خرید اکانت ابزارهای سئو

 

بهینه سازی سئو

 

طراحی وب سایت

 

5 از 5 1 نظر

۵ باور غلط درباره تبلیغات در فیس بوک

16 دقیقه برای خواندن
3 955

“فیس‌بوک همیشه با این پیام حوصله‌ی کاربران را سر می‌برد!”

“اصلاً چرا باید برای بوست ( یا همان هزینه برای تبلیغات برای پست های منتشر شده در فیس بوک) پست‌های خودمان هزینه کنیم؟”

“حتی اگر رضایت دهیم و هزینه‌ی لازم برای بوست کردن پست‌هایمان را بپردازیم، فیس‌بوک بازهم تقاضاهای دیگری خواهد داشت.”

“تبلیغات در فیس‌بوک؟ این هم یکی از آن مدهای زودگذر است و به‌زودی فراموش خواهد شد…!”

و باورهای غلط این‌گونه شکل می‌گیرند!

فیس‌بوک اَدز Facebook Ads پلتفرم قدرتمندی است که باوجود پتانسیل‌های بسیار، باورهای غلط و سوءتفاهم‌های زیادی در مورد آن وجود دارد. در این مقاله قصد داریم با برشماری این باورهای غلط، قدرت واقعی تبلیغات در فیس‌بوک را به شما نشان دهیم.

قدرت نهفته در دستیابی به تعداد اندکی از مخاطبین

استفاده از فیس‌بوک هزینه‌ای برای شما ندارد اما آیا این به معنای این است که استفاده از آن به‌راستی رایگان است؟

این موتور جستجوگر قدرتمند، بدون سروصدا اطلاعات شما و دوستانتان را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند تا تبلیغ‌کنندگان هرگاه که بخواهند از آن‌ها استفاده کنند. این به نظر عالی می‌آید، نه؟ چه چیز بهتر از این‌که هر آنچه می‌خواهید راجع به مخاطب خود بدانید و به‌راحتی او را مورد هدف قرار دهید، و مهم‌تر از همه اینکه تنها برای جذب افراد مناسب هزینه کنید و هزینه‌های اضافی برای تبلیغات را حذف کنید.

پلتفرم تبلیغات فیس‌بوک با تمام قدرت و امکانات پیچیده‌اش حتی برای حرفه‌ای‌های کارکشته درزمینه‌ی بازاریابی نیز مزایای بسیار دارد. بسیاری حتی با استفاده از کمترین و ساده‌ترین امکانات این پلتفرم هم به موفقیت‌های بسیاری دست‌یافته‌اند.

این تنوع در به‌کارگیری پلتفرم تبلیغات فیس‌بوک و نتایج متفاوتی که از آن حاصل می‌شود با نظرات ضدونقیض بسیاری همراه بوده است. در ادامه به تشریح این نظرات می‌پردازیم.

باور غلط ۱: تبلیغات در فیس‌بوک بسیار گران است!

ما به‌راحتی برای خریدن یک مک بوک برای کارمان  یا جدیدترین نسخه‌ی پلاگین وردپرس برای ایجاد سرنخ‌های بازاریابی هزینه می‌کنیم. هیچ مشکلی با خرج کردن برای طراحی صفحه‌ی هدف و دامنه‌ی هاست نداریم. به طراح عکس‌های وب‌سایتمان هرچقدر لازم باشد می‌پردازیم.

“پول خرج کردن برای تبلیغات؟ نه، هرگز!”

اکثر ما حاضریم هر کاری بکنیم که سایت‌های دیگر مطالبمان را به‌صورت رایگان به اشتراک بگذارند یا از هر راه دیگری که بشود بدون صرف هزینه تبلیغات کنیم، استفاده می‌کنیم، اما حتی به تبلیغات پولی فکر هم نمی‌کنیم.

آیا توانایی کافی برای تبلیغ نکردن را دارید؟!

“بهتر است که در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنیم و تبلیغات رایگان انجام دهیم.”

این نظر من راجع به تبلیغات بود قبل از این‌که ماشین‌حساب خودم را بیاورم و یک سری حساب‌کتاب انجام دهم: نوشتن یک پست مهمان حدوداً ۲۰ ساعت زمان می‌برد، در بهترین حالت ۱۰۰ نفر این پست‌ها را دنبال می‌کنند، در هر ساعت کاری من حدود ۱۰دلار کار می‌کنم. پس هر دنبال کنند ۲دلار برای من هزینه دارد! به‌علاوه این امکان وجود دارد که افراد کمتری پست‌های من را دنبال کنند، حتی ریسک این وجود دارد که مطالب من برای هیچ‌کس جالب نباشد و به‌کلی زمان خود را هدر داده باشم!

اما یکی از دوستانم از تبلیغات فیس‌بوک برای افزایش تعداد فالوورهای خود استفاده کرد و در عرض ۴۳ روز ۵۳۲ نفر به فالوورهای او اضافه شدند. او کلاً ۲۲۷دلار هزینه کرد. این یعنی اینکه برای هر فالوور ۰٫۴۳دلار پرداخته است. یکی دیگر از دوستانم برای فروش محصولات خود از این پلتفرم استفاده کرد و نرخ بازگشت سرمایه‌ی او در ۱۱ ماه ۹۰% بود، یعنی ۹دلار به ازای هر ۱دلاری که هزینه کرده بود!

همان‌طور که می‌دانیم بازگشت سرمایه به تجربه‌ی زیادی احتیاج دارد، اما تبلیغات فیس‌بوک توانسته است در این زمینه بسیار خوب عمل کند. بنابراین دوباره می‌پرسم: آیا توانایی کافی برای تبلیغ نکردن را دارید؟!

( مثالی که از تبلیغات در فیس بوک بود از سایت  jeffbullas گرفته شده بود.)

حداقل هزینه‌ای که باید برای کمپین‌های تبلیغاتی فیس‌بوک بپردازیم چقدر است؟

حداقل هزینه‌ای که بر اساس “قیمت‌گذاری فیس‌بوک” برای تبلیغات تعیین‌شده است ۲دلار در روز، و برای manual bidding 5دلار در روز است. این یعنی ۶۰ تا ۱۵۰ دلار در ماه. البته در نظر داشته باشید که این حداقل هزینه است و ممکن است نتایج فوق‌العاده‌ای را به دست نیاورید. اما برای این مقدار هزینه مطمئناً نتایج قابل‌قبول خواهد بود.

حداقل بودجه‌ای که صرف کمپین تبلیغاتی خود می‌کنید به اینکه چه اهدافی را دنبال می‌کنید، بستگی دارد. بااین‌حال می‌توانیم بگوییم که تبلیغات فیس‌بوک به‌صرف هزینه‌ی زیادی برای شروع نیاز ندارد.

باور غلط  ۲: “تبلیغات فیس‌بوک سودآور است اما برای حرفه‌ی من مناسب نیست”

مردم تصور می‌کنند که به یکی از دلایل زیر، تبلیغات فیس‌بوک برای حرفه‌شان مناسب نیست:

  • تبلیغات فیس‌بوک تنها در مورد تجارت خرد (خرده‌فروشی) کاربرد دارد.
  • تنها شرکت‌هایی که کار آن‌ها به‌نوعی به تفریحات و سرگرمی مربوط است در فیس‌بوک تبلیغ می‌کنند.
  • تبلیغات فیس‌بوک تنها برای به دست آوردن لایک بیشتر و افزایش آگاهی نسبت به برند کاربرد دارد.
  • نمی‌توان برای محصولاتی که در اینترنت کاربردی ندارند تبلیغ کرد.
  • نمی‌خواهیم مردم را هنگام سرچ در فیس‌بوک، با تبلیغات خود آزار دهیم.
  • و غیره…

اگر دلایل بالا سبب شده‌اند که از تبلیغات در فیس‌بوک صرف‌نظر کنید، باید به شما بگوییم که باید به‌کلی در مورد این نوع تبلیغات تجدیدنظر کنید!

یک ویژگی فوق‌العاده‌ی فیس‌بوک این است که از کاربران واقعی تشکیل‌شده است، و کاربران واقعی، صرف‌نظر از درصد کمی از حساب‌های تقلبی، به انواع مختلف فعالیت‌های تجاری نیاز و علاقه دارند. تجارت شما هم یکی از آن‌هاست! بنابراین مطمئناً مخاطبان مطلوب خود را پیدا خواهید کرد.

فیس‌بوک ۱٫۶۵ میلیارد کاربر دارد، این یعنی در همین لحظه مشتری بالقوه‌ی شما در حال جستجو در فیس‌بوک است و شما فرصت ارتباط برقرار کردن با او را ازدست‌داده‌اید!

خلاصه: اگر تجارت شما برای عده‌ای از مردم سودمند است، تبلیغات فیس‌بوک نیز می‌تواند برای تجارت شما سودمند باشد، چه در زمینه‌ی ایجاد سرنخ‌های بازاریابی و چه درزمینه‌ی افزایش فالور و فروش.

باور غلط ۳: تعداد مخاطبان من باید بسیار زیاد باشد.

حتماً شنیده‌اید که عده‌ای بر این باورند که تنها در صورت داشتن فالورهای بسیار زیاد می‌توان نتیجه‌ی مطلوب را از تبلیغات به دست آورد.

یک ویژگی فوق‌العاده‌ی دیگر فیس‌بوک این است که صرف‌نظر از تعداد فالورهای صفحه‌تان، قادر است تبلیغات شمارا در معرض دید هر تعداد کاربری که بخواهید، قرار دهد. تنها کافی است مشخص کنید که چه نوع افرادی را می‌خواهید مورد هدف قرار دهید و فیس‌بوک بقیه‌ی کار را برای شما انجام می‌دهد:

  1. از قسمت سرچ فیس‌بوک صفحاتی را که بر زمینه‌ی کاری شما متمرکز هستند یا به‌نوعی با آن در ارتباط هستند، پیدا کنید.
  2. یک قالب شخصیتی برای افرادی که می‌خواهید جزو مخاطبان خود قرار دهید، مشخص کنید.
  3. با استفاده از این قالب شخصیتی (Lookalike Audience)، اولین مخاطبان خود را پیدا کنید.

و به این شکل مخاطبان دلخواه خود را پیدا می‌کنید.

تعداد مخاطبان خود را افزایش دهید

چنانچه پیش‌ازاین مخاطبانی، برای مثال در قالب یک لیست ایمیل دارید می‌توانید آن‌ها را به مخاطبان فیس‌بوک خود تبدیل کنید:

  1. لیست ایمیل خود را با فرمت CSV یا TXT ذخیره کنید.
  1. به قسمت Audiences در Ads Manager بروید.
  1. روی دکمه‌ی Create Audience کلیک کنید، گزینه‌ی Custom Audience را انتخاب کنید و پس‌ازآن روی Customer List کلیک کنید.
  2. فایل CSV یا TXT خود را به قسمت Custom Audience اضافه کنید. این پروسه حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.
  3. شبه مخاطبان Lookalike Audience، مخاطبانی که ویژگی‌هایی شبیه به ویژگی‌های قالب‌های شخصیتی مطلوبتان را دارند، پیدا کنید.

اگر به چنین لیستی دسترسی ندارید، اما همچنان ترافیک سایت شما بالاست، می‌توانید:

  1. یک پیکسل ردیابی در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نصب کنید تا بازدیدکنندگان خود را شناسایی کنید و اطلاعات آن‌ها را ثبت کنید.
  2. از اطلاعات ثبت‌شده توسط این پیکسل برای پیدا کردن شبه مخاطبان Lookalike Audience استفاده کنید.

بنابراین تعداد مخاطبان شما چه کم باشد چه زیاد، ابزارهای فوق‌العاده‌ی فیس‌بوک به شما این امکان را می‌دهد که تعداد آن‌ها را افزایش دهید و در این صورت درصد موفقیت خود را بالا ببرید.

باور غلط ۴: عکس‌هایی که به اشتراک گذاشته می‌شوند باید حرفه‌ای باشند.

برای موفقیت در تبلیغات فیس‌بوک تنها به عکس‌هایی نیاز دارید که:

  1. جاذبه‌ی بصری داشته باشند.
  2. جالب‌توجه باشند.

همین.

مطمئناً اگر عکس‌های شما مرتبط با پیشنهاد تبلیغاتتان باشد بهتر است اما به‌هیچ‌وجه یک ضرورت نیست.

به‌عکس بالا توجه کنید مسیر نگاه این بچه‌ی بانمک چشمان شمارا به سمت عنوان هدایت می‌کند و شما طبیعتاً به گوشه‌ی عکس نگاه می‌کنید، درحالی‌که به‌طور نامحسوس آماده‌ی مطالعه‌ی مطلبی که در پی این عکس می‌آید می‌شوید.

استفاده از طنز و گرافیک شاخص، علاوه بر رساندن پیام، این عکس را بسیار جالب‌توجه کرده است.

استفاده از طراحی و رنگ مخصوص برند در عکس بالا، توجه بیننده را به لوگوی وسط عکس جلب می‌کند.

یک مطالعه درباره‌ی عکس‌ها در فیس‌بوک نشان داده است که مردم به شیوه‌های غیرمعمول و نامتعارفی نسبت به ‌عکس‌ها واکنش نشان می‌دهند. بنابراین باید عکس‌های متفاوتی را امتحان کنید، درواقع این تنها راهی است که دریابید مخاطبانتان به چه نوع عکس‌هایی بهتر پاسخ می‌دهند.

با توجه به مطالبی که ذکر شد مهم نیست که یک طراح یا عکاس حرفه‌ای باشید، تا عکس‌های شما موردتوجه قرار گیرد. در ادامه پیشنهاد‌هایی را برای عکس‌هایی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، مطرح می‌کنیم:

  • یک پیش‌زمینه‌ی رنگی ساده با یک نماد روی آن
  • عکس‌های موجود در اینترنت
  • اسکرین شات
  • عکس منظره

سپس دو یا سه نوع از این عکس‌ها را در یک نوع تبلیغ امتحان کنید و ببینید که مخاطبانتان به کدام‌یک پاسخ بهتری می‌دهند. ممکن است از نتایجی که به دست می‌آورید سورپرایز شوید!

علاوه بر این می‌توانید از وب‌سایت‌های زیر هم که به‌طور رایگان یا در ازای مبلغی ناچیز، مجموعه‌ی بزرگی از عکس‌های باکیفیت را در اختیار شما می‌گذارند، استفاده کنید.

http://www.freeimages.com/

http://kaboompics.com/

https://fotolia.com/

و اگر می‌خواهید به‌سادگی و سریع عکس‌های خود را ادیت کنید از وب‌سایت‌های زیر استفاده کنید:

https://www.canva.com/

https://pixlr.com/

https://www.befunky.com/

خلاصه: هرگز خودتان را بیش‌ازحد درگیر انتخاب عکس نکنید، تنها کافی است که عکس‌هایتان در نگاه بیننده جذاب و جالب‌توجه باشد. و مطمئن باشید که این‌گونه عکس‌ها نرخ بازگشت سرمایه‌ی قابل‌قبولی را برای شما فراهم می‌آورند.

باور غلط  ۵: تبلیغات فیس‌بوک آزاردهنده هستند، بنابراین در اکثر مواقع به آن‌ها توجهی نمییشود.

تبلیغات بنری که به شما می‌گفت یک آیفون یا ساعت برنده‌شده‌اید را به یاد می‌آورید؟ به‌راستی با آن رنگ‌های زننده و فلَش زدن‌هایشان آزاردهنده بودند. دیگر این بنرها را نمی‌بینید! منظورم این نیست که دیگر وجود ندارند، منظورم این است که چشمان شما دیگر نمی‌خواهند آن‌ها را ببینند! این نوع تبلیغات آن‌قدر آزاردهنده‌اند که کاربران چشمان خود را عادت داده‌اند که آن‌ها را نبینند.

تبلیغات بی‌ربط به محتوای یک وب‌سایت باعث آزار خواننده می‌شود زیرا قصد دارند محصولی را به او بفروشند که به آن نیازی ندارد و درنهایت وقت او را هدر می‌دهد. درحالی‌که اگر محصول ارائه‌شده، با محتوای وب‌سایت هماهنگ باشد، احتمال اینکه کاربر روی آن کلیک کند و به آن تمایل نشان دهد بیشتر است.

متصدیان فیس‌بوک آن‌قدر به کسب درآمد بیشتر، اهمیت می‌دهند که هرگز ریسک اشتباه کردن را نمی‌پذیرند! و آن‌ها می‌دانند از چه طریق به هدف خود برسند: از طریق کاربران! بنابراین تمام تلاش خود را می‌کنند که آن‌ها را راضی نگه‌دارند.
دستیابی به این هدف مستلزم این است که مرتباً آنچه کاربران می‌خواهند را در اختیارشان قرار دهند و اطلاعات نامربوط را از دید آن‌ها دور نگه‌دارند.
به‌عبارت‌دیگر متصدیان فیس‌بوک هرگز به تبلیغ‌کنندگان اجازه نمی‌دهد که وجهه‌ی این پلتفرم را با تبلیغات نامربوط خراب کنند.

البته گهگاه ممکن است با یکی از این نوع تبلیغات در فیس‌بوک مواجه شوید، اما به دلیل عدم توجه کاربران، خیلی زود حذف خواهد شد.
به‌طورکلی در فیس‌بوک تنها تبلیغاتی دوام  می‌آورند که  باکیفیت، هدفمند و دارای نرخ کلیک بالایی باشند.

ماهیت کاربر-بنیاد فیس‌بوک هرروز گسترش و اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا تنها حضور کاربران است که به این شبکه‌ی اجتماعی معنا می‌بخشد، و کاربران تنها در صورتی در این پلتفرم حضور مستمر خواهند داشت که محتوای موردنیاز و علاقه‌ی خود را در آن بیابند.

کلام آخر: استراتژی‌های تبلیغات در فیس‌بوک ریشه در دو اصل ساده دارند: افزایش نمایش تبلیغات مرتبط، و کاهش نمایش تبلیغات نامرتبط در نیوزفید. و این تنها دلیلی است که تبلیغات فیس‌بوک تا این حد تأثیرگذارند.

این باورهای غلط را رها کنید و با دیدی تازه، کمپین تبلیغات خود را راه‌اندازی کنید

با افزایش امکانات و به‌روزرسانی تبلیغات در فیس‌بوک، ممکن است هرروز سوءتفاهم‌های جدیدی شکل گیرند، اما حقیقت این است که اگر به این سوءتفاهم‌ها باور داشته باشید خود را از مزایای بشمار تبلیغات در فیس‌بوک محروم کرده‌اید.

زمانی که اولین کمپین تبلیغاتی خود را در فیس‌بوک راه‌اندازی می‌کنید، به یاد داشته باشید که هر تبلیغ را با صفحه‌ی هدفتان، که بر اساس آن تبلیغ بهینه‌سازی شده است، هماهنگ کنید.

 

3 دیدگاه ها
  1. حسین میگوید

    درود، تبلیغ در فیسبوک برای ایرانی ها امکان پذیر نیست زیرا اصلا گزینه ای برای ایران یا زبان فارسی و مخاطبان فارسی زبان در بخش بوست وجود ندارد. من خودم شخصا پست های صفحه ای که در فیسبوک درست کردم را چندین بار با کارت اعتباری ویزا بوست کردم و ده ها دلار هزینه کردم ولی تمام مخاطبان آمریکائی و لاتین تبار هستند و بعضی اوقات عکس العمل های بدی هم نسبت به تبلیغ نشان می دهند. راهی برای هدف گرفتن کاربران ایرانی و فارسی زبان در فیسبوک با استفاده از امکانات تبلیغاتی فیسبوک در اختیارتان نیست.

    1. فرزاد جوزقی میگوید

      سلام دوست عزیز. میتونید از Geo Targeting یا حدفگیری جغرافیایی استفاده کنید.

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 6 =