خرید اکانت ابزارهای سئو

 

بهینه سازی سئو

 

طراحی وب سایت

 

5 از 5 1 نظر

وبلاگ‌ نویسی را با اوکس تیم آغاز کنیم.

21 دقیقه برای خواندن
1 331

⁣در پست های قبل به تاریخ وبلاگ نویسی در ایران پرداختیم به طور خلاصه ای جمع بندی از اون پست را مورد مطالعه قرار بدهیم، به وضعیتی میرسیم که وبلاگ نویسی در ایران گوشه گیر تر شده است ، فعالیت وبلاگ نویسی با محوریت برند سازی شخصی یا نوشتن بلاگ برای کاربران دنیای دیجیتال کمتر شده است. وبلاگ نویسی مزیت های خاص خودش دارد اما بذارید قبلش اشاره کنم به موضوعی که خیلی از کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی پیش گرفته اند. زمان گذاشتن برای تکرار و کپی کردن محتوای تکراری بدون این که مطمئن باشیم درست است یا خیر یا این که از منبع آن آگاه باشیم اشتراک گذاری مطالب برای وبلاگ نویس مهم است و باید از روش های مختلف کاربران بیشتری را مجذوب وبلاگ نویسی خود کند، چرا میگیم مزیت های وبلاگ نویسی بخاطر این که کاربران محتوایی رو تولید میکنند که میتواند توسط موتور های جستجوگر مانند گوگل در اختیار کاربران خیلی زیادی قرار بگیره فرقش را با یه نظر میتوان با تکرار محتوای تکراری در شبکه های مجازی در نظر گرفت محتوایی که فقط در شبکه های مجازی تولید می شود برخی از شبکه های اجتماعی توسط موتور های جستجوگر ایندکس می شوند اما کیفیت مطلب ایندکس شده در شبکه های مجازی نسبت به بلاگ قابل قیاس نیست، .حالا این که چرا سخت برای کاربران چون دلیلی پیدا نمیکنند برای نوشتن و این که راحتی تکرار مطلب کپی بدون هیچ منبعی رو به نوشتن وبلاگ و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی ترجیح میدند.


اگر کلی بگم هدف من از این پست آموزش مقدماتی در وبلاگ نویسی است که امیدوارم موثر واقع بشه و هدف از این آموزش استاندارد هایی که میتونه کمک کننده باشه برای مسابقه وبلاگ نویسی اوکس تیم که در پست های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

اما هدف دوم ام  این است که قرار مسابقه وبلاگ نویسی را داخل اوکس تیم با تمام موضوع هایی که مشخص می شود راه اندازی کنیم که این پست شاید کمک کننده و استاندارهای متد بلاگ نویسی مقدماتی را برای کاربرانی که علاقه دارند در این مسابقه وبلاگ نویسی شرکت کنند بیان میکنیم.

اما هدف سوم: هدفی که از همه مهم تر است این که تاکید داریم بر وبلاگ نویسی فقط این موضوع نیست که اطلاعات بهتر و تحلیل های بیشتر از کاربران دنیای دیجیتال داشته باشیم نه ، این ها همگی از ویژگی های خوب وبلاگ نویسی به حساب می آید اما هدف اصلی که میخوام اشاره کنم کسب درآمدزایی اینترنتی از وبلاگ نویسی در ایران است. در پست بعد بازاریابی جدیدی رو معرفی میکنیم که میخواهیم از طریق بازاریابی معرفی شده به کسب درآمدزایی بهتری در دنیای دیحیتال برسیم. بریم سر موضوع اصلی این پست.

آموزش وبلاگ نویسی با اوکس تیم

 ابتدا باید گفت ضرورتی برای ساخت وبلاگ وجود ندارد اما کسانی که علاقه به این کار دارند باید بدانند چند نکته برای داشتن یک وبلاگ و نوشتن در آن وجود خواهد داشت:

  • انتشار تجربیات در فضای بی انتهای وب
  • اشتراک تجربیات شخصی در مورد موضوعات مختلف
  • ایجاد یک حلقه ی گسترده در تعامل با دیگران
  • کسب تجربه

موارد بی شماردیگه ای نیز هست که از ویژگی های خوب و مقرون به صرفه در وبلاگ نویسی به حساب می آید میتوان به برندسازی شخصی که از مهم ترین موارد بالا هست نیز اشاره کرد.

گزینه های بالا تماما در یک راستا و مکمل یکدیگرند زیرا نقطه ی اشتراک و اتکای آنان نوشتن است. شما بدون محدودیت می توانید تجربیات خود را در سطح وسیعی بسط (گسترش) دهید. این کار علاوه بر ورود در فضای مجازی و شناخت آن باعث صرفه جویی در وقت و دسترسی همیشگی به منبع عظیمی به نام کاربران خواهد بود. زیرا در فضای مجازی نسبت به دنیای حقیقی طیف وسیعی از کاربران وجود دارند که متقاعد کردن آنان به علت وجود تفکرات مختلف و یا نزدیک به شما راحت تر از دنیای حقیقی می باشد.

شروع وبلاگ نویسی همیشه برای افراد تازه کار مشکل بزرگی محسوب می شود؛ به همین علت بیشتر این افراد همیشه از این کار فرار می کنند. دلیل چنین کاری به عوامل بسیاری بستگی دارد، از جمله:

  • نداشتن اطلاعات برای چگونگی شروع کار

  • انتخاب موضوع

  • نداشتن هدف از وبلاگ نویسی
  • انتخاب سرویس و کار با آنها

  • چگونگی جذب کاربر

  • و…

کسانی که از صفر شروع کردند می دانند هرکدام از این عوامل،  پروسه ای طاقت فرساست، اما باید این را هم بدانند که تنها ابتدای هر کاری سخت است و زمانی که علمشان در این زمینه وسعت پیدا کرد، عاشق کارشان می شوند. برای نوشتن در وبلاگ یا وبسایت خود ابتدا باید اعتماد به نفس خود را بالا برده و مطمئن باشید که در طی کار، شوق و خلاقیت بیشتری برای ادامه ی کار پیدا خواهید کرد.

انتخاب سرویس مناسب

مهم ترین موردی که در موارد بالا میتوان بهش اشاره کرد استفاده از یک محیط و یک فضای کاربری برای وبلاگ نویسی انتخاب سرویس مناسب است. انتخاب سرویس یکی از مواردی است که سلیقه ی شخصی در آن دخیل است و شما با امتحان کردن سرویس های مختلف حتما یکی از آن ها را انتخاب خواهید کرد. ابتدا بیایید از سرویس های وبلاگ دهی رایگان استفاده کنید تا از کم و کیف آنها با خبر شده و بعد سیستم مورد نظر را با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید. یکی از مزایای سرویس های رایگان وبلاگدهی، همانطور که از نام آن برمی آید رایگان بودن آنهاست یعنی شما چه برای ساخت یک وبلاگ و یا چند وبلاگ هزینه ای را متقبل نمی شوید دوم موردی که میتوان اشاره کردی برخی از این صفحات وبلاگ یه کمک خوبی به وبلاگ نویسان میکنند این کمکی که در مطلب سرچ شده تاثیر گذار است یعنی چی این حرف ؟ هر سایتی از نظر الکسا از نظر رنک بندی یه رتبه ای داره وقتی سایت جدیدی را میخواهیم راه اندازی کنیم رنک و رتبه سایت نامعلوم هم در جهان هم در ایران  تا این که با توجه به وضعیت بازدید و تولید محتوا شما ، روز به روز این رنک پایین میاد اما وقتی از وبلاگ نویسی صفحات رایگان استفاده میکنیم با همون رنک الکسایی که داخلش بلاگ نوشتیم مطالب شما مورد جستجو قرار میگیرد. این مزیت ها راه را برای امتحان کردن روش های مختلف برای حرفه ای شدن در وبلاگنویسی برای شما باز گذاشته تا بتوانید حتی اگر به قیمت اداره ی چند وبلاگ با موضوعات مختلف هم که شده، آینده ی وبلاگنویسی خود را رقم بزنید.

 

 

کسب تجربه

وجود کاربران و نقش آنان در بالا بردن سطح تجربیات همیشه به نفع نویسنده خواهد بود. زیرا تعاملی بودن یک مطلب، نوشته یا موضوع باعث می شود نظرات مختلفی را در مورد دیدگاه خود جذب کرده تا به جزییات بپردازید و یا از دیدگاه خود به علت متقاعد شدن عقب نشینی کنید همین امر سبب کسب تجربه می شود!
انتقاد و فید بک از کاربران واقعی بر خلاف کاربران شبکه های مجازی میتواند کمک کننده و تاثیر گذار برای بهبود ساختار نوشتن وبلاگ نویسی شود.

انتخاب موضوع وبلاگ (تعیین هدف)

اصلی ترین گزینه برای شروع کار انتخاب موضوع مناسب جهت برپایی یک وبلاگ و نوشتن در آن است. یعنی تعیین هدف برای آینده ی وبلاگنویسی و یا شروع کار در وبلاگنویسی برای رسیدن به هدف! اینجا ما قصد نداریم به شما بگوییم چه موضوعی را انتخاب و یا چه موضوعی انتخاب نکنید! بلکه قصد ما راهنمایی برای بهترین انتخاب برای شماست؛ تا بتوانید از ابتدای کار قدرتمند ظاهر شوید و به علت تعدد موضوعاتی که در ذهن خود دارید به مشکل برنخورید.

باید توجه داشته باشید که همیشه بهترین موضوع پربازدیدترین نخواهد بود! حتما می گویید یعنی چه؟ یعنی اینکه صرف انتخاب موضوع مورد علاقه توسط شما به این معنی نیست آن موضوع مورد توجه ی همه ی افراد قرار بگیرد. برای مثال وبلاگ های آشپزی تنها قشر آشپز، وبلاگ های اقتصادی قشر اقتصاددانان، وبلاگ های فناوری علاقه مندان به فناوری و… را هدف قرار می دهند. پس برای انتخاب موضوع وبلاگ باید متوجه باشید که غیراز علاقه ی شخصی خود، به چه میزان می توانید کاربران را جذب مطالب خود کنید. انتخاب موضوع آن هم بسته به شناخت روحیات کاربر توسط شما و میزان جستجوی آن موضوع در فضای وب دارد. البته معمولا بیشتر چنین موضوعاتی، دوره های خاص زمانی دارد و ممکن است بعد از آن دوره، بازدید افت محسوسی کند.

نکته ای راکه میتوان در انتخاب موضوع بلاگ در نظر گرفت که با دو دید مطرح است یکی دید در جستجو و بهتر دیدن شدن برای موتور های جستجوگر و سئو که با استفاده از گوگل ترند میتوان تفکیک کلمات کلیدی را انتخاب موضوع مقاله پیدا کرد و دومی با هدف موضوع مناسب با مقاله و موضوع جذاب منتاسب با مقاله است

برای نوشتن یک عنوان خوب و جذاب برای مطالب خود نکات زیادی را باید در نظر بگیرید، اما در نظر داشته باشید که طراحی یک عنوان مناسب و تأثیرگذار مهم‌ترین فاکتوری است که سبب می‌شود توجه مخاطب به خواندن مقاله‌ی موردنظر جلب شود.

تنها با نگاهی به‌روزنامه‌ها و مجلات به این حقیقت پی خواهید برد که عناوین تا چه حد تأثیرگذار هستند. اما چگونه می‌توان عنوان‌هایی برجسته و تأثیرگذار طراحی نمود که توجه مخاطب را جلب نماید؟

صرف‌نظر از اینکه مطلب شما پست وبلاگ، تصاویر اینفوگرافیک، خبرنامه، مقاله، بروشور، پست‌های شبکه‌های اجتماعی یا هر چیز دیگری باشد، درصورتی‌که عنوان آن، آن‌قدر جذاب و چشمگیر نباشد که مخاطب را به خواندن آن ترغیب نماید، ارزش چندانی نخواهد داشت.

سعی کنید مشخصه‌های زیر را در نوشتن عناوین خود در نظر بگیرید.

برای ادامه و خواندن انتخاب عنوان مطلب مناسب به پست زیر رجوع کنید.

 

محتوای تاثیرگذار

اولین و مهمترین گزینه برای یک وبلاگ، محتوا محور بودن آن است. محتوای صحیح، نقش اصلی و تعیین کننده‌ای در برقراری ارتباط بین نویسنده و کاربر را ایفا می کند. این نقش بقدری مهم است که حتی اگر کاربری به یکی از مطالب وبلاگ شما علاقه نشان دهد؛ برای گزینش سایتها برای مطالعه در زمانهای بعد، یکی از انتخابهای آن، وبلاگ شما خواهد بود. حتی اگر مطالب بعدی در سطح مطالب قبلی نباشد!

موضوعات بروز

اگر در پی نوشتن همراه با جذب حداکثری کاربر هستید، حتما موضوعاتی را انتخاب کنید که در حوزه ی کاری شما بروز باشد. این بدین معنیست که محتوای روز و جستجوی کاربران براساس موضوعات مطرح در سطح وب، بهترین گزینه برای انتخاب موضوع و همچنین جذب کاربر خواهد بود. باید توجه داشته باشید که هیچ محدودیتی در این زمینه برای وبلاگ هایی که در زمینه های مختلف می نویسند وجود ندارد. زیرا کاربران مختلف با سلایق و علوم مختلف بدنبال موضوعات بروز در حوزه خاص خود در فضای وب هستند و وبلاگ هایی را انتخاب می کنند که در آن زمینه اطلاعات روز را در اختیارشان قرار دهد.

اصل موضوع بدون حاشیه

متاسفانه در بیشتر وبلاگ ها بجای پرداختن به اصل موضوع در نوشته ی هدف، به مقدمه چینی و نوعی زیاده روی در مقدمه می پردازند. در برخی اوقات این عمل در جای‌جای نوشته تکرار شده و باعث گم شدن اصل موضوع می شود. این زیاده‌روی در بیشتر اوقات بجای آشنایی دادن کاربر با نوشته، کاربر را از خود می راند. باید سعی بر این باشد در نوشته تا حدامکان کمتر به حاشیه پرداخته، و اصل موضوع نوشته را، محور نوشتن خود قرار دهید.

قسمت‌بندی نوشته

یکی از نکاتی که به قابل فهم‌تر بودن نوشته به کاربر کمک می کند، قسمت بندی نوشته است. ممکن است یک موضوع شاخه های دیگری را در برگیرد. همین امر باعث می شود بدانید قسمت‌بندی نوشته به عناوین و پاراگراف های مختلف، می تواند بار فهم مطلب را افزایش داده و خواننده را دچار مشکل نکند. این عمل باعث می شود شما در نوشته از حاشیه پردازی که در عنوان قبلی گذشت خودداری کرده و اصل موضوع را بیان کنید.

 

رابطه خوانا بودن پست وبلاگ و تعداد کلمات

یکی از معایب پست های طولانی (بیش از ۱۰۰۰ کلمه) این است که در برخی موارد امکان خواندن آنها بسیار سخت و حتی گاهی اوقات غیر قابل فهم می شوند. اگر می خواهید مطالبی با بیش از ۱۰۰۰ کلمه بنویسید، در ابتدا باید مهارت بالایی در نویسندگی داشته باشید تا بتوانید خوانندگان را به مطالعه تمام مقاله ترغیب کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که محتوای طولانی می تواند خوانندگان را بترساند و آنها را از مطالعه مقاله منصرف کند.

مقالات طولانی که نگارش ضعیفی هم دارند، هیچ وقت به طور کامل خوانده نخواهند شد. بازدیدکنندگان نیز معمولاً استقبال چندانی از این نوع مقالات نمی کنند و سایت را به سرعت ترک می کنند. این نوع مقالات معمولاً در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته نمی شوند و بیشتر کاربران پس از مشاهده چنین مطالبی، دیگر به سایت شما بر نمی گردند. در آخر باید گفت، مقالات طولانی با نگارش ضعیف رتبه بالایی در نتایج گوگل به دست نخواهند آورد، نه به این علت که نکات سئو را رعایت نکرده اند، بلکه تنها به دلیل تجربه کاربریِ بدی که به مخاطبان ارائه می کنند.

 

تنها روش موفقیت پُست های طولانی وبلاگ این است که مطمئن شوید متن ها ساختار زیبایی دارند و خواندنشان برای بازدیدکنندگان آسان است. اگر پست شما واقعا طولانی است، توضیح مختصری را به ابتدایش اضافه کنید. همچنین، مطمئن شوید که تمام پاراگراف هایتان کوتاه و مختصر هستند. سعی کنید تا حد ممکن از زیر تیترهای متعدد استفاده کنید. تلاش کنید مهارت کافی در نویسندگی کسب کنید تا بتوانید سبک نوشتاری جذابی پیدا کنید. از جملات کوتاه و گیرا استفاده کنید. در آخر باید گفت، تا جایی که می توانید از به کار بردن کلمات سخت و دشوار خودداری کنید.

هدف نهایی وبلاگ نویسی انتقال ایده یا پیام به مخاطب در کمترین زمان ممکن است. محتوای مجلات (یا روزنامه) معمولاً طولِ معینی دارند، اما تعداد کلمات یک پُست وبلاگ می تواند در بازه ای بین ۳۰۰ تا ۵۰۰۰ کلمه و یا حتی بیشتر باشد.

صرف نظر از تعداد کلماتِ پست وبلاگ، باید بتوانید مردم را به خواندن ترغیب کنید. خب مسلماً برای انجام این کار، لازم است در ابتدا توجه مخاطب را جلب کنید.

وبلاگ نویسی فواید زیادی دارد. طبق آمارگیری سایت HubSpot نوشتن و انتشار روزانه مطالب در وبلاگ، در مقایسه با وبلاگ نویسی هفتگی، بازگشت سرمایه (ROI) بیشتری برای کسب و کارتان در پی دارد.

 

همیشه ایده‌های خود را بنویسید

این همان موضوع امضا نوشته است که هرکس با ایده های خودش در نوشتن برای خود سبکی در نوشتن ایجاد می کند.

وقتی ایده هایتان را می نویسید به طور خودکار تمام تمرکز خود را به نوشتن اختصاص می دهید. کمتر کسی از بین ما هنگامی که یک ایده را می نویسد، هم زمان به چیز دیگری فکر می کند. در نتیجه قلم و کاغذ وسایل خوبی برای تمرکز هستند.

– مایکل لبوف

“نورجین چانکو” با نوشتن مداوم ایده هایش وبلاگ خود را احیا کرد. اندرو لینچ، موسس مجله ی Daily Practice نیز به همین شیوه مهارت وبلاگ نویسی خود را تقویت نمود. او در این باره می گوید:

در حقیقت، من خودم را یک ماشین ایده پرداز تصور می کنم. احساس می کنم بیش از آن چیزی که تصور می کنم خلاق هستم و اغلب برای بسیاری از مشکلات، راه حل هایی جالب و جدید پیدا می کنم.رویای نویسنده شدن را از ذهن خود دور کنید. تنها یک راه وجود دارد تا نویسنده شوید، و آن نوشتن است.

پس شروع کنیم به سبک خود بنویسیم و نترسیم از نوشتن تا روز به روز بهبود پیدا کنیم.

جیمز آلتوچر پیشنهاد می کند هر روز ۱۰ ایده که به ذهنتان خطور می کند را یادداشت کنید. این کار را به عنوان یک تمرین روزانه انجام دهید تا نویسنده یهتری شود. هم چنین با انجام این کار، هرگز کمبود ایده پیدا نخواهید کرد و دچار مشکل قفل شدن ذهن (Writer’s Block) نمی شوید.

از سال ۲۰۱۴ تا به امروز، “نیل پاتل” در حالی که ۲ شرکت موفق را اداره می کند، توانسته است هفته ای ۸ مطلب برای وبلاگ های خود بنویسد. دلیل عمده اش این است که او سریعاً ایده هایش را روی کاغذ می آورد.

برای مثال شما هم وقتی که به یک سمینار می روید می توانید از گوشی موبایلتان استفاده کنید. به این ترتیب نه تنها می توانید وبگردی کنید، بلکه می توانید ایده های جدید خود را نیز یادداشت کنید.

بر اساس تحقیقات دانشگاهی انجام شده، انسان ها معمولاً چیزی که یادداشت می کنند را به خوبی به یاد می آورند. اگر موفق به نوشتن ایده های خود نشدید، ممکن است زمانی که به شدت نیازشان دارید، آن ها را به یاد نیاورید.

در وبلاگ نویسی داستانگو باشید

وقتی توانستید خود را به یادداشت نویسی عادت دهید، زمان آن می رسد که به ویژگی ذاتی انسان، یعنی داستان پردازی، اهمیت ویژه ای دهید.

داستان مقاله شما لازم نیست با “یکی بود یکی نبود …” آغاز شود. در تعریف ما از داستان نویسی تنها بیان تفکرات، تجربیات، کارها و نتایج در قالبی به یاد ماندنی و جالب، اهمیت دارد. برای این کار میتوان از کلمات، فایل های صوتی یا حتی تصاویر (و ویدیو) استفاده کرد.

وقتی بتوانید خواننده را از موضوع اول به موضوع بعدی هدایت کنید، به این معنی است که توانایی داستان پردازی در شما وجود دارد. وبلاگ نویسان خوب داستان نویسان خوبی هستند.

داستان ها به یاد ماندنی هستند و در ذهن می مانند. ما می توانیم آن ها را برای هرکسی که تمایل به شنیدنش را دارد تعریف کنیم. داستان ها افراد را به خود جذب می کنند و شک و تردید را از بین می برند. علت این مسئله آن است که شما می توانید در نقلِ داستان، صحنه ای را به نمایش بگذارید که مردم با شخصیت اصلی همذات پنداری کرده و احساس کنند در همان موقعیت قرار دارند.

حتما از این ۱۲ تکنیک در مسابقه وبلاگ نویسی اوکس تیم استفاده کنید.

 

مطالب نویسندگان مشهور را مطالعه کنید

نکته ی دیگری که برای بهتر شدن در وبلاگ نویسی باید رعایت کنید این است که مطالب وبلاگ نویسانِ خوبِ دیگر در داخل و خارج از صنعت خود را مطالعه کنید. ما حتی پیشنهاد می کنیم در زمینه نویسندگی و طریقه بهتر نوشتن نیز مطالعه کنید.

حقیقت این است که اگر نوشته‌های خوب را نخوانید، هرگز متوجه نخواهید شد که چگونه باید خوب نوشت.

 نتیجه گیری

تجربه نشان داده است، وقتی مشغول به نوشتن مطلبی هستید، نباید وقتتان را برای راضی نگه داشتن تک تک خواننده ها هدر دهید. این کار برایتان رضایت بخش نخواهد بود. جدای از این ها، هیچ وقت نمی توانید همه را راضی نگه دارید و هیچ لزومی هم ندارد این کار را انجام دهید.

در عوض سعی کنید با نوشتن مطالبی بر اساس آزمایشات و نتایج اثبات شده، دیدتان خود نسبت به جهان پیرامونتان را به بهترین شکل ممکن ارائه دهید. مقصود از نوشته خود را بدانید تا نتیجه بهتری در محتوای خود داشته باشید.

با توجه به نکات گفته شده در وبلاگ نویسی با هدف مسابقه وبلاگ نویسی قرار است کاربران اوکس تیم چالش وبلاگ نویسی و مسابقه وبلاگ نویسی دعوت کنیم در پست های بعدی با دو محوریتی که بالا اشاره کردیم

۱مسابقه وبلاگ نویسی اوکس تیم

۲ کسب درآمدزایی اینترنتی با وبلاگ نویسی.

 

عنوان اول دیدگاه
  1. abdol میگوید

    مطالبتون اصلا خوب نبود

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − شانزده =