خرید اکانت ابزارهای سئو

 

بهینه سازی سئو

 

طراحی وب سایت

 

5 از 5 1 نظر

ASO یا بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ‌استور ها چیست؟

کم‌تر از 1 دقیقه برای خواندن
0 368

ASO یا بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ‌استور (App Store Optimization) مجموع فعالیت هایی است که با هدف بهبود رتبه یک اپلیکیشن (برنامه کاربردی) در اپ‌استور مانند گوگل پلی (Google Play) یا اپ‌استور(Apple App Store) انجام می‌شود.

جالب است بدانید ASO علاوه بر بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ‌استور به نام های دیگری مانند بازاریابی اپ‌استور (App Store marketing) یا سئو اپلیکیشن موبایل (Mobile App Seo) نیز شناخته می‌شود.

ASO چیست؟

آیا تا به حال دقت کرده‌اید که پس از جستجو در گوگل پلی یا اپ‌استور، بعضی نرم افزارها بالاتر از دیگر اپلیکیشن‌ها نمایش داده می‌شوند؟

تاثیر ASO در نمایش نتایج جستجو واژه Messenger در گوگلی پلی
تاثیر ASO در نمایش نتایج جستجو واژه Messenger در گوگلی پلی

در تصویر بالا به غیر از دو نتیجه اول که از طریق تبلیغات در صدر لیست نمایش داده می‌شوند بقیه نتایج با رعایت تکنیک‌هایی خاص و به کمک الگوریتم های ASO موفق شده‌اند جایگاه خود را بهبود ببخشند.

همانند بسیاری از الگوریتم های سئو که توضیح دقیقی از شیوه کار آن‌ها به بیرون درز نمی‌کند، درباره الگوریتم های ASO نیز اطلاعات دقیقی در دست نیست بلکه تمام فاکتورها و پیشنهادات به صورت تجربی بدست آمده‌اند.

سایت TheTool که یکی از قدرتمند ترین سایت‌ها در زمینه Mobile App Marketing است، ۱۰ فاکتور مهم ASO در اپ‌استور و گوگل پلی را به شرح زیر منتشر کرده است:

۱۰ فاکتور مهم ASO در اپ‌استور اپل

  1. نام اپلیکیشن
  2. وجود ترجمه مناسب از صفحه محصول برای مناطق مختلف جغرافیایی (Localized Product Page)
  3. امتیاز های داده شده به اپلیکیشن از طرف مشتریان
  4. توضیحات اپلیکیشن
  5. تعداد نظرات کاربران
  6. تعداد نصب فعال
  7. کلمه‌های کلیدی
  8. وجود اسکرین‌شات از اپلیکیشن
  9. آیکون منحصر به فرد
  10. میانگین تعداد نصب اپلیکیشن در مقایسه با میانگین کلمه کلیدی

۱۰ فاکتور مهم ASO در گوگل پلی

  1. نام اپلیکیشن (پس از نام اصلی محصول می‌توان از کلمه کلیدی اصلی آن نیز استفاده کرد. مانند: Telegram Messenger)
  2. وجود ترجمه مناسب از صفحه محصول برای مناطق مختلف جغرافیایی (Localized Product Page)
  3. امتیاز های داده شده به اپلیکیشن از طرف مشتریان
  4. توضیحات کوتاه اپلیکیشن
  5. تعداد نظرات کاربران
  6. تعداد نصب فعال
  7. توضیحات محصول (در بخش میانی صفحه محصول)
  8. آیکون منحصر به فرد
  9. وجود اسکرین‌شات از اپلیکیشن
  10. طرح گرافیکی (تصویر بالای صفحه محصول)
صفحه یک اپلیکیشن در گوگل پلی
صفحه یک اپلیکیشن در گوگل پلی.

فاکتور هایی دیگر از ASO در گوگل پلی

  1. قرار دادن ویدیو از محصول (می‌توان ویدیو هارا در زبان های متفاوت بسته به منطقه جغرافیایی کاربر).
  2. بروزسانی های مرتب اپلیکیشن و بهینه‌سازی آن برای آخرین نسخه های اندروید.
  3. پاسخگویی به پرسش‌ها و مشکلات کاربران در کامنت‌ها
  4. عدم شباهت نام اپلیکیشن به اپلیکیشن‌های دیگر و همچنین عدم کپی برداری از آیکون آن‌ها.
  5. توجه کنید نام محصول حتما در آدرس صفحه (URL) ظاهر شود، همچنین سعی کنید از کلمات کلیدی در آن استفاده کنید.
  6. گفته می‌شود اگر تیم برنامه‌نویسی (Developer) دارای اپلیکیشن های موفقی در تاریخچه گوگل پلی خود باشد امکان بالا آمدن اپلیکیشن های بعدی آن تیم نیز زیاد خواهد بود.

هدف از ASO چیست؟

در بیشتر مواقع هدف نهایی از ASO، افزایش تعداد دانلود‌های اپلیکیشن است. اما در کنار این قضیه، ممکن است ASO با اهداف دیگری نیز انجام شود. مانند

  • کاهش هزینه‌های جذب کاربر: منتشر کننده اپلیکیشن می‌تواند به جای هزینه تبلیغات برای جذب مخاطب، به صورت ارگانیک و با هزینه کمتری اقدام به جذب مخاطب کند.
  • افزایش سود اپلیکیشن: تحقیقات نشان داده است نتایج بالا تر جستجو ها در استور، از دیدگاه کاربران معمولا با ارزش‌تر از نتایج پایین‌تر هستند. پس کاربران ترجیح می‌دهند برای یک اپلیکیشن که در بالای لیست قرار دارد مبلغ بیشتری پرداخت کنند!
  • جذب مجدد کاربران پیشین(Re Marketing)و کاهش نرخ ریزش کاربران(Churn Rate): وجود اپلیکیشن در نتایج بالاتر باعث می‌شود کاربران پیشین شما با سرچ کلمه کلیدی مجدداً بتوانند شمارا پیدا کنند.
  • افزایش نرخ تعامل مخاطب (Engagement Rate): با حضور در نتایج بالاتر در اپ‌استورها، علاوه بر نصب‌های بیشتر، تعداد بیشتری کامنت و همچنین اشتراک‌گذاری نیز دریافت کنید.
  • افزایش کاربران فعال: کاربرانی که از طریق تبلیغات با یک اپلیکیشن آشنا می‌شوند در بسیاری از مواقع پس از نصب یک اپلیکیشن هرگز از آن استفاده نمی‌کنند؛ چرا که با خود فکر می‌کنند: فعلا نصب می‎کنم، هرگاه لازم شد از آن استفاده می‎کنم! درحالی که کاربرانی که با جستجو به یک اپلیکیشن رسیده‏‎اند نیازمند خدمات آن هستند پس بلافاصله شروع به استفاده از اپلیکیشن می‎کنند.

سخن پایانی درباره ASO

فراموش نکنید بهینه‌سازی یک اپلیکیشن برای اپ‌استور‌ها نیز مانند بهینه‌سازی یک سایت برای موتور‌های جست‌جو پروسه‌ای پیوسته و همیشگی است. پس همواره اپلیکیشن خود را آنالیز کنید و تغییراتی را که لازم میدانید را انجام دهید.

بزودی در اوکس تیم مطالب بیشتری در زمینه ASO قرار میدهیم که همگی آن‌ها حاصل تجربیاتمان خواهد بود.

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + 9 =