ردیابی منابعی که بیشترین ترافیک را به‌سوی وب‌سایت شما هدایت می‌کنند

در ارتباط با بازاریابی اینترنتی همگی بر اهمیت ایجاد ترافیک اذعان داریم. اما مشکل کجاست؟

منابعی که ترافیک وب‌سایت شما از سوی آن‌ها ایجاد می‌شود آن‌قدر زیادند که شما را در تشخیص اینکه کدام‌یک بهتر عمل کرده‌اند و کدام‌یک عملکرد ضعیف‌تری داشته‌اند با مشکل مواجه می‌کنند.

این مقاله را تا انتها دنبال کنید، در اینجا سعی می‌کنم راه‌حل این مشکل را با شما در میان بگذارم.

تنها کاری که باید انجام دهید، استفاده از تعدادی ابزار و راهکار خاص برای ایجاد ترافیک است. به‌این‌ترتیب می‌توانید به‌راحتی تشخیص دهید که کدام منابع ترافیکی و ابزارهای تبلیغاتی برای شما سودمندتر بوده‌اند. در ادامه، طی هفت گام اصلی راهکارهایی که به شما کمک می‌کنند منابع اصلی ترافیک خود را پیدا کنید، و اقداماتی که باید پس از شناسایی آن‌ها انجام دهید را به شما معرفی می‌کنم:

گام اول: از ابزارهای ردگیری پروسه‌ی تبدیل کاربر استفاده کنید

ابتدا سعی کنید عملکرد مطلوب خود، و راه‌های دستیابی به آن را شناسایی کنید. برای اندازه‌گیری میزان موفقیت این عملکرد مطلوب، تنها کافی است مسیری که کاربر برای انجام این عملکرد مطلوب طی می‌کند را ردگیری کنید. اگر برای جمع‌آوری آدرس ایمیل کاربران برای ایجاد سرنخ‌های بازاریابی از صفحه‌ی ثبت ایمیل کاربر (که نمونه‌ی آن در زیر آمده است و در گام چهارم بیشتر در مورد آن توضیح خواهم داد) استفاده می‌کنید، به‌راحتی می‌توانید این مسیر را ردگیری کنید.

ترافیک

اما در مورد وبلاگ‌ها، این کار چندان ساده نیست. خوشبختانه در گوگل آنالیتیکس ابزاری وجود دارد که به‌راحتی می‌توان از طریق آن تبدیل‌هایی که از طریق ایمیل صورت می‌گیرند را ردگیری کرد:

برای این کار، ابتدا روی Admin سمت راست‌بالای صفحه‌ی گوگل آنالیتیکس خود کلیک کنید:

سپس دکمه‌ی قرمزرنگ “NEW GOAL” را انتخاب کنید:

ترافیک

پس‌ازآن، نوع هدف خود را انتخاب می‌کنید، برای مثال “Newsletter sign up” یا “ثبت‌نام برای خبرنامه”:

 

ترافیک

سپس برای آن اسم انتخاب می‌کنید، می‌توانید از همان Newsletter sign up یا هر اسم دیگری که به نظرتان مناسب  می‌آید استفاده کنید:

در آخر، لینک صفحه‌ای که کاربران پس از ثبت‌نام در برنامه‌ی بازاریابی ایمیلی شما، وارد آن می‌شوند را در کادر مربوطه ثبت کنید (برای مثال صفحه‌ی تأیید یا صفحه‌ی تشکر):

ترافیک

نتایج ردگیری پروسه‌ی تبدیل شما آماده است!

ترافیک

پس از دستیابی به این نتایج می‌توانید منابع اصلی ترافیک خود را شناسایی کنید.

گام دوم: روی سه مقیاس اصلی تمرکز کنید: کاربران منحصربه‌فرد، مدت‌زمان حضور در صفحه، نرخ تبدیل

همان‌طور که منابعی که ترافیک از سوی آن‌ها به‌طرف وب‌سایت ما هدایت می‌شود، بی‌شمارند، راه‌های فراوانی نیز برای تشخیص این منابع وجود دارد. بسیاری از آن‌ها مهم هستند، اما بهترین راه این‌که سه مقیاس اصلی و کلیدی را مدنظر قرار دهیم:

  • کاربران منحصربه‌فرد: این منبع ترافیکی چه تعداد بازدیدکننده را به‌سوی صفحه‌ی ما هدایت کرده است؟
  • مدت‌زمان حضور: این کاربران چه مدت در صفحه‌ی ما بوده‌اند؟
  • نرخ تبدیل: چه تعداد از کاربران در کمپین‌های ایمیلی شما مشترک می‌شوند (ثبت‌نام می‌کنند)؟

مهم‌ترین برگ خرید در یک تجارت بالا بردن میزان رضایت مشتری است، و این از طریق بررسی دقیق و تجزیه‌وتحلیل پروسه‌ای که او طی می‌کند امکان‌پذیر است. زمانی که در آغاز راه هستید بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که روی این سه مقیاس تمرکز کنید، این کار باعث می‌شود که در میان انبوهی از داده‌ها راه خود را گم نکنید.

گام سوم: به قانون ۲۰/۸۰ پایبند باشید

قانون ۲۰/۸۰، اصولاً به این معناست که ۸۰% از نتایج مطلوب معمولاً حاصل ۲۰% از فعالیت‌هاست. این قانون در مورد ایجاد ترافیک نیز صدق می‌کند: همیشه بیشترین میزان ترافیک و بازگشت سرمایه از سوی تعداد اندکی از منابع به‌سوی وب‌سایت شما هدایت می‌شود.

کلید موفقیت این است که بر روی این ۲۰ درصد تمرکز کنیم و از بقیه عمداً چشم بپوشیم.

برای مثال وب‌سایت StumbleUpon را در نظر بگیرید:  اگر نتایج سه مقیاس اندازه‌گیری شده از سوی این وب‌سایت به‌قرار زیر باشد:

  • ۵,۷۸۳ بازدیدکننده
  • ۰:۱۶ ثانیه مدت حضور در صفحه
  • ۳ تبدیل

ترافیک

با یک محاسبه‌ی ساده متوجه می‌شویم که نرخ تبدیل ایجادشده از سوی این وب‌سایت بسیار پایین است: ۰٫۰۵ درصد!

بر اساس این اعداد، واضح است که سرمایه‌گذاری روی این وب‌سایت تنها هدر دادن وقت و هزینه است.

گام چهارم: ترافیک خود را به‌سوی صفحه‌ی ثبت ایمیل هدایت کنید

بااینکه وبلاگ نویسی راهکار فوق‌العاده‌ای برای کسب درآمد از طریق محتواست، اما هدایت بازدیدکنندگان به‌سوی وبلاگ همیشه برای ما سودمند نیست. من به‌جای آن تشکیل یک فهرست از آدرس‌های ایمیل و هدایت ترافیک به‌سوی صفحه‌ی ثبت ایمیل (که در بالا نمونه‌ی آن آورده شد) را پیشنهاد می‌دهم. بهترین زمان برای این کار، وقتی است که کاربر محتوایی را مطالعه کرده است و به دنبال یافتن اطلاعات بیشتر در مورد آن است. به‌این‌ترتیب تنها زمانی می‌تواند ادامه‌ی مطلب را مطالعه کند که آدرس ایمیل خود را در این صفحه وارد کند.

چیزی که در اینجا اهمیت دارد این است که برای هر نوع ترافیکی (که از سوی منابع مختلف آمده است) صفحه‌ی ثبت ایمیل جداگانه‌ای طراحی کنید، زیرا به‌این‌ترتیب می‌توانید صفحه‌هایی که نتایج بهتری دارند را شناسایی کنید:

ترافیک

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، بهترین نتایج و نرخ تبدیل از سوی Kindle2 و Kindle1 (اپلیکیشن کتاب‌خوانی) به‌دست‌آمده‌اند. ترافیک به‌دست‌آمده از سوی پست‌های مهمان هم قابل‌توجه است. باقی منابع عملکرد چندان خوبی نداشته‌اند. بنابراین بهتر است عمده‌ی وقت و هزینه صرف  Kindle2 و Kindle1 و پست‌های مهمان شود.

در کل، بهتر است راه مناسب ایجاد ترافیک برای وب‌سایت خود را از طریق آزمون‌وخطا بیابید. تعدادی از کاربران را به‌سوی صفحه‌ی ثبت ایمیل و تعدادی دیگر را به‌سوی صفحات خاصی از وب‌سایت خود هدایت کنید، تا دریابید که کدام‌یک برای شما مفیدتر است و نرخ تبدیل بالاتری را برای شما به همراه دارد.

گام پنجم: منابع مختلف ترافیک را امتحان کنید

تا زمانی که منابع مختلف ترافیک را امتحان نکنیم درنمی‌یابیم که کدام‌یک کارکرد بهتری برای ما دارند. بهترین راه این است که میزان وقت و هزینه‌ای که برای هر وب‌سایت صرف نموده‌ایم را ارزیابی کنیم، زیرا هدف مطلوب ما این است که وب‌سایت‌هایی را پیدا کنیم که با صرف کمترین وقت و هزینه برای ما بهترین نتایج را فراهم آورند.

در مثال زیر تعدادی از منابع ترافیکی در مدت‌زمان مشخصی ازنظر تعداد بازدید، مدت‌زمان حضور در وب‌سایت و ثبت آدرس ایمیل ارزیابی‌شده‌اند

ترافیک

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، منابع ترافیکی ازنظر کمیت، کیفیت و نرخ تبدیل با یکدیگر متفاوت‌اند. بعضی از آن‌ها مانند فیس‌بوک و StumbleUpon ترافیک زیادی را به‌سوی وب‌سایت هدایت کرده‌اند اما نرخ تبدیل مربوط به آن پایین است. برخی دیگر علی‌رغم تعداد بازدید کم، به نسبت نرخ تبدیل بالاتری دارند.

بررسی نتایج آماری مربوط به وب‌سایت خودتان، حداقل یک‌بار در ماه، سبب می‌شود دیدگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به منابع ترافیکی که با آن‌ها سروکار دارید، پیدا کنید.


گام ششم: روی فعالیت‌هایی که “نتایج ۸۰ درصدی” را فراهم می‌آورند، تمرکز کنید

مطالبی را که درباره‌ی قانون ۲۰/۸۰ گفته شد را به یادآورید. همان‌طور که گفتیم فعالیت‌هایی که بیشترین ترافیک را به‌سوی وب‌سایت شما هدایت می‌کنند، کمتر از انگشتان دست هستند. روی آن‌ها تمرکز کنید و سعی کنید بیشترین وقت و هزینه‌ی خود را برای کسب نتایج بهتر صرف چنین فعالیت‌هایی کنید.

برای مثال اگر بیشترین حجم ترافیک از سوی سه منبع زیر برای ما ایجادشده باشد:

  1. فیس‌بوک
  2. پست مهمان
  3. جستجوی طبیعی

باید تلاش کنیم فعالیت این منابع را تقویت کنیم. به این منظور استراتژی‌های زیر را به کار می‌گیریم:

استراتژی اول: به اشتراک‌گذاری پست‌های بیشتر در فیس‌بوک

اولین و اصلی‌ترین منبع ترافیک، فیس‌بوک است. بنابراین بدیهی است که با بالا بردن کمیت و کیفیت پست‌های فیس‌بوک، نتایج بهتری به دست خواهیم آورد.

استراتژی دوم: انتشار پست‌های مهمان بیشتر

همان‌طور که از نتایج مشخص است، انتشار پست‌های مهمان، بعد از فیس‌بوک، بیشترین ترافیک را برای ما ایجاد کرده است. بنابراین سعی می‌کنیم تعداد بیشتری از این پست‌ها را منتشر کنیم و یا از دیگر نویسندگان برای انجام این کار کمک گیریم. در این‌گونه پست‌ها باید از هایپرلینک‌ها و ارجاعات به وب‌سایت خودمان استفاده کنیم و سعی کنیم از طریق آن‌ها سرنخ‌هایی برای خبرنامه‌های ایمیلی خود ایجاد کنیم.

استراتژی سوم: استخدام وبلاگ نویسان حرفه‌ای

برای تقویت جستجوی طبیعی، لازم است که مطالب باکیفیتی را در وبلاگ خود، منتشر کنیم. به این منظور استخدام یک وبلاگ نویس حرفه‌ای آشنا به مفاهیم سئو می‌تواند برای ما بسیار سودمند باشد، زیرا همان‌طور که می‌دانید بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر به کیفیت مطالبی که انتشار می‌دهیم بستگی دارد. به‌این‌ترتیب می‌توانیم رتبه‌ی خود را در گوگل بالا ببریم و ارجاعات و بک لینک‌های بیشتری به وب‌سایت خود ایجاد کنیم و درنتیجه نرخ تبدیل خود را بالاتر ببریم.


گام هفتم: منابع ترافیکی جدید را امتحان کنید

همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفته شد، راه‌های بسیاری برای ایجاد ترافیک وجود دارد. در نظر داشته باشید که در زمان‌های مختلف، ممکن است فعالیت‌های مختلف عملکردهای متفاوتی را از خود نشان دهند. بنابراین همه‌ی انرژی خود را صرف چند فعالیت محدود (۸۰ درصدی که بیشترین نتایج را برای شما به همراه داشته‌اند) نکنید. سعی کنید در بازه‌های زمانی مختلف فعالیت‌های متنوع و جدیدی را امتحان کنید.

به شما پیشنهاد می‌کنم که هرماه یک منبع جدید ترافیک را امتحان کنید. می‌توانید به‌راحتی یک پلتفرم جدید، برای انتشار محتوایی جدید، راه‌اندازی و عملکرد آن را بررسی نمایید. حتی می‌توانید از مطالبی که پیش‌ازاین منتشر نموده‌اید، با اندکی تغییرات، در این پلتفرم جدید استفاده کنید و توجه مخاطبان جدید خود را به آن جلب کنید. برای مثال می‌توانید عکس‌های که در اینستاگرام منتشر کرده‌اید را به‌صورت ویدئو درآورید و با افزودن موسیقی به آن در یوتیوب به نمایش بگذارید.

درنهایت سعی کنید به هر طریقی که می‌توانید ترافیک خود را افزایش دهید و حداکثر استفاده را از هر پلتفرم یا منابع ترافیکی بکنید. فرمت محتوای خود را تغییر دهید و در پلتفرم‌های مختلف امتحان کنید. این کار سبب می‌شود محتوای شما در معرض دید مخاطبان کاملاً جدیدی قرار گیرد و درنهایت نرخ تبدیل شمارا بالا ببرد.

 

برای ایجاد ترافیک یک قانون مشخص وجود ندارد، نکته‌ی مهم در اینجا این است که قرار نیست همه‌ی منابع برای شما اثرگذار باشند، تنها کافی است چند منبع ترافیک اصلی را که بیشترین ترافیک را به‌سوی وب‌سایت شما هدایت می‌کنند و برای شما سودمند هستند را شناسایی کنید و بیشترین انرژی خود را صرف بهینه‌سازی این منابع کنید.

منابع : stevescottsite.com

 

عنوان اول دیدگاه
  1. مناقصه میگوید

    ممنون اطلاعات خوبی بود. لطفا اگر اطلاعات کامل تری دارید در سایت قرار دهید

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + هجده =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + 17 =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل