بازاریابی معرف چیست ؟ (Affiliate Marketing)

بازاریابی معرف یا افیلیت مارکتینگ

مقدمه‌ای بر بازاریابی معرف (Affiliate Marketing)

آیا زمانی که مجله یا روزنامه می‌خوانید همه آگهی‌های درج شده در آن را نیز می‌خوانید؟ یا اینکه از روی آنها عبور می‌کنید و فقط آنهایی را که جذاب‌تر هستند می خوانید؟ زمانی که از یک مجله پرمخاطب آگهی خریداری می‌کنید، شما موظف هستید برای مخاطبان زیاد هزینه پرداخت کند در حالیکه بیشتر خوانندگان به بخش آگهی توجهی نمی‌کنند (مخصوصا اگر آگهی در صفحه‌ای درج گردد که مخالطبان حتی از خواندن مقاله اصلی نیز صرف نظر می‌کنند). به جای پرداخت هزینه‌های گزاف برای تبلیغات در مجله‌ها و روزنامه‌ها که هیچ شاخصی برای ارزیابی عملکرد خود ندارند اکثر شرکتها به دنبال تبلیغات آنلاین با هزینه کمتر هستند.

 

بازاریابی معرف چیست؟ ( ? What is َAffiliate Marketing)

بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) (Affiliate Marketing) است که در آن به معرفان(Affiliates) و یا ناشران (Publisher) بابت ترویج محصولات و خدمات هزینه‌ای پرداخت می‌شود به بیان دیگر برای هر فروش و یا جذب مخاطب هدفمندی آنها حق کمیسیون دریافت می‌کنند. بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) نوعی بازاریابی مشارکتی اینترنتی است که در آن یک تبلیغ‌دهنده ( یک تاجر و یا یک برند) به کانال شرکای (Partner) خود که در اصلاح به آنها معرف گفته می‌شود (صاحبان وبسایت‌ها یا ناشران) پاداش می‌دهد در صورتی که آنها بتوانند در امر بازاریابی و فروش خدمات یا محصولات به آنها کمک نمایند. به بیان دیگر، تبلیغ‌دهنده، محصولات و خدمات خود را از طریق آگهی‌هایی که در سایت ناشر درج گردیده است به مشتریان خود عرضه می‌نماید. اگر مشتریانی که از سایت ناشر دیدن می‌کنند بر روی آگهی‌های تبلیغاتی کلیک کنند و به سایت تبلیغ دهنده متصل شده و عملی را انجام دهند ( شامل خرید محصول، عضویت در خبرنامه، و غیره) ناشر هزینه‌ای بابت هر عمل انجام شده دریافت می‌کند. این ویژگی بها-برای-هر-عمل بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) را از سایر کانال‌های تبلیغاتی سنتی مجزا می‌سازد. بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ)، علاوه بر این که یک کانال موثر است که به فروش خدمات و محصولات می‌انجامد می‌تواند برای فعالیتهای آتی بازاریابی سرنخ‌های (Leads) کارآمدی ایجاد نماید. معرفان و ناشران زمانی دستمزد خود را دریافت می‌کنند که بازدیدکننده‌ای که آنها به سایت تبلیغ‌دهنده هدایت کرده‌اند خرید کند و یا اینکه فعالیتی که از قبل بر مبنای هدف تبلیغ‌دهنده مشخص شده است را انجام دهند. این مدل پرداخت حداقل ریسک را برای تبلیغ‌دهنده دارد و بالاترین میزان بازگشت سرمایه را برای آنها  تضمین می‌نماید.

اگر بخواهیم طوری دیگر بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) را تعریف کنیم :

بازاریابی معرف به سیستمی گفته می شود که به واسطه ی آن یک بازاریاب فروش مجازی یا یک وبسایت برای یک تولیدکننده یا خرده فروش تبلیغ می کند و در ازای هر فروش، یا هدایت هر سرنخ بازاریابی به سمت تولید کننده، پاداش خود را دریافت می کند.

به این پاداش به اصطلاح «پرداخت به ازای عمل» گفته می شود؛ در اینجا عمل می تواند خرید آنلاین یک محصول یا سرویس باشد، یا حتی ایجاد یک سرنخ، ثبت نام، دانلود، تماس یا هر عمل دیگری که مشتری نهایی انجام می دهد. و اخیراً حتی خرید آفلاین یا حضوری را هم شامل می شود ،البته به شرطی که بتوان با یک کالابرگ یا بارکد این خرید را پیگیری کرد.

پرداخت به ازای عمل به دو شیوه انجام می شود:

در حالی که شیوه‌های سنتی مثل CPC ( پرداخت به ازای هر کلیک) چندان به نرخ تبدیل بازدید‌کننده نمی‌پرداختند، بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) و مدل‌های پرداخت آن شامل موارد زیر می‌باشد

  • CPA ( پرداخت به ازای هر عمل): معرف یا ناشر هنگامی حق کمیسیون خود را دریافت می‌کند که بازدیدکننده سایت توسط معرف به سایت تبلیغ‌دهنده هدایت شود و فرآیند خرید را طی کند.

CPL ( پرداخت به ازای هر سرنخ): در این روش معرف هنگامی حق خود را دریافت می‌کند که بازدیدکننده سایت اطلاعات کافی را در مورد خویش در اختیار سایت تبلیغ‌دهنده قرار دهد که بتوان از آن به عنوان یک سرنخ برای پیگیری‌های بعدی استفاده کرد. به طور مثال، اگر یک بازدیدکننده اطلاعات شخصی خود را در وبسایت یک هتل وارد کند تا یک بروشور سفر درخواست کند. معرف بابت هر درخواست بروشوری پولی دریافت می‌کند.

 

  • تاریخچه بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ)

افیلیت مارکتینگ بازاریابی معرف

بازاریابی معرف در اوایل دهه ۱۹ میلادی هنگامی که شرکتها به ازای هر فروش آنلاین حق کمیسیون به فرد آگهی‌کننده می‌دانند تاسیس شد. این مدل”پرداخت به ازای عملکرد” (Paying on Performance  ) در سال ۱۹۹۴ توسط برنامه بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) شرکت آمازون که امروزه به عنوان یکی از مطرح‌ترین برنامه‌های بازاریابی معرف به صورت آنلاین است وارد دنیای تجارت الکترونیک شد. اینطور گفته شده است که جف بزوس مدیر عامل و موسس آمازون در یک مهمانی با خانمی آشنا شد که تمایل داشت کتاب خود را که درباره طلاق به تازگی به چاپ رسانده بود در سایت خود به فروش برساند بدون آنکه به عنوان فروشنده شناخته شود. بزوس در آن لحظه به این ایده رسید که وی را به سایت خود یعنی آمازون متصل کند و از فروش هر کتاب حق کمیسیون دریافت نماید. از آن زمان بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) و صنعت منبعث از آن با سرعت قابل توجهی رشد نمود که بخشی از آن به دلیل اهمیتی بود که سایتهای تجاری در آن زمان به دست آورده بودند. همچنین در سالهای اخیر، عملکردهای چشمگیر فروشگاههای اینترنی، خرده‌فروشان (retailers )  را نیز تشویق کرد تا بر همین اساس بر روی فعالیت‌های بازاریابی اینترتی خود سرمایه‌گذاری کنند. محبوبیت بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) به سایر صنوف نیز سرایت نمود شامل شرکت‌های مسافرتی، کارگزاران بیمه و شرکت‌های ارتباطات از راه دور و در نتیجه به نوبه خود به یک صنعت چند بیلیون پوندی تبدیل شد. پیشرفت‌های آتی نیز در سایر کانالهای ارتباطی مثل موبایل قابل پیش‌بینی است زیرا که بیشتر مشاغل سایتهای خود را برای استفاده کاربر با موبایل نیز بهینه‌سازی کردند.

سرنخ بازاریابی چیست؟

 

افیلیت مارکتینگ بازاریابی معرف

سرنخ بازاریابی به شخصی گفته می‌شود که به روش‌ها و اشکال گوناگون، جذب کالا یا خدمات شرکت شما شده است. به‌بیان‌دیگر، برای ایجاد سرنخ‌های بازاریابی، به‌جای تماس تلفنی و ایجاد مزاحمت برای مخاطب عام، با کاربرانی که از پیش کالا یا خدمات شمارا جستجو نموده‌اند ارتباط برقرار می‌کنید.

برای مثال، کاربری را در نظر بگیرید که در مورد تعمیر قطعه‌ای از اتومبیل خود در اینترنت جستجو می‌کند و مقاله‌ای را در این مورد مطالعه می‌کند، در این صورت اگر شخصی از مجموعه‌ای که آن مقاله را در وب‌سایت خود قرار داده است با او تماس بگیرد و خدمات آن مجموعه را معرفی کند، برای آن کاربر بسیار خوشایندتر از این است که بی‌هیچ مقدمه‌ای، احتمالاً درزمانی نامناسب با او تماس گرفته شود و خدمات یا کالایی که احتمالاً به آن‌ها نیاز ندارد به او معرفی شود.

علاوه بر این، در این شیوه، شرکت‌ها می‌توانند از نحوه‌ی جستجوی کاربران، اطلاعات مفیدی را درزمینهٔ چگونگی برقراری ارتباط با آن‌ها و شناسایی نیازهای آن‌ها به دست آورند.

  • مزایای بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) 

محبوبیت بازاریابی معرف به دلیل مزایایی است که برای هر دو گروه تبلیغ‌دهنده و معرف (ناشر) از طریق یک سری برنامه‌های خاص فراهم می‌‌آورد. راه‌ اندازی برنامه بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) ساده و بدون ریسک است و شانس بزرگی را برای افزایش حجم فروش و بالا بردن سطح دسترسی مخاطب فراهم می‌کند. از منظر یک تبلیغ‌دهنده، یک برنامه موفق بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) یعنی افزایش حجم مورد نظر مربوط به هر بخش با استفاده از یک شریک بازاریاب که هدف اصلی وی ارتقای کسب‌وکار تبلیغ‌دهنده است. با دسترسی به یک شبکه معرف، تبلیغ‌دهنده می‌تواند یک رویکرد چندکانالی اتخاذ کند تا ارزیابی کند که چه فعالیت‌هایی برنامه‌های آنها را کارآمد می‌سازد.

اما بازاریابی معرف (Affiliate Marketing) چگونه کار می کند؟

 

افیلیت مارکتینگ بازاریابی معرف

تبلیغ دهنده ها معمولاً شبکه های بازاریابی را برای مدیریت ردیابی کمپین تبلیغاتی خود به کار می گیرند. شبکه یک سری لینک های ردیابی را برای بازاریاب هایی که بنرها و تبلیغات متنی را در وبسایت خود گذاشته اند تهیه می کند و وقتی که کاربر روی این لینک ها کلیک می کند یک کوکی در کامپیوتر آن ها ایجاد می شود و این کلیک توسط شبکه ی بازاریابی ثبت می شود. زمانی که مشتری پروسه ی خرید را به پایان می رساند و به صفحه ی تأیید پرداخت می رسد، کد ردیابی توسط شبکه ی بازاریابی ایجاد می شود. سپس این کد با کوکی مربوطه چک می شود و در این صورت مشخص می شود که مشتری از طرف کدام وبسایت بازاریابی آمده است. بنابراین فروش در پلتفرم آن وبسایت ثبت می شود و به این وسیله هم تبلیغ دهنده و هم بازاریاب می توانند پروسه ی فروش را ردیابی کنند و در این صورت پاداش مربوط به آن عمل پرداخت می شود.

تبلیغ دهنده اطلاعاتی مانند قیمت محصول و شماره ی سفارش را به کد ردیابی اضافه می کند. او همچنین می تواند اطلاعات دیگری مانند شناسه ی انبار کالا (SKV) یا کد تبلیغ را نیز برای ردیابی بهتر و تحلیل عملکرد کمپین تبلیغاتی اضافه کند.

برای ردیابی فروش مدل های پیشرفته تری نیز وجود دارد مثلاً برخی از آن ها نیازی به استفاده از کوکی ندارند و این زمانی به ردیابی کمک می کند که کاربر کوکی ای که شبکه ی بازاریابی ایجاد نموده را حذف یا بلاک کرده باشد، این مسئله به تدریج ضرورت بیشتری پیدا می کند زیرا بعضی از جستجوگر ها به طور اتوماتیک کوکی ای که توسط عامل یا شخص ثالث ایجاد شده باشد را بلاک می کنند.

به عنوان یک تبلیغ کننده باید سیستم بازاریابی را عضوی از تیم خود بدانیم بنابراین باید تلاش کنید هر آنچه که نیاز دارند را در اختیار آنها قرار دهید و آنها را تشویق کنید که به بهترین شیوه ی ممکن برای برند شما تبلیغات کنند. در واقع باید به این رابطه به عنوان یک رابطه ی شراکت نگاه کنید، شراکتی که تنها یک هدف را دنبال می کند و آن «فروش محصولات شماست».

 

  • درآمدزایی و اهمیت ردیابی

در مدل بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) لازم است همه کلیک‌ها و فروش‌ها ردیابی شوند تا درآمد درستی به هر معرف یا ناشری اختصاص یابد. این ردیابی می‌تواند در خانه توسط تبلیغ‌دهنده انجام شود و یا همانطور که رایج است توسط یک شبکه معرف ردیابی شوند. شبکه معرف یک شخص ثالث است که خدماتی را به تبلیغ‌دهندگان ارائه می‌دهد مثل مدیریت حساب ردیابی مستقل و نگهداری ارتباط با پایگاه معرف.

  • مزیت بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) برای تبلیغ‌دهندگان

بسیار واضح است که تاجران و تبیلغ‌دهندگان از این نوع مدل بازاریابی سود خواهند برد. زیرا آنها تنها در صورت گرفتن نتیجه پول پرداخت می‌کنند که به آن مدل بها به ازای عملکرد می‌گویند. تنها کاری که آنها لازم است انجام دهند این است که ترافیک قابل توجهی را به سایت تاجر یا عرضه‌کننده هدایت می‌شود را مدیریت نمایند که این کار با کمک صنعت بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) به سادگی قابل انجام است. برخی شرکت‌ها خودشان از برنامه‌های نرم‌افزاری مخصوصی (در منزل) استفاده می‌کنند درحالیکه برخی دیگر از شخص ثالث استفاده می‌کنند تا حجم ترافیک را برای آنها ردیابی کنند و یا امر فروش را برای آنها تسریع بخشند که به آنها معرف گفته می‌شود. به طور کلی دو روش مدیریت معرف وجود دارد: نرم افزارهای مستقل، شبکه‌های ابری که به آن در اصطلاح شبکه های معرف نیز می‌گویند که در قسمت‌های بالا به آن اشاره شد.

  • ناشران افیلیت مارکتینگ چه کسانی هستند؟

صاحبان وبسایت‌هایی که روزانه مقدار قابل توجهی بازدیدکننده دارند می‌توانند به جمع ناشران خدمات و محصولات شرکت‌های معتبر بپیوندند. تنها کاری که لازم است انجام دهند این است که آگهی تبلیغاتی محصولات و خدمات شرکت تبلیغ‌دهنده را در سایت خود قرار داده و برای هر کلیک، بازدید و یا خریدی حق کمیسیون خود را دریافت کنند. علاوه بر صاحبان وبسایت‌ها، سایر افراد نیز می‌توانند از نفوذ خود در بازار گرم (شامل افراد خانواده و دوستان و آشنایان) کسب درآمد کنند و یا با استفاده از رسانه‌های پرمخاطب مانند تلگرام به نشر و ترویج خدمات و محصولات تبلیغ‌دهنده بپردازند و بابت هر عملکردی هزینه‌ای دریافت نمایند.

در ادامه به عواملی که باید در ساختار و اداره ی یک کمپین تبلیغاتی در نظر بگیریم می پردازیم:

 

افیلیت مارکتینگ بازاریابی معرف

 

  1. پاداش منصفانه باعث رشد برند شما می شود.

پاداش یکی از اساسی ترین عوامل تشکیل دهنده و در واقع نیرو محرکه ی کمپین بازاریابی است. به این دلیل که پاداش توسط تبلیغ دهنده تعیین می شود ممکن است این وسوسه برای شما وجود داشته باشد که مبلغ پایینی را در نظر بگیرید. اما توجه داشته باشید که یک بازاریاب حرفه ای گزینه های زیادی برای تبلیغات دارد و اگر مبلغ پیشنهادی شما برای او کافی نباشد به سراغ رقبایتان خواهد رفت.

یک پیشنهاد سخاوتمندانه و منصفانه به بیشتر دیده شدن شما و فروش بیشتر می انجامد. از سوی دیگر میزان پاداش باید به اندازه ای باشد که نرخ بازگشت سرمایه در هر فروش عددی مثبت شود و در نهایت به سود شما باشد. پاداش می تواند بسته به الگوی تبلیغاتی و بازه های زمانی خاص متغیر باشد.

  1. هرگز چرخه ی بازاریابی را متوقف نکنید.

یک کمپین بازاریابی مؤثر باید همیشه در جریان باشد! به این معنا که زمانی که بازاریاب الگوی تبلیغاتی خود را ارائه می دهد و برند شما در پروسه ی بازاریابی قرار می گیرد، اگر از دریافت پاداش خود حین اجرای پروسه اطمینان داشته باشد کمپین را طوری طراحی می کند که در گذر زمان، همچنان سودآور باشد. در این صورت در ازای هر مبلغی که برای بازاریابی هزینه می کنید چند برابر آن را دریافت می کنید. بنابراین، این چرخه در نهایت به سود شما خواهد بود و هرگز نباید از حرکت بایستد.

  1. کمپین خود را به دقت زیر نظر بگیرید.

کمپین تبلیغاتی خود را مرتباً ردیابی و تحلیل کنید. تا جایی که می توانید آمار فروش محصولات خود را در اختیار بازاریاب قرار دهید، زیرا او با در نظر گرفتن اطلاعات مربوط به محصولات پر فروش شما می تواند استراتژی های مربوط به کمپین تبلیغاتی را صحیح تر و دقیق تر طراحی نماید.

  1. تعاملات سودمند داشته باشید!

ایجاد تعاملات مناسب با بازاریاب می تواند برای تبلیغات برند شما بسیار سودمند باشد. برای مثال می توانید پیش از موعد حراج ها، نماینده ی بازاریابی خود را در جریان بگذارید و یا او را از تولید محصولات جدید مطلع سازید. البته توجه داشته باشید که در این کار زیاده روی نکنید، زیرا در این صورت دخالت محسوب می شود و بازاریاب از ادامه ی تعامل با شما سرباز می زند.

  1. اعتبارسنجی

اکثر شبکه های بازاریابی از شما می خواهند که در پایان هر ماه فروش هایی که ردیابی نموده اند را اعتبارسنجی کنید، این کار به شما اجازه می دهد که از فروش های جعلی یا ناقص جلوگیری شود. اگر یک کانال بازاریابی را حذف می کنید باید از اول آن را مشخص کنید تا در مورد آن مانند سایر کانال های بازاریابی، جستجوی طبیعی یا پولی انجام نشود. در غیر این صورت وقتی نرخ عدم پذیرش کمپین تبلیغاتی بالا رود، بازاریاب انگیزه ی خود را از دست می دهد و به سراغ تبلیغ دهنده ی دیگری می رود. به علاوه، این که اعتبارسنجی در بازه های مشخص زمانی انجام شود تا بازاریاب بتواند پاداش خود را دریافت کند، بسیار مهم است.

  1. خلاقه های تبلیغاتی

درست است که بنرها تأثیرگذارترین فرم تبلیغات بازاریابی نیستند اما همچنان می توان از آن ها به خصوص برای پوشش دادن به تبلیغات اصلی استفاده نمود. در مورد اندازه های مرسوم بنر ها از بازاریاب سؤال کنید و امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهید.

  1. استراتژی

مدل های مختلف بازاریابی را در نظر بگیرید و با شبکه ی بازاریابی خود برای تهیه ی استراتژی های پایدار برای هر یک از این مدل ها همکاری کنید و امکانات لازم را در اختیار آن ها بگذارید: محتوای لازم برای تدوین مطالب، لیست محصولات، قیمت ها، برنامه های زمان بندی، رویداد های فصلی و غیره.

  1. فراتر از فروش

علاوه بر فروش در سایر زمینه ها نیز می توانید از شبکه ی بازاریابی کمک بگیرید؛ برای مثال در طراحی خبرنامه ها، ترغیب کاربران به دانلود اپلیکیشن ها یا خرید از طریق موبایل و غیره. در این زمینه ها با شبکه ی بازاریابی همکاری کنید و پاداش مناسبی را برای بازاریاب ها برای چنین اقداماتی که به موفقیت برند شما منجر می شود در نظر بگیرید.

  1. مراقب کلاهبرداری و عملکرد ضعیف بازاریاب ها باشید

به ندرت پیش می آید که بازاریاب یا شخص دیگری از شبکه ی بازاریابی بخواهد فروش های جعلی درست کند و یا چرخه بازاریابی را دچار اخلال کند، اما با این حال سعی کنید با شبکه های بازاریابی که دارای قوانین منسجم و نظارت دقیق بر روند تبلیغات و پروسه ی فروش هستند همکاری کنید.

  1. پاسخگو باشید

بازاریابی معرف یک تلاش گروهی میان تبلیغ دهنده، شبکه ی بازاریابی و بازاریاب است و به توجه و همکاری مداوم نیاز دارد. در غیر این صورت نمی توانید انتظار دستیابی به نتایج مثبت و رشد برند خود را داشته باشید.

  1. پیوسته در مسیر تکامل گام بردارید

دنیای بازاریابی همواره در حال تغییر است. فرصت ها و چالش های جدید را در نظر بگیرید، اطلاعات خود را به روز کنید، اقداماتی که بازاریاب ها در رابطه با برند شما انجام می دهند را تجزیه و تحلیل کنید و روش های جدید فروش را از طریق شبکه ی بازاریابی خود امتحان کنید.

نتیجه گیری :

با توجه به نوع بازاریابی معرف که در دنیای دیجیتال سابقه تاریخی عالی و قدیمی دارد وشرکت های زیادی در خارج از ایران به سودآوری بالایی با این سبک بازاریابی رسیده اند که این سود آوری دو طرفه بوده هم برای ناشران و هم برای شرکت هایی که محصولات خود را توسط ناشران و تبلیغات ناشران به فروش گذاشته اند اما این برای من سوال است که چرا در ایران هنوز این موقعیت را شرکت ها برای این نوع بازاریابی فراهم نکردند یا اگر هم بوده خیلی کم و چشم گیر نبوده تا کاربران دنیای دیجیتال بتوانند از این فضا برای کسب درآمدزایی اینترنتی استفاده کنند.

منبع behcima

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + پانزده =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + دوازده =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل