صفحه‌ی فرود یا لندینگ پیج چیست و چگونه یک لندینگ پیج کاربردی بسازیم؟

صفحه‌ی فرود یا لندینگ پیج چیست؟

صفحه‌ی فرود یا لندینگ پیج صفحه‌ای مستقل است که بازدیدکننده پس از کلیک روی لینک تبلیغ (رسانه‌ی اجتماعی، پرداخت به ازای کلیک، تبلیغات بنری و غیره) وارد آن می‌شود. صفحه‌ی فرود معمولاً در کمپین‌های بازاریابی مورداستفاده قرار می‌گیرد، این صفحه با هدفی مشخص برای یک پیشنهاد خاص طراحی‌شده است و با سایر صفحات وب‌سایت شما متفاوت است. هدف این صفحه می‌تواند ثبت‌نام برای یک وبینار یا خدمات نرم‌افزاری و یا دانلود یک ایبوک باشد. 

صفحه‌ی فرود یک بخش جدانشدنی از کمپین‌های بازاریابی اینترنتی است و کاربرد آن درگذر زمان رو به افزایش است. به نمودار گوگل ترند زیر در این رابطه توجه کنید:

 

ساخت لندینگ پیج یا صفحه فرود

این صفحه برای ارائه‌ی توضیحاتی مختصر و مفید به بازدیدکننده و ترغیب او برای اینکه عملی (ثبت‌نام، تکمیل فرم، دانلود و غیره) را در این صفحه انجام دهد طراحی می‌شود. در کل، صفحه‌ی فرود قابلیت‌های بسیاری را امکان‌پذیر می‌کندمی‌توان در این صفحه مشتریان بالقوه را به شیوه‌ای سازمان‌یافته، مورد هدف قرارداد و اطلاعات مهمی، مانند آدرس ایمیل و شماره‌ی تماس مخاطبان، را به دست آورد. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که در پروسه‌ی تبدیل مخاطب به مشتری، او را همراهی کنید و فعالیت‌های او را پیگیری کنید. 

آیا صفحه‌ی فرود همان صفحه‌ی اصلی وب‌سایت است؟ 

به این نکته توجه کنید که صفحه‌ی فرود، همان صفحه‌ی اصلی یا هوم پیج و بخشی از وب‌سایت شما نیست. بنابراین نباید همان عناصری که صفحه‌ی اصلی وب‌سایت شما را تشکیل می‌دهند، مانند لینک‌ها یا دکمه‌های فراخوان، را در آن به کار برد، زیرا هدف اصلی در این صفحه ترغیب بازدیدکننده به انجام یک عمل خاص است و افزودن عناصر اضافی، تمرکز او را در انجام این عمل به هم می‌زند.  

به‌عبارت‌دیگر، صفحه‌ی فرود تنها برای یک منظور طراحی می‌شود، درحالی‌که صفحه‌ی اصلی وب‌سایت شامل تمامی اطلاعاتی است که در آن وب‌سایت و شرکت تجاری وجود دارد و چندین هدف را دنبال می‌کند. 

اگر در مورد این‌که آیا صفحه اصلی وب‌سایت شما می‌تواند جایگزین صفحه‌ی فرود باشد یا نه تردید داشتید، این دو سؤال را از خود بپرسید: 

  1. آیا این صفحه، تنها یک هدف را دنبال می‌کند؟ 
  1. آیا این صفحه تنها یک درگاه یا دکمه‌ی فراخوان ( Call To Action) برای فرایند تبدیل (مخاطب به مشتری) دارد؟ 

اهمیت صفحه‌ی فرود در چیست؟ 

اهمیت صفحه‌ی فرود در این است که نرخ تبدیل وب‌سایت شما را به‌صورت کاملاً هدفمند افزایش می‌دهد و این کار به‌وسیله‌ی یک سری از استراتژی‌ها صورت می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم: 

اشتراک پیام: به هماهنگ کردن عنوان تبلیغ با عنوان صفحه‌ی فرود گفته می‌شود و درصورتی‌که به‌درستی انجام شود، به بازدیدکننده اطمینان می‌دهد که به صفحه‌ی درستی واردشده است. به مثال زیر که یک نمونه از اشتراک پیام که به‌درستی انجام‌شده است را نشان می‌دهد، توجه کنید: 

 تبلیغات لندینگ پیج در گوگل ادوردز

بازدیدکننده با کلیک روی این لینک به صفحه‌ی فرود زیر وارد می‌شود:

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست

به عبارت “Marketing Automation” که هم در لینک تبلیغاتی و هم در عنوان صفحه‌ی فرود آمده است توجه کنید. به‌این‌ترتیب، بازدیدکننده با کلیک روی لینک و دیدن این صفحه مطمئن می‌شود که به صفحه‌ی درستی در ارتباط با عبارت مورد جستجوی خود واردشده است. 

اشتراک پیام در جلوگیری از گیج شدن کاربر بسیار مهم است. زیرا این، اتفاق نسبتاً شایعی است که کاربر روی یک لینک کلیک می‌کند و به یک صفحه‌ی اصلی که باید در آن به دنبال محتوای موردنظر خود بگردد، هدایت می‌شود. سعی کنید مخاطبان خود را گیج نکنید و دقیقاً آنچه را که می‌خواهد در اختیار او بگذارید، از یک زبان منسجم و مناسب برای هدایت کاربر به‌سوی صفحه‌ی فرود استفاده  کنید. 

نسبت یک‌به‌یک تبدیل: نسبت تبدیل به نسبت عناصری که کاربر می‌تواند روی آن‌ها کلیک کند، به تعداد اهداف صفحه گفته می‌شود. یک صفحه‌ی فرود خوب (تقریباً همیشه) تنها یک هدف را دنبال می‌کند، پس بهتر است هر دکمه‌ی فراخوانی که تمرکز کاربر را در رسیدن به این هدف بر هم می‌زند، از این صفحه حذف شود. با حفظ این نسبت، به بازدیدکننده‌این شانس را ندهید که صفحه‌ی فرود را ترک کند. 

همان‌طور که در مثال زیر مشاهده می‌کنید، این صفحه‌ی فرود تنها یک هدف را دنبال می‌کند و تنها یک دکمه‌ی فراخوان(CTA) در آن تعبیه‌شده است: 

لندینگ پیج چیست؟

A/B تستینگ آسان: هدف A/B تستینگ (انتخاب از بین دو گزینه‌ی A و B) این است که بهترین نمونه‌ی صفحه‌ی فرود مناسب برای تبلیغات خود را بیابید و نرخ تبدیل خود را بالا ببرید. با امتحان صفحه‌های فرود مختلف و آزمودن عناصر موجود در آن، می‌توانید تشخیص دهید که مخاطب شما به کدام گزینه‌ها بهتر جواب می‌دهد. تکنیک‌ها و عناصر جدید را امتحان کنید و آن‌قدر تکرار کنید تا بهترین گزینه‌ای که با مخاطبان شما سازگار است را بیابید. 

این نکته را هم باید بدانید که آزمودن صفحه‌ی فرود بسیار آسان‌تر از آزمودن صفحه‌ی اصلی وب‌سایت است. زیرا در صفحه‌ی فرود، تنها یک متغیر و تنها یک هدف را امتحان می‌کنید ولی در صفحه‌ی اصلی با عناصر زیادی سروکار دارید.

تست A/B چیست؟

تست A/B (یا آزمون A/B) به شما کمک می‌کند تا بهترین رابط و تجربه کاربری را برای وب‌سایت یا اپلیکیشن خود انتخاب کنید. در حقیقت، در تست A/B شما سعی می‌کنید با شناخت رفتار مخاطب، بهترین تجربه کاربری را به او ارائه دهید. مطمئن باشید در دنیای دیجیتال مارکتینگ، ارائه تجربه کاربری موفق به معنی فروش و سود بیشتر است.

تست A/B (که با عنوان‌های Spliting Testing و Bucket Listing نیز شناخته می‌شود) روشی است که با آن می‌توانید دو نسخه از یک وب‌سایت یا اپلیکیشن را با یکدیگر مقایسه کنید. شاید بپرسید چرا؟ برای آنکه بدانید کدام یک از نسخه‌ها عملکرد بهتری دارند.

مواردی که می‌توان با تست A/B آزمایش کرد

شاید بتوان گفت تمامی متغیرهای موجود در یک صفحه یا اپلیکیشن را با تست A/B آزمایش کرد. به عبارت دیگر، هر قسمتی از سایت که بر روی رفتار کاربر تاثیر بگذارد از طریق تست A/B قابل سنجش است. از رایج‌ترین موارد آزمایش شده می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد:

A/B تست در صفحه فرود

  1. عنوان صفحه
  2. زیر تیترها
  3. پاراگراف توضیحات
  4. نظرات مشتریان
  5. متن دکمه فراخوان به عمل
  6. دکمه فراخوان به عمل
  7. لینک‌ها
  8. تصاویر
  9. محتوای موجود در صفحه
  10. دکمه‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی
  11. ریپرتازهای خبری در رسانه‌های مختلف
  12. گواهینامه‌ها و افتخارات

تست A/B برای پیشنهادات شگفت‌انگیز و تخفیف‌ها نیز می‌تواند موثر و مفید باشد. نکته قابل توجه این است که حتماً دقت کنید یک بازدیدکننده‌ی مشخص همواره به یک نسخه‌ی ثابت هدایت شود.

برای مثال اگر شما در حال آزمایش پیشنهاد هدیه‌ی رایگان در حالت A و ارائه کوپن تخفیف در حالت B هستید، دقت کنید که بازدیدکنندگانی که به نسخه‌ی A هدایت می‌شوند در دفعات بعدی مراجعه به سایت، باز هم به همان نسخه‌ی A هدایت شوند. این موضوع درباره نسخه B نیز صدق می‌کند. اگر به این نکته دقت نکنید ممکن است سبب ایجاد بی‌اعتمادی در بازدیدکنندگان شوید.

بازه‌ی زمانی انجام تست A/B

تست A/B یک پروژه، بر اساس بازه‌ی زمانی مشخص و از پیش‌تعیین‌شده انجام نمی‌شود، بلکه بسته به میزان ترافیک ورودی سایت و نوع متغیر مورد نظر، ممکن است بین چند روز تا چند هفته زمان نیاز داشته باشد. قابل ذکر است که در برخی موارد برای رسیدن به دقیق‌ترین نتایج، لازم است تست فقط یک بار اجرا شود.

برای رسیدن به نتایج دقیق، لازم است حداقل تعداد مشخصی از بازدیدکنندگان مورد بررسی قرار بگیرند. اختصاص زمان ناکافی برای یک تست می‌تواند باعث شود که تعداد گروه بازدیدکنندگان به حد کافی نرسند. همچنین، اگر بازه‌ی زمانی اجرای تست طولانی باشد ممکن است منجر به دخالت متغیرهایی شود که مد نظر ما نیستند و در نهایت، نتیجه‌ی تست از این متغیرها تاثیر بگیرد. پس تعیین زمان مناسب برای اجرای هر تست اهمیت دارد و باید به دقت تعیین شود.

حتما بخوانید:  ویدئو: چطور می‌توانید یک ایده را ترویج داده و همه‌گیر کنید؟

با توجه به تاثیر مفید تست A/B می‌توان گفت اختصاص چند هفته زمان به اجرای یک تست صحیح کاملاً معقول و منطقی به نظر می‌رسد. البته باید گفت در مواردی که فقط می‌خواهیم یک متغیر از سایت را بررسی کنیم، تست A/B می‌تواند طی چند روز انجام شود.

تست A/B و تاثیر آن بر سئوی سایت

طی بررسی‌هایی انجام داده شده متوجه شدیم گوگل نه تنها به شما اجازه می‌دهد از تست A/B استفاده کنید، بلکه شما را به این کار تشویق می‌کند. گوگل اعلام کرده است که استفاده از تست A/B هیچ تاثیر منفی بر روی سایت شما نخواهد گذاشت. با این حال، اگر از ابزارهای تست A/B جهت انجام برخی از روش‌های سئوی کلاه سیاه استفاده کنید، ممکن است رتبه خود را در نتایج جستجو از دست بدهید.

این نکته را هم باید بدانید که آزمودن صفحه‌ی فرود بسیار آسان‌تر از آزمودن صفحه‌ی اصلی وب‌سایت است. زیرا در صفحه‌ی فرود، تنها یک متغیر و تنها یک هدف را امتحان می‌کنید ولی در صفحه‌ی اصلی با عناصر زیادی سروکار دارید.

به طور خلاصه، در زمان تست A/B نکات زیر برای گوگل بسیار اهمیت دارند:

Cloaking نکنید! –  Cloaking روش سئویی است که در آن محتوایی که به موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود با محتوای وب‌سایت یکسان نیست. اگر گوگل متوجه شود از این روش در وب‌سایت خود استفاده می‌کنید، سایت شما را جریمه کرده یا به صورت کامل آن را از نتایج جستجو حذف می‌کند. از آنجایی که در تست A/B دو محتوای متفاوت به دو دسته از کاربران نمایش داده می‌شود، این امکان وجود دارد که صاحبان سایت‌ها محتوایی متفاوت را از طریق User-Agent یا آدرس IP به ربات گوگل نمایش دهند. در یک کلام، از انجام این کار پرهیز کنید!

از تگ “rel=”canonical استفاده کنید

از اونجایی که موضوع مهمی سعی دارم بیشتر توضیح بدم ⁣محتوای تکراری (Duplicate Content) و تگ کنونیکال (canonical)  می تواند تعاریف مختلفی را شامل شود ولی به زبان ساده می توان گفت که هر نوشته یا مطلب موجود در سایت شما که دقیقا همانند مطالب موجود در سایت های دیگر و یا حتی در سایر صفحات سایت شما باشد می گویند، که از منظر موتور جستجوی گوگل محتوای تکراری یا کپی شناخته می شود.

سه مشکل عمده ای که محتوای تکراری برای موتور های جستجو ایجاد می کنند شامل موارد زیر هستند:

۱- موتورهای جست و جو نمی توانند تشخیص دهند که چه نسخه ای را باید ااز نتایج جستجو حذف کنند یا برای کابران نشان دهند.

۲- موتورهای جست و جو نمی توانند تشخیص دهند که کدام یک از معیار های مرتبط با لینک همانند اتوریتی،انکر تکست و… را به یک صفحه اختصاص دهند یا آن را بین نسخه های متعدد محتوا تقسیم نمایند.

۳-موتورهای جست وجو نمی دانند چه نسخه ای را باید برای یک درخواست جستجو، رتبه بندی نمایند.

روش های برطرف کردن مشکل محتوای تکراری استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ در اکثر مواقع استفاده از تنظیم ریدایرکت ۳۰۱ از صفحه حاوی محتوای تکراری به صفحه اصلی بهترین روش برای مقابله با محتوای تکراری است.البته در اکثر مواقع خزنده های گوگل وقتی با محتوای تکراری و یکسان در چندین سایت رو به رو می شوند ،آدرس معتبرترین سایت و آن مطلبی که در تاریخ قدیمی تری انتشار یافته است را نشان می دهند و بقیه لینک های موجود را از دید کاربران جستجو کننده پنهان می کند.

استفاده از تگ کنونیکال

تگ کنونیکال یکی از تگ های مهم در سئو می‌باشد، و مانند ریدایرکت ۳۰۱ قدرتمند می‌باشد با این تفاوت بزرگ که با این کد بدون ریدایرکت کردن کاربر ، به خزنده‌های گوگل آدرس صفحه اصلی را نشان می‌دهید و گوگل نیز فقط همان صفحه را ایندکس می‌نماید.

چگونه تگ canonical را درست بکار ببریم؟

فرض کنید آدرس URL اصلی سایت شما به صورت https://www.example.com باشد. برای تعیین این آدرس URL به عنوان تگ canonical ، این کد را در داخل تگ <head> ساختار HTML سایت خود قرار دهید.

<link rel=”canonical” href=”https://www.example.com” />

حتی در URL اصلی سایت نیز این کار را انجام می دهید و به آدرس خود صفحه کنونیکال می کنید. این کار شاید برای برخی سوال برانگیز باشد اما طبق تجربه وب مسترانی که این کار را انجام داده اند تاکنون به مشکلی برنخورده اند، متاسفانه چیزی که در عمل از کاربرد تگ Canonical در سایت ها مشاهده می شود، استفاده اختصاصی از آن برای هریک از URL ها است. یعنی در همه ی صفحات از تگ canonical استفاده شده است، اما هر کدام به URL خودشان آدرس داده اند! به مثال های زیر توجه فرمایید:

صفحه : http://example.com/page
تگ کنونیکال: <link rel=”canonical” href=”http://example.com/page” />

صفحه : http://www.example.com/page
تگ کنونیکال: <link rel=”canonical” href=”http://www.example.com/page” />

صفحه : https://example.com/page
تگ کنونیکال: <link rel=”canonical” href=”https://example.com/page” />

صفحه : https://www.example.com/page
تگ کنونیکال: <link rel=”canonical” href=”https://www.example.com/page” />

چنین کاری مثل این است که هر صفحه به گوگل بگوید: “من صفحه اصلی هستم، من را ایندکس کن” و این کار موجب گیج شدن گوگل در ایندکس کردن و رتبه بندی نادرست سایت در نتایج جستجو می شود. مسائل این چنینی موجب کاهش اعتبار سایت شما از دیدگاه گوگل شده و رتبه سایت‌تان را در نتایج جستجو کاهش می دهد.

اگر تست A/B سایت خود را بر روی چند URL انجام می‌دهید، باید از تگ “rel=”canonical استفاده کنید. استفاده از این تگ به موتور جستجو می‌فهماند که کدام نسخه از صفحه، نسخه‌ی اصلی است و باید در نتایج جستجو ایندکس شود. این کار به منظور جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری صورت می‌گیرد.

ریدایرکت ۳۰۲ را جایگزین ریدایرکت ۳۰۱ کنید

اگر در آزمایش A/B، نسخه اصلی سایت به نسخه جدید ریدایرکت می‌شود، بهتر است به جای استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ (دائم)(ریدایرکت ۳۰۱، ریدایرکت دائمی است که از یک URL به یک URL دیگر صورت می‌گیرد. در واقع، ریدایرکت ۳۰۱ بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو را برای همیشه به آدرسی غیر از آنچه کاربر در مرورگر خود تایپ کرده (یا بر روی لینک آن در نتایج جستجو کلیک کرده) است، منتقل می‌کند.با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ می‌توانید تمام URLهای مختلف که برای یکی از صفحات سایت‌تان وجود دارند را یک جا جمع کنید تا موتورهای جستجو تمام این آدرس‌ها را تحت عنوان یک صفحه رتبه‌بندی کنند.)
از ریدایرکت ۳۰۲ (موقت) استفاده کنید. این ریدایرکت به موتورهای جستجو می‌گوید که انتقال صفحه به صورت موقت صورت گرفته است. بنابراین، نسخه اصلی سایت باید در نتایج جستجو ایندکس شود.

تا زمانی که احتیاج است، تست A/B را انجام دهید

اگر زمان انجام تست A/B شما طولانی شود (در حالیکه یکی از نسخه‌های ایجاد شده به تعداد زیادی کاربر نمایش داده می‌شود)، این امکان وجود دارد که موتورهای جستجو شما را جریمه کنند زیرا تصور می‌کنند که در حال تقلب در نتایج جستجو هستید. گوگل توصیه می‌کند که پس از اتمام آزمایش، تمامی متغیرهایی که نیاز ندارید را از سایت خود پاک کنید.

عناصر اصلی تشکیل‌دهنده‌ی یک صفحه‌ی فرود موفق 

عنوان اولیه یا اصلی: عنوان صفحه‌ی فرود شما نقش مهمی در متقاعد کردن بازدیدکنندگان برای ترک نکردن صفحه‌ی فرود و ادامه فرایند تبدیل دارد. برای طراحی یک عنوان مناسب به نکات زیر توجه کنید: 

  • سعی کنید عبارت “چگونه” را در عنوان خود به کار ببرید 
  • سؤال مطرح کنید 
  • طنز به جذابیت عنوان شما می‌افزاید 
  • به آن‌ها برای انتخاب برند خود دلیل ارائه کنید 
  • راه‌حلی برای مسائل مخاطبان ارائه دهید 

عنوان ثانویه: این عنوان در مورد همه‌ی صفحه‌های فرود کاربرد ندارد. عنوان ثانویه در صفحه‌هایی به‌کاربرده می‌شود که عنوان اصلی آن‌ها طولانی و کلی است و این عنوان برای بازدیدکننده چندان جذاب نیست. در این صورت به‌راحتی می‌توان عنوانی را زیر عنوان اصلی اضافه کرد و از طریق آن بازدیدکننده را به ادامه‌ی فرایند تشویق نمود. به این عنوان، عنوان ثانویه گفته می‌شود. 

پیشنهاد منحصربه‌فردپیشنهاد منحصربه‌فردی که ارائه می‌دهید، متن صفحه‌ی فرود شما را تشکیل می‌دهد: سعی کنید در متن صفحه‌ی فرود، به سؤال: “آن چیزی که محصولات و خدمات ما را از سایر محصولات و خدمات موجود در بازار متمایز می‌کند چیست؟” پاسخ دهید. 

به این نکته توجه داشته باشید که در متن صفحه‌ی فرود نباید به توضیح اینکه چرا محصولات و خدمات شما بهترین هستند بپردازید، بلکه باید با مخاطب خود در مورد آنچه موردنیاز اوست صحبت کنید. 

به‌طورکلی صفحه‌ی فرود باید در مورد مخاطب و تجربه و مسائل موردنیاز او باشد، بنابراین توصیه می‌شود در هر جای ممکن ضمیر “شما” را به کار ببرید. به مخاطب خود بگویید که چرا استفاده از محصولات یا خدمات شما به نفع آن‌هاست. این کار سبب می‌شود که کاربر از تجربه‌ی پیش روی خود مطلع شود و به برقراری ارتباط با او کمک می‌کند. 

متن صفحه‌ی فرود شما هرچه کوتاه‌تر باشد، سودمندتر است. سعی کنید توضیحات مختصر و مفیدی در ارتباط با پیشنهاد منحصربه‌فرد خود ارائه کنید.  

در کل سعی کنید متن شما ازنظر بصری جذاب و قابل‌خواندن باشد. کاربران علاقه‌ای به خواندن متن‌های طولانی و در قالب یک پاراگراف ندارند، زیرا مرور و فهم این متون، سخت و زمان‌بر است. بنابراین سعی کنید از موارد زیر در متن‌های خود استفاده کنید: 

  • بولت ها 
  • شماره‌ها 
  • فضای خالی 
  • از تصاویر یا هر چیزی که متن را به بخش‌های کوچک‌تر و قابل‌خواندن تقسیم کند 

به مثال زیر از وب‌سایت UBER، که با استفاده از تصاویر به معرفی خدمات خود پرداخته است، توجه کنید: 

طراحی لندینگ پیج

شاخص‌های اطمینان: به‌کارگیری شاخص‌های اطمینان در صفحه‌ی فرود به اعتبار برند شما می‌افزاید: 

شواهد آماری: پیش از به‌کارگیری هرگونه اطلاعات آماری در صفحه‌ی فرود، از صحت آن‌ها اطمینان حاصل کنید! آمار اشتباه اعتبار برند شما را از بین می‌برد. سعی کنید درصورتی‌که از اطلاعات آماری استفاده می‌کنید، حتماً منبع آن را نیز ذکر کنید. در مثال زیر از صفحه فرود شرکت iMPACT، به شواهد آماری ارائه‌شده (که منبع آن وب‌سایت HubSpot است) توجه کنید: 

استفاده از آمار اشتباه در لندینگ پیج

پیج ها یا لوگوی مشتریان معروف افزودن لوگوی شرکت‌های معروفی که با آن‌ها همکاری کرده‌اید یک راه ساده برای افزایش اعتبار است. بازدیدکننده‌ها ممکن است شرکت شما را نشناسند، اما زمانی که یک یا چند تا از مشتریان شما برای آن‌ها شناخته‌شده باشند، احتمال اینکه به برند شما اعتماد کنند و روی دکمه‌ی فراخوان صفحه‌ی فرود شما کلیک کنند، بالاتر می‌رود. به مثال زیر از شرکت SharpSpring توجه کنید: 

لوگوی مشتریان در لندینگ پیج

گواهی‌های صادقانه‌ی مشتریان: اضافه کردن گواهی مردم عادی که از برند شمااستفاده کرده‌اند در صفحه‌ی فرود می‌تواند در جلب اطمینان بیشتر بازدیدکنندگان، مؤثر باشد. این سؤال که “آیا این برند برای دیگران سودمند بوده است؟” همیشه در ذهن مخاطبان شکل می‌گیرد، و این گواهی‌ها می‌تواند در این زمینه برای آن‌ها جوابگو باشد. 

بهتر است این گواهی‌ها بیش از یک یا دو خط باشند و در آن‌ها، به اینکه مشتریان فعلی شما چگونه از طریق محصولات یا خدمات شما توانسته‌اند راه‌حلی برای مسئله‌ی مشخصی بیابند، اشاره شود. 

به‌علاوه، درصورتی‌که این گواهی‌ها توسط اشخاصی شناخته‌شده در تجارت شما نوشته شوند، تأثیر آن‌ها بسیار بیشتر خواهد بود.

   ۴٫ نماد اعتماد الکترونیک: به مشتریان خود اطمینان دهید که می‌توانند به‌صورت کاملاً ایمن از وب‌سایت شما خرید کنند. شما می‌توانید از طریق یک کارت‌بانکی معتبر، سیاست بازگشت هزینه در صورت بروز مشکل و افزودن نماد اعتماد الکترونیکی در صفحه‌ی فرود خود می‌توانید    اطمینان مخاطب را جلب کنید.

دکمه‌ی فراخوان اصلی: به دکمه‌ای که مخاطب روی آن کلیک می‌کند دکمه‌ی فراخوان گفته می‌شود زیرا درواقع دکمه‌ای است که از طریق آن مخاطب به انجام عملکردی فراخوانده می‌شود. این دکمه ابزاری است که کلیک روی آن نرخ تبدیل شما را افزایش می‌دهد 

دکمه Call to Action

دکمه‌ی فراخوان اصلی باید: 

  • بیشترین توجه را در صفحه‌ی فرود به خود جلب کند 
  • دارای رنگ جالب‌توجهی باشد 
  • دارای نوشته‌ی منحصربه‌فردی باشد 
  •  باید واضح و مشخص باشد 

دکمه‌ی فراخوان ثانویهدرصورتی‌که محصولی که ارائه می‌دهید یک نرم‌افزار پیچیده باشد و به توضیحات بیشتری نیاز داشته باشد، ممکن است بخواهید از بیش از یک دکمه‌ی فراخوان استفاده کنید. 

مشخصات دکمه‌ی فراخوان ثانویه هم باید مانند مشخصات دکمه‌ی فراخوان اصلی باشد، البته باید نوشته‌ای که در آن به کار می‌برید با نوشته‌ی دکمه‌ی فراخوان اصلی متفاوت و کوتاه‌تر از آن باشد تا توجه‌ها بیشتر بر دکمه‌ی فراخوان اصلی معطوف شوند. 

عکس/ویدئودرصورتی‌که بازدیدکننده در صفحه‌ی فرود شما ازنظر احساسی درگیر شود، احتمال اینکه روی دکمه‌ی فراخوان این صفحه کلیک کند بیشتر است. یک عکس یا ویدئوی احساسی می‌تواند در جلب‌توجه مخاطب بسیار مؤثر باشد و او را به ماندن در صفحه‌ی فرود شما و ادامه‌ی فرایند تبدیل ترغیب کند. 

استفاده از محتوای تصویری در لابه‌لای متون صفحه‌ی فرود هم می‌تواند به بالا بردن نرخ تبدیل کمک کند زیرا علاوه بر جلب‌توجه مخاطب، به او تجربه‌ای از استفاده از محصولات و خدمات شما را می‌دهد. درصورتی‌که محصول شما یک وب‌سایت نرم‌افزاری است، برای نشان دادن سهولت استفاده از آن از گیف ها و تصاویر متحرک استفاده کنید

 

فرم جمع‌آوری اطلاعات سرنخ‌ها: این مورد به توجه بیشتری نسبت با سایر موارد نیاز دارد. درصورتی‌که این فرم به‌درستی طراحی نشود، باعث عقب‌نشینی مخاطب می‌شود و او را از ادامه‌ی فرایند منصرف می‌کند. این فرم باید کوتاه و واضح و روشن باشد. البته در برخی موارد شما مجبورید از فرم‌های طولانی‌تر استفاده کنید. 

برای این‌که فرم متناسب برای برند خود را انتخاب کنید از روش A/B تستینگ استفاده کنید و فرم‌های مختلف را امتحان کنید تا فرمی که مخاطبانتان به آن پاسخ بهتری می‌دهند و نرخ تبدیل را برای برند شما بالا می‌برد، بیابید. 

در این بخش به مواردی که باید در صفحه‌ی فرود وجود داشته باشند پرداختیم، در اینجا لازم است به این نکته اشاره‌کنیم که نباید در صفحه‌ی فرود از لینک‌هایی که بازدیدکننده را به صفحات دیگر هدایت می‌کنند استفاده کنیم. بسیار مهم است که در این صفحه، راه‌های خروج را برای بازدیدکننده محدود کنیم. 

 

انواع مختلف صفحه‌ی فرود 

 

در کل ما شش نوع صفحه‌ی فرود داریم: 

  1. صفحه‌ی  click-throughاین صفحه یکی از ساده‌ترین انواع صفحه‌ی فرود است. هدف کلی این نوع صفحه‌ی فرود، دادن آمادگی‌های لازم به بازدیدکننده، از طریق اطلاعاتی مختصر و مفید در مورد پیشنهاد مطرح‌شده، و ترغیب آن‌ها به کلیک کردن روی دکمه‌ی فراخوان تعبیه‌شده در این صفحه و آغاز فرایند خرید است. در قسمت متن صفحات فرود click-through معمولاً مطالبی درباره‌ی اینکه چرا استفاده از محصولات و خدمات پیشنهادشده به نفع خریدار است و چگونگی استفاده از آن‌ها، نوشته‌شده است. یکی دیگر از مشخصات بارز این نوع صفحه‌ی فرود این است که در این صفحه هیچ نوع فرمی وجود ندارد. تنها یک دکمه‌ی فراخوان در آن تعبیه‌شده است که بازدیدکننده‌ای را که آمادگی‌های لازم به او داده‌شده است را به صفحه‌ی اصلی محصولات یا خدمات هدایت می‌کند. صفحاتی که یک پیشنهاد رایگان را مطرح می‌کنند، معمولاً از این نوع صفحات فرود هستند:
    نرخ کلیک در صفحه فرود
  2. صفحه‌ی ایجاد سرنخ‌های بازاریابیهدف از این نوع صفحه‌ی فرود، جمع‌آوری اطلاعات شخصی بازدیدکنندگان (نام، آدرس ایمیل و غیره) است. هیچ نوع لینک خروجی در این نوع صفحات وجود ندارد. فرمی که در این صفحه قرار می‌گیرد مرکز توجه خواهد بود، بنابراین باید بسیار با دقت طراحی شود. متنی که در این صفحه نوشته می‌شود باید قادر باشد به‌خوبی محصولات یا خدمات پیشنهادشده را توصیف کند و بازدیدکننده را به تکمیل فرم موجود و کلیک روی دکمه‌ی فراخوان ترغیب کند. به مثال زیر و فرم موجود در آن توجه کنید:
  3. صفحه‌ی فشرده: این نوع صفحه‌ی فرود تنها برای ثبت آدرس ایمیل بازدیدکننده طراحی می‌شود و راهکار مؤثری برای گسترش فهرست ایمیل است. یک صفحه‌ی فرود فشرده، آدرس‌های ایمیل بازدیدکنندگان را جمع‌آوری می‌کند تا آن‌ها را در پروسه‌ی بازاریابی پیش ببرد. در متن موجود در این صفحه باید تمام فوایدی که بازدیدکننده از استفاده از محصولات یا خدمات شما به دست می‌آورد، ذکر شود. نکته‌ی مهم در مورد این صفحه چیدمان آن است، زیرا هدف این صفحه جلب‌توجه مخاطب است. به همین دلیل است که متن این صفحه باید طوری نوشته شود که خواندن آن برای بازدیدکننده، آسان و جالب باشد (به این منظور می‌توان برای مثال از بولت ها استفاده نمود). برعکس فرم موجود در صفحه‌ی ایجاد سرنخ‌های بازاریابی، فرم جمع‌آوری اطلاعات در این صفحه باید کوتاه باشد؛ یک جای خالی برای واردکردن آدرس ایمیل، برای پیش بردن بازدیدکننده در این پروسه کفایت می‌کند.
    صفحه ی فشرده
  4. صفحه‌ی فروش: صفحه‌ی فروش یک صفحه‌ی مستقل برای فروش یک محصول یا سرویس است. هدف این صفحه، دادن تمام اطلاعات لازم برای خرید یک محصول به بازدیدکننده است. در صفحه‌ی فروش می‌توان بسته به پیچیدگی یا سادگی محصول یا خدمت موردنظر، از یک فرم کوتاه یا طولانی استفاده کرد. بدیهی است که هرچه محصول یا خدمت موردنظر پیچیده‌تر باشد و به توجه و سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز داشته باشد، فرمی که مورداستفاده قرار می‌گیرد، باید طولانی‌تر باشد، و نمی‌توان توضیحات مربوط به آن را در چند کلمه یا چند سطر گنجاند. در این موارد معمولاً از یک دکمه‌ی فراخوان در بالای صفحه و یکی در پایین صفحه (وقتی بازدیدکننده موس خود را حرکت می‌دهد و به انتهای صفحه می‌رسد) استفاده می‌شود. در سایر موارد یک فرم کوتاه با یک دکمه‌ی فراخوان هم کفایت می‌کند. به مثال زیر از وب‌سایت Time Doctor که در آن دو حالت مذکور مورد مقایسه قرارگرفته‌اند توجه کنید:  (صفحه‌ای که فرم کوتاه‌تر در آن به‌کاررفته است، نرخ تبدیل را ۳۶% بالاتر برده است)صفحه ی فروش در لندینگ پیج
  5. صفحه‌ی Splash: این صفحه‌، صفحه‌ی معرفی است که قبل از هر صفحه‌ی دیگری در وب‌سایت ظاهر می‌شود. البته تمام وب‌سایت‌ها صفحه‌ی Splash ندارند اما آن‌هایی که دارند، این صفحه در آن‌ها اولین صفحه‌ای است که بازدیدکننده آن را می‌بیند و در آن به او برای ورود به وب‌سایت خوش‌آمد گفته می‌شود. هدف این صفحه ارائه‌ی اطلاعات بیشتر درباره‌ی برند به بازدیدکننده، و هدایت او به‌سوی صفحه‌ی درست و هماهنگ با نیاز او در وب‌سایت است. علاوه بر این، می‌توان از این صفحه برای ثبت‌نام بازدیدکنندگان نیز استفاده کرد:
    صفحه ی splash
  6. صفحه‌ی Pitchاین صفحه به شما در جذب مشتریان به محصولات و خدمات شما کمک می‌کند و البته خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.
    صفحه‌ی Pitch محصولات، محصولات شما را به نمایش می‌گذارد. همان‌طور که از اسم آن پیداست، در این صفحه بیشتر، محصولات در مرکز توجه هستند تا فرم‌های جمع‌آوری سرنخ‌های بازاریابی. و این کار می‌تواند از طرق مختلف، ازجمله: هایلایت کردن مزایا و یا مشخصات محصولات موردنظر صورت گیرد. 

لندینگ پیج

 

صفحه‌ی فرود کجا مورداستفاده قرار می‌گیرد؟ 

طراحی یک صفحه‌ی فرود به‌تنهایی کافی نیست. برای تبلیغ پیشنهاد خود، ابتدا باید برای صفحه‌ی خود تبلیغ کنید. برای این کار دو راهکار وجود دارد: کانال‌های پولی و کانال‌های رایگان یا غیر پولی. 

 

کمپین‌های صفحه‌های فرود پولی/ پرداخت به ازای کلیک (PPC) 

تبلیغات پولی، یک مدل بازاریابی اینترنتی است که تبلیغ دهندگان از طریق آن در یک مزایده شرکت می‌کنند و یک مبلغ مشخصی را برای هر بار که کاربر روی تبلیغات آن‌ها کلیک می‌کند می‌پردازند. مبلغ پرداختی به فاکتورهای زیادی، که یکی از آن‌ها قیمت کلیدواژه‌ها است، بستگی دارد. 

دو نوع برنامه‌ی PPC اصلی برای نمایش تبلیغات وجود دارد: شبکه‌ی Google AdWords و Yahoo Bing. 

 

گوگل ادوردز (Google AdWords) چیست؟ 

Google AdWords به برنامه‌ی تبلیغات آنلاین گوگل گفته می‌شود که دسترسی به مشتریان را در جهت رشد تجارت شما، گسترش می‌دهد. این برنامه به شما کمک می‌کند به مخاطبانی که در حال جستجوی کلیدواژه یا عبارات کلیدی خاصی هستند دسترسی پیدا کنید. 

این برنامه، فضایی را در بالای نتایج جستجو به تبلیغات اختصاص می‌دهد. رتبه‌ی تبلیغ و قیمت مربوط به آن به‌شدت بستگی به رتبه‌ی کیفی تبلیغ موردنظر دارد. 

رتبه‌ی کیفی به اندازه گیری میزان مرتبط بودن متن موجود در تبلیغ با صفحه‌ی فرود، کلیدواژه‌ها، سابقه ی عملکرد تبلیغ موردنظر، عملکرد آن در یک منطقه ی جغرافیایی و دستگاه هایی که مورد هدف آن قرار می گیرند گفته می‌شود. هرچه رتبه‌ی تبلیغ شما بالاتر باشد، مبلغ هر کلیک پایین تر می آید، بعلاوه ی این‌که در جایگاه بالاتری نسبت به نتایج جستجو در گوگل قرار می‌گیرد. 

رتبه‌ی کیفی با شش مقیاس زیر اندازه گیری می‌شود: 

  1. نرخ کلیک 
  1. مرتبط بودن صفحه‌ی فرود 
  1. مرتبط بودن متن تبلیغ 
  1. هماهنگی با دستگاه ها (اینکه صفحه‌یا تبلیغ شما با نرم‌افزارهای موبایلی هماهنگ است) 
  1. سابقه ی عملکرد تبلیغ 
  1. مرتبط بودن کلیدواژه‌ها 

رتبه‌ی تبلیغ با فرمول زیر اندازه گیری می‌شود: 

بیشترین قیمت هر کلیک + رتبه‌ی کیفی + پسوندهای تبلیغ = رتبه‌ی تبلیغ 

هرچه رتبه‌ی تبلیغ شما بالاتر باشد، در گوگل بهتر دیده می‌شود و کلیک روی آن برای مشتری بالقوه ساده تر می‌شود. 

طراحی یک صفحه‌ی فرود بهینه سازی شده برای گوگل ادوردز به شما کمک می‌کند که رتبه‌ی کیفی تبلیغ خود را بالا ببرید. در صفحه‌ی فرودی که برای کمپین گوگل ادوردز خود در نظر می گیرید، باید اشتراک پیام و نسبت یک‌به‌یک تبدیل را که پیش از این در مورد آن‌ها صحبت کردیم رعایت نمایید. 

نحوه ی کار گوگل ادوردز را در سه مرحله می‌توان توضیح داد: 

  1. طراحی تبلیغ 
  1. دیده شدن تبلیغ توسط کاربران در گوگل 
  1. افزایش مشتری ها از طریق تبلیغ موردنظر 

انتخاب مرتبط ترین کلیدواژه‌ها در حساب گوگل ادوردز شما، برای موفقیت کمپین پرداخت کلیکی (PPC) لازم و ضروری است. گوگل ادوردز تبلیغات شما را با عباراتی که کاربران در کادر جستجوی موتور جستجوگر وارد می‌کنند، ربط می‌دهد و کلیدواژه‌هایی که ارتباط نزدیک با تبلیغات شما دارند، شناسایی می شوند و مشتریان بالقوه ی شما به‌راحتی می‌توانند تبلیغات شما را پیدا کنند. 

کلیدواژه‌های انتخابی شما باید اختصاصی باشند تا زمانی که کاربری روی تبلیغ شما کلیک می‌کند، شما تنها برای مرتبط ترین ترافیک هدایت شده به‌سوی صفحه‌ی فرود خود هزینه بپردازید. 

پس از اینکه کلیدواژه‌های خود را انتخاب کردید، شما باید بیشترین مبلغ ممکن را برای تبلیغات کلیکی خود در نظر بگیرید. این مبلغ، بیشترین میزانی است که حاضرید در ازای کلیک کردن یک مشتری بالقوه روی تبلیغات خود بپردازید. هر چه این مبلغ بالاتر باشد و هرچه کلیدواژه‌های شما اختصاصی تر و مرتبط تر باشند (مرتبط با عبارات جستجو شده توسط کاربران)، تبلیغات شما رتبه‌ی بالاتری را در نتایج جستجو در گوگل، به دست می‌آورد. 

برای این‌که از درست کار کردن کمپین خود مطمئن شوید، توصیه می کنیم که تبلیغ های مختلف را با عنوآن‌ها و دکمه‌ی فراخوآن‌های متفاوت امتحان کنید. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، تبلیغات شما باید مرتبط و جالب توجه باشد. از این طریق، شما می‌توانید تشخیص دهید که چه نوع تبلیغاتی برای شما کارایی بیشتری دارد. 

گوگل تبلیغات پرداخت کلیکی را به این صورت نمایش می‌دهد: 

تبلیغات گوگلی

در صفحه‌ی فرودی که برای تبلیغات پرداخت کلیکی خود در نظر می گیرید، باید اشتراک پیام رعایت شود و از لینک‌های خروجی استفاده نکنید. بعلاوه، این صفحه باید یک عنوان جذاب، یک دکمه‌ی فراخوان بزرگ و یک هدف مشخص داشته باشد، بازدیدکنندگان را به انجام عملکردی ترغیب کند و مزایای استفاده از محصولات یا خدمات موردنظر را توضیح دهد. 

اهمیت بهینه سازی متن برای تبلیغات کلیکی گوگل

شرکت های بزرگی که به صورت مداوم مبالغ زیادی را صرف تبلیغات در گوگل می کنند همواره به دنبال بهینه سازی تبلیغات خود هستند. آنها پس از هر بار اجرای کمپین های تبلیغاتی خود، به آنالیز و بررسی میزان کلیک ها و نرخ تبدیل تبلیغات می پردازند و سعی می کنند برای کمپین بعدی خود، عملیات بهینه سازی را انجام دهند.

زیرا به هر میزان که تبلیغات بهینه شده باشد، به همان میزان هزینه ای که تبلیغ دهنده باید برای دریافت کلیک پرداخت کند کمتر خواهد بود و طبیعتاً بازدهی و سودی که از تبلیغات خود خواهد داشت به مراتب بیشتر از حالتی است که این متن ها بهینه سازی نشده باشد.

پس با بهینه سازی تبلیغات خود میتوانید هزینه های تبلیغات را کاهش داده، CTR را افزایش داده و در نهایت امتیاز کیفیت تبلیغ (Quality Score) خود را به حد بالاتری برسانید. این نکته را دوباره یادآوری میکنیم که به هر میزان امتیاز کیفیت تبلیغ (Quality Score) بالا باشد، به همان میزان هزینه ای که برای هر کلیک پرداخت میکنید کمتر خواهد بود و در نهایت تبلیغات بازدهی بهتری برای شما خواهد داشت.

 

کمپین‌های شبکه‌ی بینگ یاهو (Yahoo Bing)
بزرگ ترین مزیت استفاده از این شبکه این است که در بینگ، همواره تبلیغات شما دو برابر در معرض دید قرار می گیرید، یعنی هم در بینگ و هم در یاهو نمایش داده می‌شود. لازم نیست برای کمپین خود در این شبکه حداقل بودجه ای را در نظر بگیرید، زیرا تنها برای تبلیغاتی که روی آن‌ها کلیک می‌شود هزینه می پردازید. 

مروری بر عملکرد شبکه‌ی بینگ یاهو است: 

  • تبلیغات شما هم در بینگ و هم در یاهو دیده می شوند 
  • با میلیون ها کاربر ارتباط برقرار می‌کنید 
  • مخاطبان خود را گسترش می‌دهید 

بودجه ی خود را افزایش می‌دهید 

  • ثبت‌نام رایگان است 
  • حداقل بودجه لازم نیست 
  • تنها زمانی هزینه می پردازید که روی تبلیغ شما کلیک شده باشد 

در یافتن مشتریان جدید محدودیت مکانی وجود ندارد 

  • هم به‌صورت بین المللی و هم به‌صورت محلی تبلیغات می‌کنید 
  • در هر کشور یا شهری به مشتریان دست پیدا می‌کنید 
  • حتی در مکآن‌های دور از تجارت شما هم مخاطبانی پیدا می‌کنید 

تبلیغات در موتورهای جستجوگر بسیار آسان‌تر انجام می‌شود 

  • به‌راحتی تبلیغات خود را از گوگل ادوردز به تبلیغات بینگ منتقل می‌کنید 

شبکه‌ی بینگ با فراهم کردن امکان منتقل کردن کمپین‌های تبلیغاتی از گوگل ادوردز به تبلیغات بینگ، پروسه‌ی ایجاد حساب را از طریق سه قدم ساده ی زیر آسان‌تر می‌کند:

  • برای شروع تبلیغات در بینگ، به حساب مایکروسافت خود وارد شوید (یا ثبت‌نام کنید) 
  • گزینه‌ی Import from Google AdWords را انتخاب کنید 
  • اطلاعات کمپین خود را از گوگل ادوردز وارد کنید و کمپین موردنظر خود را انتخاب کنید 

 

تبلیغات در بستر تبلیغاتی بینگ بسیار شبیه به گوگل ادوردز است. هرچه کلیدواژه‌ها و تبلیغات شما با عبارات جستجو شده توسط کاربران، مرتبط تر باشند، رتبه‌ی تبلیغات شما، میزان دیده شدن در وب و احتمال پیدا کردن تبلیغات شما توسط کاربران، بالاتر می‌رود. 

 

تبلیغات در رسانه‌ی اجتماعی  

هدف اصلی از تبلیغات این است که با مشتریان بالقوه در جاهای مختلفی که حضور دارند، مانند شبکه های اجتماعی (فیسبوک، توییتر و لینکداین، امروزه فعالیت بالای کاربران ایرانی در اینستاگرام و تلگرام) ارتباط برقرار کنیم. بستر تبلیغاتی هر یک از شبکه های اجتماعی، به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبان خود را از جنبه های مردم شناختی، مکان جغرافیایی، علایق، رفتار، هشتگ ها، محصولاتی که ترجیح می‌دهند و غیره، مورد هدف قرار دهید. 

تبلیغ دهندگان می‌توانند دسترسی به مشتریان بالقوه و نرخ کلیک برند خود را با تبلیغات در رسانه‌ی اجتماعی گسترش دهند. جالب است بدانید که نرخ کلیک در تبلیغات فیسبوک ۸٫۱ برابر، و تبلیغات موبایلی ۹٫۱ برابر بیشتر از تبلیغات عادی اینترنتی است. 

توییت های تبلیغاتی در توییتر هم نتایج امیدوار کننده ی نرخ بازدید میانگین بین ۱ تا ۳ درصد را نشان داده اند. این میزان در مقایسه با تبلیغات بنری معمولی بسیار بالاتر است. 

تصویر زیر نشان دهنده ی یک صفحه‌ی فرود تبلیغاتی در توییتر است: 

تبلیغات توییتری

تبلیغات فیسبوک به شما این فرصت را می‌دهد که کاربران را بر اساس مکان، سن، جنسیت و علایق آنان مورد هدف قرار دهید. این سطح از طبقه بندی برای تبلیغ دهندگان بسیار سودمند است زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد که تبلیغات خود را برای کاربرانی که احتمال تبدیل آن‌ها بیشتر است، به نمایش بگذارند. 

تبلیغات فیسبوک به این شکل عمل می‌کند:

چطور با مخاطبانی مواجه شویم که به تجارت ما علاقه دارند 

  • از صفحه فیسبوک خود برای شروع استفاده کنید 
  • در مورد آنچه می خواهید برای آن تبلیغ کنید اطلاع دهید 
  • مخاطب تبلیغات فیسبوک خود را انتخاب کنید 
  • بودجه ی تبلیغات را تعیین کنید و نتایج را پیگیری کنید 

 

برای شروع تبلیغات از طریق فیسبوک، حداکثر مبلغی را که حاضرید برای نشان دادن تبلیغات خود به مخاطب مناسب، بپردازید مشخص کنید. برای اینکار، فیسبوک از یک سیستم مزایده برای تبلیغات، استفاده می‌کند. شما برای تعیین حداکثر مبلغ مزایده برای تبلیغات خود، دو انتخاب دارید: یکی پرداخت به ازای کلیک (پرداخت کلیکی یا CPC) و دیگری پرداخت به ازای بازدید (CPI) تبلیغات شما. 

یک ویژگی خوب تبلیغات در فیسبوک این است که شما می‌توانید کمپین تبلیغاتی خود را هر زمانی که بخواهید متوقف کنید. تبلیغات شما هم در موبایل و هم در دسکتاپ در معرض دید مخاطب قرار می‌گیرد. در تبلیغات موبایلی می‌توانید هر قدر که بخواهید هدفگیری خود را محدود کنید ( آن را به مکآن‌هایی که فکر می‌کنید با کمپین شما هماهنگ تر هستند محدود کنید). 

تبلیغات در فیسبوک

تبلیغات شما می‌تواند در نیوزفید مخاطبان یا در ستون سمت راست صفحه‌ی آنان ظاهر شود. 

تبلیغات فیسبوکی

کمپین‌های پولی، راه‌های بیشتر و آزادی در هدفگیری و جذب مخاطب مناسب به صفحه‌ی فرود را در اختیار شما می گذارند. بعلاوه، این کمپین ها به شما این فرصت را می‌دهند که صفحه‌های فرود خود را به بهترین شکل و متناسب با مخاطب خود، بهینه سازی کنید. در نهایت به شما این اطمینان را می‌دهند که بازدیدکننده‌ای که به صفحه‌ی فرود شما وارد می‌شود، به عنوان مشتری از این صفحه خارج می‌شود. 

انواع روش‌های تبلیغ در تلگرام را بشناسید!

انواع تبلیغات در تلگرام

خب، در تلگرام ما با چند مدل تبلیغ روبرو هستیم. با این حال، این روش تبلیغاتی همیشه کارساز نیست. در این صورت، پول شما به جیب عده‌ای سودجو و منفعت طلب منتقل می شود. برای همین، ما تصمیم گرفتیم همه‌ی این روش‌های تبلیغ در تلگرام را برایتان بررسی کنیم:

۱- افزایش تضمینی اعضای کانال تلگرام

یکی از روش‌های تبلیغات در تلگرام، یا بهتر است بگوییم ترفندهای کسانی که در زمینه تبلیغات در تلگرام فعال هستند، افزایش تضمینی اعضای یک کانال است. این روش عملاً برای کسب و کارها بدون بازده است زیرا اعضای اضافه شده به کانال، لزوماً واقعی نیستند یا اگر واقعی باشند، لزوماً به محتوای کانال شما علاقمند نیستند و با کانال شما تعامل بالایی ندارند. پس، در نهایت تنها یک عدد می‌ماند که به هیچ دردتان نمی‌خورد!

۲- تبلیغات کلیکی در تلگرام

روش دیگری در تبلیغات تلگرام وجود دارد که به صورت کلیکی انجام می‌شود. این روش تبلیغاتی توسط سامانه‌های تبلیغات در تلگرام پیاده‌سازی شده و هنگام استفاده از آنها، شما بر اساس قیمت هر کلیک، بودجه کلی تبلیغات تلگرام‌تان را تعیین می کنید. همچنین، این روش تبلیغات تلگرام به شما امکان می دهد تا تبلیغ خود را تنها در کانال‌هایی که موضوعی مرتبط با فعالیت‌تان دارند، منتشر کنید.

ویژگی مثبت تبلیغات کلیکی تلگرام این است که شما تنها بابت کلیکی که بر روی لینک تبلیغ‌تان انجام می‌شود هزینه می‌پردازید. به این ترتیب، بازدهی تبلیغات‌تان افزایش پیدا می‌کند. با این حال، این نوع تبلیغ در تلگرام نیز، یک مشکل کوچک دارد: اگر سامانه تبلیغ کننده نظارت درستی بر روی کانال‌های خود نداشته باشد، ممکن است کلیک‌های غیر واقعی بسیاری بر روی لینک تبلیغ‌تان صورت بگیرد. همین موضوع باعث می شود تا بازدهی مورد نظر خود را دریافت نکنید.

تا یادمان نرفته این را هم به شما بگوییم که تبلیغات کلیکی چندان برای افزایش اعضای یک کانال مناسب نیست. چرا؟ چون برای شمارش تعداد کلیک، کاربر باید از تلگرام خارج شود، وارد سایت ارائه دهنده خدمات تبلیغاتی شود و دوباره به اپلیکیشن تلگرام باز گردد. اما برای تبلیغات یک وب سایت یا اپلیکیشن موبایل می‌تواند مناسب باشد.

حالا هزینه‌های این نوع تبلیغات به چه صورت است؟ قیمت هر کلیک در بیشتر سامانه‌های تبلیغات تلگرام، از ۲۰۰ تومان شروع می شود و تا هر مبلغی که خودتان می خواهید قابل ارتقا است.

۳- تبلیغات بازدیدی تلگرام

روش سوم، یعنی تبلیغات بازدیدی، مرسوم‌ترین نوع تبلیغات در تلگرام است. چرا؟ زیرا سیستم خود تلگرام بر حسب بازدید عمل می‌کند و همین موضوع، تبلیغات بازدیدی را قابل اعتماد می‌کند.

همانطور که از اسمش پیداست، در این روش، شما بر اساس تعداد بازدیدی که از تبلیغ‌تان می‌شود هزینه پرداخت می‌کنید. البته تعداد بازدیدی که برای پُست تبلیغی‌تان می خواهید از قبل با مجری تبلیغاتی‌تان هماهنگ می‌شود. یعنی شما تعداد بازدید را برای مجری تبلیغات خود مشخص می‌کنید و هزینه کل بازدیدها رو از قبل پرداخت می‌کنید.

تا یادمان نرفته بهتر است بگوییم این روش تبلیغاتی می‌تواند بر اساس موضوع هم اجرا شود. یعنی شما تبلیغ خودتان را در کانال‌های مرتبط با موضوع فعالیت‌تان منتشر می کنید و در نتیجه، بازدهی بیشتری خواهید داشت. اما باید بدانید که این موضوع، باعث افزایش هزینه تبلیغات‌تان خواهد شد.

صحبت است از هزینه شد. پس بگذارید یک حدود قیمت به شما بدهیم. به طور معمول، قیمت تبلیغات بازدیدی در کانال های تلگرام از ۲٫۵ تا ۳ تومان شروع می‌شود. حالا اگر تبلیغ شما بر اساس موضوع باشد، یا آنکه بخواهید در زمان تبلیغ، به عنوان پُست ویژه (یعنی پست آخر کانال) باقی بماند تا بازدهی بیشتری داشته باشد، این هزینه می‌تواند تا ۱۰ تومان یا حتی بیشتر افزایش پیدا کند. این یعنی برای ۱۰۰ هزار بازدید، حداقل هزینه شما ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

۴- تبلیغات ثابت و ساعتی تلگرام

مدل دیگر تبلیغاتی که کم کم دارد در تلگرام محبوب می‌شود، تبلیغات ثابت و ساعتی است. یعنی همان روش متداول تبلیغاتی در تمام جهان. شما یک مبلغ به کانال‌های تلگرام یا مجری تبلیغات خود پرداخت می‌کنید و در عوض تبلیغات شما برای ۱۲ یا ۲۴ ساعت در کانال های مختلف منتشر خواهد شد. خوبی این روش هم مشخص است: دیگر شما درگیر بازدید، کلیک و ممبر نیستید!

لازم است بگوییم اگر قصد دارید تبلیغ ۱۲ ساعته خود را منتشر کنید، باید به فکر زمان هم باشید. یعنی باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید تبلیغ‌تان صبح یا شب منتشر شود. ساعت متداول اولی از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب و برای دومی بر عکس است. همانطور هم که حدس زده‌اید، تبلیغات شبانه هزینه کمتری برای شما خواهد داشت.

هزینه تبلیغات ثابت اصلاً مشخص نیست و بستگی به خیلی فاکتورهای مختلف دارد. تعداد اعضای کانال، موضوع کانال و میزان هدفمند بودن تبلیغات و … اما حدوداً قیمت این نوع تبلیغات در یک کانال معمولی از ۲۰ هزار تومان شروع می‌شود.

۵- تبلیغات توسط افراد تاثیرگذار

یکی از روش‌های تبلیغاتی که امروزه بسیار در جهان مطرح شده است، تبلیغات به واسطه افراد تاثیرگذار است. یعنی کسانی را که در فکر عامه مردم تاثیر می‌گذارند را پیدا کنید و از آنها برای تبلیغ کسب و کار خود کمک بگیرید.

محبوبیت این روش تبلیغاتی کاملاً قابل درک است. مطمئناً وقتی شخصیت مورد علاقه شما در مورد محصول یا خدمات یک برند صحبت می‌کند، شما اعتماد بیشتری به این برند خواهید کرد و با تمایل بیشتری به سمت آن خواهید رفت.

در تلگرام نیز چنین روشی کاملاً ممکن است. این یعنی شما می‌توانید در کانال تلگرام افراد مطرح و تاثیرگذاری که توانسته‌اند تعداد اعضای زیادی را جذب کنند، تبلیغ خود را منتشر کنید و حتی از خود آنها هم برای واقعی‌تر شدن هر چه بیشتر این تبلیغ و کاهش جنبه تبلیغاتی آن کمک بگیرید.

البته، همانطور که شما هم می‌دانید، این روش پر هزینه‌ترین روش تبلیغاتی در تلگرام است و شما باید آماده باشید تا یک هزینه چند میلیونی را صرف شناخته شدن برند خود کنید. پس بهتر است برندهای کوچک برای شروع تبلیغات خود، به سراغ این روش نروند.

کمپین‌های صفحه‌ی فرود رایگان (غیر پولی) 

کسانی که تازه می خواهند کار خود را شروع کنند، ممکن است در مورداستفاده از کمپین‌های صفحه‌ی فرود پولی کمی تردید داشته باشند. بنابراین بهتر است برای مدتی، تا زمانیکه تمام استراتژی‌های کمپین‌های پرداخت به ازای کلیک و تبلیغات در رسانه‌ی اجتماعی را یاد بگیرید، از طریق کانال‌های غیرپولی برای صفحه‌های فرود خود تبلیغات کنید. 

ارسال ایمیل: 

بازاریابی ایمیلی یک راه درست و معتبر برای برقراری ارتباط با مخاطب است. شما ممکن است از قبل به‌صورت مستمر برای مخاطبانتان ایمیل ارسال می کردید، پس چرا از این بستر ایمیلی برای تبلیغات صفحه‌ی فرود خود بهره نبرید؟ 

یک راه دیگر برای جذب ترافیک رایگان برای صفحه‌ی فرود، از طریق ارسال ایمیل، این است که لینک صفحه‌ی فرود خود را در خط امضای تمام کارمندان خود بگنجانید، مانند مثال زیر: 

ابزار ایمیل مارکتینگ

از این طریق می‌توانید خیلی ساده و سریع، بدون صرف هزینه صفحه‌ی خود را در معرض دید بگذارید. از طرف دیگر، این یک راهکار بسیار زیرکانه برای تبلیغ صفحه فرود است بدون اینکه حس اجبار به مخاطب خود القا کنید. 

پست های مهمان: 

گذاشتن پست مهمان در وب‌سایت‌های دیگر نه تنها به شما این فرصت را می‌دهد که قدرت و اعتبار خود را در نیش (niche) خاص خود به اثبات برسانید، بلکه امکان برقراری ارتباط با مجموعه ی بزرگتری از مخاطبان را برای شما فراهم می‌کند. 

علاوه بر این می‌توانید لینک صفحه‌ی فرود خود را در بیوگرافی نویسنده ی پست، که معمولاً در انتهای پست مهمان نوشته می‌شود، ذکر کنید. درصورتی‌که خواننده از خواندن مقاله ی مهمان شما لذت ببرد، برای کلیک روی لینکی که در بیو ذکر کرده‌اید، تمایل بیشتری خواهد داشت. 

رسانه‌ی اجتماعی و شرکت در فروم ها 

همه‌ی فعالیت‌های تبلیغاتی در رسانه‌ی اجتماعی پولی نیست، در این رسانه، سرویس هایی برای انتشار اتوماتیک وبلاگ و برنامه ریزی پست ها برای به اشتراک گذاری و جود دارند که می‌توان به‌صورت رایگان از آن‌ها بهره برد، مانند: Hootsuite و Buffer. 

شما همچنین می‌توانید با انتشار پست در شبکه های اجتماعی (که امکان تعبیه ی یک دکمه‌ی فراخوان در انتهای پست ها در آن‌ها وجود دارد) کاربر را به صفحه‌ی فرود خود هدایت کنید. از طریق دکمه‌ی فراخوان می‌توانید کاربر را به همه‌ی صفحه‌های فرود خود، صرف نظر از اینکه هدف آن‌ها (ایجاد سرنخ‌های بازیابی، وبینار، ثبت‌نام، اشتراک در وبلاگ و غیره) چیست، هدایت کنید. 

در چتهای توییتری شرکت کنید یا میزبان آن‌ها باشید. بسیاری از شرکت ها در سرتاسر دنیا هر هفته چت های توییتری را برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی فالوورهای خود و همچنین افزایش آگاهی نسبت به برند میزبانی می‌کنند. معمولاً برای این چت ها یک هشتگ مخصوص در نظر گرفته می‌شود تا کاربران بتوانند در حین اجرای آن‌ها هم به آن بپیوندند یا آن‌ها را فالو کنند. 

شما می‌توانید در چت های توییتری یک لینک به صفحه‌ی فرود خود یا پستی که در آن یک دکمه‌ی فراخوان به صفحه‌ی فرود شما وجود دارد، قرار دهید. شما می‌توانید از همین استراتژی در inkedIn discussions هم استفاده کنید. سعی کنید در گفتگوهای معروف شرکت کنید و در جای مناسب، صفحه‌ی فرود خود را به اشتراک بگذارید. 

به این نکته توجه داشته باشید درصورتی‌که در انجام این کار زیاده روی کنید، شرکت کنندگان در آن چت، تصور می‌کنند شما تنها برای تبلیغات وارد آن چت شده اید و به اطلاعاتی که می‌دهید اهمیتی نمی‌دهند. 

ایجاد ترافیک رایگان برای صفحه‌ی فرود از راه‌های ذکر شده، ممکن است به اندازه ی تبلیغات پولی تأثیرگذار نباشد، اما در جای خود به عنوان یک فعالیت فرعی می‌تواند بسیار با ارزش باشد.

چطور نرخ تبدیل صفحه‌ی فرود خود را افزایش دهیم؟ 

بهترین را ه برای افزایش نرخ تبدیل انجام مداوم A/B تستینگ است. 

A/B تستینگ پروسه ای است که از طریق آن می‌توان فهمید که کدام متغیر در یک پیام تبلیغاتی بر نرخ تبدیل تأثیرگذار است. انجام این آزمودن ساده به این صورت است که در کنار عناصر ثابت، تغییراتی که در صورت حضور یا عدم حضور متغیری خاص رخ می‌دهد، بررسی می شوند و آن‌هایی که نتایج مثبتی به همراه دارند شناسایی می شوند. در این آزمودن بسیاری عوامل تشکیل دهنده مانند: رنگ زمینه ی این صفحه، عناوین، کوتاه یا طولانی بودن فرم ها، دکمه‌های فراخوان، متن و غیره را امتحان کرد. 

با وجود این‌که ترافیک ایجاد شده از طریق پرداخت کلیکی بسیار ارزشمند است، می‌تواند بسیار هزینه بر باشد. در مقابل، A/B تستینگ بسیار مقرون به صرفه است. 

A/B تستینگ از دو مرحله ی اصلی تشکیل شده است. اول، متغیرهایی که تصمیم دارید در این صفحه امتحان کنید را مشخص می‌کنید و دوم، نرخ تبدیل ایجاد شده به واسطه ی هر متغیر را اندازه گیری می‌کنید. هدف از این آزمودن به حداکثر رساندن نرخ تبدیل، از طریق دستیابی به کارآمدترین و مؤثرترین متغیر از میان سایر متغیرهاست. 

پیش از انجام A/B تستینگ، توصیه می‌شود، شش پیش نیاز زیر را انجام دهید: 

  1. بر فرضیات بسنده نکنید: بر اساس داده های واقعی تصمیم گیری کنید. همه چیزی را امتحان کنید، نه فقط عناصری که فکر می‌کنید ممکن است مخاطب به آن‌ها توجه کند. 
  1. یک نقطه ی پایان برای فعالیت خود در نظر بگیرید: برای اینکه در این آزمودن، موفق عمل کنید، باید قبل از شروع، یک تاریخ پایان برای کار خود در نظر بگیرید. از قبل، مدت زمان مشخصی را برای تستها مشخص کنید تا نتایج صحیحی را به دست آورید. 
  1. تنها بر شیوه های مورد تأیید تکیه نکنید: همه‌ی متغیر ها و ترندهای موجود را امتحان کنید و از آن‌ها تجربه کسب کنید. 
  1. در هر زمان تنها یک متغیر را امتحان کنید: در این صورت می‌توانید تنها بر یک متغیر تمرکز کنید و نتایجی که به دست می آورید، واضح و شفاف، و به‌راحتی قابل تفسیر هستند. برای مثال اگر دکمه‌ی فراخوان و عنوان خود را به‌طور همزمان تغییر دهید، چگونه متوجه می شوید که نرخ تبدیل از طریق کدامیک افزایش یا کاهش یافته است؟ 

به‌علاوه، زمانی که در نظر می گیرید باید برای محاسبه تغییرات ایجاد شده از طریق یک متغیر کافی باشد. 

  1. به معناداری آماری توجه کنید: در شرایطی که A/B تستینگ به شما نشان می‌دهد که کدام متغیر بهتر عمل کرده است، معناداری آماری، شما را از این‌که نتایج این آزمودن قابل اعتماد است یا نه آگاه می‌کند. برای پی بردن به معناداری آماری، باید نمونه‌ی آماری شما به اندازه ی کافی بزرگ باشد. برای مثال، اگر متغیر شما در A/B تستینگ، طولانی یا کوتاه بودن فرم باشد و افزایش نرخ تبدیلی را در این آزمودن تجربه کنید، اما نمونه‌ی آماری شما از شش نفر تشکیل شده باشد، نمی‌توانید از معناداری آماری اطمینان حاصل کنید. 
  1. معیارهای خود برای موفقیت را تعیین کنید: معیارهای شما برای موفقیت به نوع صفحه‌ی فرودی که آزمودن می‌کنید بستگی دارد. آیا برای به اشتراک گذاری بیشتر در رسانه‌ی اجتماعی برنامه ریزی می‌کنید؟ یا برای فروش یا ثبت‌نام بیشتر؟ باید قبل از شروع آزمودن این موارد را مشخص کنید. 

همان‌طور که پیش از این گفته شد، عناصر مختلف صفحه‌ی فرود را می‌توانیم آزمودن کنیم. برای مثال: آزمودن یک صفحه‌ی فرود که شامل اسکرین شات است، با صفحه‌ی بدون اسکرین شات، مانند مثال زیر. نتیجه این آزمودن، افزایش ۵۶ درصدی فروش در صفحه‌ی بدون اسکرین شات است: 

نکات طراحی لندینگ پیج

 

شما همچنین می‌توانید صفحه‌ای که یک دکمه‌ی فراخوان بزرگ دارد را با صفحه‌ای که دکمه‌ی فراخوان آن کوچک است مقایسه کنید، مانند مثال زیر که در آن دکمه‌ی فراخوان بزرگ باعث افزایش ۲۰۱ درصدی در تعداد ثبت‌نام ها شده است:

دکمه CTA

نتیجه گیری:

اگر می خواهید تعداد ثبت‌نام ها در فرم‌های دانلود ایبوک یا پیشنهاد رایگان خود را افزایش دهید، ساده‌ترین و سریع ترین راه ممکن طراحی یک صفحه‌ی فرود است. 

صفحه‌ی فرود به شما کمک می‌کند که نرخ تبدیل خود را به بهترین شکل ممکن افزایش دهید. برای دستیابی به این هدف نکات و مراحلی که در این مقاله گفته شد را دنبال کنید تا در مسیر درست افزایش نرخ تبدیل، جذب سرنخ‌های بازاریابی و فروش بیشتر قرار گیرید.  

 

نیاز به طراحی لندینگ پیج دارید؟

در صورت هرگونه سوالی کارشناسان ما پاسخگو شما هستند

 

منبع : instapage.com

7 دیدگاه ها
  1. راز موفقیت میگوید

    عالی بود و کامل.
    فقط سوالی دارم. صفحه ای از سایت که در کلمه کلیدی رتبه اول هست و در نتیجه ترافیک خوبی داره. آیا این پیج هم همین قوانین را دارد یا نه باید به شکلی دیگری بهینه بشه؟

    ممنونم

  2. هادی ثروت میگوید

    ممنون از سوال شما، در اون صفحه ای که با سئو بالا اومده هم میتونید از همین موارد استفاده کنید، یا اینکه به صفحه لندینگ پیج راهنماییشون کنید، در هر صورت هدف نرخ تبدیل بالاتر مراجعه کننده به مشتری هست.

  3. بورسیه تحصیلی میگوید

    سلام خیلی خوب بود تا دنبال این بودم لندینگ پیچ چیه تو سایت شما پیداش کردم ممنون از شما

  4. تحصیل در کانادا میگوید

    سلام روز بخیر صفحه فورد وقتی اشتباهی از سمت گوگل معرفی میشه چیکار باید کرد یعنی صفحه ورود ما یک صفحه X روی کلمه X ولی هنگام جستجو در گوگل صفحه y نمایش داده می شود.

  5. مودم 4g میگوید

    با سلام از شما فقط یک سوال در مورد سایت خودمون برای صفحات محصول میشه راه حل برای سئو بهتر و ایجاد صفحه فرود بفرمایید

  6. ماندانا حسینی میگوید

    خیلی خوب و جامع بود تشکر

  7. میثم میگوید

    صفحه برای لندینگ نباید ایندکس بشه و اگه سایتی طراحی شده باشه که این قابلیت نداره چگونه میتوان یک صفحه رو در سرچ کنسول ایندکس نکرد؟

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + شانزده =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

پاسخی دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 1 =

تماس از خطوط ثابت کل کشور: ۷۰۷۰۷۰۱۲-۰۲۱

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل