خرید اکانت ابزارهای سئو

 

بهینه سازی سئو

 

طراحی وب سایت

 

5 از 5 1 نظر

مصاحبه با اینفوگرام در الکامپ ۹۷ تهران

24 دقیقه برای خواندن
0 286

در خدمت خانم پریسا جاوید و آقای محمد شکاری بنیانگذاران اینفوگرام هستیم.

خانم جاوید می‌‌شه یکم از خودتون بگید؟

مهندسی مدیریت اجرایی خوندم، ابتدا کار خبری می‌کردم بعد وارد حوزه گرافیک شدم و بعد از اون هم اینفوگرام رو شروع کردم.

آقای شکاری شما هم می‌شه درباره خودتون توضیح بدین؟

من برق الکترونیک خوندم و ۲۹ ساله هستم و از سال ۱۳۸۳ که کلاس سوم دبیرستان بودم به صورت جدی وارد محیط کار شدم. قبلاً کار طراحی وب‌سایت و طراحی گرافیک انجام می‌دادم. یکم که گذشت رفتم توی کار طراحی مالتی مدیا و طراحی سایت با فلش (Full Flash) بعد از اون با وردپرس و یکسری نرم افزارهای دیگر آشنا شدم و بعد به سربازی رفتم و اونجا با دوستی به نام مرتضی پور میرزایی آشنا شدم. مرتضی کار طراحی سایت انجام می‌داد و من هم وردپرس رو از مرتضی یاد گرفتم.

اینفوگرام از کجا شروع شد؟

محمد شکاری: آخرای سربازی‌مون که بود من و مرتضی گاهی اوقات توی زمان‌های خالیمون باهم گپ می‌زدیم که چیکار کنیم و ایده می‌دادیم. خلاصه یه مدت باهم صحبت کردیم تا اینکه به ذهنمون رسید که یه کاری کنیم که بعد سربازی مجبور نشیم بریم جایی استخدام بشیم. این شد که تصمیم گرفتیم کار‌هایی که بلدیم یک مقدار جدی تر انجام بدیم. تا قبل از اون هردوی ما کار‌هارو فقط به صورت فری لنسری انجام می‌دادیم. پروژه می‌گرفتیم و گاهی هم با تیم‌های دیگه کار می‌کردیم و خیلی جدی نبودیم.

خلاصه چهار پنج تا ایده در زمینه‌های مختلف دادیم و راجع به ایده‌هامون تحقیق کردیم. بعد دیدیم که یکی از کارهایی که می‌شه به عنوان یک ترند در آینده بهش نگاه کرد طراحی اینفوگرافیک هست که تازه داره در سطح جهان شناخته می‌شه. این شد که تصمیم گرفتیم بیایم و در حوزه اینفوگرافیک کار کنیم. از اونجا که خودمون کار طراحی سایت می‌کردیم یکی دو هفته ای یک سایت بالا آوردیم و چند اینفوگرافی هم طراحی کردیم و به عنوان نمونه کار منتشر کردیم. شهریور ۱۳۹۱ سربازی من تموم شد و دو هفته طول کشید که سایتمون رو بالا آوردیم. دقیقا ۱۶ مهر ۱۳۹۱ اینفوگرام رو ریلیز کردیم.

 

براتون آغاز کار طراحی اینفوگرافی چالش برانگیز نبود؟

محمد شکاری: نه حقیقتش. مرتضی بیشتر روی طراحی سایت با وردپرس کار می‌کرد ولی از اونجا که من بیشتر تو حوزه گرافیک و طراحی فعالیت می‌کردم و تجربه‌های زیادی مثل ساخت لوگو و سربرگ و بنر‌های فلش داشتم دید دیزاینم خیلی خوب بود به خاطر همین مشکل خاصی نداشتیم.

اون زمان بیزینس مدلتون چی بود؟ چون اون موقع اینفوگرافی زیاد شناخته شده نبود و حتی سازمان‌ها هم ازش استفاده نمی‌کردند. کار کردن براتون ریسک نداشت؟

محمد شکاری: اون موقع ما نه می‌دونستیم بیزینس مدل چی هست و نه اینکه کسب و کارمون چجوریه. ما فقط یک سایت زدیم و می‌دونستیم که باید توش سفارش کار اینفوگرافیک بگیریم و انجام بدیم. ما دوستان زیادی داشتیم که از اتفاقاتی که می‌افتاد خبر داشتن. یک بار با یکی از این دوستان راجع به اینفوگرافی گپ می‌زدیم و گفتیم که اینفوگرام رو راه اندازی کردیم. دوهفته نشد که اولین سفارشمون رو از یک شخص گرفتیم. اون شخص اینفوگرافی‌هارو برای یک سازمان می‌خواست. در واقع ایشون رابط ما و اون سازمان برای انجام کار بود.

بعد از اینکه کارمون با اون سازمان تموم شد یکی دیگه از دوستان یک شخص دیگری رو معرفی کرد که ایشون هم سفارش کارشون برای یک مجموعه ای بود که نمیتونم اسمش رو ببرم! جلوتر که رفت یکسری کار با شهرداری انجام دادیم و کم‌کم دیگه نمونه کار‌های قوی داشتیم که نشون مشتری‌هامون بدیم. در کنار کار‌های مشتریان‌مون یکسری کار هم برای خودمون به عنوان نمونه کار می‌زدیم که مشتری‌ها ببینند. همینطوری که کار گرفتیم، حوزه فعالیتمون رو هم گسترش دادیم.

یک سال و نیم بعد از راه اندازی اینفوگرام یعنی در سال ۱۳۹۳ بود که خانم پریسا جاوید به ما اضافه شد. از اونجا وارد حیطه موشن گرافیک شدیم و هم کار‌های پرزنتیشن جدی تر شد تو سیستممون و هم توی حوزه موضوعی بازتر شدیم. دیگه کم‌کم می‌تونستیم کار‌های تبلیغاتی و بازاریابی محتوا انجام بدیم و در کار‌های پرزنتیشن و کار‌های آموزشی و فرهنگی و در هر زمینه‌ای از نوع ارائه هم به مشتریانمون کمک کنیم. اینفوگرام همچنان گسترش پیدا کرد. ولی توی یکی دو سال اخیر خیلی جدی تر به اینفوگرام و پیشرفتش نگاه کردیم.

دلیل اینکه رشد اینفوگرام یکم طول کشید این بود که من به صورت موازی با اینفوگرام مجموعه دیگه هم با تعدادی از دوستانم راه انداخته بودم به نام اوریمان و هردو پروژه را همزمان باهم جلو می‌بردم. دوسال اول کار در اینفوگرام بیشتر دوستانه و دورهمی پیش می‌رفت، سال سوم خیلی بهتر شد و طی دو سه سال گذشته کارمون خیلی حرفه ای تر شده و به اصطلاحی میشه گفت جون گرفتیم.

 

می‌شه بگید اینفوگرافیک یعنی چی؟

اینفوگرافیک از دو کلمه انگلیسی اینفورمیشن (Information) و گرافیک (Graphic) تشکیل شده و ما به این صورت معنیش می‌کنیم: نمایش دیداری محتوا.

این روز‌ها حجم محتوایی که اطراف ما قرار گرفته بسیار زیاد هست. خیلی‌هاشون ممکنه به ما ربطی نداشته باشه یا اینکه برامون جذاب نباشه و باعث خستگیمون بشه و… اینجاست که اینفوگرافی به کار میاد. طبق تحقیقات انجام شده ما فقط ۲۰ درصد از چیزی که می‌خونیم رو می‌تونیم به یاد بیاریم. درحالی که اگر یک تصویر رو ببینید بعداً می‌تونید تا ۸۰ درصد اون رو به خاطر بیارید. درواقع می‌شه گفت اینفوگرافیک یک تکنیک هست که می‌تونیم ازش استفاده کنیم تا مطالبمون بیشتر در حافظه‌ها بمونه. این کار به مهندسی گرافیک هم معروف هست.

در اینفوگرام تولیدات ما در ۴ دسته قرار می‌گیره:

  • اینفوگرافی های ایستا (Static Infographic): که ثابت هستن و می‌تونند چاپ بشن یا اینکه در فضای مجازی منتشر بشن. اکثر مردم فقط پوستر رو اینفوگرافی می‌دونن و به اشتباه فکر می‌کنن که همه اینفوگرافی‌ها باید پوستر باشن.
  • اینفوگرافی های پویا (MotionGraphy): این دسته خودشون به دسته‌هایی مثل استاپ‌موشن، اینفوموشن، موشن‌گرافیک، ویدیوموشن و… تقسیم می‌شن که همه شون می‌تونن از تکنیک اینفوگرافیک هم بهره برده باشن.
  • اینفوگرافی های تعاملی (Interactive Infographic): این دسته از اینفوگرافی‌ها با کاربر در تعامل هستن و در پاسخ به هر کنشی از سمت کاربر یک واکنشی نشان می‌دهند.
  • اینفوگرافیک های فیزیکی (Physical Infographic): اینفوگرافی‌هایی هستند که ما در محیط واقعی می‌سازیمشون و برای دیدنشون یک محتوایی رو به صورت فیزیکی دریافت می‌کنیم.

پریسا جاوید: درواقع کار ما در اینفوگرام ایجاد محتوای دیداری هست و تلاش می‌کنیم تا جای ممکن از تکنیک اینفوگرافی در همه کارهامون استفاده بکنیم.

 

میشه درباره سیستم فریلنسری اینفوگرام یعنی اینفوگرامر که اخیراً راه اندازی کردین توضیح بدین؟

پریسا جاوید: ما یک پلتفرمی ایجاد کردیم برای انجام پروژه‌های دیداری. پکیج‌های اینفوگرام برای استارتاپ‌ها و کارفرما‌های کوچک به‌صرفه نبود و از طرف دیگه سفارش هایی که می‌گرفتیم معمولا به صورت تکی بود و انجامش برای ما هم چندان به صرفه نبود. در مقابل روزانه تعداد زیادی رزومه برای همکاری با ما فرستاده میشد و از اونجا که من و آقای شکاری بسیار ایده‌آل گرا هستیم نمیتونستیم قبول کنیم اشخاصی که توی سبک مورد نظر ما نبودند به تیم ما ملحق شوند. در عین حال فعالیتشون هم ضعیف نبود که نشه باهاشون کار کرد. پس به این نتیجه رسیدیم که یک بستری ایجاد کنیم که کارفرماهای کوچک‌ترمون رو به فریلنسر‌ها وصل کنیم. ما این سیستم رو راه اندازی کردیم و اسم پلتفرم فریلنسری مون رو گزاشتیم اینفوگرامر.

تمرکزی که ما در اینفوگرامر داریم فقط در ساخت و طراحی اینفوگرافی خلاصه نمیشه. درواقع میتونم بگم اینفوگرامر همه نوع محتوای دیداری رو پوشش میده از تولید محتوا گرفته تا طراحی و پیاده سازی اون به هر شکلی. هرکسی که در یک یا چندتا از این زمینه‌ها توانایی داره می‌تونه با ما همکاری بکنه. کارفرماها بسته به نیازشون سفارش ثبت می‌کنند و ماهم اونهارو به طراح‌ها وصل می‌کنیم تا کارهاشون انجام بشه.

 

شما از یک اینفوگرافی تعاملی در نمایشگاه الکامپ رونمایی کردید. دربارش یکم توضیح میدید؟

پریسا جاوید: در نمایشگاه الکامپ امسال دوستانی که به غرفه اینفوگرام سر می‌زدند، می‌تونستد با ریسمان روی تابلویی که ما قرارداده بودیم اطلاعاتشون رو ثبت کنند. در نهایت این تابلو یک محتوای خوب از یک جامعه آماری کوچیک (افرادی که به غرفه اینفوگرام سر زده بودند) به ما داد که ما با اون حتی می‌تونیم حدس بزنین افرادی که به سالن الکامپ استارز سر زدن چه افرادی بودند، سطح تحصیلاتشون چی بوده، بیشتر در چه زمینه ای مشغول به کار بودند و…

و البته جالب هست بدونید که این اینفوگرافیک درواقع ترکیبی از اینفوگرافیک فیزیکی و تعاملی هست.

اینفوگرافی تعاملی غرفه اینفوگرام در الکامپ 97 تهران
اینفوگرافی تعاملی غرفه اینفوگرام در الکامپ ۹۷ تهران

میشه درباره تیم اینفوگرام هم توضیح بدین؟

محمد شکاری: تیم ما از چهار بخش تشکیل شده. دوستانی که به صورت تمام وقت با ما کار می‌کنن، دوستانی که به صورت پاره وقت به ما کمک می‌کنند، بچه‌هایی که با ما به صورت پروژه ای همکاری می‌کنند و درکنار این‌ها ما پارتنر‌هایی داریم که در موضوعات مشخصی یک‌سری خدمات به ما میدن. مثل همین اوریمان که تو حوزه اوریگامی و کار‌های چاپی‌مون مارو حمایت می‌کنه. اگر بخواهم عددی بگم، به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ نفر در ماه درگیر پروژه‌های ما هستند و حتی ماه‌هایی بوده که پروژه‌ها خیلی سنگین بوده و تعداد نفراتی که با ما همکاری داشتن به چهل یا پنجاه نفر هم رسیده.

ما تو اینفوگرام طراح‌های گرافیک رو داریم، دوستانی که مدیریت پروژه رو انجام میدن، یک سری که توی زمینه طراحی وب‌سایت و که کلا در فضای دیجیتال یک سری فعالیت‌ها انجام میدن، گروه دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوامون هستند که پیش می‌برند کار رو. همچنین در کارهای تخصصی که توی خدمات تخصصی ترمون هست، مثلا ساخت موشن گرافیک و افتر افکت و محرک سازی‌ها و همچنین مباحث فیلمبرداری و صدا گذاری می‌کنند. یکسری کار‌های دفتری و مالی و حسابداری این‌ها هم هست. ولی عمده افرادی که مشغول هستند طراح ها از انواع مختلف طراحی، همچنین افرادی که می‌تونن توی حوزه بازاریابی و فروش و مدیریت پروژه به ما کمک کنند هستند.

چشم اندازتون توی اینفوگرام چی هست؟

پریسا جاوید: ما تلاشمون این هست که هروقت کسی به تولید محتوای دیداری می‌خواهد فکر کنه و انجام بده حداقل در ایران مستقیما فکرش بیاد سمت اینفوگرام، ولی خب ما چشم اندازمون به اینجا ختم نمیشه و یک نیم نگاهی هم به بازار جهانی داریم. به نظر من هنوز جای مباحثه داره چون ما خودمون نمیدونیم هنوز که با چه رویکردی میشه این اتفاق بی‌افته.

محمد شکاری: کلا توی سیستم استارتاپی نمیشه یه برنامه خیلی طولانی مدت داشت. چون عدم قطعیت جزو ماهیت استارتاپ‌هاست و واقعا این که بخوایم بگیم که پنج سال دیگه داریم چیکار می‌کنیم انجام شدنی نیست…

پریسا جاوید: الان در اینفوگرام به صورت سنتی سفارش می‌دهند، بیشتر مشتری‌هاش رو G (دولتی) و B (شرکتی)‌های بزرگ تشکیل می‌دادند… یعنی میشه گفت اینفوگرام بیشتر به صورت B2B و B2G کار می‌کنه. بعد ما به این نتیجه رسیدیم که با اینفوگرامر مشتری‌های C (مشتری) و B (شرکتی) کوچیک رو هم جذب کنیم. در برنامه توسعه مون که بهش فکر کردیم این هست که B2C که رو که کامل کنیم، می‌تونیم خدماتون رو اتوماتیک کنیم تا بتونیم حجم بیشتری از مشتری‌هارو ساپورت کنیم. به خاطر همین دارم میگم که چشم انداز نه چندان دورمون اینه که هرکی تو ایران داره به این مسائل فکر می‌کنه به اینفوگرام برسه.

یکم درباره چالش‌هاتون صحبت کنید… بیشتر چالش‌هاتون چیه؟

پریسا جاوید(با خنده): چالش اصلی اینفوگرام بی پولی است که الان همه استارتاپ‌ها دارند :)) یک چالش دیگه ام که داریم پیدا کردن نیروی متخصص و کارآمد است.

محمد شکاری: کلا در فضای کاری ما شناخت نادرست مخاطب‌ها و مشتری‌ها از این فضا یکم مسئله سازه. اگر یکم دقیق‌تر نگاه کنیم و بریم سراغ خود اینفوگرافیک این یک بحثه چون هرکسی که اینفوگرافیک رو می‌شناسه فکر می‌کنه که هر طرح خوشگل که یک مقدار تکست هم ریخته شده روش یعنی اینفوگرافیک. درحالی که اینجوری نیست و بسیاری از اینفوگرافی‌هایی که این روز‌ها در خبر گزاری‌ها داره پخش میشه اصلا معنی اینفوگرافیک نمیده. مثلا یک درختی رو کشیدن و توی برگ‌هاش متنی رو نوشتن و فکر می‌کنن اینفوگرافیکه. اصل اینفوگرافیک این هست که شما بتونید یک محتوا رو به صورت دیداری نشون بدین. تیم، اثر بخشی اینفوگرافی هست، که براشون مهمِ نه اینکه فقط لذت ببری از اون تصویر. مهم اینه که اون مخاطب رو درست شناخته باشی و بدونی محتوا رو با چه منطقی و به چه شکلی به مخاطبت برسونی.

پریسا جاوید: مثلا ممکنه یک اینفوگرافیک از نظر زیبایی بصری صد در صد نباشه ولی بتونه محتوارو به صورت خیلی کاملی به مخاطب هدف منتقل کنه. در اینفوگرام ما پارامتری که برامون مهم اثر بخشی. یعنی هدفی که داری درست به مخاطب منتقل بشه و اثر خودش رو بزاره.

چه مسیری رو طی میکنید تا این اثر بخشی بررسی بشه؟

محمد شکاری: در تولید یک اینفوگرافی مرحله اول این هست که بدونید دارید چیکار می‌کنید. برای اینکه بفهمی داری چیکار می‌کنی باید بدونی موضوع و هدف کارت چیه و مخاطبت کیه؟ وقتی اینارو تشخیص دادی بر اساس اون مخاطب و موضوع کار، می‌تونی تشخیص بدی که این کار قرار هست به چه شیوه ای ارائه بشه؟ ممکنه تصمیم بگیری که به یک مخاطب این رو به صورت ویدیو انتقال بدی و ممکنه برای یک هدف یا مخاطب دیگه ای تصمیم بگیری بیلبورد بزنی یا تصمیم بگیری فایلی رو در شبکه‌های اجتماعی پخش کنی. بر اساس این، استراتژی توزیع و استراتژی نوع محتوا مشخص میشه. وقتی تونستی اون بستر انتشار و نوع محتوا رو مشخص کنی، مرحله بعد تولید محتواست. بسته به این‌که کار کجا قراره منتشر بشه و کی قراره اینو ببینه و چه هدفی رو دنبال می‌کنه، باید محتوای مشخصی رو برای اون تولید کنیم.

مثلا وقتی می‌خواهی یک پست در شبکه‌های اجتماعی ارائه بدی، نمیای دو صفحه متن توش کپی کنی. از طرفی وقتی می‌خوای یک بیلبورد بزنی، روش هشت تا کلمه می‌نویسی. شاید مخاطبت نیاز داره که چیزی رو برای مدتی بشینه و بخونه چون براش جزئیات مهمِ. پس تو Text می‌نویسی و اون Text مهم میشه برای مخاطبت. بر این اساس محتوا تولید میشه و برای اینکه محتوا به اینفوگرافیک خوب تبدیل بشه، روش پردازش شکل می‌گیره که اولویت‌های داخل اون متن مشخص میشه، کلمه‌های کلیدیش استخراج میشه و… بعد از اون مشخص میشه که مخاطب باید کجاهارو بیشتر ببینه، کجاها مهم تره و باید تاکید گذاشته بشه. وقتی محتوا آماده دیزاین شد، توی مرحله طراحی قرار می‌گیره.

در مرحله طراحی هم پارامتر‌های زیادی دخیل هست. این که شما باید از چه رنگ و لعابی استفاده کنید، یعنی همون روان‌شناسی رنگ،  نوع سبک گرافیکی که باید استفاده کنید، نوع هندسه ای که استفاده می‌کنید، باید ببینی هندسه‌های منحنی دار بیشتر برای این دسته از مخاطب اثر بخشه یا هندسه ای که از خطوط شکسته داره استفاده می‌کنه. ولی به نظر من مهم تر از همه اینها، این هست که اون منطقی که پشت محتوا گذاشته شده رو چطور داری در طرح پرزنت می‌کنی؟ این موضوع ممکنه خودش رو در چیدمان بتونه نشون بده و هدف رو برسونه یا اینکه با یک المان بزرگ در وسط تصویر بتونی مفهوم رو برسونی. خلاصه بسته به نوع کار، دیزاین هم مشخص میشه.

مراحل ساخت اینفوگرافی در اینفوگرام
مراحل ساخت اینفوگرافی در اینفوگرام

 

پس اینطور که بنظر میرسه ساخت اینفوگرافیک یک پروسه زمان بر و پیچیدست!؟

محمد شکاری: بله کار‌ها از فیلتر‌های زیادی رد میشن و بخاطر همین ما ساخت اینفوگرافیک رو یک کار تیمی می‌دونیم که فقط کار یک دیزاینر نیست. بلکه افراد زیادی درگیر خواهند بود توی پروژه

به خاطر همین موضوع هست که بعضی‌ها یک بروشور ساده رو با کار‌های ما مقایسه می‌کنن و میگن گرونه. البته قیمت کار‌های ما واقعا بالا نیست. شاید بشه گفت قیمت کار‌های ما متوسط رو به بالا هست. ولی خب این قیمت نشون دهنده تلاش ماست و اینکه طرح باید اون اثر بخشی رو داشته باشه. سیستم جدیدی که نوشتیم، اینفوگرامر هم در همین راستاست. چون ممکنه کسی واقعا نتونه انقدر هزینه کنه و از طرفی اونقدر براش جزئیات مهم نباشه و می‌خواد با یک حداقل‌هایی کارش راه بی افته.

پریسا جاوید: موضوعی هست که در رقابت‌های فضای فری‌لنسری معمولا کسی برنده میشه که قیمت پایین تری گفته باشه و شاید کیفیت زیاد مد نظر قرار نگیره. تلاش ما در پلتفرم اینفوگرامر این هست که هردوی این پارامترهارو بالا ببریم. یعنی کیفیت کار‌ها رو فیلتر کنیم و اجازه ندیم کار‌های بی کیفیت در سایت قرار بگیره و اینکه اجازه ندیم قیمت بازار خراب بشه. یعنی هدف ما این هست کارفرمارو ترغیب کنیم که فقط به قیمت فکر نکنه و امتیاز، رتبه و سوابق کاری فری‌لنسر رو هم مد نظر قرار بده.

محمد شکاری: خلاصه هدف ما این هست قیمت رو از کف برسونیم به یک جای متعادل و منطقی و با کیفیت خوب که وقتی کسی دنبال کار هست بدونه توی اینفوگرامر میتونه به هدفی که میخواد با کیفیت مناسب برسه و در کنارش قیمت هم قابل قبول هست و انتظار نداشته باشه با یه قیمت ارزون مثل پنجاه تومن، صد تومن فری لنسر وقت خیلی زیادی روش بزاره و انتظار نتیجه خیلی با کیفیتی داشته باشه!

این دقیقا مشکلی هست که توی سایت‌های فری لنسری داره اتفاق می‌افته که فری‌لنسر‌ها ناراضی هستن و معتقدند که کار‌ها ازشون وقت زیادی میگیره ولی با این حال قیمت‌ها عادلانه نیست.

میشه چند نمونه از پروژه‌هایی که اجرا کردین و محرمانه نیست رو نام ببرید؟

محمد شکاری: ما روی پروژه‌های مختلفی کار کردیم و یکی از نکات مثبتی که باعث پیشرفت ما شد این هست که ما با سازمان‌هایی از جنس‌های مختلف کار کردیم. سازمان های دولتی مثل وزارت کشور، وزارت کار، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری‌های تهران و سازمان آبفا، شرکت ملی گاز، شرکت گاز پارس جنوبی و…بوده. از طرف دیگه با شرکت‌های خصوصی در زمینه‌های مختلفی همکاری کردیم و محدود به حوزه خاصی نبودیم. مثلا با شرکت آسیاتک همکاری کردیم که در زمینه اینترنت فعالیت میکنه،با هولدینگ گلرنگ همکاری کردیم که خود هلدینگ حدود شصت هفتاد تا برند داره که در زمینه‌های مختلف از دارو سازی گرفته تا هوافضا فعالیت می‌کنند. با فناپ همکاری داشتیم که اون هم در حوزه IT و ICT فعالیت میکنه. ما با زیر محموعه‌های فناپ هم کار کردیم. با شرکت‌های پزشکی و دارویی کار کردیم مثل شرکت بهرسان دارو که از شرکت‌های بزرگ تولید دارو در ایران هست.

از پروژه‌هایی که شاید جالب باشه بدونید ما در سال ۱۳۹۶ با آسیاتک یک پروژه کانتنت مارکتینگ داشتیم. کار‌های بانک شهر و بانک تجارت بود. اون زمان خیلی سرمون شلوغ شده بود و واقعا کنترل کردن پروژه‌ها خیلی کار سختی بود. بخاطر همین الان که مشغول راه اندازی پروژه خودمون، اینفوگرامر هستیم پروژه‌های کمتری میگیریم تا فشار بیش از حد نباشه.

بنظرم یکی از کار‌های موفقی که داشتیم و واقعا از لحاظ اثر بخشی قوی بود، اطلس مسائل اجتماعی ایران هست که که در اون آسیب‌های اجتماعی بررسی شده بود و محتواش توسط وزارت کار و امور اجتماعی آماده شد و ما محتواش رو تبدیل به یک اطلس کردیم که ۳۱ استان ایران رو از لحاظ ۱۹ آسیب بررسی میکرد و توسط اینفوگرافیک به تصویر می‌کشید. این جایی به کار میومد که برای تخصیص بودجه مثلا برای اعتیاد در جلسه ای دور هم جمع میشدند و می‌گفتند انقدر بودجه داریم و این تعداد استان حالا به یک نسبتی شاید نچندان کارشناسانه بین استان‌ها تقسیم میکردند در حالی که در یک استان شاید مسئله اعتیاد خیلی به چشم نیاد ولی مسئله بیکاری یا طلاق توش زیاد باشه. پس بر اساس این اطلس می‌تونند توی تخصیص بودجه دقت کنند که در نهایت باعث میشه که روی آسیب‌های اصلی تمرکز کنند و برای حل کردنش بیشتر بودجه بزارند.

یا پروژه دیگه ای هست در زمینه آب و فاضلاب که چندین ساله داریم همکاری می‌کنیم سیستم‌های آب‌رسانی اضطراری هست مرتبط با زمانی که زلزله رخ میده و آب شرب یکی از مهمترین مسائل مردم در اون شرایط هست که آب و فاضلاب چندین سال هست روی این قضیه داره کار میکنه و ما هم با این دید کار می‌کنیم که بتونیم این مسئله مدرن و تکنولوژیکی هست رو کارشناس‌های خود شرکت رو متوجه کنیم که این مسئله چی هست و سعی می‌کنیم اطلاعاتشون رو بالا ببریم که چجوری باید با این مسئله کار بشه و همینطور تلاش می‌کنیم مردم و اشخاصی که در زمینه مدیریت بحران فعالیت می‌کنند رو آموزش بدیم تا در اون شرایط چه واکنش‌هایی رو باید از خودشون نشون بدن.

خودتون اینفوگرام رو شرکت میدونید یا استارتاپ؟

محمد شکاری: حقیقتش نمودار رشد اینفوگرام یک چیزی بین شرکت‌ها و استارتاپ‌هاست به همین دلیل ما دره مرگ استارتاپ‌هارو رو داریم ولی رشدمون به اندازه استارتاپ‌ها نبوده. درواقع ما گردنه مسیر رو رد کردیم و بخاطر همین پروژه جدیدمون، اینفوگرامر رو که حالت استارتاپی تر داره رو راه اندازی کردیم تا هم بتونیم رشدش بدیم و هم اینکه بتونیم میکروسرویس‌های جدیدی ارایه بدیم تا بتونه سرعت رشدمون رو بیشتر بکنه.

چرخه عمر استارتاپ اینفوگرام
چرخه عمر استارتاپ اینفوگرام تا نیمه اول سال ۹۷

 

آیا اینفوگرام نیاز به سرمایه گذار داره؟

محمد شکاری: بله! الان اینفوگرام وارد مرحله ای شده که نیاز به سرمایه گذار داره و طی دوماه آینده پیگیر این هستیم که بتونیم یک سرمایه گذار خوب جذب کنیم و اون مسیر رشدمون رو خیلی سریع تر طی کنیم.

در سخن آخرتون چه موضوعی مد نظرتون هست که بفرمایید؟

محمد شکاری: در آخر هم از تمام بچه‌های تیم اینفوگرام تشکر می‌کنم که طی این سال‌ها کنار ما بودن تا بتونیم اینفوگرام رو شکل بدیم و رشد بدیم، و خدارو شکر الان به نقطه خوبی رسیدیم.

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + بیست =