با توجه به تجربیاتی که در زمینه فنی (طراحی سمت کاربر و بک اند) داشته ایم و همچنین تو حوزه دیجیتال مارکتینک و شاخه SEM به این نتیجه رسیدیم که این وبینار را برگزار کینم تا بتوانیم تجربیات مان را به خوبی بیان کنیم. 

ثبت نام کنید

 

چگونه از وبلاگ نویسی به کسب درآمد اینترنتی برسیم

ما امروزه در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم و اطلاعات اهمیت ویژه‌ای در زندگی ما دارد. اکثر مردم در سراسر جهان امکان استفاده از اینترنت، برای اینکه به‌سادگی به اطلاعات موردنیازشان دست پیدا کنند را دارند. همان‌طور که گفته شد یکی از روش‌های مرسوم ارائه‌ی نامحدود اطلاعات و معرفی کسب‌وکارهای مختلف وبلاگ نویسی است. حال به توضیح اینکه چگونه یک وبلاگ می‌تواند به رشد برند و تجارت شما کمک کند، می‌پردازیم:

مزیت‌های وبلاگ نویسی

  • مخاطبین و مشتریان احتمالی به‌راحتی می‌توانند از طریق وبلاگتان به شما دسترسی پیدا کنند

هر بار که پست جدیدی را در وبلاگتان به اشتراک می‌گذارید، مطالب و محتوای وبلاگ خود را در موتورهای جستجوگر اصلی مانند گوگل و یاهو بهینه‌سازی می‌کنید و رتبه‌ی وبلاگ خود را بالا می‌برید. هرچه اطلاعات بیشتری را ارائه دهید احتمال اینکه رتبه‌ی وبلاگ شما بالاتر برود و جزو اولین نتایجی که موتورهای جستجوگر برای کاربران نمایش می‌دهند باشد، بیشتر است.

اینکه به کاربران و مشتریان احتمالی خود این امکان را بدهید که به‌راحتی به شما دسترسی پیدا کنند، در موفقیت شما تأثیر بسیاری دارد. در این صورت به‌جای اینکه شما به دنبال مشتریان خود بگردید، آن‌ها تلاش می‌کنند به محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید دسترسی پیدا کنند.

  • وبلاگ نویسی، شما را نسبت به رقبایتان متمایز می‌کند

داشتن وبلاگ به شما کمک می‌کند اطلاعاتی درباره‌ی خودتان و کسب‌وکارتان، و همچنین محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید را به اشتراک بگذارید. در نظر داشته باشید که ممکن است رقبایتان از چنین امکانی برخوردار نباشند و در این صورت شما می‌توانید در این زمینه در رقابت با آن‌ها پیروز شوید. در شرایطی که هنوز بیشتر تجار ترجیح می‌دهند روابط خود را به شکل تلفنی یا حضوری پیش ببرند، وبلاگ به شما این امتیاز را می‌دهد که علاوه بر این نوع روابط، در فضای مجازی هم به‌صورت مستمر حضورداشته باشید و این، شمارا در میان صدها و حتی هزاران برند دیگر متمایز می‌کند.

  • می‌توانید با افراد مختلف و نه‌فقط با مشتریان احتمالی خود ارتباط برقرار کنید

ایجاد تعاملات مؤثر با مشتریان فعلی یا احتمالی، برای رشد برند شما بسیار سودمند است. اگر این امکان را در اختیار کاربرانتان بگذارید که سؤالات، نظرات و پیشنهادهای خود را با شما در میان بگذارند، علاوه بر اینکه به نیاز مشتریانتان پاسخ داده‌اید، خودتان را نیز به‌عنوان شخص یا شرکتی که برای مخاطبان خود ارزش قائل است و به آن‌ها و نیازهایشان اهمیت می‌دهد به آن‌ها شناسانده‌اید. این کار اعتماد و وفاداری مشتریان را نسبت به شما، و درنتیجه اعتبار و ارزش برند شمارا در رقابت با دیگران افزایش خواهد داد.

  • وبلاگ فرصت‌های فراوانی را برای شما فراهم می‌آورد

یکی از مزایای وبلاگ نویسی این است که فرصت‌های تجاری بی‌شماری را برای شما به وجود می‌آورد. پیشنهاد‌ات شغلی، درخواست تبلیغات روی وبلاگ و درخواست سخنرانی در کنفرانس‌های مختلف ازجمله‌ی این فرصت‌هاست.

به یاد داشته باشید که تنها مشتریان احتمالی شما از وبلاگ شما بازدید نمی‌کنند، بسیاری افراد دیگر از صاحبین مشاغل گرفته تا حرفه‌ای‌های تجارت‌های مختلف نیز ممکن است مطالب شمارا مطالعه کنند و به وبلاگ شما سر بزنند، و این فرصت‌های نامحدود و بی‌نظیری را برای شما فراهم می‌آورد.

بررسی مشکلات کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی در ایران

وبلاگ نویسی یکی از آن کارهایی است که مدام در حال پیشرفت است و هر روز اوضاع بهتر و مناسب‌تری پیدا می‌کند. بسیاری از افراد در سراسر دنیا توانسته‌اند از طریق همین وبلاگ نویسی به شهرت و اعتبار برسند و با درآمد حاصل از آن زندگی خود را بچرخانند. خیلی از وبلاگ نویس‌ها با به کار گیری روش‌های صحیح بازاریابی محتوا و تولید محتوای با ارزش توانسته‌اند وبلاگ خود را به موفقیت‌های چشم‌گیری برسانند.

مسلما این وبلاگ نویس‌های موفق هدف اولیه‌شان پول نبوده چون اگر چنین بود در مدت کوتاهی ناامید می‌شدند و کار خود را متوقف می‌کردند. ولی قطعا کسب درآمد از وبلاگ در لیست اهداف آنها بوده و کسی هم نمی‌تواند منکر این مسئله شود. هیچ کس دوست ندارد همه دانسته‌ها و تجربیات خود را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دهد و این منطقی است که انتظار داشته باشد از طریق وبلاگ‌نویسی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود از این طریق، پولی هم به دست آورد.

من به عنوان یک وبلاگ نویس بارها از طرف دوستان و مخاطبان خودم با این سوال مواجه می‌شوم که واقعا چطور می‌شود از طریق وبلاگ نویسی به درآمد رسید. مشخص است که خود من هم در ابتدای کار این سوال را بارها از خودم پرسیده‌ام. بنابراین حالا که کمی در این مورد اطلاعات پیدا کرده‌اممی‌خواهم در این مقاله کاملا صادقانه به این سوال تکراری از دیدگاه خودم پاسخ بدهم تا شاید راهنمایی باشد برای افراد دیگری که در آینده این سوال برای‌شان پیش می‌آید.

کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی در ایران

مشکلات ایجاد شده توسط برندها و کسب‌وکارها

برندها و کسب‌وکارها، مهره اصلی در تبلیغات هستند. این برندها هستند که تصمیم می‌گیرند در یک وبلاگ محصول خود را تبلیغ کنند یا به یک وبلاگ نویس اجازه می‌دهند تا محصولات آنها را نقد کند. ولی برندها و کسب‌وکارهای ایرانی چه نقشی در مشکلات کسب درآمد از طریق وبلاگ‌نویسی در ایران دارند؟

مشکل اول: جدی نگرفتن وبلاگ‌ها

هر برندی برای تبلیغ محصولات خود به این موضوع توجه می‌کند که از چه رسانه‌ای استفاده کند که بیشترین توجه را به سوی محصولات خود جذب کند. در ایران پاسخ این سوال برندها معمولا تلویزیون است چون بیشترین مخاطب را دارد و افراد بیشتری تبلیغات شرکت را می‌بینند. البته این طرز فکر کاملا منطقی و صحیح است.

اما از سوی دیگر خود برندها هم در رشد نکردن درآمدزایی در وبلاگ‌ها سهیم هستند. اگر برندها توجه بیشتری به وبلاگ‌ها داشته باشند و آنها را جدی بگیرند، وبلاگ‌های ایرانی هم این امکان را پیدا می‌کنند که رشد کنند و به مرحله کسب درآمد برسند. برندهایی که با بررسی دقیق، وبلاگ‌های برتر برای تبلیغ محصولات خود را پیدا می‌کنند و خود را در آن وبلاگ‌ها تبلیغ می‌کنند نه تنها به سود خودشان قدم برداشته‌اند بلکه در پیشرفت وبلاگ‌ها هم نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

در واقع هزینه برای زودتر دیده شدن گاهی وقت ها زودتر و بیشتر دیده شدن در زمان ماندگاری نمیتونه داشته باشه البته این به خلاقیت و طراحی تبلیغاتی شرکت ها بستگی داره.

مشکل دوم: آشنا نبودن به شیوه تبلیغات در وبلاگ‌ها

از میان تعداد محدودی از برندها که تبلیغات در وبلاگ‌ها را جدی می‌گیرند، اکثرا با مفهوم صحیح تبلیغات وبلاگی آشنایی کاملی ندارند. معمولا این‌طور تصور می‌کنند که با پرداخت مبلغ مشخصی به یک وبلاگ می‌توانند تا مدت زمان مشخصی یک بنر تبلیغاتی در سایدبار به بازدیدکننده‌های آن وبلاگ نشان دهند. این روش نه تنها برای آن برند چندان سودمند نیست، بلکه برای وبلاگ مربوطه هم نتیجه چندان خوبی به همراه ندارد

اکنون دیگر تبلیغات بنری تنها راه و بهترین راه تبلیغات در وبلاگ نیست. از روش‌های دیگر تبلیغات در وبلاگ می‌توان به پست‌های مهمان اشاره کرد که طی آن یک وبلاگ‌نویس با دریافت یک هزینه مشخص از یک محصول از یک شرکت در یک پست از وبلاگ خود می‌نویسد (که در پست هایی بعدی سعی داریم بعد از اجرای مسابقه وبلاگ نویسی این مورد را در اوکس تیم پیاده سازی کنیم) و در مورد آن توضیح می‌دهد و ویژگی‌های مثبت آن را برمی‌شمارد. روش دیگر این است که یک شرکت محصول جدید خود را در اختیار چند وبلاگ‌نویس برتر در همان زمینه می‌گذارد تا آن را مورد نقد و بررسی قرار دهند. البته روش‌های تبلیغات و درآمدزایی وبلاگی بسیار زیاد هستند و در این مقاله نمی‌خواهم به آنها بپردازم، ولی منظور کلی این است که خیلی از برندها اصلا با این روش‌ها آشنا نیستند که این اصلا خوب نیست.

آشنا نبودن به شیوه تبلیغات در وبلاگ‌ها

مشکلات ایجاد شده توسط مخاطبان

مخاطبان و بازدیدکننده‌ها هم به عنوان افرادی که محتوا برای آنها تولید می‌شود و تبلیغات برای آنها به نمایش گذاشته می‌شود، نقش مهمی در به درآمد رساندن وبلاگ‌ها دارند. ولی باز هم متاسفانه در ایران مخاطبان وبلاگ‌ها مشکلات بزرگی سر راه وبلاگ‌ها قرار می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکل اول: جدی نگرفتن وبلاگ‌ها

مشکل اصلی و اساسی این است که تعداد افرادی که مطالب وبلاگ‌ها را در ایران می‌خوانند و دنبال می‌کنند هنوز خیلی کم است. اکثر افراد فقط به خواندن تیترهای روزنامه‌ها بسنده می‌کنند و دیگر به دنبال مطالعه بیشتر در زمینه‌های مختلف نمی‌روند. آن تعدادی هم که کمی مطالعه را جدی می‌گیرند تصور می‌کنند که مطالعه فقط به معنی خواندن کتاب است.

نمی‌خواهم بگویم که روزنامه‌ها و مجلات و کتاب‌ها برای مطالعه مناسب نیستند، فقط می‌خواهم بگویم وبلاگ‌ها و محتوای دیجیتال هم می‌توانند به صورت جدی مورد مطالعه قرار بگیرند. هنوز خیلی از افراد مطالب نوشته شده در وبلاگ‌ها را هر چقدر هم که باارزش باشند دنبال نمی‌کنند. نتیجه این عدم استقبال به پیشرفت نکردن وبلاگ‌ها و کندتر شدن روند به درآمد رسیدن وبلاگ‌ها منتهی می‌شود.

مشکل دوم: توقعات نادرست از وبلاگ‌ها

یکی دیگر از مشکلات این است که بازدیدکننده‌ها توقعات نادرست و نابه‌جایی از وبلاگ‌ها دارند که البته در این مورد تا حدودی می‌توان گفت خود وبلاگ‌ها هم بی‌تقصیر نیستند چون مخاطبان را بد عادت کرده‌اند. بسیاری از مخاطبان وبلاگ‌های ایرانی انتظار دارند که وبلاگ‌ها تمامی محتوای خود را به طور کاملا رایگان در اختیارشان قرار دهند. اگر یک وبلاگ مثلا آموزشی بخشی از محتوای آموزشی خود را به صورت غیررایگان در وبلاگ خود ارائه کند شدیدا مورد انتقاد قرار می‌گیرد، یا اگر یک مطلب اسپانسر شده در یک وبلاگ منتشر شود، بازدیدکننده‌ها اصلا خوششان نمی‌آید.

قابل تذکر است که بازدیدکننده‌ها باید در نظر داشته باشند که وبلاگ‌ها هم احتیاجات مالی دارند و برای اینکه بتوانند به کار خود ادامه دهند مجبور هستند از روش‌های مختلف به کسب درآمد بپردازند.

مشکل سوم: استفاده نادرست شبکه های اجتماعی

شاید بیان جمله استفاده نا صحیح درست تر باشه شبکه های اجتماعی که محتواهایی را داخل خودش گنجونده که با این دنیای اینترنت قابلیت جستجو را توسط موتور های جستجوگر ندارد و این یعنی عدم دسترسی همه کاربران  به مطالب نوشته شده.

کسب ثروت از طریق بلاگ

مشکلات وبلاگ نویس‌ها

وبلاگ نویس‌ها هم در به درآمد رسیدن وبلاگ‌ها مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند در حالی که شاید خودشان این موضوع را ندانند. حتما از خودتان می‌پرسید یک وبلاگ‌نویس چطور می‌تواند در درآمدزایی وبلاگ مشکل ایجاد کند:

مشکل اول: تفکرات اشتباه در مورد وبلاگ نویسی

بارها در این مورد نوشته‌ام. هر روز تعداد زیادی وبلاگ جدید به وجود می‌آیند و بعد از مدت کوتاهی هم به کار خود پایان می‌دهند. علتش این است که اکثر وبلاگ نویس‌ها با هدف کسب درآمد شروع به وبلاگ نویسی می‌کنند و بعد از مدت کوتاهی که به نتیجه نمی‌رسند وبلاگ نویسی را کنار می‌گذارند. درست است که یکی از اهداف شما در وبلاگ نویسی باید کسب درآمد باشد ولی نباید تنها هدف شما همین باشد.

همین تفکر اشتباه باعث می‌شود وبلاگ نویس‌ها موضوعاتی را برای وبلاگ خود انتخاب کنند که متداول‌تر هستند چون فکر می‌کنند با این کار زودتر به درآمد می‌رسند. در نتیجه تعداد وبلاگ‌هایی که موضوعات متفاوت و خاص دارند کم می‌شوند و این موضوع سبب می‌شود که هم تعداد مخاطبان محتوای اینترنتی کاهش یابد و هم اینکه وبلاگ‌ها کمتر جدی گرفته شوند.

مشکل دوم: ناآشنا بودن به شیوه صحیح کسب درآمد

از سوی دیگر تعداد زیادی از وبلاگ‌ نویس‌ها با شیوه‌های مختلف و صحیح کسب درآمد از وبلاگ نویسی آشنا نیستند. روش‌های اشتباه درآمدزایی در خیلی از وبلاگ‌های ایرانی قابل مشاهده است. وبلاگ‌هایی که با بنرهای تبلیغاتی اشباع شده‌اند و جایی برای خود محتوا باقی نگذاشته‌اند. احتمالا مدیران این وبلاگ‌ها با بقیه شیوه‌های کسب درآمد از وبلاگ آشنایی نداشته‌اند که چنین اشتباهی را مرتکب شده‌اند که این هم برمی‌گردد به عدم آموزش صحیح وبلاگ نویسی.

مشکل سوم: جدی نگرفتن توانایی‌ها

آن دسته از وبلاگ نویس‌های ایرانی هم که دو مشکل بالا را ندارند، توانایی‌های خود را جدی نمی‌گیرند. شاید اعتماد به نفس کافی را ندارند و شاید هم فکر می‌کنند برای به درآمد رساندن وبلاگ‌شان هنوز زود است که اقدام کنند. علت هر چه که هست این وبلاگ نویس‌ها با اینکه امکانش را دارند ولی شروع به درآمدزایی نمی‌کنند. این بلاگرها بهتر است بدانند که وقتی وبلاگ‌شان به مرحله درآمدزایی برسد آنها هم تمایل بیشتری به ادامه کار وبلاگ‌شان پیدا می‌کنند و محتوای بهتری را هم تولید می‌کنند.

مشکلات بیشتری میتونه باشه اما از مهم ترین مشکلاتی که چرا کم تر شده وبلاگ نویسی این موارد میتواند باشد.

چگونه از وبلاگ نویسی کسب درآمد کنیم؟

 

 

کسب ثروت با بلاگ نویسی

امروزه وبلاگ‌ها کاربردهای بسیاری دارند، حتی عده‌ای از آن به‌عنوان یک دفترچه خاطرات استفاده می‌کنند و وبلاگ نویس رویدادهای روزمره‌ی زندگی خود را در آن ثبت می‌کند. به‌طورکلی وبلاگ‌ها برای ارائه‌ی مطالبی که صاحب آن می‌خواهد در فضای مجازی در معرض دید گذاشته شود، برخلاف ترتیب زمانی ثبت آن‌ها، به کار می‌روند. به زبان ساده‌تر، آخرین پستی که وبلاگ نویس آن را منتشر می‌کند اولین مطلبی است که خواننده مشاهده می‌کند. مجموعه‌ای از متون، تصاویر، لینک‌ها، صفحات اینترنتی و ویدئوها می‌تواند از دسکتاپ و امروزه از موبایل وبلاگ نویس به وبلاگ او انتقال پیدا کند. وبلاگ علاوه بر استفاده‌ی شخصی می‌تواند به یک شرکت، نهاد یا سازمان نیز تعلق داشته باشد و نویسندگان زیادی پست‌ها و مطالب خود را در آن به اشتراک بگذارند. چنین وبلاگ‌هایی می‌تواند متعلق به روزنامه‌ها و نشریات، دانشگاه‌ها، دفاتر وکالت، مشاورین املاک و غیره باشد. بسیاری از وبلاگ‌ها برای منظورهای متفاوتی به کار گرفته می‌شوند، برای مثال یک وبلاگ شخصی می‌تواند برای تبلیغ یک برند به کار گرفته شود، بسیاری از تجار برای معرفی کسب‌وکار خود و نهایتاً فروش محصولاتشان، از کارهای هنری، ویدئوها، تصاویر و فایل‌های صوتی مرتبط، در وبلاگشان استفاده می‌کنند. برخی دیگر از وبلاگ نویسان علاوه بر تبلیغ و فروش محصولات و خدمات خودشان، به معرفی و تبلیغ کسب‌وکارهای دیگر نیز می‌پردازند و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

امروزه کسب درآمد در اینترنت برای افرادی تازه کار در دنیای اینترنت به خصوص اگر توانایی های دیگری هم داشته باشند بسیار ساده تر از گذشته شده است و گزینه های بیشتری هم برای کسب درآمد بوجود آمده است فقط کافیست یک وبلاگ داشته باشید و شروع کنید.به هر حال فکر می کنم بد نباشد مروری بر روش های کسب درآمد موجود داشته باشیم.

  • برنامه های تبلیغاتی- در سال های اخیر تعداد شرکت ها و سازمانهایی که از طریق دیگر وب سایت های و وبلاگ ها تبلیغ می کنند بسیار زیاد شده است بدین ترتیب یک وبلاگ نویس که معمولاً سرمایه زیادی هم ندارد بدون احتیاج به بازاریابی مشتری خود را پیدا خواهد کرد و فقط با ارائه یک شماره حساب معتبر بین المللی و پر کردن یک فرم ثبت نام و پس از بررسی هایی که از طرف ارائه دهنده تبلیغات صورت می گیرد کسب درآمد خواهد کرد در این نوع تبلیغات دارنده وبلاگ تبلیغات متنی را را برای بازدیدکنندگان خود نمایش می دهد و با هر کلیکی که بازدیدکنندگان روی تبلیغات متنی می کنند مبلغی به حساب وبلاگ نویس واریز می شود. معروفترین سرویس از این نوع Adsense است که متعلق به غول اینترنتی گوگل می باشد البته گوگل ایرانیان را تحریم کرده و نمی توانند از این سرویس استفاده کنند. و از موفق ترین برنامه های تبلیغات متنی که اخیراً به این جمع اضافه شده اند می توان به Chitika’s eMiniMalls و WidgetBucks و Text Link Ads اشاره کرد.

و از دیگر شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند می توان به

Azoogle AdsIntelli TxtDoubleClickTribal FusionAdbriteClicksorAdHearUsKanoodle,PheedoTextAdsBidvertiserFastclick,Value Click

اشاره کرد.

و اخیراً BlogAds به عنوان اولین سرویس ارائه دهنده تبلیغات متنی اختصاصی برای وبلاگ ها راه اندازی شده است.

  • تبلیغات برای کلید واژه ها: در صورتی که از ترافیک حاصل از جستجوی طبیعی، آن طور که انتظار دارید، نتیجه نمی گیرید، می توانید از کمپین های جستجوی پولی گوگل ادوردز استفاده کنید. با سرمایه گذاری روی کلیدواژه های درست، می توانید ترافیک قابل توجهی را به سوی وبسایت خود جذب کنید. درآمد حاصل از تبدیل هایی که به واسطه ی این ترافیک صورت می گیرند، با مقدار سرمایه ای که در این سیستم صرف تبلیغات کرده اید برابر، یا از آن بیشتر است. به علاوه، سعی کنید از آپشن های پیشرفته مربوط به مکان یابی، مروگرهای موبایلی یا دسکتاپ، و هر آپشن دیگری که به شما در جذب مخاطب هدف کمک می کند، بهره بگیرید.
  • برنامه های Affiliate (واسطه ای) – در این روش یک شرکت به عنوان واسط بین فروشنده اصلی (صاحب کالا) و فروشنده جزء (وبلاگ نویسان و صاحبان وب سایت ها) عمل می کند و به ازای فروش هر کالا درصدی از سود به فرشنده جزء یا وبلاگ نویس پرداخت می شود در واقع فقط به ازای فروش نیست روش های پرداخت نیز در بازاریابی معرف متفاوت است برای این که اطلاعات بیشتری در رابطه با این سبکه بازاریابی به دست آورید میتواینداز پست بازاریابی معرف یا افیلیت مارکتینگ استفاده کنید. این شیوه بیشتر به نفع صاحب کالا است چون حتی اگر جنسش فروخته نشود برای آن تبلیغات مجانی کرده است. اما روی دیگر سکه وبلاگ نویسان و صاحبان سایت ها هستند که اگر شرکت واسط معتبر باشد درآمد نسبتاً خوبی می توانند داشته باشند .البته در دنیا شرکت های معتبر و قانونی هم وجود دارند که از آنجمله می توان به AmazonLinkshareClickbank Commission Junction اشالره کرد . همچنین به‌سیما اولین شرکت فعال در زمینه افیلییت مارکتینگ میباشد که سود نسبتاً مناسبی هم به وبلاگ نویسان پرداخت می کنند.
  • تبلیغات RSS – یکی از روش های جدید که برخی وبلاگ نویسان از آن کسب درآمد می کنند تبلیغات RSSاست. و برخی از وبلاگ نویسان از این طریق به موفقیت های کوچکی دست پیدا کرده اند. اما هنوز بنده نشنیده ام که وبلاگ نویسی به این شیوه درآمد هنگفتی بدست آورده باشد. اما فکر می کنم در آینده منبع درآمد خوبی باشد.
  • حمایت مالی- در این روش یا خودتان شرکت یا فردی را پیدا می کنید که محصولاتش را در وبلاگ خود تبلیغ کنید و یا آن شرکت وبلاگ شما را پیدا می کند و سفارش تبلیغ می دهد و به این ترتیب با پرداخت هزینه ای شما برای او به روش های مختلف تبلیغات می کنید حتی بعضی از شرکت ها کل فضای تبلیغاتی یک وبلاگ را خریداری می کنند مثلاً اگر کل تبلیغاتی که به صورت سالیانه می توانید در یک وبلاگ انجام دهید ۲ میلیون تومان باشد، این مبلغ را دریافت کرده و برای یک سال اختصاصاً برای آن شرکت تبلیغ می کنید. که در این روش هم تبلیغات دهنده سود می برد ( چون بدون رقیب و اختصاصی تبلیغ می کند و در عین حال می تواند از تخفیف های معمول برای تبلیغات بلند مدت و پرتیتراژ رسم است استفاده خواهد کرد.) و هم وبلاگ نویس چون انرژی خود را بر روی بهینه سازی وبلاگ خود می گذارد. یکی دیگر از روش های معمول این است که کمپانی های بزرگ مبلغی را به نویسندگان وبلاگ های پر بازدید پرداخت می کنند تا برای معرفی محصول جدید آنها مطلب بنویسد و به این ترتیب آنرا به بازدید کنندگان خود معرفی کنید. فکر می کنم این روش در ایران کارایی زیادی داشته باشد چون ما در ایران قانون محکمی برای حمایت از نویسندگان اینترنتی نداریم و حاصل زحمات چندین ساعته و تخصص چندین روزه در عرض چند ثانیه به وفور کپی می شود و در اینترنت پخش می شود البته الان با الگوریتم های گوگل در پنالتی گوگل قرار میگیرید اگر از مطالب کپی شده استفاده کنید.
  • دارایی های دیجیتال – روزانه تعداد وبلاگ هایی که کار های دیجیتال خود می فروشند بیشتر می شود که از آنجمله می توان به e-book ها و دوره های آموزشی و سمینار های از راه دور اشاره کرد. که البته این روش هم نیاز به اجرای دقیق قانون کپی رایت دارد.
  • شبکه وبلاگ نویسی –  یکی از روش های موثر که امروزه زیاد به چشم می خورد. اتحاد چندین وبلاگ کوچک است. به این صورت که چندین وبلاگ نویس درباره موضوعی مشترک یا نزدیک به هم شروع به نوشتن می کنند. و به یکدیگر لینک می دهند و گاه هر کدام از آنها دو یا چند وبلاگ را به طور همزمان اداره می کنند. و برای جذب حامیان مالی هم به صورت مشترک بازار یابی می کنند و وقتی که یک مشتری پیدا کردند به صورت گروهی برای فروش کالا یا خدمات او کار می کنند. این افراد به صورت گروهی کار می کنند بنابراین یک شبکه قوی بوجود آورده اند که هم خواننده را راضی نگه داشته اند و هم می توانند به طور موثری تبلیغات کنند و حامی مالی خود را راضی نگه دارند البته درآمد آنها هم تقسیم می شود ولی آنها می توانند از روش ها متنوعی برای کسب درآمد استفاده کنند. عده ای هم که وب سایت دارند افرادی را استخدام می کنند که وبلاگ نویسند و از آنها می خواهند درباره وب سایت آنها مطلب بنویسند و به سایت آنها لینک بدهند. و به این صورت یک شبکه حمایتی می سازند.
  • موقعیت های شغلی –  در سراسر دنیا رسم است که وبلاگ نویسان موفق توسط روزنامه ها، مجلات، وب سایت های بزرگ و سایر سازمان های خصوصی یا دولتی استخدام می شوند یا قرار داد هایی با آنها بسته می شود و خدمات آنها برای یک دوره مشخص خریداری می شود.  به این ترتیب برای وبلاگ نویسان موقعیت های شغلی جدید و مناسبی بوجود خواهد آمد.

استراتژی‌هایی کسب درآمد از وبلاگ نویسی

  1. فهرست ایمیل مناسب خود را تهیه کنید

وقتی وبلاگ خود را راه‌اندازی کردید، زمان کافی را به تهیه‌ی یک لیست ایمیل کامل از مخاطبان مطلوب خود اختصاص دهید. تا زمانی که مطالب خود را در معرض دید افراد مناسب نگذارید، وبلاگتان برای شما سودآور نخواهد بود.

نکاتی در مورد لیست ایمیل:

  • می‌توانید در ازای ملحق شدن افراد به لیست ایمیلتان، کتاب‌های الکترونیکی یا ویدئوهای آموزشی را به‌صورت رایگان به‌عنوان پیشنهادهای تشویقی در اختیار آن‌ها بگذارید.
  • آدرس ایمیل به‌تنهایی برای شما چندان سودمند نیست، سعی کنید نام صاحبان آن ایمیل‌ها را نیز به دست آورید.
  • از روش‌های مختلف به دست آوردن سرنخ‌های بازاریابی استفاده کنید. می‌توانید یک گزینه در نوار کناری وبلاگ خود قرار دهید و یا با ایجاد یک پاپ‌آپ مخاطبان را به صفحه‌ی خود ارجاع دهید
  1. در ایجاد روابط بادوام با اعضای لیست خود بکوشید

بسیاری از وبلاگ نویسان اعتقاد دارند هرچه لیست ایمیل بزرگ‌تری داشته باشند احتمال موفقیت آن‌ها بیشتر است؛ البته این واقعیت دارد، ولی کیفیت و نحوه‌ی ارتباط شما با اعضای فهرستتان بسیار مهم‌تر است. داشتن یک ارتباط مفید و مؤثر با ۵۰۰ نفر بسیار سودمندتر از داشتن روابط ناکارآمد با ۵۰۰۰ نفر است. به خاطر داشته باشید که ارزش یک وبلاگ تنها به ارائه‌ی مطالب باکیفیت نیست، حمایت مخاطبان از این مطالب نیز اهمیت ویژه‌ای در ارزشمندی و موفقیت یک وبلاگ دارد.

آنچه مخاطبانتان می‌خواهند را در اختیارشان قرار دهید: مخاطبان خود و نیازهای آن‌ها را بشناسید و تا جایی که می‌توانید اطلاعاتی که به دنبالش هستند را در اختیارشان بگذارید. یکی از راهکارهایی که می‌توانید به‌واسطه‌ی آن، روابط مستمر و همیشگی با مخاطبان خود ایجاد کنید، ارسال یک سری ایمیل‌های مرتبط و سودمند با استفاده از نرم‌افزارهای بازاریابی ایمیلی به آن‌هاست. شما همچنین می‌توانید در رابطه با موضوع دلخواه در زمان دلخواهتان به اعضای لیست خود پیام انبوه ارسال کنید.

  1. هویت مستقل خود را به اثبات برسانید

شما باید هویت مستقل خود را نه‌تنها به‌عنوان یک وبلاگ نویس بلکه به‌عنوان یک متخصص در زمینه‌ی حرفه‌ای خود، به اثبات برسانید. در این رابطه به نکات زیر توجه کنید:

  • همیشه سعی کنید داستان جذابی برای گفتن داشته باشید.
  • سخنرانی در یک کنفرانس یا رویداد تجاری برای شما بسیار مفید خواهد بود.
  • ملاقاتی را ترتیب دهید که شخصی در رابطه با تخصصتان با شما مصاحبه کند.
  • عکس‌های حرفه‌ای از خودتان منتشر کنید.
  • عکس‌های خود را کنار عکس متخصصین و افراد مشهور منتشر کنید.
  • یک ویدئو درست کنید و در آن در مورد یک موضوع جذاب توضیح دهید. این ویدئو را در وب‌سایت خود منتشر کنید.
  • یک کتاب بنویسید. این نهایت کاری است که برای اثبات تخصص خود می‌توانید انجام دهید.

هیچ راز پنهانی در مورد متخصصین و در ارتباط با جایگاهی که به آن رسیده‌اند وجود ندارد. دلیل اینکه بسیاری از وبلاگ نویسان به موفقیت رسیده‌اند رعایت اصول وبلاگ نویسی و ارتقای تجارت خود در فضای مجازی است. به خاطر داشته باشید هیچ راه میانبری برای موفقیت وجود ندارد، تنها تلاش و پشتکار و انتخاب مسیر درست می‌تواند شمارا در رسیدن به مقصد یاری رساند.

نکات زیر نیز می‌توانند در تسریع موفقیت شما سودمند باشند:

  • سعی کنید اطلاعات موردنیاز مخاطبان خود را به‌صورت مستمر به آن‌ها ارائه دهید.
  • همه‌ی کارها را به‌تنهایی انجام ندهید از کمک سایرین نیز استفاده کنید.
  • فعالیت‌های وبلاگ خود را به‌طورجدی پیگیری کنید و به آن به‌عنوان یک تفریح نگاه نکنید. البته این به معنای این نیست که نمی‌توانید فعالیت‌های خود را به‌گونه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده انجام دهید!

نتیجه گیری:

نتیجه اینکه امیدوارم با نوشتن این مطلب حداقل توانسته باشم در روشن کردن مشکلات در وبلاگ نویسی این راه قدم کوچکی برداشته باشم. اما فقط مشکلات نبود مزایای وبلاگ نویسی و کسب درآمد از وبلاگ نویسی هم شاید تونسته باشه نظر شما رو نسبت به وبلاگ نویسی تغییر بده. شما نیز اگر در این مورد نظری دارید یا فکر می‌کنید در این زمینه اشتباه می‌کنم یا توضیحی دارید که به این مقاله اضافه کنید و یا راه حلی به ذهن‌تان می‌رسد خیلی خوشحال می‌شوم آن را در بخش دیدگاه‌ها بنویسید تا دیگران هم با خواندن دیدگاه‌های شما درک بهتری از این مسئله پیدا کنند.

به زودی مسابقه بزرگ وبلاگ نویسی اوکس تیم.

 

6 دیدگاه ها
  1. حامد تکمیل میگوید

    وبلاگ نویسی در ایران و به زبان فارسی یکی از دلایل سطح پایین درآمد هست. به بیان دیگه وقتی شما صرفاً با نوشتن به زبان فارسی دامنه مخاطبان رو از سطح جهانی به کشوری تقلیل می دی، خود به خود خیلی از فرصت ها رو از دست می دی. خیلی از ایده های مطرح شده در وبلاگ ها خوب هستند، منتها مخاطب بسیار کمی در ایران دارند. اما وبلاگ نویسان هندی و پاکستانی به دلیل تسلط بر زبان انگلیسی و همچنین بهره مندی از سیستم های پرداخت بین المللی ( تحریم نبودن بانکی) به منافع خوبی رسیدند و می رسن.

    در ادامه خواستم یادآوری کنم که وبلاگ نویسان ایرانی فرصت درج تبلیغات شبکه های تبلیغات ایرانی مثل ای‌نتورک، کلیک یاب و … رو در وبلاگ خودشون دارند. از این رهگذر درآمد قابل توجهی در نمیاد، اما درصد اندکی از هزینه ها پوشش داده میشه. البته منوط به اینکه شما مطلب به درد بخوری نوشته باشید.

    من در خصوص گفته‌ی شما یعنی “هیچ کس دوست ندارد همه دانسته‌ها و تجربیات خود را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دهد” انتقاد دارم و نباید با صراحت و قاطعیت تمام در این خصوص نظر داد. من دیدگاه رادیکالی به مطلب شما ندارم، اما مثال نقض برای این گفته‌ی شما بسیار زیاد هست. یکی از دلایل رایگان نوشتن یا آموزش دادن دیده شدن، ارضا شدن روحی در قبال مفید بودن، لذت کمک و از این دست موارد هست.

    جا داره از تلاشی که برای نگارش این مطلب شده تشکر کنم.

    1. میلاد غیب دوست میگوید

      ضمن سلام و تشکر از توجه و نظر دهی عالی شما خیلی از مواردی که بیان کردید رو موافقم اما خوب یه نکته جالبی که هست این که هدف ترویج وبلاگ نویسی و اوکس تیم تصمیم به مسابقه وبلاگ نویسی داره اما الان یه فرصتی که برای وبلاگ نویس ها میتونه باشه افیلیت مارکتینگ من داخل متن به اولین شرکت ایرانی behcima.com که این بستر رو فراهم آورده اشاره کردم پس میتونیم یه مورد خوبه دیگه به کسب درآمد برای وبلاگ نویسان اشاره کنیم. بالاخره به خوبی شما نقاط قوت و نقاط ضعف رو بازگو کردید و منم برای وبلاگ نویسان عزیز که شاید خیلی خوب تسط به وبلاگ نویسی به زبان انگلیسی ندارند به کسب درآمدزایی اینترنتی از طریق وبلاگ نویسی اونم به زبان فارسی با افیلیت مارکتینگ اشاره کردم.
      من نیز با قسمت دوم نظر شما موافقم و اصلاح میکنم که هیچ کس با قاطعیت دوست ندارد.
      بازم سپاس گذار از نظر دهی و توجه شما دوست عزیز ممنون که ما رو همراهی میکنید.

  2. The Night Wolf

    man baarha be in natije residam k az ravesh haye seo dar website haye khareji ba irani fargh darand. aya in doroste ke az ravesh haye seo khareji nemishavad baraye site haye irani estefade kard?

  3. سید رضا

    چه جالب

  4. زکریا میگوید

    بسیار عالی

  5. محمد میگوید

    من رشتم کامپوتر نیست از کجا شروع کنم

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + بیست =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

با توجه به تجربیاتی که در زمینه فنی (طراحی سمت کاربر و بک اند) داشته ایم و همچنین تو حوزه دیجیتال مارکتینک و شاخه SEM به این نتیجه رسیدیم که این وبینار را برگزار کینم تا بتوانیم تجربیات مان را به خوبی بیان کنیم. 

ثبت نام کنید

 

ما امروزه در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم و اطلاعات اهمیت ویژه‌ای در زندگی ما دارد. اکثر مردم در سراسر جهان امکان استفاده از اینترنت، برای اینکه به‌سادگی به اطلاعات موردنیازشان دست پیدا کنند را دارند. همان‌طور که گفته شد یکی از روش‌های مرسوم ارائه‌ی نامحدود اطلاعات و معرفی کسب‌وکارهای مختلف وبلاگ نویسی است. حال به توضیح اینکه چگونه یک وبلاگ می‌تواند به رشد برند و تجارت شما کمک کند، می‌پردازیم:

مزیت‌های وبلاگ نویسی

  • مخاطبین و مشتریان احتمالی به‌راحتی می‌توانند از طریق وبلاگتان به شما دسترسی پیدا کنند

هر بار که پست جدیدی را در وبلاگتان به اشتراک می‌گذارید، مطالب و محتوای وبلاگ خود را در موتورهای جستجوگر اصلی مانند گوگل و یاهو بهینه‌سازی می‌کنید و رتبه‌ی وبلاگ خود را بالا می‌برید. هرچه اطلاعات بیشتری را ارائه دهید احتمال اینکه رتبه‌ی وبلاگ شما بالاتر برود و جزو اولین نتایجی که موتورهای جستجوگر برای کاربران نمایش می‌دهند باشد، بیشتر است.

اینکه به کاربران و مشتریان احتمالی خود این امکان را بدهید که به‌راحتی به شما دسترسی پیدا کنند، در موفقیت شما تأثیر بسیاری دارد. در این صورت به‌جای اینکه شما به دنبال مشتریان خود بگردید، آن‌ها تلاش می‌کنند به محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید دسترسی پیدا کنند.

  • وبلاگ نویسی، شما را نسبت به رقبایتان متمایز می‌کند

داشتن وبلاگ به شما کمک می‌کند اطلاعاتی درباره‌ی خودتان و کسب‌وکارتان، و همچنین محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید را به اشتراک بگذارید. در نظر داشته باشید که ممکن است رقبایتان از چنین امکانی برخوردار نباشند و در این صورت شما می‌توانید در این زمینه در رقابت با آن‌ها پیروز شوید. در شرایطی که هنوز بیشتر تجار ترجیح می‌دهند روابط خود را به شکل تلفنی یا حضوری پیش ببرند، وبلاگ به شما این امتیاز را می‌دهد که علاوه بر این نوع روابط، در فضای مجازی هم به‌صورت مستمر حضورداشته باشید و این، شمارا در میان صدها و حتی هزاران برند دیگر متمایز می‌کند.

  • می‌توانید با افراد مختلف و نه‌فقط با مشتریان احتمالی خود ارتباط برقرار کنید

ایجاد تعاملات مؤثر با مشتریان فعلی یا احتمالی، برای رشد برند شما بسیار سودمند است. اگر این امکان را در اختیار کاربرانتان بگذارید که سؤالات، نظرات و پیشنهادهای خود را با شما در میان بگذارند، علاوه بر اینکه به نیاز مشتریانتان پاسخ داده‌اید، خودتان را نیز به‌عنوان شخص یا شرکتی که برای مخاطبان خود ارزش قائل است و به آن‌ها و نیازهایشان اهمیت می‌دهد به آن‌ها شناسانده‌اید. این کار اعتماد و وفاداری مشتریان را نسبت به شما، و درنتیجه اعتبار و ارزش برند شمارا در رقابت با دیگران افزایش خواهد داد.

  • وبلاگ فرصت‌های فراوانی را برای شما فراهم می‌آورد

یکی از مزایای وبلاگ نویسی این است که فرصت‌های تجاری بی‌شماری را برای شما به وجود می‌آورد. پیشنهاد‌ات شغلی، درخواست تبلیغات روی وبلاگ و درخواست سخنرانی در کنفرانس‌های مختلف ازجمله‌ی این فرصت‌هاست.

به یاد داشته باشید که تنها مشتریان احتمالی شما از وبلاگ شما بازدید نمی‌کنند، بسیاری افراد دیگر از صاحبین مشاغل گرفته تا حرفه‌ای‌های تجارت‌های مختلف نیز ممکن است مطالب شمارا مطالعه کنند و به وبلاگ شما سر بزنند، و این فرصت‌های نامحدود و بی‌نظیری را برای شما فراهم می‌آورد.

بررسی مشکلات کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی در ایران

وبلاگ نویسی یکی از آن کارهایی است که مدام در حال پیشرفت است و هر روز اوضاع بهتر و مناسب‌تری پیدا می‌کند. بسیاری از افراد در سراسر دنیا توانسته‌اند از طریق همین وبلاگ نویسی به شهرت و اعتبار برسند و با درآمد حاصل از آن زندگی خود را بچرخانند. خیلی از وبلاگ نویس‌ها با به کار گیری روش‌های صحیح بازاریابی محتوا و تولید محتوای با ارزش توانسته‌اند وبلاگ خود را به موفقیت‌های چشم‌گیری برسانند.

مسلما این وبلاگ نویس‌های موفق هدف اولیه‌شان پول نبوده چون اگر چنین بود در مدت کوتاهی ناامید می‌شدند و کار خود را متوقف می‌کردند. ولی قطعا کسب درآمد از وبلاگ در لیست اهداف آنها بوده و کسی هم نمی‌تواند منکر این مسئله شود. هیچ کس دوست ندارد همه دانسته‌ها و تجربیات خود را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دهد و این منطقی است که انتظار داشته باشد از طریق وبلاگ‌نویسی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود از این طریق، پولی هم به دست آورد.

من به عنوان یک وبلاگ نویس بارها از طرف دوستان و مخاطبان خودم با این سوال مواجه می‌شوم که واقعا چطور می‌شود از طریق وبلاگ نویسی به درآمد رسید. مشخص است که خود من هم در ابتدای کار این سوال را بارها از خودم پرسیده‌ام. بنابراین حالا که کمی در این مورد اطلاعات پیدا کرده‌اممی‌خواهم در این مقاله کاملا صادقانه به این سوال تکراری از دیدگاه خودم پاسخ بدهم تا شاید راهنمایی باشد برای افراد دیگری که در آینده این سوال برای‌شان پیش می‌آید.

کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی در ایران

مشکلات ایجاد شده توسط برندها و کسب‌وکارها

برندها و کسب‌وکارها، مهره اصلی در تبلیغات هستند. این برندها هستند که تصمیم می‌گیرند در یک وبلاگ محصول خود را تبلیغ کنند یا به یک وبلاگ نویس اجازه می‌دهند تا محصولات آنها را نقد کند. ولی برندها و کسب‌وکارهای ایرانی چه نقشی در مشکلات کسب درآمد از طریق وبلاگ‌نویسی در ایران دارند؟

مشکل اول: جدی نگرفتن وبلاگ‌ها

هر برندی برای تبلیغ محصولات خود به این موضوع توجه می‌کند که از چه رسانه‌ای استفاده کند که بیشترین توجه را به سوی محصولات خود جذب کند. در ایران پاسخ این سوال برندها معمولا تلویزیون است چون بیشترین مخاطب را دارد و افراد بیشتری تبلیغات شرکت را می‌بینند. البته این طرز فکر کاملا منطقی و صحیح است.

اما از سوی دیگر خود برندها هم در رشد نکردن درآمدزایی در وبلاگ‌ها سهیم هستند. اگر برندها توجه بیشتری به وبلاگ‌ها داشته باشند و آنها را جدی بگیرند، وبلاگ‌های ایرانی هم این امکان را پیدا می‌کنند که رشد کنند و به مرحله کسب درآمد برسند. برندهایی که با بررسی دقیق، وبلاگ‌های برتر برای تبلیغ محصولات خود را پیدا می‌کنند و خود را در آن وبلاگ‌ها تبلیغ می‌کنند نه تنها به سود خودشان قدم برداشته‌اند بلکه در پیشرفت وبلاگ‌ها هم نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

در واقع هزینه برای زودتر دیده شدن گاهی وقت ها زودتر و بیشتر دیده شدن در زمان ماندگاری نمیتونه داشته باشه البته این به خلاقیت و طراحی تبلیغاتی شرکت ها بستگی داره.

مشکل دوم: آشنا نبودن به شیوه تبلیغات در وبلاگ‌ها

از میان تعداد محدودی از برندها که تبلیغات در وبلاگ‌ها را جدی می‌گیرند، اکثرا با مفهوم صحیح تبلیغات وبلاگی آشنایی کاملی ندارند. معمولا این‌طور تصور می‌کنند که با پرداخت مبلغ مشخصی به یک وبلاگ می‌توانند تا مدت زمان مشخصی یک بنر تبلیغاتی در سایدبار به بازدیدکننده‌های آن وبلاگ نشان دهند. این روش نه تنها برای آن برند چندان سودمند نیست، بلکه برای وبلاگ مربوطه هم نتیجه چندان خوبی به همراه ندارد

اکنون دیگر تبلیغات بنری تنها راه و بهترین راه تبلیغات در وبلاگ نیست. از روش‌های دیگر تبلیغات در وبلاگ می‌توان به پست‌های مهمان اشاره کرد که طی آن یک وبلاگ‌نویس با دریافت یک هزینه مشخص از یک محصول از یک شرکت در یک پست از وبلاگ خود می‌نویسد (که در پست هایی بعدی سعی داریم بعد از اجرای مسابقه وبلاگ نویسی این مورد را در اوکس تیم پیاده سازی کنیم) و در مورد آن توضیح می‌دهد و ویژگی‌های مثبت آن را برمی‌شمارد. روش دیگر این است که یک شرکت محصول جدید خود را در اختیار چند وبلاگ‌نویس برتر در همان زمینه می‌گذارد تا آن را مورد نقد و بررسی قرار دهند. البته روش‌های تبلیغات و درآمدزایی وبلاگی بسیار زیاد هستند و در این مقاله نمی‌خواهم به آنها بپردازم، ولی منظور کلی این است که خیلی از برندها اصلا با این روش‌ها آشنا نیستند که این اصلا خوب نیست.

آشنا نبودن به شیوه تبلیغات در وبلاگ‌ها

مشکلات ایجاد شده توسط مخاطبان

مخاطبان و بازدیدکننده‌ها هم به عنوان افرادی که محتوا برای آنها تولید می‌شود و تبلیغات برای آنها به نمایش گذاشته می‌شود، نقش مهمی در به درآمد رساندن وبلاگ‌ها دارند. ولی باز هم متاسفانه در ایران مخاطبان وبلاگ‌ها مشکلات بزرگی سر راه وبلاگ‌ها قرار می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکل اول: جدی نگرفتن وبلاگ‌ها

مشکل اصلی و اساسی این است که تعداد افرادی که مطالب وبلاگ‌ها را در ایران می‌خوانند و دنبال می‌کنند هنوز خیلی کم است. اکثر افراد فقط به خواندن تیترهای روزنامه‌ها بسنده می‌کنند و دیگر به دنبال مطالعه بیشتر در زمینه‌های مختلف نمی‌روند. آن تعدادی هم که کمی مطالعه را جدی می‌گیرند تصور می‌کنند که مطالعه فقط به معنی خواندن کتاب است.

نمی‌خواهم بگویم که روزنامه‌ها و مجلات و کتاب‌ها برای مطالعه مناسب نیستند، فقط می‌خواهم بگویم وبلاگ‌ها و محتوای دیجیتال هم می‌توانند به صورت جدی مورد مطالعه قرار بگیرند. هنوز خیلی از افراد مطالب نوشته شده در وبلاگ‌ها را هر چقدر هم که باارزش باشند دنبال نمی‌کنند. نتیجه این عدم استقبال به پیشرفت نکردن وبلاگ‌ها و کندتر شدن روند به درآمد رسیدن وبلاگ‌ها منتهی می‌شود.

مشکل دوم: توقعات نادرست از وبلاگ‌ها

یکی دیگر از مشکلات این است که بازدیدکننده‌ها توقعات نادرست و نابه‌جایی از وبلاگ‌ها دارند که البته در این مورد تا حدودی می‌توان گفت خود وبلاگ‌ها هم بی‌تقصیر نیستند چون مخاطبان را بد عادت کرده‌اند. بسیاری از مخاطبان وبلاگ‌های ایرانی انتظار دارند که وبلاگ‌ها تمامی محتوای خود را به طور کاملا رایگان در اختیارشان قرار دهند. اگر یک وبلاگ مثلا آموزشی بخشی از محتوای آموزشی خود را به صورت غیررایگان در وبلاگ خود ارائه کند شدیدا مورد انتقاد قرار می‌گیرد، یا اگر یک مطلب اسپانسر شده در یک وبلاگ منتشر شود، بازدیدکننده‌ها اصلا خوششان نمی‌آید.

قابل تذکر است که بازدیدکننده‌ها باید در نظر داشته باشند که وبلاگ‌ها هم احتیاجات مالی دارند و برای اینکه بتوانند به کار خود ادامه دهند مجبور هستند از روش‌های مختلف به کسب درآمد بپردازند.

مشکل سوم: استفاده نادرست شبکه های اجتماعی

شاید بیان جمله استفاده نا صحیح درست تر باشه شبکه های اجتماعی که محتواهایی را داخل خودش گنجونده که با این دنیای اینترنت قابلیت جستجو را توسط موتور های جستجوگر ندارد و این یعنی عدم دسترسی همه کاربران  به مطالب نوشته شده.

کسب ثروت از طریق بلاگ

مشکلات وبلاگ نویس‌ها

وبلاگ نویس‌ها هم در به درآمد رسیدن وبلاگ‌ها مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند در حالی که شاید خودشان این موضوع را ندانند. حتما از خودتان می‌پرسید یک وبلاگ‌نویس چطور می‌تواند در درآمدزایی وبلاگ مشکل ایجاد کند:

مشکل اول: تفکرات اشتباه در مورد وبلاگ نویسی

بارها در این مورد نوشته‌ام. هر روز تعداد زیادی وبلاگ جدید به وجود می‌آیند و بعد از مدت کوتاهی هم به کار خود پایان می‌دهند. علتش این است که اکثر وبلاگ نویس‌ها با هدف کسب درآمد شروع به وبلاگ نویسی می‌کنند و بعد از مدت کوتاهی که به نتیجه نمی‌رسند وبلاگ نویسی را کنار می‌گذارند. درست است که یکی از اهداف شما در وبلاگ نویسی باید کسب درآمد باشد ولی نباید تنها هدف شما همین باشد.

همین تفکر اشتباه باعث می‌شود وبلاگ نویس‌ها موضوعاتی را برای وبلاگ خود انتخاب کنند که متداول‌تر هستند چون فکر می‌کنند با این کار زودتر به درآمد می‌رسند. در نتیجه تعداد وبلاگ‌هایی که موضوعات متفاوت و خاص دارند کم می‌شوند و این موضوع سبب می‌شود که هم تعداد مخاطبان محتوای اینترنتی کاهش یابد و هم اینکه وبلاگ‌ها کمتر جدی گرفته شوند.

مشکل دوم: ناآشنا بودن به شیوه صحیح کسب درآمد

از سوی دیگر تعداد زیادی از وبلاگ‌ نویس‌ها با شیوه‌های مختلف و صحیح کسب درآمد از وبلاگ نویسی آشنا نیستند. روش‌های اشتباه درآمدزایی در خیلی از وبلاگ‌های ایرانی قابل مشاهده است. وبلاگ‌هایی که با بنرهای تبلیغاتی اشباع شده‌اند و جایی برای خود محتوا باقی نگذاشته‌اند. احتمالا مدیران این وبلاگ‌ها با بقیه شیوه‌های کسب درآمد از وبلاگ آشنایی نداشته‌اند که چنین اشتباهی را مرتکب شده‌اند که این هم برمی‌گردد به عدم آموزش صحیح وبلاگ نویسی.

مشکل سوم: جدی نگرفتن توانایی‌ها

آن دسته از وبلاگ نویس‌های ایرانی هم که دو مشکل بالا را ندارند، توانایی‌های خود را جدی نمی‌گیرند. شاید اعتماد به نفس کافی را ندارند و شاید هم فکر می‌کنند برای به درآمد رساندن وبلاگ‌شان هنوز زود است که اقدام کنند. علت هر چه که هست این وبلاگ نویس‌ها با اینکه امکانش را دارند ولی شروع به درآمدزایی نمی‌کنند. این بلاگرها بهتر است بدانند که وقتی وبلاگ‌شان به مرحله درآمدزایی برسد آنها هم تمایل بیشتری به ادامه کار وبلاگ‌شان پیدا می‌کنند و محتوای بهتری را هم تولید می‌کنند.

مشکلات بیشتری میتونه باشه اما از مهم ترین مشکلاتی که چرا کم تر شده وبلاگ نویسی این موارد میتواند باشد.

چگونه از وبلاگ نویسی کسب درآمد کنیم؟

 

 

کسب ثروت با بلاگ نویسی

امروزه وبلاگ‌ها کاربردهای بسیاری دارند، حتی عده‌ای از آن به‌عنوان یک دفترچه خاطرات استفاده می‌کنند و وبلاگ نویس رویدادهای روزمره‌ی زندگی خود را در آن ثبت می‌کند. به‌طورکلی وبلاگ‌ها برای ارائه‌ی مطالبی که صاحب آن می‌خواهد در فضای مجازی در معرض دید گذاشته شود، برخلاف ترتیب زمانی ثبت آن‌ها، به کار می‌روند. به زبان ساده‌تر، آخرین پستی که وبلاگ نویس آن را منتشر می‌کند اولین مطلبی است که خواننده مشاهده می‌کند. مجموعه‌ای از متون، تصاویر، لینک‌ها، صفحات اینترنتی و ویدئوها می‌تواند از دسکتاپ و امروزه از موبایل وبلاگ نویس به وبلاگ او انتقال پیدا کند. وبلاگ علاوه بر استفاده‌ی شخصی می‌تواند به یک شرکت، نهاد یا سازمان نیز تعلق داشته باشد و نویسندگان زیادی پست‌ها و مطالب خود را در آن به اشتراک بگذارند. چنین وبلاگ‌هایی می‌تواند متعلق به روزنامه‌ها و نشریات، دانشگاه‌ها، دفاتر وکالت، مشاورین املاک و غیره باشد. بسیاری از وبلاگ‌ها برای منظورهای متفاوتی به کار گرفته می‌شوند، برای مثال یک وبلاگ شخصی می‌تواند برای تبلیغ یک برند به کار گرفته شود، بسیاری از تجار برای معرفی کسب‌وکار خود و نهایتاً فروش محصولاتشان، از کارهای هنری، ویدئوها، تصاویر و فایل‌های صوتی مرتبط، در وبلاگشان استفاده می‌کنند. برخی دیگر از وبلاگ نویسان علاوه بر تبلیغ و فروش محصولات و خدمات خودشان، به معرفی و تبلیغ کسب‌وکارهای دیگر نیز می‌پردازند و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

امروزه کسب درآمد در اینترنت برای افرادی تازه کار در دنیای اینترنت به خصوص اگر توانایی های دیگری هم داشته باشند بسیار ساده تر از گذشته شده است و گزینه های بیشتری هم برای کسب درآمد بوجود آمده است فقط کافیست یک وبلاگ داشته باشید و شروع کنید.به هر حال فکر می کنم بد نباشد مروری بر روش های کسب درآمد موجود داشته باشیم.

  • برنامه های تبلیغاتی- در سال های اخیر تعداد شرکت ها و سازمانهایی که از طریق دیگر وب سایت های و وبلاگ ها تبلیغ می کنند بسیار زیاد شده است بدین ترتیب یک وبلاگ نویس که معمولاً سرمایه زیادی هم ندارد بدون احتیاج به بازاریابی مشتری خود را پیدا خواهد کرد و فقط با ارائه یک شماره حساب معتبر بین المللی و پر کردن یک فرم ثبت نام و پس از بررسی هایی که از طرف ارائه دهنده تبلیغات صورت می گیرد کسب درآمد خواهد کرد در این نوع تبلیغات دارنده وبلاگ تبلیغات متنی را را برای بازدیدکنندگان خود نمایش می دهد و با هر کلیکی که بازدیدکنندگان روی تبلیغات متنی می کنند مبلغی به حساب وبلاگ نویس واریز می شود. معروفترین سرویس از این نوع Adsense است که متعلق به غول اینترنتی گوگل می باشد البته گوگل ایرانیان را تحریم کرده و نمی توانند از این سرویس استفاده کنند. و از موفق ترین برنامه های تبلیغات متنی که اخیراً به این جمع اضافه شده اند می توان به Chitika’s eMiniMalls و WidgetBucks و Text Link Ads اشاره کرد.

و از دیگر شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند می توان به

Azoogle AdsIntelli TxtDoubleClickTribal FusionAdbriteClicksorAdHearUsKanoodle,PheedoTextAdsBidvertiserFastclick,Value Click

اشاره کرد.

و اخیراً BlogAds به عنوان اولین سرویس ارائه دهنده تبلیغات متنی اختصاصی برای وبلاگ ها راه اندازی شده است.

  • تبلیغات برای کلید واژه ها: در صورتی که از ترافیک حاصل از جستجوی طبیعی، آن طور که انتظار دارید، نتیجه نمی گیرید، می توانید از کمپین های جستجوی پولی گوگل ادوردز استفاده کنید. با سرمایه گذاری روی کلیدواژه های درست، می توانید ترافیک قابل توجهی را به سوی وبسایت خود جذب کنید. درآمد حاصل از تبدیل هایی که به واسطه ی این ترافیک صورت می گیرند، با مقدار سرمایه ای که در این سیستم صرف تبلیغات کرده اید برابر، یا از آن بیشتر است. به علاوه، سعی کنید از آپشن های پیشرفته مربوط به مکان یابی، مروگرهای موبایلی یا دسکتاپ، و هر آپشن دیگری که به شما در جذب مخاطب هدف کمک می کند، بهره بگیرید.
  • برنامه های Affiliate (واسطه ای) – در این روش یک شرکت به عنوان واسط بین فروشنده اصلی (صاحب کالا) و فروشنده جزء (وبلاگ نویسان و صاحبان وب سایت ها) عمل می کند و به ازای فروش هر کالا درصدی از سود به فرشنده جزء یا وبلاگ نویس پرداخت می شود در واقع فقط به ازای فروش نیست روش های پرداخت نیز در بازاریابی معرف متفاوت است برای این که اطلاعات بیشتری در رابطه با این سبکه بازاریابی به دست آورید میتواینداز پست بازاریابی معرف یا افیلیت مارکتینگ استفاده کنید. این شیوه بیشتر به نفع صاحب کالا است چون حتی اگر جنسش فروخته نشود برای آن تبلیغات مجانی کرده است. اما روی دیگر سکه وبلاگ نویسان و صاحبان سایت ها هستند که اگر شرکت واسط معتبر باشد درآمد نسبتاً خوبی می توانند داشته باشند .البته در دنیا شرکت های معتبر و قانونی هم وجود دارند که از آنجمله می توان به AmazonLinkshareClickbank Commission Junction اشالره کرد . همچنین به‌سیما اولین شرکت فعال در زمینه افیلییت مارکتینگ میباشد که سود نسبتاً مناسبی هم به وبلاگ نویسان پرداخت می کنند.
  • تبلیغات RSS – یکی از روش های جدید که برخی وبلاگ نویسان از آن کسب درآمد می کنند تبلیغات RSSاست. و برخی از وبلاگ نویسان از این طریق به موفقیت های کوچکی دست پیدا کرده اند. اما هنوز بنده نشنیده ام که وبلاگ نویسی به این شیوه درآمد هنگفتی بدست آورده باشد. اما فکر می کنم در آینده منبع درآمد خوبی باشد.
  • حمایت مالی- در این روش یا خودتان شرکت یا فردی را پیدا می کنید که محصولاتش را در وبلاگ خود تبلیغ کنید و یا آن شرکت وبلاگ شما را پیدا می کند و سفارش تبلیغ می دهد و به این ترتیب با پرداخت هزینه ای شما برای او به روش های مختلف تبلیغات می کنید حتی بعضی از شرکت ها کل فضای تبلیغاتی یک وبلاگ را خریداری می کنند مثلاً اگر کل تبلیغاتی که به صورت سالیانه می توانید در یک وبلاگ انجام دهید ۲ میلیون تومان باشد، این مبلغ را دریافت کرده و برای یک سال اختصاصاً برای آن شرکت تبلیغ می کنید. که در این روش هم تبلیغات دهنده سود می برد ( چون بدون رقیب و اختصاصی تبلیغ می کند و در عین حال می تواند از تخفیف های معمول برای تبلیغات بلند مدت و پرتیتراژ رسم است استفاده خواهد کرد.) و هم وبلاگ نویس چون انرژی خود را بر روی بهینه سازی وبلاگ خود می گذارد. یکی دیگر از روش های معمول این است که کمپانی های بزرگ مبلغی را به نویسندگان وبلاگ های پر بازدید پرداخت می کنند تا برای معرفی محصول جدید آنها مطلب بنویسد و به این ترتیب آنرا به بازدید کنندگان خود معرفی کنید. فکر می کنم این روش در ایران کارایی زیادی داشته باشد چون ما در ایران قانون محکمی برای حمایت از نویسندگان اینترنتی نداریم و حاصل زحمات چندین ساعته و تخصص چندین روزه در عرض چند ثانیه به وفور کپی می شود و در اینترنت پخش می شود البته الان با الگوریتم های گوگل در پنالتی گوگل قرار میگیرید اگر از مطالب کپی شده استفاده کنید.
  • دارایی های دیجیتال – روزانه تعداد وبلاگ هایی که کار های دیجیتال خود می فروشند بیشتر می شود که از آنجمله می توان به e-book ها و دوره های آموزشی و سمینار های از راه دور اشاره کرد. که البته این روش هم نیاز به اجرای دقیق قانون کپی رایت دارد.
  • شبکه وبلاگ نویسی –  یکی از روش های موثر که امروزه زیاد به چشم می خورد. اتحاد چندین وبلاگ کوچک است. به این صورت که چندین وبلاگ نویس درباره موضوعی مشترک یا نزدیک به هم شروع به نوشتن می کنند. و به یکدیگر لینک می دهند و گاه هر کدام از آنها دو یا چند وبلاگ را به طور همزمان اداره می کنند. و برای جذب حامیان مالی هم به صورت مشترک بازار یابی می کنند و وقتی که یک مشتری پیدا کردند به صورت گروهی برای فروش کالا یا خدمات او کار می کنند. این افراد به صورت گروهی کار می کنند بنابراین یک شبکه قوی بوجود آورده اند که هم خواننده را راضی نگه داشته اند و هم می توانند به طور موثری تبلیغات کنند و حامی مالی خود را راضی نگه دارند البته درآمد آنها هم تقسیم می شود ولی آنها می توانند از روش ها متنوعی برای کسب درآمد استفاده کنند. عده ای هم که وب سایت دارند افرادی را استخدام می کنند که وبلاگ نویسند و از آنها می خواهند درباره وب سایت آنها مطلب بنویسند و به سایت آنها لینک بدهند. و به این صورت یک شبکه حمایتی می سازند.
  • موقعیت های شغلی –  در سراسر دنیا رسم است که وبلاگ نویسان موفق توسط روزنامه ها، مجلات، وب سایت های بزرگ و سایر سازمان های خصوصی یا دولتی استخدام می شوند یا قرار داد هایی با آنها بسته می شود و خدمات آنها برای یک دوره مشخص خریداری می شود.  به این ترتیب برای وبلاگ نویسان موقعیت های شغلی جدید و مناسبی بوجود خواهد آمد.

استراتژی‌هایی کسب درآمد از وبلاگ نویسی

  1. فهرست ایمیل مناسب خود را تهیه کنید

وقتی وبلاگ خود را راه‌اندازی کردید، زمان کافی را به تهیه‌ی یک لیست ایمیل کامل از مخاطبان مطلوب خود اختصاص دهید. تا زمانی که مطالب خود را در معرض دید افراد مناسب نگذارید، وبلاگتان برای شما سودآور نخواهد بود.

نکاتی در مورد لیست ایمیل:

  • می‌توانید در ازای ملحق شدن افراد به لیست ایمیلتان، کتاب‌های الکترونیکی یا ویدئوهای آموزشی را به‌صورت رایگان به‌عنوان پیشنهادهای تشویقی در اختیار آن‌ها بگذارید.
  • آدرس ایمیل به‌تنهایی برای شما چندان سودمند نیست، سعی کنید نام صاحبان آن ایمیل‌ها را نیز به دست آورید.
  • از روش‌های مختلف به دست آوردن سرنخ‌های بازاریابی استفاده کنید. می‌توانید یک گزینه در نوار کناری وبلاگ خود قرار دهید و یا با ایجاد یک پاپ‌آپ مخاطبان را به صفحه‌ی خود ارجاع دهید
  1. در ایجاد روابط بادوام با اعضای لیست خود بکوشید

بسیاری از وبلاگ نویسان اعتقاد دارند هرچه لیست ایمیل بزرگ‌تری داشته باشند احتمال موفقیت آن‌ها بیشتر است؛ البته این واقعیت دارد، ولی کیفیت و نحوه‌ی ارتباط شما با اعضای فهرستتان بسیار مهم‌تر است. داشتن یک ارتباط مفید و مؤثر با ۵۰۰ نفر بسیار سودمندتر از داشتن روابط ناکارآمد با ۵۰۰۰ نفر است. به خاطر داشته باشید که ارزش یک وبلاگ تنها به ارائه‌ی مطالب باکیفیت نیست، حمایت مخاطبان از این مطالب نیز اهمیت ویژه‌ای در ارزشمندی و موفقیت یک وبلاگ دارد.

آنچه مخاطبانتان می‌خواهند را در اختیارشان قرار دهید: مخاطبان خود و نیازهای آن‌ها را بشناسید و تا جایی که می‌توانید اطلاعاتی که به دنبالش هستند را در اختیارشان بگذارید. یکی از راهکارهایی که می‌توانید به‌واسطه‌ی آن، روابط مستمر و همیشگی با مخاطبان خود ایجاد کنید، ارسال یک سری ایمیل‌های مرتبط و سودمند با استفاده از نرم‌افزارهای بازاریابی ایمیلی به آن‌هاست. شما همچنین می‌توانید در رابطه با موضوع دلخواه در زمان دلخواهتان به اعضای لیست خود پیام انبوه ارسال کنید.

  1. هویت مستقل خود را به اثبات برسانید

شما باید هویت مستقل خود را نه‌تنها به‌عنوان یک وبلاگ نویس بلکه به‌عنوان یک متخصص در زمینه‌ی حرفه‌ای خود، به اثبات برسانید. در این رابطه به نکات زیر توجه کنید:

  • همیشه سعی کنید داستان جذابی برای گفتن داشته باشید.
  • سخنرانی در یک کنفرانس یا رویداد تجاری برای شما بسیار مفید خواهد بود.
  • ملاقاتی را ترتیب دهید که شخصی در رابطه با تخصصتان با شما مصاحبه کند.
  • عکس‌های حرفه‌ای از خودتان منتشر کنید.
  • عکس‌های خود را کنار عکس متخصصین و افراد مشهور منتشر کنید.
  • یک ویدئو درست کنید و در آن در مورد یک موضوع جذاب توضیح دهید. این ویدئو را در وب‌سایت خود منتشر کنید.
  • یک کتاب بنویسید. این نهایت کاری است که برای اثبات تخصص خود می‌توانید انجام دهید.

هیچ راز پنهانی در مورد متخصصین و در ارتباط با جایگاهی که به آن رسیده‌اند وجود ندارد. دلیل اینکه بسیاری از وبلاگ نویسان به موفقیت رسیده‌اند رعایت اصول وبلاگ نویسی و ارتقای تجارت خود در فضای مجازی است. به خاطر داشته باشید هیچ راه میانبری برای موفقیت وجود ندارد، تنها تلاش و پشتکار و انتخاب مسیر درست می‌تواند شمارا در رسیدن به مقصد یاری رساند.

نکات زیر نیز می‌توانند در تسریع موفقیت شما سودمند باشند:

  • سعی کنید اطلاعات موردنیاز مخاطبان خود را به‌صورت مستمر به آن‌ها ارائه دهید.
  • همه‌ی کارها را به‌تنهایی انجام ندهید از کمک سایرین نیز استفاده کنید.
  • فعالیت‌های وبلاگ خود را به‌طورجدی پیگیری کنید و به آن به‌عنوان یک تفریح نگاه نکنید. البته این به معنای این نیست که نمی‌توانید فعالیت‌های خود را به‌گونه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده انجام دهید!

نتیجه گیری:

نتیجه اینکه امیدوارم با نوشتن این مطلب حداقل توانسته باشم در روشن کردن مشکلات در وبلاگ نویسی این راه قدم کوچکی برداشته باشم. اما فقط مشکلات نبود مزایای وبلاگ نویسی و کسب درآمد از وبلاگ نویسی هم شاید تونسته باشه نظر شما رو نسبت به وبلاگ نویسی تغییر بده. شما نیز اگر در این مورد نظری دارید یا فکر می‌کنید در این زمینه اشتباه می‌کنم یا توضیحی دارید که به این مقاله اضافه کنید و یا راه حلی به ذهن‌تان می‌رسد خیلی خوشحال می‌شوم آن را در بخش دیدگاه‌ها بنویسید تا دیگران هم با خواندن دیدگاه‌های شما درک بهتری از این مسئله پیدا کنند.

به زودی مسابقه بزرگ وبلاگ نویسی اوکس تیم.

 

6 دیدگاه ها
  1. حامد تکمیل میگوید

    وبلاگ نویسی در ایران و به زبان فارسی یکی از دلایل سطح پایین درآمد هست. به بیان دیگه وقتی شما صرفاً با نوشتن به زبان فارسی دامنه مخاطبان رو از سطح جهانی به کشوری تقلیل می دی، خود به خود خیلی از فرصت ها رو از دست می دی. خیلی از ایده های مطرح شده در وبلاگ ها خوب هستند، منتها مخاطب بسیار کمی در ایران دارند. اما وبلاگ نویسان هندی و پاکستانی به دلیل تسلط بر زبان انگلیسی و همچنین بهره مندی از سیستم های پرداخت بین المللی ( تحریم نبودن بانکی) به منافع خوبی رسیدند و می رسن.

    در ادامه خواستم یادآوری کنم که وبلاگ نویسان ایرانی فرصت درج تبلیغات شبکه های تبلیغات ایرانی مثل ای‌نتورک، کلیک یاب و … رو در وبلاگ خودشون دارند. از این رهگذر درآمد قابل توجهی در نمیاد، اما درصد اندکی از هزینه ها پوشش داده میشه. البته منوط به اینکه شما مطلب به درد بخوری نوشته باشید.

    من در خصوص گفته‌ی شما یعنی “هیچ کس دوست ندارد همه دانسته‌ها و تجربیات خود را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دهد” انتقاد دارم و نباید با صراحت و قاطعیت تمام در این خصوص نظر داد. من دیدگاه رادیکالی به مطلب شما ندارم، اما مثال نقض برای این گفته‌ی شما بسیار زیاد هست. یکی از دلایل رایگان نوشتن یا آموزش دادن دیده شدن، ارضا شدن روحی در قبال مفید بودن، لذت کمک و از این دست موارد هست.

    جا داره از تلاشی که برای نگارش این مطلب شده تشکر کنم.

    1. میلاد غیب دوست میگوید

      ضمن سلام و تشکر از توجه و نظر دهی عالی شما خیلی از مواردی که بیان کردید رو موافقم اما خوب یه نکته جالبی که هست این که هدف ترویج وبلاگ نویسی و اوکس تیم تصمیم به مسابقه وبلاگ نویسی داره اما الان یه فرصتی که برای وبلاگ نویس ها میتونه باشه افیلیت مارکتینگ من داخل متن به اولین شرکت ایرانی behcima.com که این بستر رو فراهم آورده اشاره کردم پس میتونیم یه مورد خوبه دیگه به کسب درآمد برای وبلاگ نویسان اشاره کنیم. بالاخره به خوبی شما نقاط قوت و نقاط ضعف رو بازگو کردید و منم برای وبلاگ نویسان عزیز که شاید خیلی خوب تسط به وبلاگ نویسی به زبان انگلیسی ندارند به کسب درآمدزایی اینترنتی از طریق وبلاگ نویسی اونم به زبان فارسی با افیلیت مارکتینگ اشاره کردم.
      من نیز با قسمت دوم نظر شما موافقم و اصلاح میکنم که هیچ کس با قاطعیت دوست ندارد.
      بازم سپاس گذار از نظر دهی و توجه شما دوست عزیز ممنون که ما رو همراهی میکنید.

  2. The Night Wolf

    man baarha be in natije residam k az ravesh haye seo dar website haye khareji ba irani fargh darand. aya in doroste ke az ravesh haye seo khareji nemishavad baraye site haye irani estefade kard?

  3. سید رضا

    چه جالب

  4. زکریا میگوید

    بسیار عالی

  5. محمد میگوید

    من رشتم کامپوتر نیست از کجا شروع کنم

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + چهار =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل