راهنمای جامع بازاریابی محتوا(Content Marketing)( بخش۵)
بخش پنجم
رسانه ی اجتماعی
رسانهی اجتماعی روشی فوقالعاده برای برقراری ارتباط با مخاطب و ارتقای محتوای شماست. شبکههایی که میتوانید برند خود را از طریق آنها ارائه نمایید عبارتاند از :
توییتر گوگل پلاس فیسبوک اینستاگرام
لینکد این پینترست یوتیوب اسلایدشیر
علاوه بر اینها بیش از ۳۰۰ شبکهی اجتماعی فرعی نیز وجود دارد که میتوانید برند خود را در آنها ثبت کنید. همانطور که میدانید هرچقدر دیرتر به این شبکهها وارد شوید شانس کمتری برای ثبت برند خود در آنها دارید زیرا ممکن است افراد دیگری پیش از شما از نام برند شما برای پروفایل خود استفاده نموده باشند و دیگر شما نمیتوانید از آن نام استفاده کنید. از ابزاری مانند Knowem استفاده کنید تا پروفایلهایی که هنوز در دسترس هستند را بیابید.
اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی
زمانی که پروفایل خود را در شبکههای اجتماعی ثبت کردید باید بهصورت منظم مطالب مربوط را به اشتراک بگذارید. به اشتراکگذاری مطالب مربوط از سایر منابع باعث میشود وفاداری مخاطبان نسبت به برند شما افزایش یابد.
توصیه میکنیم تنها ۳۰ درصد از پستها را به مطالب خود اختصاص دهید و ۷۰درصد مطالبی که به اشتراک میگذارید را به منابع خارجی و مطالب متفرقه ولی مرتبط اختصاص دهید. به دلایل زیر این شیوه برای شما سودمندتر خواهد بود:
- این شیوه باعث میشود پروفایل شما کمتر تبلیغاتی به نظر برسد.
- از این طریق اطلاعات ارزشمندی را از موضوعات موردعلاقهی مخاطبین در اختیارشان قرار میدهید.
- این شیوه سبب میشود شرکت شما حرفهایتر به نظر برسد.
- این شیوه، دسترسی برند ما به سایر منابع و بازارهای عرضهی کالا یا خدمات را گسترش میدهد.
زمانی که در مورد مطالبی که میخواهید به اشتراک بگذارید تصمیم گرفتید، به کاربرد تصاویر و هشتگ ها هم توجه کنید، زیرا استفاده از
هشتگ ها و تصاویر سبب میشود که مطالب شما نسبت به سایر پستها متمایز شود و بهصورت هدفمندتری موردتوجه مخاطب مناسب قرار گیرند.
داده ریزی اجتماعی (social seeding)
همانطور که گفته شد رسانهی اجتماعی روش فوقالعادهای برای تبلیغات محتوای منحصربهفرد شماست. شما بهراحتی میتوانید مطالب خود را با اشتراکگذاری پست جدید بهروزرسانی کنید. اما اگر چیزی بیشتر از این میخواهید باید هدفمندتر عمل کنید.
گروهها و جوامع مرتبط با برند خود را در میان شبکههای اجتماعی مختلف انتخاب کنید و در تبادل نظرات و بحثهای آنها شرکت کنید. پسازاینکه هویت برند خود را در میان این جوامع به اثبات رساندید، میتوانید محتوای خود را به آنها ارائه دهید و آنهایی که از خود تمایل نشان میدهند را به اشتراکگذاری مطالب خود ترغیب نمایید، به این پروسه، داده ریزی اجتماعی گفته میشود.
درخواست انتشار از تأثیرگذاران
زمانی که رقبای خود را ارزیابی و استراتژی خود را تدوین نمودید باید در مورد تمامی ناشران و تأثیرگذاران صنعت خود تحقیق کنید، آنها را فالو کنید و سعی کنید از طریق رسانههای اجتماعی با آنها ارتباط برقرار کنید. مطالب آنها را بخوانید، لایک کنید و به اشتراک بگذارید و زیر پستهای آنها کامنت بگذارید. زمانی که ارتباطات شما با آنها شکل معمول یک رابطهی دوستانه را به خود گرفت میتوانید از آنها بخواهید که به مطالب شما نگاهی بیندازند یا آنها را به اشتراک بگذارند. صفحاتی را که پستهای بیشماری را به اشترک گذاشتهاند دستکم نگیرید، یکی از مطالب خود را که به محتوای پستهای آنها نزدیک است انتخاب کنید و نظر آنان را در رابطه با آن مطلب بپرسید. اگر نظر مثبتی روی آن مطلب داشته باشند احتمالاً آن را با مخاطبان خود به اشتراک خواهند گذاشت و این به ارتقای مطالب شما میانجامد.
بهکارگیری دکمههای به اشتراکگذاری در صفحات اجتماعی
آخرین نکتهای که باید به آن توجه کنید این است که آیا در سایت شما یا وبسایتی که میخواهید مطالب خود را از طریق آن انتشار دهید، دکمههای به اشتراکگذاری تعبیهشدهاند یا نه. بهوسیلهی این دکمهها میتوانیم پروسهی به اشتراکگذاری را برای کاربران بسیار سادهتر نماییم و درنتیجه مطالب موردنظرمان را بیشتر در معرض دید قرار دهیم.
درنهایت، شبکههایی که توصیه میکنیم حتماً از آنها برای به اشتراکگذاری مطالب خود استفاده کنید عبارتاند از:
- توییتر
- گوگل پلاس
- فیسبوک
- لینکد این
شبکههایی مانند پینترست و پوکت و اینستاگرام مختص تصاویر هستند پس اگر مطالب شما دارای محتوای تصویری هستند میتوانید از این شبکهها نیز استفاده کنید.
.
.
تبلیغات پولی
باید در نظر داشته باشیم که بسیاری از شرکتها، به صفحات اجتماعی یا فهرست ایمیلها دسترسی ندارند، پس از چه طریقی برای مطالب خود تبلیغ میکنند؟
یکی از مرسومترین روشها برای این منظور، این است که از وبسایتهای معروف بخواهید که در ازای پرداخت هزینه مطالب شما را انتشار دهند، (میتوانید از پلتفرمهایی مانند Outbrain و Zemanta استفاده کنید.) به این طریق که مطلبی که میخواهید برای آن تبلیغات انجام شود را انتخاب میکنید و از صاحبان این وب سایتها میخواهید که لینک آن را در مقالههای مربوطه، در وبسایت خود انتشار دهند. البته این لینکها برای گوگل قابلشناسایی نیستند، بنابراین به بهینهسازی موتورهای جستجوگر کمکی نمیکنند، اما برای ایجاد لینک بیشتر و به اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی مفید است.
بازگشت به مطالب پیشین
اینکه یکبار محتوایی را منتشر کردهاید باعث نمیشود که نتوانید دوباره به آن برگردید و از آن استفاده کنید. بنابراین دوباره به مطالب پیشین برگردید و سعی کنید از محتوای آنها بهترین استفاده را بکنید:
- یک ویدئو دربارهی محتوای مطلب موردنظر تهیه کنید.
- تصاویر اینفوگرافیک مربوط به آن را در اسلایدشیر به نمایش بگذارید.
- از طریق گوگل پلاس، وبینارها و برنامههای زندهای را دربارهی محتوای موردنظر ارائه دهید.
- به کامنت هایی که زیر پستهایتان گذاشتهشده است پاسخ دهید.
کامنت ها
اگر به مخاطبان این امکان را بدهید که زیر پستهایتان کامنت بگذارند، این فرصت را ایجاد میکنید که محتوای مطالبتان را به بحث بگذارند و نظرات منفی و مثبتشان را اظهار نمایند. و این به شما در نوشتن مطالب بعدی بسیار کمک خواهد کرد.
زمانی که مخاطبین زیر پستهای شما کامنت میگذارند، علاوه بر برقراری ارتباط از طریق کامنت، میتوانید از طریق ایمیل نیز با آنها ارتباط برقرار کنید. بنابراین درنهایت، این کار به یک ارتباط بلندمدت میانجامد و سبب میشود که مخاطب مجدداً به صفحهی شما برگردد.
ارزیابی
پس از انتشار مطالب، زمان آن میرسد که نتایجی که به دست میآورید را با اهدافی که از پیش تعیین کرده بودید مقایسه کنید و ببینید تا چه حد به آنها دستیافتهاید.
مطالب خود را بر اساس معیارهای زیر ارزیابی کنید:
- جذب ترافیک
- ایجاد لینک
- افزایش به اشتراکگذاری در صفحات اجتماعی
- ارتقای آگاهی نسبت به برند
- ایجاد سرنخهای بازاریابی
- مؤثر بودن درفروش
اگر به اهداف مطلوبتان بر اساس این معیارها نرسیدهاید، مطالب خود را بررسی کنید و به بنید کجای کار را اشتباه کردهاید. برای این کار میتوانید از پلتفرمهایی مانند گوگل آنالیتیکس برای اینکه نگاه دقیقتری به مطالبتان بیاندازید، استفاده کنید. به این وسیله میتوانید متغیرهایی مانند میزان بازدید وبسایت، نرخ خروج از سایت (بانس ریت) و میزان دستیابی به اهداف را کنترل کنید.
شما میتوانید اهداف خود را در گوگل آنالیتیکس با استفاده از تبهای موجود، برای نظارت بر اطلاعاتی مانند ترافیک صفحات اجتماعی یا کیفیت محتوا دنبال کنید و یا داشبورد شخصیسازیشدهی مخصوص به خودتان را تنظیم و نصب کنید.
دیگر روشهای ارزیابی
علاوه بر گوگل آنالیتیکس، هر دو موتور جستجوگر گوگل و بینگ، ابزارهای ردیابی کلیدواژهها و نظارت بر عملکرد لینکهای درونسو را در درگاههای Webmaster tools در بینگ و Search Console در گوگل در اختیار ما قرار میدهند. با استفاده از این ابزارها میتوانیم صفحات پربازده وبسایتهایی که به مطالبمان لینک میدهند را شناسایی کنیم. همچنین میتوانیم از ابزارهای آنلاین مانند Buzzsumo و Social Mention برای ردیابی منشن ها یا نقلقولها (استفاده از مطالب یا نام برند در وبسایتهای دیگر) و مقایسهی مطالب مشابه در وبسایتهای دیگران بهره گیریم.
نقلقول در صفحات اجتماعی به ما این امکان را میدهد که با بهکارگیری یک کلیدواژه یا نام برند در یک مطلب، اطلاعات بسیار زیادی را از آن مطلب به دست آوریم. برای مثال میتوانیم نظرات کاربران در مورد مطالبی که به اشتراک گذاشته میشوند را بررسی کنیم و منابعی که بیشتر از همه این مطالب را به اشتراک میگذارند را شناسایی کنیم؛ این منابع به ما کمک میکنند که بینش بهتری را نسبت به اینکه کدام مطالبمان بیشتر مورد استقبال مخاطبان قرارگرفتهاند، به دست آوریم.
و بخش پایانی یعنی بخش ششم از بازاریابی محتوا که به صورت کتابچه بازارایابی محتوا خدمت حضور شما امیدواریم که از این سری مقالات رضایت داشته باشید و با نظرات سازنده ما را در هرچه بهتر شدن خدمات یاری کنید.