راهنمای جامع بازاریابی محتوا(Content Marketing)( بخش۳)
بخش سوم
.
تحقیق دربارهی کلیدواژهها
.
تطابق نظرات دربارهی محتوا
.
استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه
.
فرایند تأیید محتوا
تحقیق دربارهی کلیدواژهها(بازاریابی محتوا)
کلیدواژهها بخش مهمی از بهینهسازی موتورهای جستجوگر و بازاریابی محتوا را تشکیل میدهند. بنابراین باید تلاش کنید از کلیدواژههای مناسب و مؤثر در ارتباط با عناوین و مطالب خود استفاده کنید و از اینکه با بهکارگیری کلیدواژههای مناسب و مرتبط، محتوای پست شما یک تم کلی را دنبال میکند اطمینان حاصل کنید.
برای تهیهی محتوا، نوشتن متنی که دارای جنبهی تحقیقاتی باشد ضروری است زیرا در غیر این صورت محتوای شما در فضای مجازی ارزش چندانی نخواهد داشت و دیده نخواهد شد. در ادامه به بررسی این موضوع میپردازیم که کدام کلیدواژهها این جنبه را تقویت میکنند.
- نتایج بهدستآمده از بخش ارزیابی محتوای سایت خود را بررسی کنید تا کلیدواژههای مهم و عبارات مؤثر برای برند خود را شناسایی نمایید.
- کلیدواژههای بهدستآمده را در ابزارهایی مانند Google Adwords، Keyword Planner وارد کنید تا میزان جستجو در مورد این کلیدواژه توسط افراد مختلف مشخص شود. این اطلاعات را بهطور جداگانه ذخیره کنید.
- هر یک از کلیدواژهها را با گیومه در قسمت سرچ گوگل وارد کنید تا مشخص شود چه تعداد صفحه در اینترنت، آن کلیدواژهها را بکار بردهاند. نتیجهی بهدستآمده میزان فعالیت رقبای شما را تعیین میکند. برای عبارت “Content Marketing” 16700000 نتیجه در گوگل
پیدا شد، بنابراین، بهکارگیری این عبارت میتواند بسیار مشکل باشد.
-
سپس میتوانید کلیدواژههایی که بیشازحد رقابتی هستند و بهدفعات بسیار زیاد در صفحات مختلف به کار گرفتهشدهاند را فیلتر کنید. این کار باعث میشود که کلیدواژههایی که کمتر تکرار شدهاند و متناسب با محتوای شما هستند را شناسایی نمایید.
یه نگاهی گنیم به ابزارهای بازاریابی که گوگل به رایگان در اختیار کاربران قرار داده تا بتوانیم در دنیای دیجیتال موفق تر برای پیروزی تلاش کنیم.
تنوع کلیدواژهها(بازاریابی محتوا)
با توجه به مطالب بالا، اینکه از چه نوع عباراتی بهعنوان کلیدواژه استفاده میکنیم اهمیت زیادی دارد. در ادامه به معرفی انواع کلیدواژهها میپردازیم:
- کلیدواژههای اصلی: همانطور که از اسم آنها پیداست به واژهها و عباراتی گفته میشود که قصد داریم در محتوای مطالب یا عنوان خود از آنها استفاده کنیم و رتبهی آنها را بالا ببریم.
- کلیدواژههای کیفی: به کلماتی گفته میشود که به کلیدواژههای اصلی اضافه میکنیم و معمولاً شامل صفتها، نام برندها، مکانها، و همچنین اپلیکیشن ها، انواع محصولات و غیره میشود.
- توصیفکنندهها : کلیدواژههای مشابه با اندکی تغییر، مانند: ارزان، ارزانتر، ارزانترین
- مترادفها: ممکن است کاربران برای مفهوم خاصی کلمات متفاوتی را سرچ کنند. مانند: بیمهی ماشین/بیمهی اتومبیل
- مفرد/جمع: ممکن است کاربران در جستجوی خود از کلمات مفرد یا جمع استفاده کنند: ابزار باغبانی/ابزارهای باغبانی
این نکته مهم است که بدانید کلیدواژهای که در ذهن شماست همیشه دقیقاً همان کلیدواژهای نیست که کاربران آن را جستجو میکنند. به کار بردن توصیفکنندهها کنار کلیدواژهی موردنظر سبب میشود که علاوه بر استفاده از آن کلیدواژه، عبارت باارزشتری برای سرچ به کار گرفته شود.
چگالی کلمات کلیدی چیست؟
چگالی کلمات کلیدی، درصدِ استفاده از یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی به نسبت تعداد کل کلمات محتوای یک صفحه است. در مبحث سئو و بهینه سازی سایت، چگالی کلمه کلیدی می تواند به عنوان فاکتوری برای تشخیص مرتبط بودن محتوای یک صفحه با کلمه کلیدی اصلی استفاده شود.
در اواخر سال ۱۹۹۰، چگالی کلمات کلیدی فاکتور مهمی در رتبه بندی یک سایت به شمار می آمد. با این وجود، زمانی که وبمسترها به اهمیت چگالی کلمات کلیدی در سئو پی بردند، به قدری از کلمات کلیدی در متن صفحه استفاده می کردند که خواندن محتوا عملاً غیر ممکن می شد.
به همین دلیل موتورهای جستجو، به خصوص گوگل، تصمیم گرفتند که میزان اثرگذاری این عامل را در سئو به حداقل برسانند. در حال حاضر اگر سعی کنید با Keyword Stuffing، چگالی کلمات کلیدی سایت خود را بالا ببرید، وب سایت شما توسط گوگل جریمه خواهد شد.
تطابق نظرات دربارهی محتوا(بازاریابی محتوا)
- حالا که اهداف خود را مشخص نمودهاید و اطلاعات مربوط به مخاطبین خود را به دست آوردهاید، زمان آن است که استراتژیهای مربوط به کمپین تبلیغاتی خود را طراحی و نظارت اعضای تیم خود را برای برنامهریزی بهتر محتوای موردنظر، باهم هماهنگ کنید.از ابزارهای آنلاین رایگان مانند Draw.io برای طراحی فلوچارت نظرات مربوط به محتوای خود استفاده کنید. خود را به انواع خاصی از محتواها و عناوین محدود نکنید، سعی کنید نظراتی را بهکارگیرید که شما را بهسوی اهدافتان هدایت کنند. هریک از نظرات را از جنبههای مختلف بررسی کنید، مثلاً ببینید شما را، با مورد هدف قرار دادن مخاطب یا رویدادی خاص، بهطور مستقیم به سمت هدفتان هدایت میکند، و یا بهطور غیرمستقیم به شما کمک میکند به اهدافتان برسید.در ارتباط با ارائهی ایدههای هدفمند برای طراحی محتوا، انواع مختلفی از فنون تفکر خلاقانه وجود دارد که میتوان یک مقالهی کامل را به آنها اختصاص داد.
طراحی استراتژیهای محتوا(بازاریابی محتوا)
حال که دیدگاهی کلی دربارهی محتوای کنونی خود، تجزیه تحلیل فعالیتهای رقبای خود و ارتباط با تیمها یا بخشهای دیگر رسیدهاید میتوانید به طراحی استراتژیهای مربوط به محتوای مطالب خود بپردازید.
در این مرحله در ارتباط با طراحی استراتژی موارد زیر را در نظر بگیرید:
- فعالیتهایی که تابهحال در موارد مشابه موفق بودهاند.
- فعالیتهایی که برای رقبای شما موفقیتآمیز بودهاند.
- مقاصد و اهدافی کلی هر مطلب
- تحقیقات سودمندی که توسط اعضای تیم خودتان یا دیگران برای خلق ایدههای مناسب در جهت تولید محتوا انجامشدهاند.
- پروژهها، رقابتها و رویدادهای کنونی و آتی
- مشکلات رایج مشتریان و راهحلهای مربوط به آنها
- محتوای متناسب با هر نوع مخاطب و قالب شخصیتی
- محتوای مطالبی که به اشتراک گذاشتهشدهاند و افرادی که آنها را به اشتراک گذاشتهاند.
طرحریزی بازاریابی محتوا
وقتی نوبت به طرحریزی یک محتوا میرسد، باید مجموعهای از فعالیتها و ابزارها بهصورت هماهنگ به کار گرفته شوند. اگر از منظر موتورهای جستجوگر نگاه کنیم محتوایی که به تولید ترافیک اینترنتی، لینک و به اشتراکگذاری بیشتری بیانجامد موفقتر از محتواهایی که طبق یکروال عادی با بازی با الگوریتمهای موجود طراحیشده باشند، عمل میکنند.
برای مثال پستهای روزانه، ویدئوهای هفتگی و یا نمودارهای اینفوگرافیک ماهانه به اشتراک بگذارید. متنهای طولانیتر نسبت به سایر متنها به توجه و تلاش بیشتری برای تدوین نیاز دارند اما در عوض بیشتر موردتوجه مخاطبان قرار میگیرند و درنتیجه ترافیک بیشتری را بهسوی خود جلب میکنند. برای اینکه بدانید کدام فعالیتها بیشتر به نفع شما خواهد بود به بودجه و نیازهای متقاضیانتان نیز توجه کنید.
تنظیم تقویم ویراستاری (بازاریابی محتوا)
پس از دستهبندی و تطابق نظرات باید به زمان و تاریخهای مربوطه توجه کنید: تاریخ انتشار، تاریخ رویدادهای مهم، تاریخ پروژهها و بازهی زمانی، ماه و فصلی که در آن هستیم. یک تقویم ویراستاری ابزاری سودمند در این راستاست.
برای ارائهی مطالبی که طراحی نمودهاید برنامهی زمانبندی مشخصی داشته باشید. برای مثال بازههای زمانی سهماهه، ششماهه یا یکساله. برای تنظیم تقویم ویراستاری میتوانید از الگوهای موجود، مانند نمونهای که در Optimizebook ارائهشده است استفاده کنید و یا میتوانید خودتان بهوسیلهی Excel و Outlook آن را طراحی نمایید. به هر طریقی که این تقویم را طراحی میکنید، توجه داشته باشید که اطلاعات زیر را باید در آن بگنجانید:
- محتوای مطالب
- زمان تهیهی مطالب
- تهیهکنندگان
- تاریخ سررسید ارائهی مطالب
علاوه بر این موارد اصلی، میتوانید در این تقویم موارد زیر را نیز بگنجانید:
- هر مطلب چگونه تهیه میشود.
- مطالبی که از منابع غیر وابسته به مجموعه، تأمین میشوند کدماند. (میتوانید به آنها لیبل یا برچسب بزنید و مشخص کنید که از منابع خارجی تأمینشدهاند).
- مطالبی که هزینهی آنها پرداختشده است کدماند. (میتوانید از کدهای رنگی برای مشخص کردن این موارد استفاده کنید).
- و غیره.
استفاده از تقویم ویراستاری راه بسیار خوبی است برای به تصویر کشیدن برنامهریزیها، اطمینان از اینکه همیشه از برنامهی خود جلوتر هستیم و دادن حس مسئولیت در قبال بازههای زمانی به افرادی که با آنها سروکار داریم.
استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه (بازاریابی محتوا)
برای مدیریت پروژه ابزارها و نرمافزارهایی وجود دارند که میتوانید با استفاده از آنها فرایند تهیهی محتوا را بهصورت منسجمتری انجام دهید.
میزان تأثیرگذاری ابزارهای مدیریتی را، وسعت یک پروژه تعیین میکند. ابزارهای توصیهشده شامل موارد زیر میباشند:
- Lighthouse
- Salesforce
- Basecamp
- Sugar CRM
از هر ابزاری که استفاده میکنید، باید اطلاعات زیر را بهطور واضح ارائه دهید:
- کل محتوایی که قرار است طراحی شود.
- شخصی که مسئول محتوای موردنظر است.
- جزئیات دقیقتری از محتوای موردنظر بهعلاوهی دستورالعملها و لینکهایی که به آنها ارجاع دادهشده است.
- اطلاعات تماس افرادی که نقش مهمی در پروژه دارند.
- تاریخ سررسید ارائهی مطلب موردنظر (بسیار مهم)
مهم نیست که ۱ پروژه را مدیریت میکنید یا ۱۰۰ پروژه را، درهرصورت، به تصویر کشیدن روند اجرای هر پروژه برای پیشرفت کار شما بسیار مهم است. گزارشی از روند نگارش و ویرایش هر محتوا و مطلب تهیه کنید تا مشخص شود که در هر مرحله تا چه اندازه پیشرفت نمودهاید.
در کمپینهایی که بهواسطهی افراد زیادی انجام میشوند باید هر مسئولیتی را به یک نفر بسپارید و برای آن تاریخ سررسید مشخصی تعیین کنید. این کار سبب میشود که این افراد در مقابل وظایف خود مسئول باشند و در این صورت کار روی روال میافتد.
فرایند تأیید محتوا (بازاریابی محتوا)
پیشازاینکه به تدوین مطالب بپردازید بسیار مهم است که درک درستی دربارهی فرایند تأیید محتوا به دست آورید. سعی کنید آگاهی لازم را در مورد اینکه مخاطب مطالب شما چه کسانی هستند و اینکه چه قدمهایی را باید در جهت انتشار محتوای خود بردارید، به دست آورید. آیا مطالب شما در یک وبلاگ انتشار پیدا میکند؟ یا آن را در قالب یک ایمیل برای مخاطبان خود میفرستید؟ پاسخ به چنین سؤالاتی به نوع محتوا و مخاطبان شما بستگی دارد بنابراین پیش از تدوین محتوا، در مورد این مسائل با متقاضی و مدیر پروژهی خود مذاکره کنید.
تدوین محتوا
پسازاینکه محتوای خود را ارزیابی نمودید، استراتژیهای لازم برای جذب مخاطب را طراحی کردید و برنامهی مشخص و کاملی را برای محتوای خود ارائه دادید وقت آن رسیده است که تدوین محتوا را آغاز نمایید. مدتزمانی که صرف انجام این پروسه میشود به نوع محتوایی که میخواهید ارائه دهید بستگی دارد.
انواع محتوا
در ارتباط با تدوین محتوا تنها عامل بازدارنده که میتواند ارزش محتوای شما را کاهش دهد، قدرت تخیل محدود است. حتی در کوچکترین کمپینهای تبلیغاتی هم باوجود محدودیتهای مربوط به زمان و بودجه میتوان محتوای برجستهای را تدوین نمود. در ادامه به معرفی انواع مطالبی که در کمپینهای تبلیغاتی مورداستفاده قرار میگیرند، میپردازیم:
پستهای وبلاگ
در رابطه با بازاریابی محتوا اولین قدم برای هر وبسایت طراحی یک وبلاگ است. محتوایی که در وبلاگ خود قرار میدهید میتواند برای حرفهی شما بسیار ارزشمند باشد و ترافیک و میزان به اشتراکگذاری پستهای شما را افزایش دهد. درنهایت به بهینهسازی لینک پروفایل شما بیانجامد.
مقالههای مهمان
برای ارتقای پروفایل و تجارت خود میتوانید مقالههایی را برای به اشتراکگذاری در وبسایتهایی که با تجارت شما مرتبط هستند، تهیه و تنظیم نمایید. تهیهی چنین مقالههایی برای سایتهای مهم و پربازدید و درخواست انتشار از آنها راه بسیار خوبی است برای بیشتر دیده شدن و دستیابی به لینک پروفایل باکیفیت و طبیعی و همچنین جذب ترافیک بیشتر به سمت وبسایت شما. به این مقالهها، مقالههای مهمان گفته میشود.
ذکر نام یا نقلقول از وبسایت شما در سایر وب سایتها یا سایتهای خبری
اگر شما یا متقاضیانتان به دنبال کسب وجههای قدرتمند در میان رقبای خود هستید، ذکر شدن نام شما در مجلهها، وب سایتها یا منابع تجاری بسیار سودمند است. علاوه بر این سبب میشود که آگاهی کاربران نسبت به برند شما بالاتر رود و درنهایت ترافیک بیشتری به سمت شما جذب شود. برای رسیدن به این هدف میتوانید درخواستهای انتشار کنشگر یا کنش پذیر ارسال کنید. این موارد را در بخشهای بعدی شرح خواهیم داد.
انتشار اخبار در وبسایتهای خبری
اگر در حرفهی شما اخبار جالبتوجهی وجود دارد، انتشار آن میتواند برای شما بسیار سودمند باشد. دو شیوهای که برای انتشار اخبار در اولویت قرار دارند، شیوههای درخواست انتشار طبیعی و تبلیغات پولی هستند.
شیوهی درخواست انتشار طبیعی شامل شناسایی و ایجاد ارتباط مستقیم با منابع مرتبط است؛ تحقیق و جستجو در اخبار و سایتهای خبری برای دستیابی به اطلاعاتی دربارهی افرادی که از آنها مطالبی در همان زمینهای که شما کار میکنید منتشرشده است، شما را به این مقصد میرساند. میتوانید از پایگاههای خبری و ابزارهای جستجوی آنلاین مانند Hey.Press برای دستیابی به این اطلاعات استفاده کنید.
در این زمینه از شیوهی تبلیغات پولی نیز میتوانید برای انتشار اخبار و اطمینان از اینکه خبر موردنظر به سمع و نظر مخاطبین مربوطه میرسد، استفاده کنید. بههرحال تا زمانی که اخبار مربوط به شما ارزش شنیده شدن را داشته باشند بهتر است از هر طریقی که میتوانید آنها را انتشار دهید.
مقالهها و راهنمای کاربران
مطمئناً دریافت اطلاعات بیشتر در مورد محصولات یا خدمات شما برای مخاطبین سودمند خواهد بود. به همین منظور بهتر است در مورد خدمات خود مقالهها یا کتابچههایی طراحی کنید و توضیحات کامل و مربوط را در اختیار مخاطبین قرار دهید و همچنین در مورد محصولات، دفترچههای راهنمایی تهیه کنید و جزئیات کامل مربوط به محصول را در آنها بگنجانید.
چنانچه بتوانید منابعی را ارائه دهید که کاربران بهسادگی بتوانند از آنها استفاده کنند یا آنها را دانلود کنند، قدم بزرگی را در مسیر پیشرفت برداشتهاید، زیرا با این کار تجربهی کاربر از بازدید وبسایت خود را بهبود میبخشید و او را به کاربر وفادار تبدیل میکنید.
مقالهها یا راهنمای کاربران هم میتوانند درصورتیکه یک فرم جمعآوری اطلاعات به آنها ضمیمهشده باشد، به شما در دستیابی به اطلاعات مربوط به مخاطبان کمک کنند.
علاوه بر مقالهها و منابعی که برای دانلود در دسترس مخاطبین قرار میدهید، بخشهایی چون سؤالات متداول و واژهنامه هم میتوانند تجربهی کاربر از بازدید سایت شما (UX) را، بهواسطهی اطلاعات مفید موجود در آنها، بهبود بخشند.
تصاویر
استفاده از تصاویر بهتنهایی یا لابهلای مطالب موجود، بهخصوص در صفحات اجتماعی میتواند بسیار سودمند باشد. میتوانید تصاویری از رویدادها، محصولات، خدمات، دفتر کار خود و همچنین تصاویر انتزاعی مربوط به محتوا را در میان مطالب خود یا بهتنهایی به اشتراک بگذارید. قرار دادن این تصاویر در بدنهی وبسایت شما باعث جلبتوجه و جذابیت بیشتر ظاهر وبسایت شما میشود. علاوه بر این میتوان از تصاویر برای تقسیم کردن یک متن طولانی به بخشهای کوتاهتر و جذابتر برای خواننده استفاده کرد. درنهایت این کار به بهینهسازی موتورهای جستجوگر میانجامد.
محتوای تصویری میتواند در برگههای مختلف مانند گیفها (تصاویر متحرک) و مِمها (تصاویر دارای نوشته) و تصاویر اینفوگرافیک (در ادامه توضیح خواهم داد) به اشتراک گذاشته شوند؛ و درصورتیکه خودمان آنها را طراحی کرده باشیم یا طبق قوانین مجاز به استفاده از آنها باشیم، بهترین دستاویزی هستند که میتوانیم بهواسطهی آنها محتوای بازاریابی خود را بهینهسازی کنیم.
تصاویر اینفوگرافیک
هیچچیز بهاندازهی تصاویر اینفوگرافیک نمیتواند برای ما در طراحی محتوایی منحصربهفرد و جذاب برای اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی سودمند باشد. به دلیل اینکه در تصاویر اینفوگرافیک، اطلاعات کلیدی به شیوهای ساده و جالب طراحیشدهاند، تا زمانی که عناوین و اطلاعات شما بهاندازهی کافی جذاب و جالبتوجه باشند، این نوع تصاویر بهترین نوع محتوایی هستند که میتوان در شبکههای اجتماعی و وبسایتها به اشتراک گذاشت. برای این کار ابزارهای قدرتمندی در بازار وجود دارد.
تصویرسازی تعاملی
قدم بعدی در به تصویر کشیدن اطلاعات، تصویرسازی تعاملی دادههاست. با استفاده از HTML5 میتوان تصاویری را طراحی کرد که محتوا را به شیوهای جالب و سرگرمکننده نشان دهند. اگر قصد دارید حجم زیادی از اطلاعات را به اشتراک بگذارید، این نوع تصویرسازی به شما کمک میکند که این کار را به روشی ساده و قابلفهم در قالب یک تصویر انجام دهید.
بهکارگیری تصاویر و مصورسازی اطلاعات، شیوهای کارامل برای تقسیم یک متن طولانی به بخشهای کوتاه و قابلفهم برای خواننده است. از این طریق میتوانیم واقعیتها و آمار حوصله سر بر را به شیوهای شفاف و ماندگار در ذهن مخاطب، در قالب تصاویر طراحی کنیم. تنها نکتهی مهم در این زمینه ارائهی مفاهیم، به شکلی ساده و قابلفهم است.
وقتی محتوای مطالبمان را برای ارائه آماده کردیم، به شیوههای متعددی میتوانیم آن را آپلود و بهینهسازی کنیم. وبسایت SlideShare به کاربر این امکان را میدهد که فضای قابلتوجهی را به تصاویر خود اختصاص دهد و آن را با تعداد بیشماری از مخاطبان به اشتراک بگذارد. علاوه بر این، میتوانیم این پستها را در وبلاگ خودمان نیز به اشتراک بگذاریم تا آن را ازنظر ویژگی های بصری غنی تر کنیم.
وبینارها
ارائهی یک وبینار میتواند راهکاری مؤثر برای ارتقای بازاریابی محتوا و شبکههای اجتماعی باشد. اگر قصد دارید آگاهی مخاطبان را نسبت به خدمات، محصولات یا ابزاری خاص بالا ببرید، وبینار یکی از بهترین شیوههایی است که میتوانید بهواسطهی آن، جامعهی کوچکی از فالوورهای شبکهی اجتماعی خود را تشکیل دهید و مطالب مفید و سودمند خود را برای آنها به اشتراک بگذارید.
هنگ اوتها (Hangout)
هنگ اوت شیوهای مؤثر برای برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق گوگل پلاس است. محتوای هنگ اوتها میتواند از تعاملات ساده با فالوورها تا مباحثههای گروهی و بررسی دقیق یک محصول تشکیل شود. بهعبارتدیگر هر موضوعی را میتوان در آنها مطرح نمود.
چتهای توییتر
ایجاد تعاملات مؤثر با فالوورها یکی از مهمترین مواردی است که باید در حرفهی خود در نظر بگیرید. تجربه نشان داده است که چتهای توییتر در این زمینه بسیار خوب عمل کردهاند. میتوانید در این چتها سؤال بپرسید، تبادلنظر کنید، بحثهای گروهی به راه بیاندازید و مخاطبان را برای مشارکتشان در بحث تشویق کنید.
پادکستها
پادکستها برنامههای بحث و بررسی از پیش ضبطشدهای هستند که میتوان آنها را دانلود یا بهصورت آنلاین تماشا کرد. در این راستا میتوانید پیامهای تبلیغاتی خود را در قالب مصاحبهها، اخبار مربوط به تجارت و پیشنهادات و توصیههای مفید یا بهصورت پادکست ارائه دهید. در نظر داشته باشید که پادکستها بخصوص درزمینهٔ تولید محتوا برای تجارت عمده و بازاریابی گوشه ابزار قدرتمندی است.
توصیههای کارکنان
طی مصاحبه با یک یا چند نفر از کارکنان خود، دستورالعملهای سودمندی را برای کاربران درزمینهٔ خدمات یا ابزاری خاص، در قالب یک کلیپ تهیه کنید و به اشتراک بگذارید. این کلیپ بخصوص درزمینهٔ تهیهی محتوا برای تجارت عمده بسیار کاربرد دارد، زیرا دیدگاه مخاطب را نسبت به حرفهی شما ارتقا میدهد و به این وسیله میتوانید مهارت و تخصص تیم خود را به نمایش بگذارید.
جمعبندی مطالب
برای تجارتی که از اجزای متعددی تشکیلشده است، ارائهی جمعبندی اطلاعات مربوط، بهصورت هفتگی یا دو هفته یکبار میتواند راه مؤثری برای متمرکز کردن ذهن مخاطب روی اخبار بهروز و مربوط به تجارت شما باشد.
ویدئو کلیپها
ویدئو کلیپها هم برای تجارت عمده (یا عمدهفروشی) و هم برای تجارت خرد (یا خردهفروشی) کاربرد دارند. تصور کنید که میخواهید توضیحاتی در مورد یک محصول خاص ارائه دهید و یا محصول جدیدی را بررسی کنید، میتوانید این کار را در قالب یک ویدئوکلیپ جالب و خلاقانه انجام دهید.
مطالب با محتوای اطلاعاتی
در تهیهی مطالبی که بر ارائهی اطلاعات متمرکزند جمعآوری و دستیابی به نتایج منحصربهفرد امری ضروری است. به دست آوردن اطلاعات مفید و باارزش کار چندان مشکلی نیست، تنها به خلاقیت و تلاش برای دستیابی به منابع مفید و ارزشمند نیاز دارید. بسته به اینکه قصد دارید چه نوع محتوایی را تولید کنید، یکی از روشهای زیر را بهکارگیرید:
مقاله
سرویسهایی مانند Survey Monkey، YouGov و OnePoll ابزاری سودمندی برای نوشتن مقاله و جمعآوری اطلاعات هستند. بعضی از این ابزارها حتی میتوانند برای مقالهی شما را در فضای مجازی تبلیغ کنند و فرمهای تکمیلشدهی کاربران را جمعآوری کنند. اما اگر به دنبال پاسخهای خاص و هدفمندی هستید به شما توصیه میکنیم که فرمهای پرسشنامه یا مقاله را خودتان روی صفحهتان قرار دهید، زیرا درصورتیکه مقالهی شما قادر باشد مخاطب را تشویق به دنبال کردن وبسایت شما یا فالو کردن صفحات شما کند، نتیجهی مطلوب خود را به دست آوردهاید.
پرسشنامه و نظرسنجی
پرسشنامه درواقع نوعی نظرسنجی است که تمرکز آن بیشتر روی مخاطب خاص و بهخصوص فالوورهای خود شماست تا مخاطب عام. یکراه برای طراحی پرسشنامه این است که مانند یک پست وبلاگ، آن را روی وبسایت خود قرار دهید تا کاربران آن را تکمیل نمایند. راه دیگر این است که پرسشنامه را بهصورت متنی کوتاه طراحی کنید تا مشتری پس از اتمام فرایند خرید، آن را تکمیل نماید. اگر در این فرایند، بهنوعی از یک قرعهکشی نیز استفاده کنید کاربران بیشتری را به تکمیل این فرم ترغیب مینمایید. علاوه بر این میتوانید در شبکههای اجتماعی برای دریافت پاسخهای کوتاه، پرسشهای خود را مطرح نمایید.
اطلاعات منحصربهفرد
ارائهی اطلاعات مفید و منحصربهفرد بهترین راه برای تدوین یک محتوای بینقص است، با استفاده از منابع جامع اطلاعات عمومی موجود در کمترین زمان ممکن، به این هدف میرسیم.یکی از این منابع، Google Consumer Surveys است که در آن، گوگل بخشی از اطلاعات خود را برای کاربران به اشتراک گذاشته است.
گزارشات نظرسنجیها و پرسشنامهها
وقتی نتایج بهدستآمده از پرسشنامهها را جمعآوری نمودید وقت آن رسیده است که نتایج را بررسی و تجزیه تحلیل کنید، میتوانید این کار را از طریق جداول موجود در برنامهی اکسل انجام دهید. پس از تحلیل داده باید گزارشهایی با جزئیات کامل، مبتنی بر یافتههای اصلی تهیه کنید و آنها را به نمایش بگذارید. این یافتهها را روی وبسایت خود قرار دهید و از آنها برای جذب بیشتر مشتریان استفاده کنید، همچنین توصیه میشود نتایج کامل خود را از نظرسنجیها و پرسشنامهها به طریقی قابلدسترس و ساده در قسمتی از وبسایت خود قرار دهید تا صحت یافتههای خود را به اثبات برسانید.
مصورسازی اطلاعات
گرچه ارائهی اطلاعات متنی برای ارتقای حرفهی شما سودمند است اما مصورسازی این اطلاعات به بیشتر دیده شدن و به اشتراکگذاری راحتتر آنها کمک میکند.
توصیه میکنیم در این زمینه از یک متخصص یا طراح کمک بگیرید اما اگر به این افراد دسترسی ندارید میتوانید از ابزارهای زیر استفاده کنید: