خرید اکانت ابزارهای سئو

 

بهینه سازی سئو

 

طراحی وب سایت

 

5 از 5 1 نظر

خلاصه ای از کتاب گاو بنفش (Purple Cow) اثری از ست گودین

11 دقیقه برای خواندن
0 586

کتاب گاو بنفش، اثری است از ست گودین، نویسنده و وبلاگ نویس سرشناس حوزه بازاریابی و برندسازی. این کتاب به اهمیت و روش های متمایزسازی برند می پردازد. راهکارهایی که “چشمگیر کردن” برند را در راستای جلب نظر و توصیه های کلامی مردم به کار می گیرد.

وال استریت ژورنال و بیزینس ویک از این کتاب به عنوان یک کتاب پرفروش یاد می کنند. نویسنده کتاب آقای ست گادین به استراتژی های نوینی برای رشد در سهم بازار و موفق شدن در بازارهای رقابتی و محیط های متلاطم اشاره کرده است لذا شایسته است که بازاریابان و صاحبان کسب و کار به آن توجه کافی  نمایند.

درباره نویسنده

ست گادین (Seth Godin)، نویسنده، کارآفرین، بازاریاب و سخنران آمریکایی در سال ۱۹۶۰ در نیویورک متولد شد. وی مدرک MBA خود را با گرایش بازاریابی از دانشگاه استنفورد دریافت کرد و طی سال های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶ مدیر برند شرکت نرم افزاری Spinnaker بود (ویکی پدیا).

وی تألیف بیش از ۲۰ کتاب در حوزه بازاریابی و تبلیغات را در کارنامه خود دارد. از مهم ترین کتاب های وی می توان به کتاب های:

e-marketing (1995)، Permission Marketing (1999)، Survival is not enoug (2002)، Purple cow (2003) و All Marketers Are Liars (2005) اشاره کرد.

۱۵۰۰۰۰ نسخه و ۲۳ بار تجدید چاپ، تنها در دو سال اول انتشار کتاب گاو بنفش، نشانی از جذابیت این کتاب در دنیای بازاریابی می باشد.
این کتاب ۱۴۵ صفحه ای در مورد تجربیات بازایابی ست گادین، کارآفرین و بازاریاب و سخنران کنفرانس تد در این حوزه می باشد که به دلیل ارائه ی ایده های جدید بسیار پر طرفدار شد.
ست گادین در مورد گاو بنفش گاو بنفش اینگونه توضیح می دهد :” وقتی چند سال قبل به همراه خانواده ام در فرانسه مشغول رانندگی بودم، مجذوب صدها گاوی شدم که در مرتع زیبایی در کنار جاده می چریدند. از شیشه ی اتومبیل، به این منظره چشم دوخته ایم و از این که چه قدر همه چیز می تواند زیبا باشد، شگفت زده بودیم.

پس از بیست دقیقه، توجه مان را کم کم از آن ها برگرداندیم. گاو های جدید به طور کامل شبیه به گاوهای قبلی بودند و چیزی که تا پیش از این سرگرم کننده بود، حال دیگر عادی شده بود. بدتر از عادی، کسالت آور شده بود.
گاو ها پس از مدتی که می آن ها را می بینید، خسته کننده می شوند، خسته کننده می شوند. ممکن است گاو های بسیار خوب و جذابی باشند، گاو هایی خوش اخلاق و یا زیر تابش نورافکن های رنگارنگ، اما باز کسالت آورند. ولی یک گاو بنفش می تواند جالب باشد.”
او معتقد است در دنیای بازاریابی هم باید بتوانیم گاو بنفش داشته باشیم تا بتوانیم توجه مشتریان را به خودمان و محصولمان جلب کنیم. به زبان دیگر “چیز چشم گیر چیزی است که ارزش دارد در مورد آن حرف زده شود، شایسته ی توجه است، چیزی است استثنایی، جدید و جالب. یک گاو بنفش است. کالاهای کسالت آور به چشم نمی آیند و گاو های قهوه ای هستند.”
گادین در این کتاب در مورد نحوه ی بازاریابی با ایده های خودش صحبت می کند و معتقد است که روش صحیح بازاریابی این است : بازاریابی در جایی که بازاریاب ها محصول را تغییر می دهند، نه تبلیغات را!

کسی که تا حالا گاو از نزدیک ندیده، برایش خیلی جالب است اما بعد از یک مدت همه گاوها شبیه هم هستند و دیگر گاو به نظرش جالب نمی آید. اما اگر یک گاو بنفش ببیند چطور؟ کل داستان این کتاب حول محور قابل توجه بودن و متفاوت بودن، Remarkable می چرخد. کاری که دیگران می کنند و یا کرده اند را نباید انجام داد باید کاری کرد جدید.

 

 

 

نمودار پخش ایده، هر محصول یا خدماتی توسط این ۵ دسته خریداری می شود، ابتدا نوآوران هستند که فارغ از کارا بودن محصول آن را می خرند. سپس متقاضیان نخستین، که این گروه را اگر بتوان متقاعد کرد آن ها بقیه را متقاعد می کنند. اکثریت متقدم که وقتی ببینند یک محصول یا خدمات جدیدی برایشان مفید است آن را می پذیرند. اکثریت متاخر که در صورت نیاز و پس از رفع اکثر ابهامات اقدام به اقتباس می کنند. عقب افتاده ها هم کسانی هستند که پس از آمدن CD، دستگاه VHS می خرند.

توجه مشتریان یا مخاطبین، را باید به چشم یک دارایی دید نه یک منبعی که متعلق به ماست تا همه اش را برداشت کنیم.

ارزش یک گروه به اثربخشی آن است نه به اندازه اش. ایده هایی که پخش می شوند برنده اند.

دوران پس از تلویزیون، دیگر نمی توانیم مزاحم مردم بشویم برای تبلیغات، محصول خودش تبلیغ است. به همین دلیل، ریویوها، بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth) مهم هستند (بازاریابی ویروسی). اگر ریسک کنی امن تر است. پیاده کردن یک ایده خیلی خیلی مهم تر از خود آن است. این که از یک بخش کوچکی در یک بازار بزرگ شروع کنیم (Niche) احتمال موفقیت ما را بالاتر می برد. ایده ها باید مانند ویروس پخش شوند. اگر متقاضیان نخستین، عطسه کننده باشند، ویروس ایده ما را می پراکنند.

هدف قرار دادن عطسه کننده های علاقه مند که اثربخش هستند. سعی کنیم که بهترین باشیم در بازار مشتریانمان. هر چیزی که کار می کند را دوباره انجام دهیم. کارهایی که نتیجه نمی دهد را رها کنیم. اهمیت تجربه کاربری. اندازه گرفتن. خود را محاسبه کردن در جنبه فردی. چیزی که اندازه گیری شود بهتر می شود. اما اگر گنگ باشد؟ نه

اگر کسی از پروژه شما انتقاد کرد به این معنی نیست که از خودتان انتقاد کرده. کاری بکنید که از شما انتقاد کنند، خسته کننده نباشید. شجاع، دلیر و با جرات باشید. به “حرف مردم” گوش ندهید. خسته کننده بودن همیشه به شکست منجر می شود مگر این که خود این خسته کنننده بودن قابل توجه باشد. خسته کننده نباش. پیرو رهبر باشید، مثل غازها که یک نفر جلوست تا مقاومت هوا را بشکند و بقیه به نوبت جای او را می گیرند.

متضاد قابل توجه و فوق العاده بودن، چیست؟ “خیلی خوب”. خیلی خوب بد است. فوق العاده بودن، انجام دادن کاری فراتر از انتظارات است. یک مایل بیشتر. برای مشتریان وفادار بیشتر وقت گذاشتن.

وسواسOtaku<>سرگرمی (اتاکو یک لغت ژاپنی است، و به نوعی هم معنی با عطسه کننده هاست) بازار یا مخاطبی را جستجو کنیم که مخاطبین بیشتری اتاکو داشته باشند. سس تند اتاکو دارد، سس خردل ندارد.

بازاریابی خود محصول است. چیزی به عنوان دپارتمان بازاریابی نداریم. همه ما در دپارتمان بازاریابی هستیم (چه بدانیم چه ندانیم). چیزی را بفروش که مردم می خرند و یا درباره اش صحبت می کنند. در بازاریابی مصالحه (Compromise) نکن. شتر، اسبی بوده که توسط یک کمیته طراحی شده.

چرخه جادویی گاو بنفش:

۱- از عطسه کننده ها اجازه بگیر تا دفعه بعدی که گاو بنفشی داری آن ها را باخبر کنی.

۲- به عطسه کننده ها ابزار یا داستان هایی بده که به وسیله آن ایده شما را پخش کنند.

۳- قابل توجه باش. تا سودآور باشی. اجازه بده بقیه تیمت گاو را بدوشند و برو سراغ پیدا کردن گاو بعدی.

۴- به سرعت بدوشش و نتیجه را سرمایه گذاری کن در ایجاد گاو بعدی. انقدر شکست بخور تا پیدایش کنی.

در مورد خدمات یا محصولت شور و شوق داشته باش و چرایی اش را بدان. هاوارد شولتز (استارباکس) بهترین قهوه (چون قهوه اتاکویش است) اما شکلاتش معمولی است (چون شکلات اتاکویش نیست). اگر اتاکو داشته باشی، برایت سوال نیست که کسب و کارت اتاکو دارد. خودت را بگذار جای مشتریانت. جنجالی بودن برای جلب توجه یک استراتژی نیست بلکه از سر ناامیدی است.

مهم تر از این که چطور می گویی این است که چه می گویی. راستی و متفاوت بودن استراتژی خوبی برای بلند مدت است. به این فکر کن که اگر حقیقت را می گفتی چه می شد؟ به جای آن که چیزی را که می خواهی بفروشی چیزی را که مردم می خواهند بفروش. اگر می توانی برای خودت رقیبی بتراشی که ۳۰% هزینه اش از تو کمتر است این کار را بکن.

رفرنس رزومه ات، خود رزومه است. بر روی باریک ترین (Niche) ممکن زوم کن و آن جا را بگیر و سپس گسترش بده. آن گزینه و تنها گزینه ی استثنائی باش. سیاست خدمات مشتریان باید خیلی ساده باشد و اهمیت داشته باشد. هر یک از عطسه کننده های مهمتان را با ۱۰ مشتری معمولی عوض نکنید. مراقب گاو بنفشت باش. پول سازی و فراموش کردن گاو، استراتژی کوتاه مدت است.

به بازار دادن ۱۰ محصول و صرف ۱۰ میلیون روی هر کدام خیلی بهتر از به بازار فرستادن ۱ محصول با صرف ۱۰۰ میلیون روی آن است. اگر ۱۰ تا شکست خورد ۱۰ تا درس یاد می گیری به جای یک درس.

کتاب گاو بنفش، سال ۲۰۰۳ منتشر شد و در همان سال هم در کنفرانس تد سخنرانی ای در همین حوزه داشت که بیش از پنج میلیون بار در این وبسایت دیده شده است.

میتوانید این جا این ویدیو را نیز ببنید.

 

نکات کلیدی کتاب گاو بنفش

ست گادین اظهار کرده است که تبلیغات سنتی، به ویژه تبلیغات در تلویزیون و رسانه های جمعی نه تنها روشی اثربخش نیست بلکه هدر دادن پول نیز می باشد. در واقع گادین در تمام کتاب بیان داشت که کسب و کار شما می بایست همانند یک گاو بنفش باشد. وی این اصطلاح را چنین توضیح می دهد: زمانی که شما دسته ای از گاو ها را می بینید هیچ یک از آن ها نمی توانند برای شما جذاب باشند و توجه شما را جلب کنند در نتیجه کسالت آور و عادی هستند مگر این که یک گاو بنفش باشند! وی توضیح می دهد که کسب و کار شما می بایست به گونه ای باشد تا برای همگان چشمگیر و جذاب باشد. وی در صفحه ی ۵۹ کتاب از اصطلاح زیبا عطسه کنندگان (Sneezers) استفاده کرده است. بر اساس این اصطلاح شما می بایست تنها برای کسانی تبلیغ کنید که مانند یک فرد عطسه کننده، کیفیت و چشمگیر بودن محصول یا خدمت شما را مانند ویروس (بازاریابی ویروسی) به دیگران انتقال می دهند زیرا اگر برای همگان تبلیغ کنید موجب اتلاف سرمایه و زمان می شود.

سخن آخر: مطالعه این کتاب  را به بازاریابان، صاحبان کسب و کار و تمام کسانی که رویای متفاوت بودن و چشمگیر بودن را در سر می پرورانند توصیه می کنیم.

دانلود نسخه انگلیسی این کتاب

 

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − یازده =