خرید اکانت ابزارهای سئو

 

بهینه سازی سئو

 

طراحی وب سایت

 

رسانه اکتسابی (Earned Media)

 

رسانه اکتسابی ، یعنی رسانه‌ایی که مطالب شمارا بدون این‌که پولی از شما بگیرد به اشتراک می‌گذارد و درباره شما اطلاع‌رسانی می‌کند. این رسانه‌ معمولاً ازنظر اندازه، رسانه‌های متوسط یا بزرگ محسوب می‌شود و یک روابط عمومی موفق، تلاش می‌کند تا بتواند به آن‌ها نفوذ کرده و برای خود بازتاب خبری استفاده کند و یا کاری کند که نام شرکت و یا سازمان به‌طور مثبتی در آن‌ها منعکس شود.

این رسانه‌ها اگرچه متعلق به شما نیستند و کنترلی روی آن‌ها ندارید، ولی اگر کاری کنید که این رسانه‌ها بدون دریافت پول، مطالب مثبتی درباره شما و یا کسب‌وکار شما منتشر کنند، درواقع رسانه «اکتساب» کرده‌اید. راه اکتساب این رسانه‌های اکتسابی هم چیزی نیست جز «ارزش خبری». این به این معناست که باید محتوایی جذاب و حرفه‌ای منتشر کنید، محتوایی که از دید سردبیر آن رسانه ارزش انتشار داشته باشد و یا از دید مخاطب ارزش به اشتراک‌گذاری داشته باشد.

رسانه‌هایی ازاین‌دست، درگذشته محدودتر بودند و شامل رسانه‌های سنتی رایج و متعارفی مانند اخبار تلویزیون، برخی از سرویس‌های روزنامه‌ها، میزگردهای رادیویی، و گزارش‌های مجلات و… می‌شد. اما امروزه با توسعه اشکال مختلف رسانه‌ای، مخصوصاً رسانه‌های تحت وب و رسانه‌های اجتماعی، اشکال مختلفی از رسانه‌های اکتسابی در ابعاد گسترده و بسیار متکثر و متنوع نمود پیداکرده است که روزبه‌روز به مخاطبین آن‌ها اضافه می‌شود. استفاده از سرویس توزیع اخباری و رساندن خبرتان به دست رسانه‌ها و خبرنگاران نیز می‌تواند در کسب این نوع رسانه‌ها به شما کمک کند. حتی این روزها بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو یا SEO نیز به‌عنوان روشی برای کسب رسانه اکتسابی گوگل تلقی می‌شود.

درواقع با هر یک از روش‌های ارتباطی که شمارا به دیگران معرفی کند و آن‌ها را تشویق نماید که نکات مثبت شمارا با دیگران به اشتراک‌گذارند، رسانه اکتسابی یا Earned Media ایجاد کرده‌اید، البته به شرطی که برای استفاده از این سرویس‌ها مجبور به پرداخت پول نباشید.

Earned Media (رسانه اکتسابی)
Earned Media (رسانه اکتسابی)

 

مثال ۱ رسانه اکتسابی: به اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی

فرض کنید مطلبی در وبلاگ شرکت و یا پیج شرکت خود در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته‌اید (رسانه شخصی) و برای تبلیغ بیشتر آن از تبلیغات فیس‌بوکی استفاده کرده‌اید (رسانه پولی) تا بتوانید مخاطب بیشتری را به آن جذب کنید. اما اینکه مخاطبان، مطلب شمارا در صفحه شخصی خود به اشتراک‌گذارند (رسانه اکتسابی)، به ارزش و جذابیت بالای محتوای شما بستگی دارد.

مثال ۲ رسانه اکتسابی: توزیع خبر و محتوا بین رسانه‌ها و ایجاد بازتاب خبری

فرض کنید مطلبی را به‌عنوان خبر آماده می‌کنید و در سایت شرکتتان منتشر می‌کنید (رسانه شخصی) و سپس تصمیم می‌گیرید از طریق سیستم توزیع محتوایی مثل سایت‌های خبری (رسانه پولی)، خبر خود را به دست رسانه‌ها، خبرنگاران و سایت‌های تخصصی برسانید. از بین دریافت‌کنندگان مطلب شما، آن‌هایی که این خبر را جذاب می‌بینند و به دنبال محتوای دسته اول و موثق و تائید شده هستند، تصمیم می‌گیرند خبر شمارا منتشر کنند و یا برای اطلاعات بیشتر و تهیه «خبر تکمیلی» با شما تماس بگیرند. به این وسیله شما توانسته‌اید «رسانه اکتسابی» یا Earned Media به دست آورید.

این نوع سیستم‌های توزیع خبر در دنیا به «پرس ریلیز سرویس» (Press Release Service) ها معروف هستند. شما با این سیستم قادر هستید خبر و محتوای خود را از طریق بازه وسیعی از ابزار همچون ایمیل، فکس و پیامک به دست رسانه‌ها و خبرنگاران کلیدی برسانید. رسانه‌ها نیز مطمئن هستند خبرهایی که از طریق این منبع برایشان ارسال می‌گردد، مورد تائید شما و موثق هستند و درواقع یک شرکت و یا سازمان با هویت تائید شده اقدام به انتشار و توزیع این خبر نموده است. همین تائید هویت و موثق بودن باعث می‌شود که اخبار شما بازتاب خبری مثبتی در بین رسانه‌ها داشته باشد. درواقع ایجاد پلی مطمئن و مورد اعتماد بین رسانه‌ها و شرکت‌ها، از وظایف اصلی یک سرویس توزیع خبر و محتوا است.

مثال ۳ رسانه اکتسابی: موتورهای جستجو

امروزه رسانه‌های اکتسابی، مواردی همچون وبلاگ‌های شخصی، رسانه‌های اجتماعی و حتی موتورهای جست‌وجو را نیز در برمی‌گیرد. روش‌های مربوط به SEO یا بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو نیز به ‌لحاظ عملکرد، فرم دیگری از تلاش برای جذب Earned Media به شمار می‌رود.

وقتی گوگل درنتیجه جستجوهایش شمارا در همان صفحه اول نمایش دهد، این به این معناست که گوگل به‌رایگان، تبدیل به رسانه‌ای شده است که پولی برای بودن در آنجا پرداخت نکرده‌اید و درواقع «رسانه اکتسابی» ایجاد کرده‌اید.

برای اینکه بتوانید از این ابزار به‌خوبی استفاده کنید، هم به ابزار محتوای خوب نیاز دارید و هم به تیم فنی خوب. یعنی باید بتوانید به‌طور منظم مطالبی را مناسب با قشر خوانندگانتان تولید کنید و بر روی وب‌سایتتان منتشر کنید و هم اینکه آن‌ها را به‌طور خوبی برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی و یا به عبارتی SEO کنید. استفاده از کلمات کلیدی مناسب، نوع انتخاب تیتر ، تولید مطلب و انتخاب متن جایگزین خوب برای عکس‌ها، همگی از عواملی هستند که در کنار برنامه‌ریزی تولید محتوا، به شما کمک می‌کنند که سریع‌تر به مهم‌ترین رسانه اکتسابی عصر حاضر، یعنی صفحه اول گوگل، راه یابید.

 

 

عنوان اول دیدگاه
  1. وام فوری میگوید

    خیلی واضح Earned Media رو توضیح داده بودید. ممنون

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − شش =