد، در سال های اخیر تعداد و جمعیت شبکه های اجتماعی مانند: فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، لینکد این، یوتیوب، پینترست و بسیاری دیگر، رشد چشمگیری داشته است. می توان گفت که عصر شبکه های اجتماعی تازه شروع شده است و نیاز کسب و کارهای مختلف به شبکه های اجتماعی روز به روز بیشتر می شود. تمام دنیا شاهد تأثیر گسترش شبکه های اجتماعی و به کارگیری تاکتیک های آنها در تجارت های مختلف بوده اند، آمارها خود بیانگر این موضوع هستند:

بازاریابی شبکه های اجتماعی اینفوگرافیک

 

 

چرا یک شرکت تجاری به رسانه ی اجتماعی نیاز دارد؟

اگر صاحب یک شرکت کوچک و محلی هستید و یا مدیریت یک شرکت بین المللی را دارید، یک واقعیت درباره ی مشتریان شما ثابت است: آنها در فضای مجازی حضور دارند.

مشتریان شما در شبکه های اجتماعی با دوستان، همکاران و دیگر برندها ارتباط برقرار می کنند، اطلاعات مربوط به آنها را جستجو می کنندو سعی می کنند از آن ها ایده بگیرند. اگر شما برای پاسخ گویی به نیازهای آنها، در فضای مجازی حضور نداشته باشید، آنها به سراغ رقبایتان خواهند رفت. در این صورت است که مشتریان خود را به رقبایتان خواهید باخت!

در شبکه های اجتماعی فرصت های بیشماری وجود دارند که می توانید از طریق آنها با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید – از ارائه ی اطلاعات گرفته تا انتشار مطالبی برای سرگرم کردن آنها- و این ارتباط پایه و اساسی می شود برای ایجاد یکی از مهمترین دارایی های یک برند: طرفداری و حمایت مشتریان.

حمایت مشتریان چیزی نیست که بتوان آن را خرید یا تصادفی بدست آورد، بلکه به صرف زمان و انرژی در ایجاد روابط مثبت و مستمر با مشتریان نیاز دارد. طرفداری و حمایت مشتریان، با ایجاد تجربه هایی که باعث رضایتمندی آنها می شود و با ارائه ی بالاترین حد خدمات مشتریان به دست می آید.

می توان گفت که طرفداری و حمایت مشتریان، هدف غایی شبکه های اجتماعی در رشد برندهاست. طرفداری مشتریان نشان دهنده ی این است که برند و شرکت شما، کار خود را آنقدر خوب انجام داده است که مشتریان حاضرند نظرات و تجربیات مثبت خود را در شبکه های اجتماعی شان، با دوستان و آشنایانشان به اشتراک بگذارند و از آن حمایت کنند. این به اشتراک گذاری بهترین و تأثیرگذارترین نوع بازاریابی است که یک برند می تواند انتظار داشته باشد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

به این منظور، شناسایی طرفداران بالقوه، از طریق ابزارهای اجتماعی، اطلاعات وبسایت ها، اطلاعات مشتریان، و حتی مشاهدات خودتان می تواند اولین گام مؤثر در این راه باشد. پس از آن باید درباره ی این که چه چیزهایی می تواند توجه این افراد را جلب کند و برای آنها مهم باشد تحقیق کنید. علاوه بر این، باید بدانید که برند شما چه نوع طرفدارانی را جذب می کند و راه های جلب حمایت آنها را بیابید. البته باید توجه داشته باشید که بیشترین و مؤثرترین روابط شما به طور طبیعی شکل می گیرند و این مستلزم گذشت زمان است.

حمایت آنها را بیابید. البته باید توجه داشته باشید که بیشترین و مؤثرترین روابط شما به طور طبیعی شکل می گیرند و این مستلزم گذشت زمان است.

برای موفقیت در حرفه ی خود، باید تلاش کنید همگام با تغییر فضای مجازی یک طرفه به فضای مجازی تعاملی حرکت کنید و از این فرصت برای نزدیک تر شدن به مخاطب، گسترش روابط، جذب ترافیک بیشتر و افزایش قدرت برند خود استفاده کنید. افراد تأثیرگذار در حرفه ی خود را دعوت به همکاری کنید و موارد تأثیرگذار بر تصمیم گیری های مشتریانتان را شناسایی کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

به طور کلی احساسات مشتریان می تواند از رضایت به حمایت تبدیل شود، و این ایده آل ترین مسیری است که یک تاجر می تواند انتظار داشته باشد که مشتریانش در آن حرکت کنند. برای این کار اولین قدم این است که به نوعی رضایت مشتریان را جلب کنید و انتظارات آنها را برآورده کنید. مانند هر رابطه ای، پیشرفت در این مسیر نیاز به مشارکت هر دو طرف دارد، بنابر این باید مشتریانتان را به تعامل و مشارکت ترغیب کنید. در صورتی که مشتری به طور کامل از محصولات و خدمات شما رضایت داشته باشد، به احتمال زیاد به صدای برند شما تبدیل می شود و برند شما را به افراد زیادی پیشنهاد می کند. در صورتی که روابط عمیق تری میان مشتری و برند ایجاد شود، او یک مرحله فراتر می رود و به حامی برند شما تبدیل می شود، یعنی نه تنها برند شما را به دیگران توصیه می کند، از آن در مقابل رقبا و معترضین دفاع می کند. و این بالاترین هدفی است که یه برند می تواند به آن برسد.

البته هیچگاه نمی توان انتظار داشت که تمامی مشتریان یک برند، از آن حمایت کنند، زیرا یک برند هیچگاه نمی تواند به طور ۱۰۰% به همه ی مشتریان خدمات ارائه دهد و محصولات کاملاً به عیب و نقص تولید کند. اما همان تعداد کم یا زیاد حامیان می تواند بسیار قدرتمند تر از همه ی انواع تبلیغات، برای یک برند عمل کنند. بنابراین به نفع شماست که هرآنچه در توان دارید را به کار گیرید تا به این هدف دست یابید.

 

 

چگونه مخاطبان را به حامیان برند خود تبدیل کنیم؟

برای جلب حمایت مخاطبان راه های بسیاری وجود دارد، که در اینجا به مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

  1. سعی کنید شبکه های اجتماعی خود را به یک جامعه تبدیل کنید. مخاطب نیاز دارد پیش از آنکه تصمیم به خرید بگیرد، با شما ارتباط برقرار کند و به شما اعتماد کند. شبکه های اجتماعی بهترین مسیری است که از طریق آن می توان با تشکیل یک جامعه، به تعامل و برقراری ارتباط با مخاطب پرداخت.
  2. چیز با ارزشی را به عنوان انگیزه ای برای مشارکت، به مخاطبان ارائه کنید. در شبکه های اجتماعی بسیاری از صفحات و برند ها را می بینیم که سعی دارند با ارائه ی خبرنامه های رایگان یا آپیدیت های ایمیلی، کاربران را به مشارکت ترغیب کنند. ارائه ی انگیزه ای متمایز و ارزشمند، برای مشارکت، به مخاطب آنقدر مهم است که به همفکری اعضا و اتخاذ یک دیدگاه استراتژیک، نیاز دارد.
  3. منبعی قابل اطمینان از اطلاعات بی نقص و مرتبط را در اختیار مخاطبان بگذارید. برای این کار باید مطالب منحصر به فرد و متناسب با مخاطبان خود را، به صورت مداوم در شبکه های اجتماعی خود منتشر کنید. دقت کنید که هر چقدر هم مطالب شما جالب باشند، اگر پاسخگوی نیازهای مخاطبان شما نباشند، موفقیتی نسیب شما نخواهد شد.
  4. انتشار مطالب مهمان را در اولویت قرار دهید. انتشار مطالب ارزشمند در وبسایت های مشهور و مرتبط با تجارت یا نیش (niche) مختص به شما، این امکان را به شما می دهد که به مجموعه ی جدیدی از مخاطبان دست پیدا کنید و خود را به عنوان یک متخصص در زمینه ی تجاری خود نشان دهید و همچنین فضای اعتماد را در میان مخاطبان فعلی خود حفظ کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی چگونه می توانند به عنوان سکوی پرتابی برای سایر کانال های بازاریابی عمل کنند؟

توجه داشته باشید که هیچگاه یک شبکه  اجتماعی نمی تواند اولین قدم در ایجاد یک برند باشد، بلکه شبکه های اجتماعی تنها می تواند یک برند را که قبلاً وجود داشته است را بیشتر در معرض دید کاربران قرار دهد. به عبارت دیگر فعالیت های شما در شبکه های اجتماعی‌تان، تنها باید در ادامه ی سایر فعالیت های تجاری در حوزه های دیگر تجارت شما باشد. رساندن صدای برند شما از دریچه ی شبکه های اجتماعی به مخاطب، می تواند فرصت های منحصر به فردی را در سایر کانال های بازاریابی درونسو، مانند: سئو، برندینگ، روابط عمومی، فروش و غیره، به وجود آورد.

باور غلط: شبکه های اجتماعی، گزینه ی مناسبی برای کسب و کار من نیست!

وقتی به تجارت هایی که در شبکه های اجتماعی بسیار موفق عمل می کنند فکر می کنیم، بیشترمان تصور می کنیم که این برندها، باید برندهایی بزرگ و معروف در یک صنعت شناخته شده و محبوب باشند. عده ای دیگر بر این باور هستند که برای موفقیت در شبکه های اجتماعی، باید:

  • از پیش فهرست بزرگی از ایمیل و اطلاعات مربوط به کاربران تهیه کرده باشیم
  • بودجه ی زیادی را به سرمایه گذاری در تبلیغات رسانه ای و جلب توجه کاربران اختصاص دهیم
  • یک وبسایت پرمخاطب داشته باشیم.

همانطور که از عنوان این بخش بر می آید، این باورها، باورهای درستی نیستند. پیش از هرچیز باید به نکته ای که پیش از این مطرح شد توجه داشته باشیم: تحقیقات نشان داده اند که حرفه و تجارت ما هر چه باشد در مناطق جغرافیایی و مردم شناختی مختلف مخاطبانی دارد و این مخاطبان در فضای مجازی و شبکه  اجتماعی حضور دارند و اگر ما از این امکان استفاده نکنیم، رقبا این کار را خواهند کرد، بنا بر این شرط عقل این است که از این فرصت غفلت نکنیم. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که شبکه هایی که مخاطبان ما بیشتر در آن ها حضور دارند را شناسایی کنیم و سعی کنیم از طریق آنها روابط نزدیک تری با آنها برقرار کنیم و به آنها این حس را القا کنیم که به نیازها و خواسته های آنان توجه داریم و اهمیت می دهیم. روابط نزدیک و تعامل با مخاطب به رشد برند، جلب حمایت مشتریان و در نهایت افزایش نرخ تبدیل می انجامد.

 

ارتباط در تبدیل مخاطبان به حامیان

کسب نتایج مطلوب در گروی ایجاد روابط بی نقص و عالی با مخاطب است. به عبارت دیگر ایجاد روابط نزدیک با مخاطب، پایه و اساس دستیابی به نرخ تبدیل و نرخ بازگشت سرمایه ی بالاست. و بهترین مسیر برای دستیابی به این هدف، شبکه های اجتماعی است، زیرا بُعد زمان و مکان را به حداقل رسانده و مردم را در سراسر دنیا به هم نزدیک نموده است، و علاوه بر این با سرعت زیاد در حال رشد و پیشرفت است.

در این مسیر باید سعی کنیم گوش به زنگ عکس العمل ها و نظرات مخاطبانمان باشیم. زیرا نظرات آن ها سرنخ هایی به ما می دهد که فعالیت های خود را با خواسته های آنها هماهنگ کنیم. جلب رضایت مخاطبان، به ایجاد وفاداری و حمایت از برند می انجامد و این یک سرمایه گذاری بی نظیر برای برند شماست و در هر زمان و شرایطی از آن محافظت می کند.

فیدبک

بازاریابی شبکه های اجتماعی

همانطور که در بخش قبل گفته شد، پیشنهادات، انتقادات و نظرات کاربران می تواند سرنخ های ارزشمندی برای پیشرفت برند شما باشد. به کار بستن این نظرات هنگام تولید محصولات و خدمات می تواند به عنوان یک زنگ هشدار اولیه عمل کند و از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری کند، باعث صرفه جویی در هزینه ها شود و راهکارهای جدیدی را پیش روی تولیدکنند قرار دهد.

 

یکپارچگی

شبکه های اجتماعی چیزی نیست که به سادگی آن را به سایر فعالیت های بازاریابی، مانند: برندینگ، روابط عمومی و تبلیغات، ضمیمه کنید، بلکه بخشی مهم و اساسی است که باید به صورت یکپارچه، هماهنگ با سایر فعالیت ها پیش برود. در این صورت می توانید برای مشتری، تجربه ای منسجم و یکپارچه از بازدید از فضاهای مربوط به برند خود به وجود آورید.

به نفع شماست که هر چه زودتر فعالیت های بازاریابی خود را با هم هماهنگ کنید، تا از ابتدا به شیوه ای منسجم پیش روید. در صورتی که برند شما از نقطه ی شروع کار خود در شبکه های اجتماعی هم به طور هماهنگ با سایر فعالیت های خود پیش رود، از تعامل بیشتر با مخاطب و در نتیجه نظرات سودمند آنان سود خواهید برد و روابط عمومی شما به شیوه ای مؤثرتر می تواند عمل کند.

منبع moz.com

 

عنوان اول دیدگاه
  1. میزفا میگوید

    درود
    مقاله مفیدی بود تشکر

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 9 =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل