شبکه های اجتماعی ساختاری برای درآمدزایی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی  شبکه های اجتماعی یعنی چی ؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی (social media marketing) از مهمترین ابزارهای بازاریابی دیجیتالی است.

شاید  بعد از گسترش فیس بوک تاثیر شبکه های اجتماعی را در کسب و کارهایمان مشاهده کردیم. فیس بوک رو  این جوری بهش نگاه کنیم که آمار های اولیه هم اینو نشون میده که ابتدا افراد جوان و نوجوان کاربران اصلی این شبکه اجتماعی شده بودند و  بعد، رفته رفته وارد زندگی میلیون‌ها انسان در سراسر دنیا شد و به بخشی از زندگی آنان تبدیل گشت.

نگاهی به گذشته در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

حالا به این شبکه اجتماعی نگاه کنید که پس از گذشت سال ها چه تغییراتی کرده در مطلب گذاشتن یا تولید محتوا و ارتباط کاربران ،اون چیزی که برای من قابل مشاهده هست نوع محتواهایی که توسط کاربران در این شبکه های اجتماعی تولید میشه از متن بیشتر تبدیل شده به ویدیو، که این ویدیو ها خیلی سریع تر در بین دیگر کاربران مثل یه ویروس پخش میشه و به عنوان محبوب ترین کانتنت یا محتوا میتونه بین دیگر شبکه های اجتماعی به اشتراک قرار بگیره. نگاه دیروزی و ارتباطی در شبکه های اجتماعی بین سلیقه ها و فرهنگ های مختلف خیلی میل پیدا کرده به این موضوعی که اشاره میکنم.

این ابزار دیجیتال مارکتینگ، فرصتی‌ست برای کارآفرینان، استارت آپ‌ها، مدیران بازاریابی، مدیران برند و همه‌ی کسانی که به نوعی در توسعه کسب و کارشان نقش دارند. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی که اصلی‌ترین وظیفه آن، ایجاد نوعی همبستگی و صمیمیت بین مشتریانِ (فعلی و بالقوه) یک برند و خود برند می‌باشد.

یکی از اهداف برای کسب و کار های اینترنتی در شبکه های اجتماعی میتونه این باشه:

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، یکی از روش‌های بازاریابی آنلاین است که ما سعی می‌کنیم تا با حضور فعال در آن‌ها، مخاطب را با برند خودمان درگیر کنیم؛ برخی از اهداف بازاریابی‌مان را تحقق بخشیم؛ بازدید وب‌سایت‌مان را افزایش دهیم؛ و یا وضعیت سئو وب‌سایت‌مان را بهبود بخشیم.

اما میتونیم نگاه بهتری هم داشته باشیم آمار و ارقام استفاده از شبکه های اجتماعی در اکثر کشور ها با هم متفاوت است. حتی بعضی وقتا آمار سئو و بهینه سازی در موتور های جستجوگر پایین تر از شبکه های اجتماعی است برای این که بتونی با مشتری هاتون ارتباط برقرار کنی لازم تمرکز بیشتری بذارید روی این رسانه ای دیجیتال تا به فروش بیشتر یا اهداف مد نظرمون برسیم.

جلوتر درباره ی آمار تلگرام این رسانه دیجیتال که کاربران ایرانی بیشتر از سایر کشور ها درگیر کرده بیشتر صحبت میکنیم.

از اصلی‌ترین اهداف فعالیت ها  در رسانه‌های اجتماعی این است که محتوایی تولید کنیم که برای مخاطب جذاب باشد و حتی الامکان آن را در صفحه شخصی خودش به اشتراک بگذارد و با این کار بتوانیم این دو مورد را افزایش دهیم:

  • آگاهی از برندمان
  • دسترسی مخاطب (Customer Reach)

من یه نگاه دیگه هم به این رسانه ی دیجیتال دارم در پست قبلی اشاره کردم که همه ی ما میتونیم بازاریاب باشیم حالا به سبک آفلاین میزان کاربران و بازدید در یک رسانه دیجتال مثل تلگرام خیلی بیشتر از یک سایت مثل سایت الف که خیلی بازدید داره شما از من بهتر میدونید با تمرکز و یادگیری که در پست های بعدی آموزش میدهیم  یادگیری بیشتری بر روی انواع رسانه های دیجتال داریم که منجر به  درآمدزایی اینترنتی برای کاربران میشود. این تعداد از کاربران  آنلاین خیلی راحت میتونند روی محصول یا لینک تبلیغاتی شما در این رسانه های کلیک کنند و خیلی سریع و پله کانی شما رو به درآمد زایی نجومی برسانند. مطمئنم و نتیجه خوبی میتوان از این رسانه های دیجتال برای بهتر دیده شدند و بهتر فروش کردند و حتی رسیدن به یه درآمد زایی نجومی  گرفت این بستگی به خود ما داره چقدر زمان خودمون صرف درآمد زایی کنیم . اونم درآمد زایی به سبک اینترنتی.

چند نکته در رسانه های اجتماعی رعایت کنید تا بهتر محتوا تولید کنید 

SMO یا بهینه‌سازی رسانه‌های اجتماعی (Social Media Optimization)

شبکه های اجتماعی

SMO، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی‌ست. شبیه سئو (SEO) یا همان بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جست و جوست. در این روش ما سعی می‌کنیم تا از طریق یک سری اقدامات، مخاطبانی هدفمند را به سمت صفحات‌مان روانه کنیم.

بهینه‌سازی رسانه‌های اجتماعی به دو روش انجام‌پذیر است:

  1. از طریق محتوای سایت: از طریق مقالات‌مان به صفحات اجتماعی‌مان لینک بدهیم، دکمه‌های اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی برای هر مقاله قرار دهیم، و در بخش‌های مختلف سایتمان، از مخاطب بخواهیم که ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کند.
  2. تولید پست و هشتگ: محتوای مناسب (پست+توییت+ویدیو و…) و با هشتگ‌های مرتبط با کسب و کارمان را به طور مداوم تولید کنیم.

داشتن پروفایل های متعدد در شبکه‌های اجتماعی به طور همزمان

شبکه های اجتماعی

با توجه به تحقیقات اخیر صورت گرفته، بیشتر شرکت‌ ها و کمپانی های بزرگ، تنها بر روی داشتن تعداد اندکی پروفایل در شبکه های اجتماعی برای برندسازی خود تمرکز کرده‌اند:

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. LinkedIn

اگر آمار بیشتری را بخواهیم بررسی کنیم، امروزه بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال بر روی اینستاگرام و بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال بر روی پینترست هستند. برای سایت هایی که به عکس ها و تصاویر گرافیکی وابستگی بیشتری دارند، تمرکز بر روی شبکه هایی مانند اینستاگرام، فیسبوک و پینترست رایج تر است.

بخاطر داشته باشید شبکه ای که شما بیشترین فعالیت را بر روی آن می کنید، باید بیشترین بازگشت هزینه در مقابل سرمایه گذاری شما را داشته باشد.

راه حل: به جای آنکه چندین صفحه در شبکه اجتماعی مانند لینکدین، فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، پینترسنت، اینستاگرام و … به صورت همزمان داشته باشید و بخواهید همزمان همه آنها را مدیریت کنید، بر روی تعداد کمی از آنها فعالیت کنید (مثلاً بر روی یک یا دو صفحه) و وقت بیشتری برای آن بگذارید. این کار نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت تا اینکه در چندین شبکه فعال باشید و محتوای بی کیفیت تولید کنید.

به راحتی می توانید بررسی کنید که مشتریان شما بیشتر در کدام شبکه ها فعال هستند و زمان خود را در کدام پلتفرم صرف می کنند، سپس فعالیت خود بر روی آن شبکه ها را بیشتر کنید. هنگامی که شما نخستین پروفایل خود را ساختید و فعالیت خود بر روی آن را تکمیل کردید می توانید برای ساخت دومین صفحه در شبکه ای دیگر اقدام کنید.

ارسال محتوا بسیار زیاد در بازه زمانی کوتاه

شبکه های اجتماعی

آیا شما در بازه ی زمانی کوتاه، تعداد بسیار زیادی مطلب در شبکه های اجتماعی ارسال می کنید ؟

در این صورت احتمال اینکه بازدید کنندگان به سادگی از روی مطالب شما رد بشوند و حتی به آنها توجهی نکنند، بسیار زیاد می شود. همچنین ممکن است حتی شما را از لیست کسانی که دنبال میکنند خارج کنند (Unfollow) و در آینده نیز با دیدن نام برند تان از شما فرار کنند.

شما باید این فعالیت ها (ارسال مطالب در شبکه های اجتماعی) را توسط نرم افزار هایی که برای زمان بندی ارسال مطلب در شبکه های اجتماعی ساخته شده اند کنترل کنید و در بازه های زمانی با فاصله های مشخصی این مطالب را ارسال کنید. زمان بندی ارسال پست یکی از مهمترین عوامل رشد یک صفحه در شبکه های اجتماعی است. در بین شبکه های اجتماعی معروف، فیسبوک یکی از آنهاست که به شما این امکان را میدهد که با مشاهده میزان بازدید در ساعات مختلف (Analytics) بفهمید که در کدام ساعات از شبانه روز مطالب شما بیشتر مورد توجه قرار گرفته و همچنین در کدامین ساعات مشتریان و کاربران مورد نظر شما بیشتر آنلاین بوده اند.

همچنین سعی کنید از محتوای گوناگون برای آپدیت و بروزرسانی شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. استفاده کردن از متن بدون تصویر یا برعکس زیاد مناسب نیست. باید سعی کنید از تمامی حالات ارسال محتوا از جمله ویدئو، متن، اینفوگرافیک، عکس، صدا و … استفاده کنید.

تحلیل نکردن آمار و نتایج شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

برای اینکه بتوانید بازار خود را روز به روز بهتر کنید، باید نتایج حاصله از هر بخش از تبلیغات خود را به طور کامل بررسی کنید. برای مثال نتایج حاصل از تبلیغات در شبکه های اجتماعی را بررسی کنید. مهم نیست که نتایج منفی بوده اند یا نتایج مثبت. مهم این است که با بررسی و تحلیل و آنالیز آنها استراتژی خود را برای بازاریابی شبکه های اجتماعی بهینه سازی کنید.

مسئله مهمی که وجود دارد این است که شما این نتایج را به طور کامل بررسی کنید. اینکه هر صفحه در شبکه های اجتماعی بر اساس مقدار زمانی که برایش صرف شده است، چه مقدار بازگشت هزینه برای شما داشته است و  آیا در آینده باید همین روش را گسترش داد یا باید آن را تغییر داد؟ بررسی این موارد بسیار مهم هستند.

بخاطر داشته باشید که نباید تنها بر روی جمع کردن تعداد زیادی دنبال کننده (Follower) و یا پسندها (Likes) و یا نظرات کاربران (Comments) تمرکز کرد. ممکن است شما روز به روز در تعداد این معیارها، رشد چشمگیری داشته باشید اما نرخ تبدیل شدن این آمار به مشتریان بسیار پایین باشد. در این صورت باید حتماً به دنبال استراتژی جدیدی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی خود باشید.

 هفته ای یکبار با تیم خود و همکارانتان نشستی داشته باشید و در رابطه با تحلیل بازار و میزان مشتریان خود از شبکه های اجتماعی تحلیل و بررسی انجام دهید. اگر آشنایی زیادی با تحلیل نتایج و نرخ تبدیل (Conversion Rate) ندارید می توانید با یک شرکت متخصص همکاری کنید تا آنها مدیریت صفحات، تحلیل و بررسی آمار ورودی و نرخ تبدیل این شبکه های اجتماعی را برای شما به عهده بگیرند.

آنالیز کردن نتایج و آمار بازدید از شبکه های اجتماعی می تواند تاثیر بسیار زیادی در روند رشد تجارت شما داشته باشد و در آینده میزان مشتریان شما را افزایش خواهد داد.

اینفوگرافیکی زمان یا مدیرت زمان برای مطلب گذاشتن در شبکه های مجازی

شبکه های اجتماعی

 

 با توجه به این نکات حالا وقتش بریم یه آماری رو برسی کنیم  

کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی تلگرام.

برای هر ایرانی فعال در زمینه‌ی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی لازم است که بداند که نحوه فعالیت ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف چگونه است؟

با توجه با نکات قبلی که اشاره شد این که بدونیم کاربران بیشتر در کجا فعالیت دارند و حوزه هر شبکه اجتماعی چگونه است و چگونه باید کاربر رو جذب کرد خیلی مهم، آنالیز کردن این دیتا هایی که از کاربران در شبکه های اجتماعی میگیریم میزان علایق کاربران و میزان بازدید کاربران رو میتونید خروجی خوبی از این انرژی و وقتی که میذارید بگرید.

شبکه های اجتماعی

  • تعداد کاربران ایرانی تلگرام چقدر است؟
  • ایرانی‌ها چه تعداد کانال تلگرامی راه انداخته‌اند؟
  • آمار پرطرفدارترین کانال‌های تلگرامی ایرانی چگونه است؟
  • هر ایرانی در چند کانال عضو است؟
  • روزی چند مطلب از کانال‌های تلگرامی می‌خواند؟

 منبع این آمار، «پژوهشگاه فضای مجازی» است.:

  • ایرانی ها ۱۷۰ هزار کانال تلگرامی راه انداخته اند.
  •  که از این میان بیشتر از ۱۱۰۰۰ هزار کانال بیش ز ۵۰۰۰ نفر عضو داشته و جزو کانال های پرطرفدار و محبوب به حساب می آید.
  • از کانال های فعال  ۳۲ کانال بالای ۵۰۰/۰۰۰  عضو دارند و ۷ کانال با بیش از ۱/۰۰۰/۰۰۰ عضو فعالیت میکند
  • هر کاربر ایرانی به طور میانگین در ۱۳ کانال عضو است و بیش از ۱۰۰ مطلب مطالع میکند.
  • کانال های تلگرامی ایرانی روزانه ۱/۵۰۰/۰۰۰ مطلب منتشر میکند و در مجموع ۲٫۵ تا ۳ میلیارد بازدید روزانه رو رقم میزند.
  • روزانه حدود ۱۵/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ پیام در این سرویس رد و بدل میشود.
  • بیش از ۴۵/۰۰۰/۰۰۰ کاربر ایرانی در تلگرام وجود دارد.
  • بر اساس تعداد مراجعات به سرور های تلگرام بیش از ۴۵٫۸%  از ترافیک کاربران تلگرام روی سرور اصلی تلگرام روی  آی پی ۱۴۹٫۱۵۴٫۱۶۷٫۹۹ است که این آی پی مربوط به ایرانی ها است.
  • آمار های سرور telegram.me  که مربوط به ترافیک کانال های تلگرام است نشان میدهد که کاربران ایرانی بیش از ۸۱% درصد ترافیک رو به خود اختصاص داده اند.
  • سرور telegram.org که سرور اصلی تلگرام است نشان میدهد تلگرام در ایران چهاردمین سایت برتر در سال ۲۰۱۶ است در حالی که در سال ۲۰۱۵ این نرم افزار در رده ۶ هزارمین سایت مورد استفاده قرار میگرفت.

منبع : پژوهشگاه فضای مجازی

با توجه با این اطلاعات و شبکه های اجتماعی دیگه ای که آمار دقیق و قابل مقایسه شون رو در پست های بعد در اختیارتون خواهیم گذاشت

این فضای رقابتی اصلا به دور از چشم نیست . از این فضا میتوان به خوبی به درآمدزایی رسید و با  سبک متفاوت تر زمان خود رو برای سپری کردن در این صفحات مجازی استفاده کرد. این تعداد کاربر برای بازاریابی دیجیتال میتونه فضای مناسبی باشه .

 

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + 16 =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

2 دیدگاه ها
  1. حسن میگوید

    سلام
    آیا گوگل آنالیتیکس آی پی کاربران سایت رو در اختیار مدیر سایت قرار میده ؟

  2. mehdifani میگوید

    سلام.آموزش دقیقی بود. ولی بهتره قبل از اجرای اون یک view جدید بسازیم تا فیلتری که اعمال میشه رو ، روی اون تعریف کنیم. اینطوری به دیتای کلی هم دسترسی داریم که ممکنه بعدا بهش نیاز داشته باشیم. در واقع منظورن اینه که اول یک view بسازیم و بعد برای اون فیلتر آی پی رو تعریف کنیم.

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل